جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله ابوالحسن مهدوی- عضو خبرگان رهبری

حوزه/ امام جمعه موقت اصفهان گفت: در برخی روایات لفظ «صبر» آمده است که فکر می‌کنم مراد از صبر، همان حیاء باشد، چون صبر بر گناه همان عبارت اُخرای لفظ حیاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، در ادامه سلسله مباحث جلسات اخلاق عملی خود در جمع روحانیون و طلاب اظهار داشت: شدت شهوت در وجود زنان، از ۱۰ قسمت، ۹ قسمت در وجود آن‌هاست و یک قسمت در وجود آقایان است.

امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: خداوند متعال به موازات اینکه در زنها، ۹ برابر بیشتر نسبت به آقایان، شهوت را قرار داده، حیاء و صبر آن‌ها را هم نسبت به مردها ۹ برابر قرار داده است، بنابراین نه می‌شود گفت این نقطه‌ی قوت است برای خلقت زن‌ها و نه می‌شود گفت نقطه‌ی ضعف است، بلکه باید بگوییم خلقت خیلی کامل است.

وی افزود: اگر مصلحت در خلقت انسان این است که زن‌ها باید شهوت در وجودشان بیشتر باشد به لحاظ پذیرش زندگی و بچه داری و تربیت نسل است که لازمه‌ کار آن‌هاست، به موازات این، خدای متعال قوه‌ی بازدارندگی از سقوط آن‌ها را هم بیشتر قرار داده است، لذا حیای زن‌ها، ۹ برابر مردهاست،پس شدت شهوت در زنان، نقص خلقت او نیست و اینکه حیای زن‌ها ۹ برابر مردهاست، نقطه‌ی قوّت برای زن‌ها هم نیست و بالعکس.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: اگر بر این اندیشه باشیم که چون در مردها شهوت یکی است نسبت به ۹ برابر زن‌ها، پس خطر سقوط‌شان کمتر است، خیر چنین نیست، این نقطه‌ی قوّت نیست به دلیل اینکه به همین اندازه حیای مردها کمتر است.

وی عنوان کرد: منتهی این کم و زیاد که می‌گوییم نسبت به جنس مقابل مطرح است؛ مثلاً در حیای مرد می‌گوییم یک است نسبت به زن که ۹ است، ولیکن حیای مرد برای خودش، یک حیای کاملی است.

امام جمعه موقت اصفهان گفت:  در برخی روایات لفظ «صبر» آمده است که فکر می‌کنم مراد از صبر، همان حیاء باشد، چون صبر بر گناه همان عبارت اُخرای لفظ حیاست.

وی افزود: روایتی از امیرالمؤمنین(ع) که می‌فرمایند «خَلَقَ اللَّهُ الشَّهْوَةَ عَشَرَةَ أَجْزَاءٍ فَجَعَلَ تِسْعَةَ أَجْزَاءٍ فِي النِّسَاءِ وَ جُزْءاً وَاحِداً فِي الرِّجَالِ وَ لَوْ لَا مَا جَعَلَ اللَّهُ فِيهِنَّ مِنَ الْحَيَاءِ عَلَى قَدْرِ أَجْزَاءِ الشَّهْوَةِ لَكَانَ لِكُلِّ رَجُلٍ تِسْعُ نِسْوَةٍ مُتَعَلِّقَاتٍ بِه‏.» خدای متعال شهوت را ۱۰جزء آفرید، ۹جزء از این ۱۰جزء، در زن‌هاست و یک جزء آن را در مردها قرار داده است و اگر خداوند همان ۹برابر شهوتی که در زن نسبت به مرد هست، معادل آن حیاء خلق نکرده بود، نتیجه این می شد که، شدّت شهوت زن‌ها باعث می‌شد هر مردی، ۹زن وابسته به او می‌شدند.

آیت الله مهدوی اضافه کرد: امام صادق(ع) در روایتی دیگر می‌فرمایند که «إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ لِلْمَرْأَةِ صَبْرَ عَشَرَةِ رِجَالٍ فَإِذَا هَاجَتْ كَانَتْ لَهَا قُوَّةُ شَهْوَةِ عَشَرَةِ رِجَالٍ.» خداوند در زن‌ها، صبر ۱۰ مرد را قرار داده است (صبر به‌معنای همان حیاء و بازدارندگی از معصیت است)، اگر زن‌ها به هیجان شهوت بیفتند، به اندازه‌ی ۱۰ مرد، شهوت در وجودشان است.

آیت الله مهدوی اذعان کرد:  حیاء را می‌گوییم هم در مرد و هم در زن زیبنده است، اما در زن بیشتر و بی‌حیایی هم در مرد و هم در زن زشت است اما در زن زشت‌تر.

وی خاطرنشان کرد: مراد از معالجه‌ی شهوت، شهوت‌های دنیایی و شهوت‌های حرام است؛ شهوت عقلایی خیلی ممدوح است که روایت داریم: «الْمُؤْمِنُ مَنْ زُيِّنَتْ‏ لَهُ‏ الْآخِرَةُ فَهُوَ يَنْظُرُ إِلَيْهَا مَا يَفْتُرُ...»  مؤمن، آخرت برایش زینت داده شده است،نگاه به آخرت می‌کند و شهوت آخرت حائل می‌شود بین مؤمن و بین لذّت‌های زندگی، شهوت آخرت او را برای نماز شب و حرکت به سمت پروردگار بیدار می‌کند.

این استاد حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: جوان اگر عشق به امام زمان(ع) در دل او بیفتد و آقا را خوب بشناسد، دل او به این و آن وابسته نمی‌شود، این علاقه‌های کاذب برای این است که انسان معشوق واقعی را نشناخته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha