پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بحران آب

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

2040،زنگ هشدار بحران وخیم آبی را برای ایران به صدا درآورد

شبکه تلویزیونی فرانس24درگزارشی به بررسی کم آبی وخشکسالی درایران پرداخت واعلام کرد: به گفته دانشمندان چنانچه ایران کاری دراین باره انجام ندهد تا سال 2040 کشوری با بحران وخیم و پرتنش آبی خواهد شد.فرانس 24در این گزارش افزود: 96 درصد از مناطق ایران سال ها است که با کمبود بارش و خشکسالی مواجه هستند.'باربارا اسلاوین'ازشورای 'آتلانتیک' از بخش امور ایران در این باره به فرانس24 گفت: آب های کم تری ازکو ه ها جاری می شوند ، بخش کشاورزی با کمبود آب مواجه است و کشاورزان به دلیل نبود آب کافی زمین های خود را رها می کنند، اکنون در ایران با مشکل آب، ذخایر آبی و کیفیت پایین آب در برخی از مناطق مواجه هستیم.فرانس24 درادامه این گزارش افزود: اکثر بخش های ایران با کمبود آب و خشکسالی مواجه هستند که نمونه آن خشک شدن دریاچه ارومیه در شمال ایران است، دریاچه ای که زمانی جزو شش دریاچه بزرگ نمک جهان به شمار می رفت که اکنون ناپدید شده است، دریاچه ای که مساحت آن بالغ بر پنج هزار کیلومتر مربع بود که حال دو هزار کیلومتر مربع از آن باقی است، رودخانه ها و دریاچه های دیگر نیز در ایران به همین منوال خشک شده اند.این رسانه تصویری فرانسوی ادامه داد: یکی از موارد بی آبی در ایران جمعیت آن است که در دو دهه گذشته دو برابر شده و به 80 میلیون نفر رسیده است. فرانس24درادامه گزارش داد: عواقب این مساله بسیار قابل ملاحظه و ملموس است، گرد وغبار، طوفان های شن وکمبود آب باعث عدم کشت وکار می شود این مساله تا بدان حد است که تا رده های بالای حکومت در ایران رسیده است. 'برنار هورکد' جغرافی دان فرانسوی و متخصص درامور ایران به فرانس24 گفت: بیشترکشورهای حاضر در خاورمیانه با کم آبی مواجه هستند که ایران هم از آن جمله است، اما ظرفیت های ایران ازآنجایی که آب های زیادی درمناطق کوهستانی خوددارد،برای حل این مشکل زیاد است.وی آب را تنها یک مساله تکنیکی و سیاسی درایران ندانست بلکه دارای ریشه دینی هم عنوان کردوگفت:آب اهمیت تکنیکی، سیاسی و دینی هم برای ایرانیان دارد.فرانس24 درپایان افزود: بنابراین پاسخ کارشناسان این بود که ایران جا پای سوریه نمی گذارد، اما برخی دانشمندان دراین زمینه روشن ساخته اند که اگر اقدامی درباره بی آبی صورت نگیرد ایران تا سال 2040 کشوری با وضعیت وخیم و تنش زابی آبی مواجه خواهد بود، خشکسالی ممکن است مستقیما منجر به درگیری (داخلی) نشود اما می تواند شکل دهنده آن باشد.

 

اورست، مرتفع‌ترین زباله‌دانِ جهان نام گرفت

طی چند دهه گذشته اورست به مرتفع‌ترین زباله‌دانِ جهان تبدیل شده است.بلندترین کوه جهان تنها در چند دهه گذشته به دلیل حضور گردشگرانی که بی‌توجه زباله‌های خود را در آن رها می‌کنند به مرتفع‌ترین محل انباشت زباله تبدیل شده است.از سال ۱۹۵۳ که «ادموند هیلاری» قله ۸۸۴۸ متری اورست را فتح کرد، هزاران نفر صعود به قله این کوه را تجربه کرده‌اند اما از آنجاییکه نسبت به جمع‌آوری زباله‌های خود بی‌توجه بوده‌اند موجب شده چندین تن زباله در این کوه جمع شود.این درحالیست که در نپال و تبت روش‌هایی اعمال شده که کوهنوردان را ترغیب می‌کند زباله‌هایشان را همراه با خود به پایین آورند. به طور مثال در تبت کوهنوردان به ازای هر کیلوگرم زباله‌ای که از خود به جا بگذارند ۱۰۰ دلار جریمه می‌شوند.افراد بسیاری تلاش کرده‌اند تا راه‌حلی برای این مشکل پیدا کنند. همچنین گروهی از کارشناسان به دنبال آن هستند تا زباله‌ها را به سوخت تجدیدپذیر تبدیل کنند و گروه‌های محلی برای پاکسازی کوه اورست اقداماتی داشته‌اند.به گزارش ساینس الرت، با این وجود بهترین اقدام این است که انسان‌ها خود مسئولیت‌پذیر بوده و نسبت به رها نکردن زباله در محیط زیست دقت و حساسیت بیشتری داشته باشند.

 

اشکی،سونامی HPVدر ایران را تکذیب کرد

موضوع واکسن HPV و حضور یاسمن اشکی در برنامه ماه عسل چند هفته‌ای است که به موضوع اصلی بحث در رسانه‌ها و فضای مجازی تبدیل شده است. از طرفی وزارت بهداشتی‌ها به حمایت تمام قد از این پروژه پرداخته و دائم در حال مصاحبه درباره فواید این واکسن هستند، به امید اینکه همراهی مردم را در این راه به دست بیاورند و از طرفی مردم و برخی از کارشناسان هستند که نسبت به این نوع رفتار و تبلیغ خوش بین نبوده و به مخالفت با آن پرداخته‌اند.اشکی بیان داشت: من پیش از این هم نگفتم که سونامی این بیماری وجود دارد، الان هم می‌گویم اینطور نیست و تنها ممکن است در آینده با توجه به گسترش این بیماری در غرب این مشکل به ایران هم سرایت کند.وی افزود: بعضی از انواع این بیماری ممکن است به سرطان تبدیل شود، در کشورهای غربی با توجه به آمار بالای ایدز این بیماری هم آمار قابل توجهی دارد. البته ما وقتی در ایران سونامی ایدز نداشته‌ایم و نداریم و مردم از باب رعایت مسائل فرهنگی و اخلاقی مراقب هستند، قطعاً این اتفاق هم نخواهد افتاد و سونامی این بیماری در کشور با مراقبت‌ و پیشگیری رخ نخواهد داد.

 

تاریخ یهودیان در دمشق ناپدید شد

در میان جنجال‌های جنگ سوریه، چیزی که شاید توجه چندانی به آن نشده آثار باستانی و اشیایی تاریخی این کشور است که به یغما رفته است؛ از جمله توراتی از جنس پوست آهو که در یکی از قدیمی‌ترین کنیسه‌های جهان نگهداری می‌شد که از پایتخت این کشور ربوده شد. فعالان مرتبط با این مساله می‌گویند، اشیاء مرتبط با یهودیان در کنیسه "جوبر" واقع در غوطه شرقی نگهداری می‌شده و در زمانی که این کنیسه از سوی شورشیان تصرف شد، از آن خارج شد. گفته می‌شود که این اشیاء در مکانی امن نگهداری می‌شده‌اند تا از به سرقت رفتن و تخریب آن‌ها جلوگیری شود. این کنیسه هم‌اکنون تخریب شده است و از زمان جابه‌جایی این اشیاء تاکنون، مقامات محلی متوجه شده‌اند که برخی از آن‌ها گم شده‌اند.این مقامات اظهار کرده‌اند که گنجینه اصلی گم شده، توراتی که بر روی پوست آهو نوشته شده، پرده‌های نقاشی و چلچراغ‌هایی را شامل می‌شود و زمانی که شورشیان این محله را به نیروهای دولتی تسلیم کردند، این گنجینه از سوی یک شورای محلی به یک شبه‌نظامی امانت داده شد و این گروه افراط‌گرا بعدها اظهار کرد که دیگر این اشیاء را در اختیار ندارد.به نظر می‌رسد که شماری دیگر از این اشیاء از سوی نگهبانی سوری که معتمد شورای محلی بوده‌ و اشیاء به او سپرده شده بوده تا در خانه‌اش از آن‌ها نگهداری کند، ربوده شده‌اند. این فرد که مقامات از بیان نام او سر باز زده‌اند، در سال 2014 با اشیایی که به او سپرده شده بود، ناپدید شد.

 

فضای مجازی به کمپین #گران_نمی‌خریم علی کریمی واکنش نشان داد

علی کریمی، بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان، در اینستاگرام خود پستی را منتشر کرد که فضای مجازی را تحت تاثیر قرار داد. او در این پست از مردم خواسته بود تا به مدت یک ماه اجناسی مانند ماشین یا طلا را که گران شده‌اند، خریداری نکنند تا دست دلال‌ها و دزدها از مملکت قطع شود. کریمی خواستار آن شده بود تا همه این درخواست او را در صفحات شخصی خودشان منتشر کنند. پس از آن بود که بسیاری از کاربران فضای مجازی در اینستاگرام و توئیتر و کانال‌های تلگرامی اقدام به انتشار تصویر پست اینستاگرام او کردند. مطابق با داده‌کاوی‌های صورت گرفته، 11 هزار و 672 پست تلگرامی به انتشار پست اینستاگرامی علی کریمی پرداختند یا درباره آن مطلبی منتشر کردند؛  پست علی کریمی در کانال‌های مذکور حداقل 100هزار بار و حداکثر 614 هزار بار در روز گذشته دیده شد. همچینن کانال‌های هواداری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس  نیز اقدام به انتشار این خبر نمودند؛ موضوعی که علاوه بر عمق نفوذ علی کریمی در میان رسانه‌های مختلف نشان دهنده جذابیت پست اخیر اوست که طیف وسیعی از رسانه‌ها با گرایش‌های مختلف را در بر گرفته است.

 

قهرمانی،ریز فاکتور های شنوایی کشور را ارائه کرد

رئیس انجمن شنوایی ایران گفت: از هر هزار نفر، چهار تا پنج نفر در نقاط مختلف ایران دچار ضایعه شنوایی هستند. علی قهرمانی افزود: این در حالی است که آمارهای جهانی حاکی از آن است که از هر هزار نفر جمعیت، سه نفر ضایعه شنوایی دارد.وی با تاکید بر اینکه باید اختلالات شنوایی به ویژه از دوران نوزادی جدی گرفته شود، اظهار داشت: هنوز مساله افت شنوایی یا اختلالات شنوایی در خانواده های ایرانی به درستی فرهنگ سازی نشده است؛ وقتی به والدینی گفته می شود فرزندشان دچار این اختلالات است، با مشکلات روانی بسیاری مواجه می شوند. در حالی که خانواده ها باید نسبت به موضوع اختلالات شنوایی واقف بین باشند و سعی کنند برای درمان تصمیمات درست بگیرند. دبیر انجمن شنوایی ایران، تصریح کرد: از هر پنج نفر بالای 65 سال در کشور، دو نفر اختلالات شنوایی دارند و ریزفاکتورهایی مانند آلودگی ها و ازدواج های فامیلی که میزان آن نیز زیاد است، باعث افزایش این اختلالات می شود.جلیلوند تعداد سمعک هایی راکه به کشور در سال وارد می شود، حدود 120 تا 200 هزار سمعک عنوان کرد و ادامه داد: هزینه سمعک های دیجیتال در کشور از یک میلیون و 500 هزار تا 16 میلیون تومان است و سازمان های بیمه ای فقط یک تا 2 میلیون تومان این هزینه را تحت پوشش قرار می دهند.

 

هفته آخر خرداد ماه برای مخدر گران تمام شد

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر، از کشف 32 تن و ‏‏638 کیلوگرم انواع مواد مخدر و روان‌گردان در فاصله زمانی هفتم تا بیست و یکم خرداد ماه در کشور خبر داد. هادی نژاد اظهار داشت: در این مدت 2 هزار و 303 کیلوگرم حشیش، 270 کیلوگرم هروئین، هزار و 45 کیلوگرم مرفین،‏‏ 15 کیلوگرم شیشه، 156 کیلوگرم مواد پیش‌ساز، 28 هزار و 602 عدد قرص روانگردان و 234 کیلوگرم سایر مواد کشف و ضبط شده است.وی با بیان اینکه این میزان از کشفیات طی 2 هزار و 541 فقره عملیات صورت گرفته است، اضافه کرد: سرانه کشفیات مواد مخدر در این دوره 12.8 کیلوگرم به ازای هر عملیات است. معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین با بیان اینکه بالغ بر 76.6 درصد کشفیات این دوره زمانی مربوط به هشت استان کشور است،‌ اظهار داشت: بیشترین حجم کشفیات با 6 هزار و 79 کیلوگرم مربوط به استان کرمان است که معادل 18.6 درصد کشفیات کشور را دربرمی گیرد و استان سیستان و بلوچستان با پنج هزار و 410 کیلوگرم، گلستان با چهار هزار و 109 کیلوگرم، یزد با 2 هزار و 600 کیلوگرم، هرمزگان با 2 هزار و 466 کیلوگرم و فارس با 2 هزار و 457 کیلوگرم، تهران با 2 هزار و 81 کیلوگرم و خوزستان با 2 هزار و 13 کیلوگرم به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارد. این مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: طی این مدت، 356 دستگاه خودرو ، 43 دستگاه موتورسیکلت، 16 قبضه سلاح و 102 دستگاه موبایل توقیف شده است.

 

تحریم،دست روی جرائم اجتماعی گذاشت

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه بخش عمده ای از فساد اداری کشور گزارش شده در مجامع بین المللی را به دلیل تحریم ها دانست و گفت: تحریم های ظالمانه کشورهای استکباری، عامل تحمیل جرایم سازمان یافته است. معاون قوه قضاییه ادامه داد: موقعیت جغرافیایی ایران و همسایگی با کشور افغانستان، موجب قاچاق مواد مخدر به اروپا و سایر کشورها شده و همچنین با توجه به تحریم های ناعادلانه و ظالمانه، جرایم و آسیب های جدی و فراوانی به ایران تحمیل شده است. الفت اظهار داشت: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1358، به صراحت پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی برعهده قوه قضاییه نهاده و از سال 1388 به صورت جدی به این وظیفه پرداخته شده است.

 

چین از قاتل پهپاد های جاسوس رونمایی کرد

دانشمندان آکادمی مهندسی فیزیک چین اسلحه جدیدی به نام «شکارچی پهپاد» ساخته اند که برای عملیات های امنیتی، مبارزه با تروریسم و بخش های مختلف نظامی و پلیس قابل استفاده است. اسم سلاح لیزری جدید چین 'شکارچی خاموش' (Silent Hunter) است و شرکت Poly Technologies Inc سازنده آن گفته پلیس و نیروهای امنیتی از آن حتی برای مبارزه با تروریسم هم استفاده می کنند.چین اگرچه از نسل جدید این شکارچی لیزری در نمایشگاه KADEX 2018 قزاقستان در ماه می رونمایی کرد، اما ظاهرا این سلاح لیزری چینی ها با اقبال قابل توجهی روبرو شده و هنوز رسانه های روسی از آن صحبت می کنند.در این نمایشگاه که چین این اسلحه را به نمایش گذاشت 400 شرکت از 55 کشور دنیا شرکت داشتند که بسیار مورد توجه و اقبال قرار گرفت.دانشمندان چینی سازنده این سلاح به تازگی اعلام کردند این سامانه لیزری آزمایش‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشته و بیش از 30 پهپاد را ساقط کرده است.این سلاح با تاباندن لیزر موجب سوختن و از بین رفتن قطعات اصلی پهپادها می‌شود و آن‌ها را غیرفعال می‌کند همچنین، این سلاح در سامانه راهبری و جهت‌یابی پهپاد نیز اختلال ایجاد می‌کند.این سامانه می‌تواند ظرف 5 ثانیه پهپادها را نابود کند گفته می‌شود هر کدام از این سامانه‌های دفاعی لیزری می‌تواند منطقه‌ای به مساحت 12 کیلومتر مربع را پوشش دهد.

 

زندان هم جلوی امتحانات را نتواست بگیرد

مدیر کل زندانهای استان تهران گفت: امتحانات نیمسال دوم تحصیلی هزار و 660 دانش آموز و دانشجوی زندانهای استان در حال اجراست. وی افزود: 400 نفر از مددجویان دانشجو در بازداشتگاه اوین، ندامتگاه قزلحصار و زندان رجایی شهر در مراکز آموزش عالی دانشگاه علمی کاربردی بعثت 1 و 2و 3 و تعداد هزار و 250 نفر از مددجویان دانش آموز در مدارس دایر در کانون اصلاح و تربیت، ندامتگاه شهرری، مجتمع ندامتگاه تهران بزرگ، بازداشتگاه اوین، ندامتگاه قزلحصار و زندان رجایی شهر همزمان با مراکز آموزشی سراسر کشور در امتحانات نیمسال دوم سال تحصیلی 97-96 شرکت کردند.وی یکی از اصلی ترین برکات و دستاوردهای نظام زندانبانی اسلامی کشور را ایجاد فرصت برای ادامه تحصیل مددجویان در زندانها دانست و خاطر نشان کرد: علی رغم هجمه های دروغین معاندین نظام، مسئولان ذی ربط در دستگاه قضا تمام سعی خویش را در هر سنگری برای اصلاح و تربیت مددجویان زندانها به کار می گیرند و وجود این تعداد از مددجویان دانش آموز و دانشجو موید این حقیقت و واقعیت است.

 

نظری از آشفتگی مالی ستاد توان افزایی انتقاد کرد

رئیس ستاد توان افزایی سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران از کمک 2.5 میلیاردی به NGOها در دوره قبل، آشفتگی‌های مالی، کمک به هیات‌های مذهبی و ... در دوره قبل ستاد توان افزایی در شورای شهر چهارم انتقاد کرد.حجت نظری گفت: ستاد توان افزایی و حمایت از سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران طی مصوبه شورای شهر تهران از سال ۸۷ کار خود را آغاز کرد که البته در این میان تغییرات زیادی نیز در این ستاد ایجاد شد. وی با بیان اینکه عمده کمک‌ها در ستاد توان افزایی در دوره چهارم شورای شهر مالی بوده است، گفت: متاسفانه در سه حوزه فعالیتی دیگر یعنی حمایت معنوی، تشکیلاتی و قانونی از NGOها اقدامی صورت نگرفته است و این در حالیست که ستاد توان افزایی می‌توانست نقش واسطه گری و تسهیل گری برای NGOها انجام دهد اما صرفا از امکانات مالی ستاد استفاده شده است.وی با بیان اینکه تقریبا تمام اقداماتی که در ستاد توان افزایی انجام شده با مصوبه شورای ستاد بوده است و نمی‌توان اسم تخلف را بر آن گذاشت، گفت: با این حال به شدت شاهد آشفتگی مالی هستیم و هزینه‌هایی که نباید انجام می‌شده است، رخ داد. به عنوان مثال در هر منطقه یک رابط برای ارتباط منطقه و ستاد توان افزایی وجود داشته است و شاهدیم که هزینه‌ای برای خرید لباس‌های متحد الشکل انجام شده و جای سوال است که چرا این اتفاق افتاده و یا در سال‌های اخیر ۵۰ میلیون تومان به ایستگاه‌های صلواتی کمک کرده‌اند و جای سوال است که ایستگاه صلواتی چه نوع NGO است.

 

ناجا دست قمار فوتبالی را قطع میکند

رییس پلیس فتای تهران بزرگ از برخورد با سایت‌های قمار و شرط بندی نتایج مسابقات جام جهانی فوتبال خبر داد.سرهنگ تورج کاظمی درباره برخورد پلیس فتا با سایت‌های شرط بندی مسابقات فوتبال اظهارکرد: پلیس فتا بر حسب دستور مقام قضایی با متخلفان و سودجویان در این فضا برخورد می‌کند و علاوه بر آن نیز ممکن است مأموران فتا در رصدهای خود با چنین سایت هایی روبه رو شوند یا اینکه گزارش های مردمی به دست ما برسد که در این موارد نیز با دستور مقام قضایی نسبت به مسدود کردن سایت مذکور و برخورد با متخلفان اقدام خواهیم کرد. وی با اشاره به اقدام برخی از بازیگران و افراد پرمخاطب در اینستاگرام و ... در تبلیغ سایت های شرط بندی و قمار نیز گفت: انتظار ما از هنرمندان و ورزشکاران که جزو چهره های مرجع در جامعه هستند همراهی در راستای منافع مردم است اما در کل اگر هرفردی اقدام به تبلیغ چنین سایت هایی بکند، با این افراد نیز برخورد خواهد شد، چراکه تبلیغ عمل مجرمانه،  طبق قوانین جرم است و چنین افرادی مرتکب جرم شده‌اند.

 

ثبت نام اتباع فاقد هویت منوط به کارت حمایت تحصیلی شد

ستاد ثبت نام مدارس وزارت آموزش و پرورش در قالب بخشنامه‌ای خطاب به مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها روند ثبت نام در سال تحصیلی جدید را تشریح و اعلام کرد. این دستورالعمل می‌افزاید: در خصوص ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی در سال تحصیلی۹۸-۱۳۹۷  بر اساس شیوه نامه ۱۹ تیر ۱۳۹۶  اقدام شود و هرگونه تغییر و اصلاح متعاقباً از سوی مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور اعلام می‌شود.در ادامه کلیات دستورالعمل مذکور آمده است: به منظور پوشش کامل تحصیلی، افراد ایرانی فاقد مدارک هویتی لازم که از نظر سنی امکان تحصیل در نظام آموزش رسمی کشور را دارند، به استناد مصوبه هیأت وزیران و نامه  مورخ ۲اسفند۹۵  معاون اول ریاست جمهوری، با ارائه کارت حمایت تحصیلی صادره از وزارت کشور (فرمانداری‌ها) ثبت نام از آنها صورت پذیرد.بر اساس دستورالعمل یاد شده؛ با توجه به لزوم مدیریت منابع مالی و سرمایه انسانی (دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی)، ضروری است برای استفاده از فرصت شهریورماه ۹۷ ،به گونه‌ای برنامه ریزی شود که تمامی ثبت نام‌ها تا ۳۱ مرداد به اتمام برسد.

 

محیط زیست،اصول ۴۰گانه محیط زیستی را ابلاغ کرد

رئیس سازمان محیط زیست، اصول ۴۰گانه زیست محیطی در طراحی، اجرا و بهره برداری از راه های کشور به منظور رعایت در تمامی طرح‌ها و پروژه‌های راه سازی به وزارت راه و شهر سازی ابلاغ کرد.در نامه عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست خطاب به عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی آمده است: با توجه به روند احداث راه های مواصلاتی در کشور و اینکه اجرای این قبیل پروژه ها بدون در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی، تخریب غیر قابل جبران محیط زیست را خصوصا در محدوده مناطق تحت مدیریت این سازمان موجب می‌شود، این سازمان نسبت به تهیه و تدوین «اصول 40گانه زیست محیطی در طراحی، اجرا و بهره برداری از راه های کشور» اقدام کرده که اصول مذکور به منظور رعایت مفاد مندرج در تمامی طرح ها و پروژه های راه سازی به پیوست ارسال می شود. خواهشمند است دستور فرمایند، در اجرای عملیات راه سازی، اصول اعلامی را به عنوان الزامات زیست محیطی ملاک عمل قرار دهند.

 

قهرمانی آمار بالاترین نقیصه مادرزادی را اعلام کرد

علی قهرمانی با اشاره به اینکه از هر ۱۰۰۰ نفر ۳ تا ۵ نفر در کشور گرفتار ضایعه شنوایی هستند، گفت: افت شنوایی بالاترین نقیصه مادرزادی به شمار می‌رود. رئیس انجمن شنوایی‌شناسی با بیان اینکه مشکل شنوایی یک ضایعه حسی به شمار می‌رود عنوان کرد:‌ سازمان بهداشت جهانی در سال 2008 اعلام کرد 380 میلیون نفر در جان اسیر ضایعات حسی هستند که یکی از آنها نقیصه مادرزادی و مشکل مربوط به شنیدن صوت است.وی در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه شنوایی در استفاده از فناوری در سطح پایینی قرار داریم، گفت: براساس آمار جهانی از هر هزار نفر 3 نفر دچار ضایعه شنوایی هستند که نوزادان نگهداری شده در ان‌آی‌سی‌یو رقم آن به یک‌درصد می‌رسد که این آمار در ایران بالاتر بوده و در مراکز برخی از استان‌ها 3 تا 5 در هزار و برای نوزادان نگهداری شده در ان‌آی‌سی‌یو تا 10 درصد هم می‌رسد.قهرمانی از برگزاری جلسه مشترک با اداره تجهیزات وزارت بهداشت در ارتباط با موضوع سمعک طی هفته آینده خبر داد و گفت: ‌این مسئله قطعا فضا را بهتر خواهد کرد تا تعریف خدمات، مناسب و بهتر صورت گیرد، در دنیا در ارتباط با سمعک 80 خدمت از زمانی که فرد مراجعه می‌کند تعریف شده در حالی که در ایران این چنین نیست.

 

باز هم تمدن بزرگ و قدیمی در ایران کشف شد

آثاری تاریخی در محوطه تپه تهماچی حدفاصل ۳ کیلومتری جبهه غربی روستای عامری شهرستان دیلم کشف شد که نشان از وجود یک تمدن بزرگ و قدیمی در این منطقه دارد. این محوطه که به نام تپه تهماچی معروف است در فاصله 3 کیلومتری غربی روستای عامری شهرستان دیلم و در دشتی وسیع و هموار، در جوار روستای شاه عبدالله واقع شده است.در این منطقه تپه‌هایی بزرگ وجود دارد که ارتفاعی 5 الی 6 متری از سطح زمین های اطراف دارند و دارای لایه‌های تاریخی و فرهنگی هستند که به وضوح قابل مشاهده است.یافته‌های تاریخی و فرهنگی سطح تپه ها شامل ظروف سفالی نخودی رنگ با نقوش هندسی به رنگ قهوه ای، سبز تیره و سیاه است که نمونه های آن در چهار روستای شهرستان گناوه و تل سوز ، تل قاشی، روستای خلیفه ای در شهرستان دشتستان یافته شده است که همزمان با فرهنگ دوره باکون در استان فارس است.همچنین علاوه بر سفال منقوش، ابزارهای سنگی و استخوان هایی نیز در سطح محوطه یافت شده است.با توجه به یافته‌های ابتدایی از این منطقه که برای نخستین بار در شهرستان دیلم شناسایی شده است، محوطه فوق را مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد می توان حدس زد که در پس کرانه های خلیج فارس از نظر تاریخی دارای اهمیت بسیاری  است.

 

واکنش سریع پلیس به حادثه ایرانشهر،قائله را ختم کرد

فرمانده انتظامی ایرانشهر از واکنش سریع پلیس در خصوص حادثه ربایش دختران در محدوده این شهرستان خبر داد.سرهنگ محمود سعادتی در تشریح جزئیات دقیق این خبراظهار داشت: در پی شکایتی مبنی بر آزار و اذیت در تاریخ۱۹ خرداد سال جاری بلافاصله در کسری از روز با هماهنگی مقام قضائی متهم اصلی شناسایی و دستگیر شد.فرمانده انتظامی ایرانشهر با اشاره به اینکه پس از دستگیری نامبرده ۲ نفر دیگر از وی نیز شاکی شدند، افزود: اخباری که در فضای مجازی مربوط به این موضوع منتشر شده است مورد تایید پلیس نیست و پلیس با تمام توان با هماهنگی دستگاه قضائی با قاطعیت کامل موضوع را پیگیری می کند.

 

آب زاینده رود صدای محیط زیست را درآورد

عضو شبکه تشکل های مردم‌نهاد محیط زیست و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به رهاسازی محدود آب سد زاینده‌رود و شایعه حفر چاه‌های جذبی در اطراف زاینده‌رود باورپذیریش سخت است که واقعا این جوری آب را رها کنیم و هیچ پیش بینی برای شرب نکنیم و بعد این طور مردم را در اول فصل تابستان که هنوز تابستان شروع نشده با مشکل آب شرب مواجه کنیم. این شبهه وجود دارد که واقعا شاید این ها می خواهند یک جو روانی در مردم ایجاد کنند و بعد به دولت برای اجرای طرح های انتقال آب فشار بیاورندگفت: قبلا به صورت مستقیم از رودخانه آب می‌گرفتند و الان از طریق چاه های جذبی که اطراف رودخانه حفر شده آب را از زاینده رود تخلیه می کنند. شنیده می‌شود که حتی خود صنایع فولاد و ذوب آهن از همین روش بخشی از آبشان را تامین می کنند. پیشنهاد من این است که از خود استان چهارمحال بختیاری شروع کنند. اگر آب غیرمجاز برداشت می شود برخورد کنند و بعد هم به اصفهان برسند.باورم این است که هر دو استان تخصیصی که براساس شرایط خشکسالی برایشان تعیین شده را رعایت نمی کنند هم در استان چهارمحال بختیاری و هم در استان اصفهان

 

بالاخره زلزله از ژاپن قربانی گرفت

زمین لرزه شش و یک دهم ریشتری در غرب ژاپن 3 کشته و بیش از 200 مصدوم بر جا گذاشت.این آمار اولیه است و احتمال افزایش کشته ها و  زخمی ها منتفی نیست.این زمین لرزه در چند استان احساس شد. پس از زلزله هشدار سونامی صادر نشده است.زلزله حرکت قطارهای سریع و قطارهای محلی را متوقف کرد. برق برخی از مناطق زلزله زده قطع شده است.مقامات ژاپن می گویند: مورد غیرعادی در فعالیت راکتورهای هسته ای گزارش نشده است. نشست اضطراری دولت هم در دفتر نخست وزیر برگزار شد.

 

2016،دو میلیون و 500 هزار نفر قربانی از قاچاقچی ها گرفت

2016 دست کم دو میلیون و 500 هزار نفر قربانی باندهای قاچاق انسان در جهان شده اند.باندهای قاچاق انسان در این سال 7 میلیارد دلار از اینگونه عملیات غیر قانونی منفعت مالی کسب کرده اند.  این خبر را اداره امور جنایی و مواد مخدر سازمان ملل منتشر کرده است.ازدواج های جعلی، استخدام های تخیلی و جعل اسناد مسافرتی از جمله موارد سوء استفاده این باندها از پناهجویان است.این در حالی است که شرایط و حوادث مسیر مرگبار مدیترانه سبب شده حدود نیمی از قربانیان باندهای قاچاق انسان در همین مسیر جان خود را از دست بدهند.

 

«بهشت حجاب» در قلب ایتالیا آغاز به کار کرد

در حالی که فضای افراط گرایی ضداسلامی بر فضای کنونی غرب حاکم است، دو بانوی مسلمان و محجبه در ایتالیا یک فروشگاه محصولات و پوشاک اسلامی با نام «بهشت حجاب» راه اندازی کرده اند.در فضای افراط گرایی ضداسلامی کنونی حاکم بر غرب از جمله ایتالیا، بانوان مسلمان مراکشی تبار در این کشور موسسه فروش پوشاک اسلامی برگرفته از فرهنگ اسلامی و عربی با نام «بهشت حجاب» راه اندازی کرده اند.کلثوم کمال ادریسی، بانوی مسلمان مراکشی تبار  با همراهی بهترین دوستش فاتحه مرادی، این مرکز خرید و موسسه فرهنگی را در شهر بولونیا، از بزرگترین شهرهای واقع در شمال ایتالیا، شهری شناخته شده برای فرهنگ محلی و تاریخی آن، تاسیس کرده است.«بهشت حجاب» نخستین فروشگاه از نوع خودش در بلونیا می باشد. یک مغازه فروش البسه محجبه برای زنانی که می‌خواهند با پوشش مناسبی در خیابان های شهر قدم بگذارند.

 

اختری،فرار اسرائیلیان را به فلسطینیان نوید داد

رییس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین بیان داشت:شرایط نظامی، اقتصادی و اجتماعی در اسرائیل ذر بدترین وضعیت خود قرار دارد. به گونه ای موج فرار از اسرائیل در حال قوت گرفتن است. اختری با تأکید بر اینکه در برابر دشمنان و محاربین موضع منفی داریم، ادامه داد: در این میان، رژیم صهیونیستی را دشمن اصلی مسلمانان می دانیم. همچنین درقبال فجایع ناگوار میانمار نیز با تمام وجود با ستمکاران علیه مسلمانان آن سرزمین مقابله می‌کنیم. رییس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین "داعش"، "القاعدة"، "بوکوحرام" و دیگر گروه‌های تروریستی و تکفیری در منطقه را دست پرورده رژیم صهیونیستی دانست و تأکید کرد: امروز اسرائیل کودک کُش، علاوه بر حضور در جنگ سوریه و عراق در کشتار مردم مظلوم یمن نیز نقش دارد.دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) اظهارات کیسینجر یهودی که نابودی اسرائیل تا 20 سال دیگر اشاره کرده را مورد توجه قرار داد و افزود: بسیاری از تحلیلگران نیز روند اتمام و نابودی اسرائیل را پذیرفته‌اند که این سخنان به معنای تحقق اندیشه امام(ره) مبنی بر نابودی اسرائیل است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha