پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ا استاد قرائتی

حوزه/ رئیس ستاد اقامه نماز کشور با تاکید بر اینکه طلاب سطح یک منتظر نمانند به آنها مهارت تبلیغ و مهارت های دیگر را آموزش دهند، بلکه خودشان به دنبال مهارت آموزی در تعطیلات حوزه باشند، گفت: طلاب می توانند از فرصت تعطیلات برای تحقیقات و نگارش کتاب، مطالعه و تفسیر نهج البلاغه بهره ببرند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، ظهر امروز در نشست بایسته های تبلیغ، در محل مسجد دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به تعطیلات تابستانی و فرصت تبلیغ برای طلاب علوم دینی، گفت: مبلغان می توانند از این فرصت برای تبلیغ در بین اعضای خانواده، اقوام، جوانان و نوجوانان استفاده کنند و در واقع بزرگترین و موثرترین کارهای تبلیغی را می توان در تعطیلات انجام داد.

وی با تاکید بر اینکه طلاب سطح یک منتظر نمانند به آنها مهارت تبلیغ و مهارت های دیگر را آموزش دهند، بلکه خودشان به دنبال مهارت آموزی در تعطیلات حوزه باشند، ابراز کرد: طلاب می توانند از فرصت تعطیلات برای تحقیقات و نگارش کتاب، مطالعه و تفسیر نهج البلاغه بهره ببرند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی به مهارت های مبلغ موفق اشاره کرد و افزود: یکی از مهارت های مبلغ این است که بداند کجا چه دعا، سوره و مسئله ای را بیان کند و از سوی مردم شناس باشد و بداند که برای چه کسانی می خواهد صحبت کند و همچنین، مهارت فهم مسئله و مسئله شناسی را بیاموزد.

وی در ادامه با بیان اینکه علم باید مفید باشد و پژوهش های مفیدی در حوزه انجام شود، گفت: ثمره علم می بایست بندگی باشد؛ برخی امروز تلاش می کنند با علم به بزرگی و شهرت برسند.

این مفسر قرآن با بیان اینکه انسان هر چه با سوادتر می شود باید به عبودیت بیشتری دست یابد و این در حالی است که برخی مواقع شاهد افزایش خودبینی، تکبر و غرور افراد هستیم و چنین رفتاری عالمانه نیست.

وی همچنین در بخشی دیگر از سخنانش توصیه کرد: هنگام مطالعه یک مطلب ببینیم که مشکلی از جامعه را بر طرف می کند و یا به یکی از نیازهای آن پاسخ می دهد؛ در واقع پژوهش های بیهوده و بی ثمر در جامعه باعث دور شدن از اصل و نیاز آن می شود.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی اظهار کرد: برخی پایان نامه های دکتری حوزوی یا دانشگاهی در رشته فقه به موضوعات غیر ضروری می پردازند، در حالی که تا به امروز متاسفانه پژوهش خوبی درباره زکات انجام نشده است.

وی به اهمیت پژوهش و مطالعه در حوزه و دانشگاه اشاره و خاطر نشان کرد: دانشگاهیان و حوزویان تنها به درس های خود اتکا نکنند، زیرا این برنامه ها لازم است، ولی کافی نیست.

رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه مشهد مقدس و حوزه علمیه خراسان به برکت امام رضا(ع) فضلای زیادی را جذب کرده، گفت: با توجه به این ظرفیت، این حوزه علمیه به اساتیدی غیر مشهدی نیاز ندارد و می تواند بیش از شهرهای دیگر دانشمندان حوزوی داشته باشد که البته باید مهارت لازم را آموزش ببینند.

در پایان این نشست، حجت الاسلام والمسلمین قرائتی به معرفی کتاب های تفسیر یک جلدی قرآن کریم، مهارت های معلمی ، نیم قرن تجربه، اخلاق آموزشی پرداخت.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۴

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha