پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
دیدار مدیر سازمان تبلیغات استان کرمان با اصحاب رسانه

حوزه/ حجت الاسلام جلالی در جمع خبرنگاران با تشریح برنامه ها و فعالیت های اداره کل تبلیغات اسلامی کرمان، از تربیت قریب به ۱۱ هزار حافظ سه جزء تا کل قرآن و راه اندازی قرارگاه فضای مجازی «مبین» در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان، حجت الاسلام علی جلالی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان به مناسبت سالروز تاسیس سازمان تبلیغات و روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی، با اصحاب رسانه دیدار و برنامه و فعالیت های این اداره کل را تشریح کرد.

حجت الاسلام جلالی ضمن تبریک این روز، به تعداد ادارات تبلیغات اسلامی در شهرستانهای استان کرمان اشاره کرد گفت: در استان کرمان از مجموع ۲۳ شهرستان، به جز شهرستانهای رابر، ارزوییه، نرماشیر و فاریاب، در ۱۹ شهرستان اداره تبلیغات وجود دارد. همچنین دو نمایندگی در دو بخش راین و شهداد نیز تشکیل شده است. علاوه بر این، سازمان تبلیغات با پنج تشکل که شامل شورای هیئتهای مذهبی، کانون مداحان، کانونهای فرهنگی و تبلیغی، بانوان فرهیخته و موسسات و خانههای قرآنی نیز همکاری دارد.

وی به اهداف تشکیل سازمان تبلیغات اشاره و تصریح کرد: هدف اصلی سازمان تبلیغات که به دستور امام خمینی(ره) در اول تیر ماه سال 13۶۰ تاسیس شد و فلسفه تشکیل آن، سیاست گذاری، برنامهریزی، هدایت، سازمان دهی، پشتیبانی و‌ نظارت بر تبلیغات دینی و‌ مردمی است که در این رابطه زمینه سازمان تبلیغات به دنبال شناسایی فعالان فرهنگی، تشکلها و انجمنهای اسلامی و‌ نظارت بر آنها میباشد.

 سه حوزه اصلی فعالیتهای سازمان تبلیغات

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان کرمان در رابطه با فعالیتهای اصلی سازمان تبلیغات گفت: این سازمان برای رسیدن به اهداف خود در سه حوزه کارهای فرهنگی، قرآنی و کارهای عمرانی مرتبط با این سازمان فعالیت دارد که در بخش فرهنگی اولین فعالیت در بحث تبلیغی اعزام و استقرار است.  شناسه خدمت در بحث اعزام به این سازمان واگذار شده است و در همین رابطه در سال قبل تعداد ۸۹۲۵ مورد اعزام در استان داشتیم.

وی افزود: اعزامهای سازمان تبلیغات در ماههای محرم و صفر، ماه مبارک رمضان، ایام فاطمیه و مناسبتهای ملی و‌مذهبی صورت میگیرد که در این ایام روحانیون به مساجد، ادارات، مدارس و مجالس خاص اعزام میشود. بخشی از این روحانیون نیروهای بومی هستند و ما بقی طبق نیاز از دفتر تبلیغات و سازمان تبلیغات قم و مشهد تامین میشود.

این فعال فرهنگی خاطر نشان کرد: در خصوص اعزام، سه موضوع شناسایی مناطق، دوم آموزش و پشتیبانی معنوی محور کار سازمان است. هرساله برای مبلیغن دروههای آموزشی برگزار میشود که بخشی از آن با همکاری برخی نهادها مانند حوزههای علمیه، دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان و اداره اوقاف برگزار میگردد.

حجت الاسلام جلالی درادامه به بحث روحانیون مستقر پرداخت و بیان داشت: بخش دیگر بحث تبلیغ، استقرار در روستاهای بالای هزار نفر است که اکنون تعداد ۲۷۵ روحانی مستقر در جنوبیترین تا شمالیترین روستاهای استان داریم که طبق بررسیهای انجام شده در هر منطقهای که روحانی حضور دارد در بحث کاهش آسیبهای اجتماعی موفق بوده است. البته از این تعداد حدود ۱۸۵ روحانی مستقر مورد حمایتهای مالی سازمان تبلیغات هستند، اما مابقی توسط اهالی و مردم  و به صورت ‌خود استقراری تامین میشوند و حمایتهای معنوی از تمامی این افراد از طرف سازمان تبلیغات استان صورت میگیرد.

فعالیت ۲ هزار و ۷۰۰ هیئت مذهبی

وی، دومین فعالیت سازمان تبلیغات در بخش فرهنگی را در خصوص هیئتهای مذهبی برشمرد و تصریح کرد: دومین فعالیت سازمان در خصوص هیئتهای مذهبی است که در مجموع قریب ۲ هزار و ۷۰۰ هیئت در کرمان وجود دارد که بخشی از آنها در سامانه «طوبی» ثبت شدهاند. عمده فعالیتهای سازمان تبلیغات توسط شورای هیئتهای مذهبی صورت میگیرد که این شوراها با رای هیئتهای مذهبی هر شهرستان انتخاب میشوند و سعی ما بر این بوده است تا استفاده لازم از ظرفیت این شورا برده شود.

آزادیان زندانیان غیر عمد با همکاری شورای هیئتهای مذهبی

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان کرمان به یکی از فعالیتهای مهم سازمان تبلیغات با کمک شورای هیئتهای مذهبی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: یکی از نگرانیهای ما زندانیهای غیرعمد هستند که توانستیم در سال گذشته با کمک این شوراها چندین نفر از زندانیان غیر عمد را آزاد کنیم. فعالیت دیگر در این زمینه حضور این هیئتها در زندانها در راستای برپایی مراسمات مذهبی با حضور سخنران، مداح و پخش غذا بوده است. علاوه بر این در طی سال نیز با برپایی گردهماییها به مسایل ضروری در زندان ها و زندانیان پرداخته شده است.

حجت الاسلام جلالی افزود: موضوع دیگر بحث مداحان است که در سامانه طوبی تعداد ۲۶۴۸ مداح به ثبت رسیده است و برای آنها برنامههای آموزشی داشتهایم.

وی، سومین فعالیت سازمان تبلیغات در بخش فرهنگی را در محور بانوان فرهیخته دانست و بیان کرد: سومین برنامه، بحث بانوان فرهیخته است که  در این موضوع ضمن شناسایی افراد شایسته خصوصا در مسائل معارفی و دینی در تمام شهرستانها جمعیت بانوان فرهیخته را راه اندازی کردیم که از مجموعه فعالیتهای آنها بحث آموزش بانوان استان و ایجاد مراکز مشاوره است.

حجت الاسلام جلالی ادامه داد: از دیگر فعالیتهای ما بحث گفتمانهای دینی است که سال گذشته در مدارس، مساجد و در دانشگاهها توانستیم فعالیت کنیم. ایجاد مدارس علوم ومعارف اسلامی صدرا نیز دیگر فعالت سازمان بوده است. این مدارس از سال ۸۱ با دو هدف راه اندازی شدند. هدف اول آن شناسایی دانش آموزان مستعد در جهت تربیت فعالین فرهنگی و اجتماعی است که باکمال افتخار میتوان گفت امروزه شاهد هستیم که فارغ التحصیلان این مدارس چه در دانشگاه و چه در ‌حوزه جزو پیشتازان  عرصههای فرهنگی هستند.

وی افزود: دومین هدف برنامهریزی و زمینهسازی موثر برای ادامه تحصیل دانش آموزان است. در حال حاضر ۸ مدرسه صدرا که شامل پنج مدرسه پسرانه در شهرهای کرمان، رفسنجان، بم، کهنوج ،‌جیرفت و سه مدرسه دخترانه در شهرهای زرند، بم و جیرفت وجود دارد.

تلاش برای تربیت ده میلیون حافظ کل در اولویت سازمان تبلیغات

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان کرمان به دومین حوزه اصلی فعالیت سازمان تبلیغات پرداخت و گفت: دومین حوزه اصلی فعالیتهای سازمان تبلیغات بحث امور قرآنی است که لازم به ذکر است، اولویت اول اداره امور قرآنی سازمان تلاش در تحقق دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص تربیت ده میلیون حافظ در سطح کشور است. امروز قریب ۱۱ هزار حافظ بین سه جزء تا کل در استان داریم و هر سال از آنها سنجش انجام میگیرد. همچنین بعد از حفظ کل، به حافظان مدرک تخصصی حفظ از طرف سازمان تعلق میگیرد.

وی به دومین هدف اداره امور قرآنی سازمان تبلیغات اشاره کرد و بیان داشت: دومین تلاش اداره امور قرآنی سازمان تبلیغات در آشنایی همگانی در مبحث روخوانی و روانخوانی قرآن کریم است. البته در این موضوع نیاز به کمک خیرین قرآنی وجود دارد، لذا اهالی رسانه به کمک ما بیایند تا ان شاءالله با اطلاع رسانی و جذب خیرین بتوانیم فعالیت بهتری داشته باشیم.

این مسئول فرهنگی ادامه داد: دیگر فعالیتها در محور زمینه‏سازی برای استفاده از مفاهیم قرآن، برگزاری کارگاههای سبک زندگی قرآنی و برگزاری دوره‎های تخصصی تربیت معلم قرآنی در خصوص روانخوانی، روخوانی و تجوید است که با استقبال خوبی روبرو شده است.

حجت الاسلام جلالی بیان کرد: خوشبختانه با همکاری صورت گرفته با اداره ارشاد، از سال گذشته دریافت مجوز  موسسات قرآنی تنها از طریق سازمان تبلیغات صورت میگیرد و امروز شاهد انسجام خوبی در سازماندهی موسسات قرآنی هستیم. در حال حاضر ۲۹۰ موسسه قرآنی و‌۴۵۰ خانه قرآنی در استان وجود دارد که ظرفیت عظیمی را تشکیل دادهاند.

اولویتهای سال جاری

مدیرکل تبلیغات اسلامی کرمان در ادامه به اولویتهای کاری این سازمان در سال جاری اشاره کرد و تصریح کرد: اولویت کاری ما در سال جاری در دو موضوع است. ابتدا بحث کاهش آسیبهای اجتماعی است که در این خصوص از پنج اولویت در سه موضوع به صورت جدی ورود کردهایم و در بین ۳۰ دستگاهی که در این بحث فعالیت میکنند سازمان تبلیغات پیشتاز بوده است.

وی افزود: موضوع حاشیه نشینی، طلاق و اعتیاد سه اولویت مهم در بحث آسیبهای اجتماعی است که سازمان به طور جدی در آن ورود پیدا کرده است و برای هرکدام از این موارد توانستهایم کارهایی انجام دهیم. در موضوع حاشیه نشینی پایگاه‎های مردم نهاد فرهنگی ‌را با اعزام روحانی مستقردر این مناطق ایجاد کردیم. در شهر کرمان که مهمترین اولویتش حاشیه نشینی است تعداد ۱۲ نفر روحانی مستقر داریم که کارهای فرهنگی در این مناطق را ساماندهی میکنند و به عنوان قطب فرهنگی به تشکیل کانونهای فرهنگی و هیئتهای مذهبی میپردازند. امیدواریم امسال بر تعداد روحانیون مستر در این مناطق بیافزاییم.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان کرمان در رابطه با موضوع طلاق به عنوان دومین مساله در بحث آسیبهای اجتماعی گفت: در موضوع طلاق توانستهایم از ظرفیت روحانیون، هیئتهای مذهبی، کانون مداحان و موسسات قرآنی استفاده کنیم و با برگزاری دورههای آموزشی با همکاری اداره دادگستری استان برای روحانیون قدم مهمی در این زمینه برداشته باشیم.

حجت الاسلام جلالی افزود: همچنین در موضوع اعتیاد از ظرفیت شورای هیئتها، ائمه جماعت، و روحانیون با هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر بهره بردهایم.

وی، اولویت دوم سازمان تبلیغات در سال جاری را بحث فضای مجازی برشمرد و گفت: بحث فضای مجازی دومین اولویت ما است. اولین دستگاهی که به صورت جدی به این حوزه ورود پیدا کرد سازمان تبلیغات است که در سال ۹۴ در اداره کل سازمان تبلیغات در استان تهران این کار صورت پذیرفت.

راه اندازی قرارگاه فضای مجازی «مبین»

حجت الاسلام جلالی بیان کرد: در بحث فضای مجازی قرارگاهی تشکیل دادیم که برای این کار قریب به ۲۰ نفر از متخصصین استان که در فضای مجازی جزو‌ پیشتازان بودند را دعوت و ‌قرارگاه مبین را راه اندازی کردیم. این قرارگاه در دو موضوع آموزش و محتوا شروع به کار‌ کرد که با پیشرفت کار، در سال گذشته تعداد۱۲۰ نفر از افراد مستعد را آموزش دادیم و اساتیدی در بحث فضای مجازی برای اکثر شهرستانها پرورش دهیم.

وی ادامه داد: از اولویت‎های قرارگاه مبین در سال جاری، آموزش روحانیون است که با همکاری حوزه علمیه استان کرمان اولین برنامه را در تیر برگزار میکنیم.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان کرمان در پایان در رابطه با سومین محور اصلی فعالیتهای سازمان تبلیغات یعنی کارهای عمرانی گفت: در موضوع فعالیتهای عمرانی، سه شناسه ساخت و تکمیل خانههای عالم، خانههای قرآنی و ‌تکمیل و‌ کمک به حسینیهها با سازمان است که در این باره کارهای مناسبی صورت گرفته است.

در بخش پایانی این جلسه، حجت الاسلام جلالی، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان کرمان به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha