پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اسماعیلی رئیس شورای های حل اختلاف قم

حوزه/ رئیس شورای حل اختلاف استان قم از حضور فعالانه روحانیون و ائمه جمعه استان قم در زمینه حل اختلافات خانوادگی و حقوقی و کیفری خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»سید حمید اسماعیلی ظهر امروز در جمع خبرنگاران قمی، با اشاره به آغاز هفته قوه قضایی گفت: قوه قضائیه مسئولیت بسیار سنگینی در کشور دارد و در راستای تحقق مسئولیت های خود فعالیت می کند.

وی افزود: از جمله فعالیت های این قوه می توان به تلاش در جهت اجرای عدالت و احقاق است که این قوه در تمام ارکان خود به دنبال عمل به این مهم است؛ ایجاد امنیت روانی و فیزیکی در جامعه از دیگر وظایف مهمی است که این قوه به دنبال حفظ و ارتقای آن است.

رئیس شورای حل اختلاف استان قم بیان کرد: تلاش در جهت توسعه فعالیت های مرتبط به جلوگیری از وقوع جرم و پیشگری و کاهش آمار زندانیان و حمایت از خانواده های آنها، همچنین ایجاد فضای امن برای مردم و خانواده ها و تلاش در جهت عدم متلاشی شدن کانون خانواده از دیگر وظایف این قوه است.

وی گفت: تقویت شوراهای حل اختلاف با حضور افراد صاحب نفس در مناطق مختلف باعث ایجاد فضای مناسب جهت کاهش چشمگیر پرونده سازی در دستگاه قضایی شده است؛ به طوری که ۷۹ درصد این پرونده ها به مصاحله ختم شده است.

اسماعیلی تصریح کرد: تقویت آموزش های همکاران قضایی برای مسلح شدن به علم روز و همچنین آموزش ضابطین در این زمینه از جمله فعالیت هایی است که مسئولین قضایی استان قم به دنبال آن هستند.

معاون دادگستری استان قم بیان کرد: الگوی حکومت داری امام علی(ع) سرمشق همه کارگزاران نظام است و قوه قضاییه نیز تلاش می کنند در حد وسع خود در این مسیر گام بردارد؛ مبارزه با فساد بسیار سخت و نیازمند همکاری دستگاه های مختلف است و همه باید در این مسیر همگام با این دستگاه باشند.

وی گفت: همین امروز اگر کسی به زندان اوین مراجعه کند افراد صاحب نفوذی را مشاهده می کند که سالها پیش کسی باور نمی کرد که کسی بتواند با آنها برخورد کند؛ از جمله این افراد می توان به شخصیت هایی هم اشاره کرد که در دستگاه اجرایی و حتی قوه قضاییه دارای سمت های عالی بودند و این مساله سلامت نظام و دستگاه قضایی را بیش از پیش اثبات می کند.

رئیس شورای حل اختلاف استان قم بیان کرد: مساجد یک ظرفیت بسیار عالی برای حل مشکلات اجتماعی و حقوقی در بین مردم هستند و روحانیت و ائمه جماعات نیز خوشبختانه حضور فعالی در این عرصه دارند.

وی گفت: از 600 نفر عضو شوراهای حل اختلاف استان قم 138 نفر آنها روحانی هستند؛ یکی از مشکلاتی که باعث شد که تغییراتی در بحث تبدیل شدن مساجد به مجامع حل اختلاف ایجاد شود این بود که با توجه به قانون اینکار باید با حضور امام جماعت و اعضای هیئت امنا انجام می شد که با توجه به مشغولیت های اعضای هیئت امنا،این فضا به اماکن مجتمع منتقل شد.

وی افزود: در حال حاضر 8 مجموعه شورای حل اختلاف در استان وجود دارد که با حضور روحانیون صاحب نفس همراه است و در مناطق و بخش ها و روستاهای استان نیز فعال هستند.

اسماعیلی اظهارکرد: حضرت  آیت الله مکارم شیرازی به عنوان مرجع عظام تقلید در یک پرونده که ناگریز شدیم برای حل پرونده خدمت ایشان برسیم، با خلق کریمانه و روی گشاده این پرونده بسیار پیچیده و سنگین را با نفس حق و برخورد خود حل کردند و در جایگاه حل اختلاف حضوری اثرگذار داشتند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha