جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سید مصطفی حسینی نژاد

حوزه/ حسینی نژاد با انتقاد از نحوه پرداخت بودجه های مصوب حوزه های علمیه و سوء استفاده عده ای از آمار های غیر واقعی در فضای مجازی گفت: حوزه، مادر نظام اسلامی است، ولی متاسفانه برخی در عمل جایگاهی برای آن قائل نیستند و کمتر از یک دانشگاه کشور با آن برخورد می کنند.

سید مصطفی حسینی نژاد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، با اشاره به برگزاری هم اندیشی نمایندگان مدیریت های استانی حوزه های علمیه گفت: این نشست  با موضوع «اعتبارات تملک دارایی های استانی» برگزار شد که به دنبال تبیین فرآیند تنظیم موافقتنامه و اخذ اعتبارات عمرانی حوزه های علمیه هستیم.

معاون منابع انسانی و پشتیبانی حوزه های علمیه عنوان کرد: در سال های گذشته عمده اعتبارات تملک دارایی های حوزه، ملی بوده است؛ اعتبارات عمرانی برای مرکز مدیریت حوزه تامین اعتبار میگردید و سپس متناسب پروژه ای مصوب به استانها اختصاص می یافت.

وی افزود: 4 سالی است که رویکرد دولت نسبت به نحوه اختصاص اعتبارات تغییر کرده و بر استانی بودن اعتبارات تأکید می کند. براین اساس، هر استان سهمی دارد و در این رابطه جدول 1-10 اعتبارات استانی، سهم هر استان را مشخص می کند.

حسینی نژاد گفت: بر این اساس از سال ۹۳ – ۹۲ به بعد دولت از اعتبارات ملی حوزه، سهم را کاهش داده است و دلیل آنها  این است که در استانها نظارت بیشتری بر پروژه ها می شود.

معاون منابع انسانی و پشتیبانی حوزه های علمیه عنوان کرد: تا سال قبل مدیران معاونت منابع و پشتیبانی که نماینده شورای عالی حوزه بودند، برای تبادل موافقت نامه به همه استانها می رفتند و با حضور مسئولین استانها، پیش نویس موافقت نامه تنظیم می گردید.

وی افزود: مرکز مدیریت حوزه های علمیه بدنبال سیاست «واگذاری اختیارات به استانها»؛ امسال مدیریتِ هر استان را به عنوان نماینده شورای عالی معرفی کرده است.

حسینی نژاد گفت:  مدیران استانی با سازمان برنامه و بودجه هر استان جلساتی دارند و پیگیر بودجه استانی می شوند. از آنجا که تفویض اختیارات به مدیریتهای استانی برای اولین بار صورت می گرفت، این گردهمایی برگزار گردید تا مدیران استانی بیشتر در جریان چگونگی تنظیم موافقت نامه، دستورالعمل های مربوطه و ... قرار گیرند و به مباحثی که در خصوص نحوه توزیع اعتبارات داده می شود، دقت بیشتری کنند و  بتوانند از حقوق حوزه های علمیه به خوبی دفاع کنند.

معاون منابع انسانی و پشتیبانی حوزه های علمیه عنوان کرد: در حقیقت این گردهمایی، جلسه توجیهی آموزشی برای توانمند سازی مدیریتهای استانی در تنظیم موافقت نامه های اعتبارات عمرانی استانی و نحوه پی گیری تخصیص پروژه های عمرانی است.

وی با اشاره به بودجه عمرانی حوزه های علمیه افزود: حدود 68 میلیارد تومان «بودجه عمرانی ملی» داشتیم. «بودجه عمرانی ملی» دو بخش دارد؛ بودجه «ملی» و دیگری بودجه «توسعه متوازن»، که تنها حدودا 4 درصد از  این 68 میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است!، چون در  68 میلیارد تومان، حدود 7 الی 8 میلیارد  بودجه ملی و 60 میلیارد اعتبارات توسعه متوازن است که اعتبارات توسعه متوازن ملی را دولت تخصیص نداده  و  از این 7 الی 8 میلیارد تومان تنها 3 میلیارد تومان تخصیص یافته است!!

حسینی نژاد گفت: در خصوص بودجه استانی نیز 204 میلیارد تومان مصوب شده اما فقط 70 میلیارد تومان یعنی صرفا 35 درصد از بودجه استانی از سوی دولت اختصاص داده شده است.

وی افزود: از این 70 میلیارد تومان نیز 10 میلیارد تومان نقدی و الباقی در قالب اسناد خزانه اسلامی، یعنی وعده برای سال های بعد است. بدین صورت که می گویند به چه شخصیت حقیقی یا حقوقی بدهکار هستید مثلا پیمانکاران یا فروشندگان مصالح و ...بعد اسنادی را به ایشان می دهند تا در آینده طلب خود را دریافت کنند!.

۱۶۸ پروژه عمرانی

معاون منابع انسانی و پشتیبانی حوزه های علمیه عنوان کرد: این 70 میلیارد تومان برای 168 پروژه عمرانی حوزه مانند ساخت مدرسه علمیه و استاد سرا هزینه می شود.

وی با اشاره به نقش شورای عالی حوزه های علمیه گفت: شورای عالی، نقش هماهنگ کننده و تبادل کننده موافقت نامه اعتبارت حوزه های علمیه را برعهده دارد و تا شورای عالی پروژه ایی را مصوب نکند، اعتباری  اختصاص داده نمی شود.

حسینی نژاد بابیان اینکه جایگاه و هویت حوزه های علمیه در کشور شناخته نشده است افزود: حوزه مادر نظام اسلامی است، ولی متاسفانه برخی در عمل جایگاهی برای آن قائل نیستند و کمتر از یک دانشگاه در کشور با آن برخورد می کنند، یعنی بودجه حوزه های علمیه بعضا کمتر از یک دانشگاه در فلان نقطه از کشور است.

وی افزود: موضوعی که در رسانه ها درباره بودجه حوزه مطرح  شد مربوط به بحث های هزینه ای است؛ اما در بحث های  عمرانی مسئله ای مطرح نشده،  ولی مباحث مطرح شده در مورد اعتبارات هزینه ایی نیز مبنای علمی ندارد چون وقتی وارد فضای کارکردی می شویم می بینیم حوزه دارای کارکردها و خدمات متعدد دینی، علمی آموزشی، فرهنگی و تبلیغی است؛ اما دانشگاه ها عمدتا کارکردشان علمی آموزشی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha