سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
اخبار برتر

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بسمه تعالی

گزیده اخبار ایران و جهان/اخبار اجتماعی

یوزهای شجاع، با تلخ ترین تساوی تاریخ حذف شدند/ دولت برای ارتقای «تاب‌آوری جامعه»،نسخه جدید را پیچید/ خانه ملت از امار تکان دهنده بیوه ای کشور هشدار داد/ ایران بزرگترین یابنده گمرکی مواد مخدر شناخته شد

 

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

 

یوزهای شجاع، با تلخ ترین تساوی تاریخ حذف شدند

کارشناس مسائل اجتماعی گفت: حضور ایران در جام جهانی و بازی های جوانمردانه بازیکنان تیم ملی، باعث شده که ایرانیان سراسر جهان با شیوه های خاص خود به شادی و نشاط بپردازند و این شادی در ایران به یک وجدان جمعی در جامعه تبدیل شده استوی ادامه داد: همان طور که مشاهده می شود در مسابقات جام جهانی بیشترین جمعیت در استادیوم هایی است که ورزش فوتبال در جریان است و وقتی تماشاچیان را ملاحظه می کنید همه همراه خانواده سفر دور و درازی تحمل می کنند تا در کشوری دیگر تیم های ملی خودشان را تشویق کنند و آنها را به کنش گری مثبت می بینیم. وی اضافه کرد: مردم دنیا باید بدانند که مردم ایران با وجود همه بازی های رسانه ای که علیه آنهاست این فرهنگ غنی و دیرینه را دارند که همیشه در میدان رقابت همبستگی آنها بالاست و اتحاد و وحدت خوبی دارند و این گویای همبستگی بین ایرانیان در سراسر دنیا است چون تیم ملی نماینده همه ما ایرانیان است و می تواند نگاه جهانی را در بیرون به سوی ما ایرانیان جلب کند و در جامعه نیز اوقات فراغت مفیدی را به همراه داشته باشد.

 

دولت برای ارتقای «تاب‌آوری جامعه»،نسخه جدید را پیچید

سند نظام تامین اجتماعی چند لایه بر اساس قانون برنامه پنجم، به دولت مجوز استقرار نظامی را داد که به افراد و خانوارهایی که به دلیل بیکاری، بیماری، آسیب‌های جسمی، روانی و اجتماعی و... قادر به تامین درآمد نیستند، کمک و مساعدت کند. این سند بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، به دولت مجوز برقراری استقرار نظام تامین اجتماعی چندلایه را با رعایت حداقل سه‌لایه «حمایت‌های اجتماعی»، «بیمه‌های پایه» و «بیمه‌های مکمل» می‌دهد.از مهم‌ترین ویژگی‌های سند جدید نظام تامین اجتماعی می‌توان به سطح‌بندی و اولویت‌بندی خدمات، استاندارد‌سازی بیمه‌های تکمیلی و تخصصی کردن حوزه‌های امدادی، حمایتی و بیمه‌ای اشاره کرد.لایه‌بندی و طرح‌بندی حوزه تامین اجتماعی اولین بار در قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی در سال 83 مطرح شد. آنجا در قلمرو بیمه‌ای تعریف شده بود که باید طرح بیمه‌های پایه و مکمل مطرح شود و در متن قانون نیز روی تخصصی کردن و تقسیم وظایف در حوزه‌ها و سطح‌های مختلف احکامی صادر شده است.

 

خانه ملت از آمار تکان دهنده بیوه ای کشور هشدار داد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با یادآوری وجود بیش از ۳ میلیون زنان سرپرست خانوار در کشور، گفت: ایران در بین ۴۰ کشور بالاترین تعداد زنان بیوه را به خود اختصاص داده است.محمد وحدتی هلان در گفت وگو با خانه ملت، با یادآوری وجود بیش از 3 میلیون زن سرپرست خانوار در کشور نسبت به افزایش تعداد این قشر زنان هشدار داد و گفت: متاسفانه طلاق مهمترین عامل افزایش تعداد زنان خانوار است و بی شک با افزایش آمار طلاق با افزایش روز افزون تعداد زنان سرپرست خانوار مواجه خواهیم شد که که این به عنوان زنگ خطری جدی به شمار می رود.نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه زنان سرپرست خانوار در معرض انواع آسیب های اجتماعی قرار داشته و نباید بدون حمایت رها شوند، افزود: عوامل اجتماعی مانند کاهش ازدواج، افزایش طلاق، سوانح جاده ای، فوت همسر و اعتیاد در افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار نقش زیادی دارد؛ متاسفانه بر اساس آمارها میزان ازدواج های ثبت شده در سال 96 نسبت به سال 95، 8 درصد کاهش یافته این در حالی است که تعداد طلاق ها به 175 هزار مورد رسیده که افزایش تعداد زنان مطلقه و زنان سرپرست خانوار را به دنبال داشته است.وی با یادآوری اینکه 71 درصد زنان سرپرست خانوار دارای فرزند هستند، گفت: بر اساس آمارها 90 درصد این قشر زنان ازدواج مجدد نمی کنند. وی با بیان وجود یک میلیون زن بیوه در کشور، گفت: ایران در بین چهل کشور بالاترین تعداد زنان بیوه را به خود اختصاص داده است.وحدتی هلان با تاکید بر لزوم افزایش حمایت ها از زنان سرپرست خانوار و اشتغال زایی و توانمندسازی آنها با یادآوری اختصاص 230 میلیارد تومان برای بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار در بودجه 97، افزود: باید با وضع قوانین حمایتی مناسب حمایت لازم از زنان سرپرست خانوار و توانمندسازی آنها را در دستور کار قرار داد.

 

ایران بزرگترین یابنده گمرکی مواد مخدر شناخته شد

گمرک ایران به عنوان بزرگترین گمرک جهان در کشف و مبارزه با مواد مخدر شناخته شد. از ابتدای سال 96­ مجموعاً 360 مورد انواع مواد مخدر سنتی و صنعتی و پیش سازها به وزن 153 تن در گمرکات جمهوری اسلامی ایران شناسایی و کشف شده است.بر اساس این گزارش، کشفیات انواع مواد مخدر سنتی، صنعتی، روانگردان و پیش سازهای مواد مخدر در سال 1396 در مقایسه با سال 1395 به مقدار 456% رشد داشته است. کشف شیره تریاک پیشتاز بوده و 511% رشد را نشان می دهد. تریاک با 496% رشد در رده بعدی قرار دارد. کشفیات ­اسید انیدرید استیک 424% ، اسید هیدروکلریک و سولفوریک 342% ، انواع قرصهای مخدر 300% ، شیشه 134%، بذر مادر شاهدانه 18% در مقایسه با سال 95 رشد داشته اند. اما در میان کشفیات هروئین در مقایسه با سال 71% رشد منفی را برای خود رقم زد که آمار بی سابقه ای بوده است. در کنار این مورد کم سابقه ، مورد کم سابقه دیگری هم در سال 96 دیده میشود. در این سال 33680 لیتر استیل کلراید و 24104 اتیل متیل کتون کشف شده که در سال95 کشفیات این مواد صفر بوده است .آمارهای گمرک در یکسال گذشته مجموعا 24104لیتر اتیل متیل کتون ، 33680 لیتر استیل کلراید ، 29194 لیتر اسید هیدرو کلریک، 45669لیتر اسید انیدرید استیک ­650 کیلو گرم تریاک ، 50 کیلوگرم شیره تریاک ، 157404 گرم هروئین ، 75149 گرم شیشه ، در این سال کشف شده که در تاریخ کشفیات گمرک ایران کم سابقه بوده است.

 

۶ هزار دوربین هم نتوانستند جاده ها را مهار کنند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: نصب دوربین درجاده ها برای کنترل بهتر خودروها و جلوگیری از تخلفات است.رسول خضری درباره مرگ سالانه 5 هزار نفر در سفرهای جاده ای تابستان و ضرورت مدیریت تعطیلات در کشور، گفت: متاسفانه برای ساماندهی تعطیلات درکشور تا کنون چندین مرتبه طرح در مجلس تدوین شده است، به طوری که در بحث تعطیلات باید یکپارچه سازی انجام شود؛ ولی نه تنها هیچ کدام از این طرح ها به سرانجام نرسید، بلکه سازمان ها و وزارتخانه ها از جمله وزارت راه، هلال احمر و پلیس راهور هر کدام ساز خود را می زنند.او با بیان اینکه میزان مصدومان و معلولیت های ناشی از تصادفات جاده ای بسیار بالا است، تصریح کرد: درکشورهای دیگر اولین علت مرگ و میر به بیماری ها مرتبط می شود، اما در کشورما مهم ترین علت مرگ و میر به تصادفات رانندگی مربوط است؛ متاسفانه ایمنی جاده ها شرایط مناسبی نداشته، پیچ های خطرناک، سرعت غیرمجاز و تردد خودروهای غیر استاندارد سبب وقوع حوادث بسیاری درجاده ها می شود، به طورحتم علت بخشی از تلفات و مصدومیت های جاده ای مربوط به خودروهای فرسوده و غیر استاندارد است.خضری درباره ضرورت نصب 6 هزار دوربین درجاده ها برای کنترل بهتر خودروها و جلوگیری از تخلفات، گفت: شاید نصب دوربین تا حدودی بازدارنده باشد، اما این مسئله به نوعی کسب درآمد بیشتر برای مسئولان است؛ مگر تاکنون جرائم دریافت شده از رانندگان تا چه میزان صرف رفع نقاط آسیب زا درجاده و یا افزایش استانداردسازی خودروها شده است.

 

آمار‌های تکان‌دهنده از وضعیت کودکان کار و خیابانی منتشر شد

هنوز نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد کودکان کار ارائه کرد؛ یکهزار کودک در مراکز شهرداری و حدود ۴هزار کودک در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند، اما آمار آن‌ها بیش از سه میلیون نفر هم تخمین زده می‌شود؛ ثبت هویتی ندارند و هر روز انواع آزار‌های جسمی، جنسی و روانی آن‌ها را تهدید می‌کند. براساس مطالعات، رشد فقر بین کودکان کار و خیابان از سال ۸۴ تا ۸۸ رشد صعودی داشته و حتی در اطراف شهر‌های بزرگ و نزدیکی‌های پایتخت؛ شالیکاری، پرس‌کاری و زباله گردی در شرایط خطرناک از جمله فعالیت‌های این کودکان شده است. بیشتر این کارگران که دختران و پسران ۱۰ تا ۱۵ ساله هستند، در کارگاه‌ها و زمین‌های غیراصولی و غیرایمن کار می‌کنند و قصه دردناک این کودکان به این جا ختم نمی‌شود و کودکان ۷ یا ۸ ساله نیز در کارگاه‌های پرس‌کاری لب خط اطراف همین پایتخت خودمان به ازای ۱۱ ساعت کار فقط ۳۰۰ هزارتومان دریافت می‌کنند، کارگاه‌هایی غیراستاندارد و شدیداً آسیب زا که صدای بسیار بلند دستگاه، خطر قطع عضو، هوای آلوده و تنبیه شدید فیزیکی صاحبکار در تمامی این کارگاه‌ها چاشنی امرار معاش این کودکان شده است یا اینکه دختران و پسران ۱۰ تا ۱۵ ساله، از هفت صبح تا پنج بعد از ظهر در زمین‌های برنج‌کاری غیر اصولی اطراف بهشت زهرا با دستمزد روزی ۲۵ هزار تومان کارگری می‌کنند. بر اساس یافته‌های پژوهشی سازمان بهزیستی که در سال ۹۲ نیز انجام شده، کودکان ۱۰ ساله بیشترین تعداد کودکان خیابانی را تشکیل می‌دهند. ۱۷.۳ درصد کودکان خیابانی حداقل یک‌بار در عمر مصرف الکل داشته‌اند. ۲۳ درصد این کودکان حداقل یک‌بار مواد، الکل یا سیگار مصرف کرده و ۶.۹ درصد این کودکان در ۶ ماه اخیر مصرف داشته‌اند.۲۱ درصد کودکان هم تجربه «رابطه جنسی» داشته‌اند. میانگین سن شروع روابط جنسی در دختران ۱۲.۵ سال و در پسران ۱۳.۷ سال است و ۵.۴ درصد این کودکان آزار جنسی را گزارش کرده‌اند و براساس مطالعات انجام شده ۳۲ درصد کودکان کار در معرض آزار جسمی، روحی و جنسی قرار دارند.

 

300 میلیون دلار ارز در اختیار شرکت های دارویی قرار گرفت

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ارز کافی در اختیار شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی قرار گرفته است و این شرکت ها از ابتدای امسال تا پایان ماه گذشته (خرداد ماه) 300 میلیون دلار ارز دریافت کرده اند.وی  افزود: این رقم نسبت به مدت مشابه سال 1396، بیشتر است؛ ارز با نرخ چهار هزار و 200 تومان در اختیار تامین کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی قرار گرفته است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد؛ بنابراین این شرکت ها موظف هستند که دارو و تجهیزات پزشکی خود را با قیمت مصوب بفروشند.وی تصریح کرد: افزایش قیمت داروها پیش از این حدود 9 درصد اعلام شده است و افزایشی بیش از این میزان، نخواهیم داشت. اصغری خاطرنشان کرد: شرکت های دارویی حدود هزار و 600 میلیارد تومان و شرکت های تجهیزات پزشکی هزار و 300 میلیارد تومان از بیمارستان ها طلبکار هستند و این مبلغ را باید بیمه ها به سازمان غذا و دارو پرداخت کنند تا این سازمان نیز مبالغ مربوطه را به شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی ارائه دهد.

 

تخلف مالی سه هزار میلیارد ریالی شهرداری ساری تایید شد

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران تایید کرد که یک فقره پرونده قضایی مربوط به مجموعه شهرداری ساری بابت تخلف مالی 2 هزار و 900 میلیارد ریالی دردست بررسی است . سید یونس حسینی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه گفت که عنوان این تخلف مالی ' اختلاس ' است و افراد زیادی هم بر اساس گزارش های اولیه در این تخلف دخیل هستند.وی با اعلام این که جزییات تخلف هنوز مشخص نیست ، افزود : تخلف در یکی از سازمان های تابعه شهرداری ساری رخ داد و متهمان این پرونده هم احضار شده اند.دادستان مرکز مازندران توضیح داد : سازمان بازرسی استان مازندران پس از گزارشی که در باره وجود تخلف مالی در یکی از سازمان های وابسته به شهرداری ساری دریافت کرد ، وارد عمل شد و پرونده قضایی این تخلف مالی شکل گرفته است.وی گفت که پرونده در حال جمع آوری اطلاعات و احضار متهمان است و حتی هنوز اتهام اختلاس هم محرز نشده است.شهر با جمعیت 350 هزار نفری ، پرجمعیت ترین نقطه شهری مازندران محسوب می شود.شهرداری ساری با سابقه حدود یکصد ساله ، در حال حاضر امور این شهر را با سه منطقه ، پنج معاونت و 10 سازمان زیرمجموعه مدیریت می کند.

 

20 میلیون ابلاغ الکترونیکی قضائی صادر شد

رییس مرکز آمار و فناوری های اطلاعات قوه قضائیه گفت: سال گذشته بیش از 20 میلیون ابلاغ الکترونیکی صادر و تمام آنها به صورت پیامک به متقاضیان ارسال شد. حجت الاسلام حمید شهریاری گفت: در سال گذشته 200 میلیون پیامک به مردم و ذینفعان پرونده ها ارسال شد که تمامی این پیامک ها روی شماره همراه ثبت نام کنندگان دادخواست فرستاده شده است.وی افزود: درحال حاضر خدمات قضائی روی سامانه ابلاغ راه اندازی شده است و اطلاعات مربوط به ابلاغ از طریق سامانه پیامکی اطلاع رسانی می شود که امیدواریم در آینده طرح الکترونیکی شدن ثبت دادخواست های دیوان عدالت اداری از طریق پیامک نیز انجام شود.

 

رشد 500 درصدی کشف گمرکی تریاک در سال 1396

گمرک های سراسر کشور پارسال در 360 مورد بازرسی، 153 تن انواع مواد مخدر سنتی، صنعتی و پیش‌ساز شناسایی کردند که تریاک و شیره آن به ترتیب با 496 و 511 درصد در صدر کشف ها قرار داشت. پس از شیره تریاک با رشد 511 درصد و تریاک با 496 درصد، کشفیات اسید انیدرید استیک (اصلی ترین ماده پیش ساز برای تبدیل تریاک به هرویین) با 424 درصد رشد در رده بعدی قرار گرفت. در مقایسه با سال 1395 کشف هیدروکلریک و سولفوریک (برای تولید شیشه) 342 درصد، انواع قرص‌های مخدر 300 درصد، شیشه 134 درصد و بذر مادر شاهدانه 18 درصد رشد کرد. پارسال کشف هرویین 71 درصد کم شد. همچنین 33 هزار و 680 لیتر استیل کلراید و 24 هزار و 104 لیتر اتیل متیل کتون کشف شد که در سال 1395 کشف این مواد صفر بود.براساس آمارهای گمرک، پارسال در مجموع 24 هزار و 104 لیتر متیل اتیل کتون، 33 هزار و 680 لیتر استیل کلراید، 29 هزار و 194 لیتر اسید هیدروکلریک، 45 هزار و 669 لیتر اسید انیدرید استیک، 650 کیلوگرم تریاک، 50 کیلوگرم شیره تریاک، 157 هزار و 404 گرم هرویین و 75 هزار و 149 گرم شیشه کشف شد.

 

دنا سوت پایان عملیات را پس از 6 ماه به صدا درآورد

مرتضی سلیمی با اشاره به پایان عملیات جستجوی پیکر مسافران حادثه سقوط هواپیمای تهران یاسوج در ارتفاعات کوه دنا ، اظهار کرد: امروز این عملیات به پایان رسید و امدادگران ما در سخت‌ترین شرایط ایثارگرانه کار کردند و در طول این مدت تمام تلاشمان این بود که بتوانیم با یافتن پیکر مسافران این هواپیما تسلی خاطر خانواده‌های آنها و بازماندگان‌شان باشیم. وی همچنین با اشاره به اینکه ۳۵۱ تیم متشکل از ۱۲۷۲ امدادگر در عملیات حضور داشتند، گفت: ۹۴۸ امدادگر کوهستان، ۶۰ نفر نیروی متخصص یخ و برف از جمله نیروهای امدادرسان ما بودند و در طول عملیات ۳۶۶ سورتی پرواز انجام شد که بیش از ۱۳۰۰ نفر و بیش از ۵۰ هزار کیلو بار که شامل نیازهای امدادگران که در محل عملیات حضور پیدا می‌کردند و اقلامی از جمله چادر برای اسکان و شب مانی آنها بود انتقال داده شد. همچنین در طول عملیات دائما یکی از مدیران رده بالای سازمان امداد و نجات در محل حضور داشت و عملیات را رصد می‌کرد. وی در ادامه گفت: عملیات حتی پس از عید مشکل‌تر از روزهای آغازین شده بود. زیرا هم دما پایین آمده بود و هم سرعت باد نسبت به روزهای اول بیشتر شده بود.رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در مورد جستجوی پیکرها گفت: تمام جنازه‌ها را در حداکثر ممکن توانستیم به پایین منتقل کنیم.

 

هشدار جدی داروسازان به وزارت بهداشت رنگ قرمز به خود گرفت

محمدرضا دری دبیر انجمن داروسازان تهران، ضمن هشدار جدی به مسئولین مربوطه نسبت به تغییر آیین‌نامه احداث داروخانه اظهار داشت: متأسفانه اخیرا به صورت شتاب‌زده بدون اخذ کارشناسی های لازم مسئولین وزارت بهداشت مبادرت به ابلاغ آیین‌نامه جدیدی برای احداث داروخانه‌ها داشته‌اند که نقد بسیاری بر آن لازم است.وی گفت: تعداد داروخانه‌های کشورحدود 12 هزار است و به‌طور تخمینی 14 تا 15 هزار نفر داروساز شاغل هستند و برای احداث این تعداد داروخانه حدود 12 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است که با توجه به این آمار این سوال مطرح است که آیا بدون انجام کارشناسی صحیح کدام وزارتخانه مبادرت به خطر انداختن چنین سرمایه ای می کند؟دری افزود: آیا در این برهه از زمان لازم است چنین ریسکی را به بهانه افزایش اشتغالزایی انجام بدهیم آن هم برای موقعیت شغلی داروخانه که حداقل در سال های اخیر در همه جراید و رسانه ها و در تمامی تحلیل های اقتصادی از آن به عنوان  «شغل در خطر اقتصادی» یاد شده است.

 

بهار ۹۷، آلوده‌ترین بهار تهران را به نام خود ثبت کرد

امسال شمار روزهای آلوده بهار به ۱۴ رسید که در مقایسه با دو سال اخیر، آلوده‌ترین بوده است.سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: امسال شمار روزهای آلوده بهار به ۱۴ رسید که در مقایسه با دو سال اخیر، آلوده‌ترین بوده است.لیلا نظری افزود: از ابتدای بهار هوای تهران  ۸ روز پاک و ۷۱ روز سالم داشت که از این نظر نیز هوای بهار ۹۷ نسبت به سال‌های اخیر افت کیفیت داشته است.سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه گفت: امسال نیز مانند سال‌های ۹۵ و ۹۶، هوا روز بحرانی و ناسالم برای همه نداشت و وضعیت هوا طی سال‌های اخیر هیچگاه مانند پاییز و زمستان به شرایط وخیم نرسیده است.بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، نظری در پایان اظهار کرد: در روز ابتدایی تابستان ۹۷ نیز کیفیت هوای تهران به دلیل افزایش آلاینده ازن، ناسالم برای گروه‌های حساس با شاخص ۱۰۸ شد تا دومین فصل سال با هوای آلوده آغاز شود.

 

وزارت بهداشت از تب کریمه کنگو به مردم هشدار داد

رئیس اداره مدیریت بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت از آخرین وضعیت شیوع تب کریمه کنگو در کشور خبر داد. حسین عرفانی رئیس اداره مدیریت بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت با بیان اینکه تب کریمه کنگو بیماری آندمیک ( بومی) است، گفت: ایران روی کمربند جغرافیایی تب کریمه کنگو قرار دارد و در همین راستا وزارت بهداشت با همکاری سایر ارگان‌ها و وزارتخانه‌های ذیربط برنامه‌ کنترل و پیشگیری از بیماری تب کنگو را پیگیری می کند.عرفانی با اشاره به آخرین آمار شیوع تب کریمه کنگو گفت: تاکنون ۳۹ مورد ابتلا از ۱۰ استان کشور گزارش شده است و متاسفانه ۵ نفر از مبتلایان جان خود را از دست داده‌اند. رئیس اداره مدیریت بیماری‌های زئونوز وزارت بهداشت با بیان اینکه تماس با فرآورده‌های گوشتی و پروتئینی یکی از راه‌های انتقال تب کریمه کنگو محسوب می‌شود، عنوان کرد: تماس با خون، ترشحات و بافت های دام از جمله گوشت و الایش های دامی از راه‌های انتقال بیماری تب کریمه کنگو است و به همین دلیل مردم باید گوشت و فرآورده‌های پروتئینی از مراکزی تهیه کنند تحت نظارت کارشناسان سازمان دامپزشکی است زیرا در این مراکز کارشناسان دامپزشکی حضور و بر سلامت گوشت و فرآورده‌های پروتئینی نظارت دارند.

 

سیاست های جمعیتی،زایمان طبیعی را میلیونی کرد

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ۳۴ میلیون و ۲۱۵ هزار نفر در بیمارستانهای وزارت بهداشت از مزایای طرح تحول و حمایت مالی آن بهره‌مند شدند، همچنین دو میلیون و ۳۰ هزار زایمان طبیعی رایگان براساس سیاست‌های جمعیتی صورت پذیرفته است. دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی وزارت بهداشت با بیان اینکه تعداد تخت‌های بیمارستانی کشور به بیش از 130 هزار تخت، با تعداد دقیق  130 هزار و 58 تخت در سراسر کشور افزایش یافته است، گفت: با حمایت مجلس و دولت با احداث تخت های جدید در طرح تحول سلامت، قسمت عمده ای از کمبود امکانات بیمارستانی کشور، خصوصا در مناطق محروم، جبران شد و برای اولین بار از مرز 130 هزار تخت در کشور فراتر رفتیم. سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص تعداد زایمانهای طبیعی گفت: در راستای ترویج زایمان طبیعی و سلامت مادران و سیاست‌های جمعیتی، دو میلیون و 30 هزار مورد زایمان طبیعی رایگان بدون دریافت هیچ هزینه ای انجام شده است یعنی تعداد زایمانهای طبیعی رایگان و حمایت شده در طرح تحول از مرز 2 میلیون نفر گذشت. به گفته وی،  هم اکنون 85 درصد هزینه های درمان ناباروری با تعرفه دولتی برای زوج های نابارور با منابع طرح تحول پوشش داده می شود و 17 مرکز جدید درمان ناباروری با تمرکز بر مناطق محروم به ویژه در 6 استان فاقد مرکز (سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کهکیلویه و بویر احمد، چهار محال بختیاری، گلستان و لرستان) تاسیس و مورد بهره برداری قرار گرفت.

 

اماراتی ها از تهران در خلیج فارس سبقت گرفتند

بحران آب ایران روز به روز دامنه‌های خود را در پهنه جغرافیایی کشور گسترش می‌دهد و پیامد‌های مرگباری، چون خشک شدن رودها، دریاچه‌ها و نابودی مزارع کشاورزی را پیش روی دیدگان میلیون‌ها شهروند ایرانی قرار داده است؛ اتفاقی تأسف بار که در سواحل جنوبی کشور نیز به وضوح دیده می‌شود و شمال و جنوب خلیج فارس را به دو دنیای متفاوت تبدیل کرده است. امارات متحده عربی در جنوب خلیج فارس از جمله کشور‌هایی است که از نظر آب و هوایی شرایط به مراتب بدتری از ایران دارد و اگر قرار بر این بود که متولیان آب این کشور نیز، چون متولیان آب ایران با بحران آب برخورد کنند، تا کنون بسیاری از مناطق این کشور از شدت کم آبی نابود شده بود.آن‌ها در شرایط کنونی، روزانه چیزی حدود ۱۰ میلیون متر مکعب آب شور خلیج فارس را شیرین می کنند و در بخش شرب، کشاورزی و صنعت به مصرف می‌رسانند که رقم بسیار و قابل تأملی است.متولیان آب کشور امارات تنها در منطقه جبل علی و نیروگاه این منطقه از کشورشان، حجمی نزدیک به ۲ میلیون مترمکعب آب را شیرین می‌کنند که با این میزان توانسته اند به شکل قال توجهی با بحران خشکسالی و کاهش شدید بارش‌های جوی کشورشان مقابله کنند.اشاره به رقم ۱۰ میلیون مترمکعب تولید آب شیرین روزانه در امارات زمانی عجیب‌تر می‌شود که بدانیم این میزان آب سه برابر حجم آب مصرفی تهران در هر شبانه روز است؛ یعنی اگر جمعیت تهران را ۱۰ میلیون تن تصور کنیم، اماراتی‌ها از طریق شیرین کردن آب شور دریا، برای نزدیک به ۳۰ میلیون تن در هر شبانه روز آب شیرین تولید می‌کنند؛ رقمی عجیب و قابل تأمل که در مقایسه با جمعیت ۸ میلیونی کشور امارات به یک شاهکار مدیریتی تبدیل می‌شود که شاید نیاز باشد، مدیران ایرانی، هرچند کوتاه به آن توجه کنند و پاسخ دو دنیای متفاوت جنوب و شمال خلیج فارس را در آن بیابند.

 

رسیدگی به شکایت از سند ۲۰۳۰ در دیوان عدالت منتفی شد

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: با توجه به مراحل طی شده در دولت و مجلس موضوع شکایت از سند ۲۰۳۰ در دیوان مطرح نمی شود.حجت‌الاسلام محمد کاظم بهرامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده بورسیه ها، اظهارداشت: تا پایان سال ۹۶، اغلب شکایت هایی که در رابطه با بورسیه ها ثبت شده بود، رسیدگی شده و آنهایی که واقعا بورسیه بودند در شعب بدوی و تجدید نظر به حق خود رسیدند.وی افزود: تعداد اندکی از پرونده بورسیه‌ها باقی مانده که پیش بینی می شود این تعداد نیز ظرف دو سه ماه آینده رسیدگی شود.رئیس دیوان عدالت اداری در پاسخ به سئوال دیگری در رابطه با آخرین وضعیت رسیدگی به شکایت از سند ۲۰۳۰، گفت: با توجه به مراحلی که در دولت و مجلس طی شد، موضوع دیگر در هیأت عمومی دیوان عدالت مطرح نمی شود.

 

شهرداری از ماده صد،نجومی دریافت میکند

محسن هاشمی در دومین همایش فصلی مدیران شهرداری تهران با تأکید بر لزوم ساماندهی نیروهای انسانی و شهرداری، تصریح کرد: تعدیل نیرو نباید از پایین شهرداری باشد بلکه ما هزار مدیر در شهرداری داریم که می توان آنها را تعدیل و سبک سازی کرد.وی افزود: در حال حاضر ۹ تا ۱۰ معاون دارد در حالی که می توان همین کار را با ۴ تا ۵ معاون نیز انجام دهد. اگر قرار است شهرداری کوچک سازی شود، این تعدیل ها زودتر انجام شود وگرنه همین ساختار تصویب شود و هرچه زودتر کارها ادامه پیدا کند. اما تعدیل نیرو از پایین راه به جایی نمی برد و ما را دچار مشکل می کند. درآمدهای شهرداری می تواند از محل جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰ نجومی باشد.در ادامه رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه ۲۶ هزار پرونده در کمیسیون ماده ۱۰۰ از سال ۹۵ و ۹۶ در دستور کار قرار دارد، گفت: ۵ میلیون مترمربع میزان این تخلفات است که احصای ۲-۰ درصد این درآمدها رقم کلانی برای شهر ایجاد می کند، ما باید به دنبال نقد کردن این تلف ها باشیم.هاشمی در خصوص مبارزه با فساد نیز اظهار داشت: در حوزه مبارزه با فساد نباید به دنبال تبلیغات و مچ گیری باشیم و در آخر کاری نکنیم، بلکه باید این تخلفات را به مقامات ارشد نظام منتقل کنیم و به دنبال رسیدگی اساسی به آنها باشیم.

 

یک نهاد بین المللی نسبت به وخامت حال شیخ عیسی قاسم واکنش نشان داد

شورای بین المللی حمایت از محاکمه های عادلانه و حقوق بشر نسبت به وخامت حال آیت الله شیخ عیسی قاسم از علمای برجسته شیعیان در بحرین واکنش نشان داد.این شورا تصریح کرد که دولت بحرین وظیفه دارد به درمان شیخ عیسی قاسم پرداخته و اهتمام ویژه ای به وضع جسمانی این عالم که بزرگترین عالم دینی در بحرین به شمار می آید، داشته باشد.شورای بین المللی حمایت از محاکمه های عادلانه افزود: مقامات بحرینی باید آیت الله عیسی قاسم را تا زمان بهبود کامل و پایان خطر در بیمارستان قرار دهندد چرا که درمان حق ایشان و همه شهروندان بحرینی محسوب می شود.همچنین علی الفایز رئیس دفتر شورای سیاسی معارضان بحرینی در انگلیس نیز در واکنش به این مساله فگت: نظام بحرین مسئولیت سلامتی شیخ عیسی قاسم را برعهده دارد.گفتنی است آیت الله شیخ عیسی قاسم که در اقامت اجباری رژیم آل خلیفه به سر می‌برد، به دلیل وخامت اوضاع جسمانی‌اش به بیمارستان منتقل شد.مرکز حقوق بشر بحرین اعلام کرد: شیخ قاسم که بیش از 400 روز در بازداشت خانگی به سر می برد و مداوای وی تنها زیر نظر مسئولان حکومتی منامه و تحت تدابیر امنیتی شدید انجام می شود، ساعت 9و 35دقیقه به وقت محلی (11و 5 به وقت تهران) به دلیل وخامت اوضاع جسمانی راهی بیمارستان شد.

 

آیت الله سبحانی به طومار فرانسوی واکنش نشان داد

اخیراً طوماری امضاء شده از سوی سیصد شخصیت چپ گرا و راست گرای فرانسوی به مراکز اسلامی ارسال شده است و در آن درخواست شده که رهبران دینی اسلامی آیاتی از قرآن را که درباره یهود سخن می گوید از کتاب الله حذف نمایند.آیت الله جعفر سبحانی، طی یادداشتی به این درخواست واکنش دادند. متن یادداشت را در ادامه می خوانید:آیین اسلام در قاره اروپا به سرعت در حال گسترش است و هیچ نیروی نظامی و سیاسی از آن پشتیبانی نمی کند. تنها سبب آن، عقاید خردپذیر و احکام فطری آیین اسلام است که قشرهای مختلف را به این آیین جذب کرده است.این نوع گرایش سریع سیاستمداران دنیاگرا را به وحشت انداخته و برای جلوگیری از آن، برنامه های متنوعی دارند که برخی در حال اجرا می باشند. یکی از آن برنامه های موهون ساختن کلام الله مجید است و این درخواست در مسیر این هدف نامقدس قرار گرفته است که اگر با شیطنت های خاصی بر آن موفق گردند، خواهند توانست تهمت تحریف، به قرآن بزنند، و به جهانیان وانمود کنند که اگر کتاب مقدس تحریف شده، این پدیده نیز به قرآن راه یافته است. و از این طریق از علاقه و کشش انسان های پاک به این آیین را کاهش دهند. امضا کنندگان این طومار از تاریخ گذشته عبرت نگرفته و برای جلب نظر صهیونیست های غاصب، چنین طوماری شیطنت آمیز را امضا کرده و منتشر نموده اند. در حالی که آنان از یک امر روشن چشم پوشی نموده اند و آن این که حساب یهودانی که به آیین خود پایبند می باشند و با مسلمانان رفتار خوبی دارند ـ حساب آنان ـ با صهیونیست های آدم کش و غاصب جدا است. گروه نخست در تمام کشورهای اسلامی از احترام لازم برخوردارند در حالی که گروه دوم که پیوسته مسلمانان فلسطینی را از خانه و کاشانه بیرون کرده و هر روز آنان را بی خانمان تر می سازند، منفور مسلمین و جهانیان می باشند.

 

وزارت بهداشت نوار غزه درباره بحران دارویی این منطقه هشدار داد

مدیر کل اداره داروی وزارت بهداشت و درمان نوار غزه درباره تشدید وخامت حال بیماران نوار غزه به خاطر بحران دارویی هشدار داد.مدیر کل اداره داروی وزارت بهداشت و درمان نوار غزه درباره تشدید وخامت حال بیماران نوار غزه به خاطر بحران دارویی هشدار داد.منیر البرش گفت: میزان کسری دارویی باریکه غزه به 50 درصد می رسد که تعدادی از بیماران مبتلا به سرطان، فشار خون، قند و دیگر بیماری ها به خاطر کسری شدید دارو و تجهیزات پزشکی این وزارتخانه در معرض خطر جدی قرار دارند.وی افزود: بالا رفتن تعداد مجروحان تظاهرات های بازگشت موجب افزایش نیاز این وزارتخانه به تجهیزات و داروها به ویژه آنتی بیوتیک ها شده است.این مسئول فلسطینی اظهار داشت: میزان کسری داروهای آنتی بیوتیک در بیمارستان ها و مراکز درمانی نوار غزه به 70 درصد می رسد.گفتنی است که تظاهرات بازگشت از 30 مارس گذشته آغاز شده است و در جریان آن بیش از 14 هزار فلسطینی نیز به ضرب گلوله اشغالگران صهیونیست زخمی شده اند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha