سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
اخبار برتر

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بسمه تعالی

گزیده اخبار ایران و جهان/اخبار داخلی

ایران پنجمین کشور پناهنده پذیر دنیا را به خود اختصاص داد/ قدرت نامرئی نیروهای مسلح ایران، ارتش آمریکا و اسرائیل را شوکه کرد/ خانه ملت برای سواستفاده از ارز دولتی کمیته ویژه تشکیل داد/ دولت بودجه اضطراری تشکیل داد

 

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

 

ایران پنجمین کشور پناهنده پذیر دنیا را به خود اختصاص داد

معاون دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در آئین تقدیر از فعالان حوزه کتاب کودکان پناهنده، گفت: ایران پنجمین کشور پناهنده پذیر دنیاست. استفانی رینویل روز سه شنبه در آئین تقدیر از فعالان حوزه کتاب کودکان پناهنده با عنوان «مهمان من دوست من» افزود: روز جهانی پناهنده از سال 2001 میلادی در 20 ژوئن برابر با 31 خرداد به مناسبت پنجاهمین سالگرد تصویب کنوانسیون مربوط به وضعیت پناهندگان نامگذاری شد. استفانی افزود: بر اساس آخرین آمار کمیساریای عالی پناهندگان، در پایان سال 2017، 68.5 میلیون آواره در سراسر جهان داریم که سه هزار نفر بیشتر از آمار سال 2016 است و 24.5 میلیون نفر از آنان پناهنده و بیش از نیمی از آنان کودک هستند. به گفته وی تعداد پناهندگان قانونی افغان در ایران نیز یک و نیم میلیون نفر است که 50 درصد از این تعداد، کودکان زیر 18 سال هستند و پیش بینی حضور حدود دو تا سه میلیون نفر پناهنده بدون مدرک و به شکل غیرقانونی در کشور ایران نیز می شود.وی افزود: نزدیک به یک میلیون پناهنده در ایران دارای کارت آمایش هستند و در حال حاضر نیز 45 هزار و 500 کودک بی سرپرست یا جداشده از خانواده به تنهایی درخواست پناهندگی داده اند و از هر 10 نفر افغان در بین جمعیت درخواست دهنده پناهندگی به ایران یک نفر کودک است.

 

قدرت نامرئی نیروهای مسلح ایران، ارتش آمریکا و اسرائیل را شوکه کرد

به نظر می رسد تلاش آمریکا برای مقابله و تضعیف قدرت نیروهای مسلح کشورمان وارد فاز جدیدی شده؛ اما این بار متخصصان دفاعی ایران در فضایی نامرئی و در میان امواج به مصاف دشمنان خود رفته اند.طی سالهای اخیر استفاده از سامانه های مکان یاب ماهواره ای یکی از ابزار استاندارد اکثر ارتش های دنیا در بحث هایی مثل  مسیر یابی و هدف گیری یگان های مختلف نظامی و بهره گیری از مهمات هوشمند است. سامانه هایی مثل GPS آمریکایی، گلوناس روسی و بیدو چینی از جمله این سیستم های هدایتی به شمار می آیند. اگرچه ارتش های غربی بیشتر و بیشتر به سمت استفاده از هدایت ماهواره ای رفته اند اما تحولاتی در شرق دنیا باعث شده آمریکایی ها و متحدانشان به میدان نبردی بدون ماهواره هم فکر کنند؛ یا حداقل تصور کنند ممکن است اخلال گسترده در این توانمندی، نیاز به بازسازی سریعتر زیرساخت های موجود را حساس تر از گذشته جلوه دهد.استفاده از مهمات و هدایت ماهواره ای خصوصا در جنگ های دهه های اخیر مثل عملیات ناتو در یوگوسلاوی سابق، عراق یا افغانستان باعث شد تا کشورهای رقیب غرب به نوعی به دنبال مطالعه راه های مقابله با سامانه های هدایت ماهواره ای برونداما راه دیگر برای مقابله با هدایت ماهواره ای، اخلال در امواج است. در این روش نه منبع ارسال امواج، بلکه خود امواج دچار اخلال می شوند، کاربران آن دچار مشکلات متعدد شده و در بسیاری از موارد با قطع سیگنال رو به رو خواهند شد. شاید بتوان ۴ کشور را به عنوان پیشرو در بحث اخلال در امواج جی پی اس درجهان معرفی کرد که شامل روسیه، چین، کره شمالی و ایران هستند. اخلالگر GPS و گلوناس بوده و از چهار آنتن نزدیک به هم بهره می برد. به نظر می رسد این سامانه بر اساس گونه های پیشین که دارای یک آنتن بودند توسعه یافته است. از این سامانه برای حفاظت از اهداف خودی در برابر موشک های کروز و بمب های هدایت شونده استفاده می شود.

 

خانه ملت برای سوءاستفاده از ارز دولتی کمیته ویژه تشکیل داد

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ارتباطی تلفنی گفت: مجلس با تشکیل کمیته ویژه ای هرگونه تخلف در زمینه سواستفاده از ارز دولتی را بررسی می کند.وی با بیان اینکه درحال حاضر واردات نسبت به صادرات انواع کالاها بیشتر است، افزود: منابع ارزی کشور هم اکنون در اختیار چند صرافی معدود است و بخشی از آن نیز در خارج از کشور قرار دارد.زارع افزود: مجلس کوتاهی های صورت گرفته در بخش نظارت دستگاه های دولتی به ویژه سازمان تعزیرات را بررسی و متخلفین را به قوه قضائیه معرفی خواهد کرد. لیست های مشابه استفاده کنندگان از ارز دولتی فقط مخصوص موبایل نبوده و شامل کالاهای دیگر همانند خودرو و کالاهای لوکس نیز می باشد که بررسی همه آنها در دستور کار مجلس است.سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید مشخص شود به چه علتی ارز دولتی به واردات کالاهای غیرضروری همچون موبایل خودرو و کالاهای لوکس اختصاص یافته است.صمد عزیز نژاد اقتصاددان در ادامه گفت: ارز تخصیصی بانک مرکزی برای واردات کالاهای مصرفی بین ۵ تا ۶ میلیارد دلار است، که این میزان ارز تنها پاسخگوی ۱۱ درصد نیاز بازار می باشد.

 

بودجه اضطراری دولت

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: با توجه به تحریم‌هایی که قرار است اعمال شود، باید خود را برای تقلیل صادرات آماده کنیم.محمدباقر نوبخت در نشست مشترک کمیسیون انرژی و برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت بودجه اضطراری تدوین کرده است، گفت: مجلس هفته آینده نشستی برگزار کند تا درباره بودجه اضطراری توضیحاتی به نمایندگان ارائه شود.رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تغییر نرخ تسعیر نرخ ارز، افزود: در حال حاضر نرخ تسعیر، ۳۵۰۰ تومان نیست بلکه همان نرخ ۴۲۰۰ تومانی بوده که هم اکنون پرداخت می شود.وی با بیان اینکه آنچه که تاکنون رخ داده شیپور جنگ اقتصادی است، ادامه داد: هنوز تحریم های ۹۰ روزه و ۱۱۰ روزه رخ نداده که التهابات غیر طبیعی به وقوع پیوسته است.وی با بیان اینکه بحث تقلیل صادرات نفت بر روی درآمدهای ارزی و ریالی تاثیر می گذارد، افزود: دولت سه سناریو پیش بینی کرده که ممکن است بودجه ۳۸۶ هزار میلیارد تومانی به میزان ۴۰ هزار میلیارد تومان یا ۷۰ هزار میلیارد تومان کاهش داشته باشد و پیش بینی دیگر این بوده که ممکن است برای سال آینده ۱۰۵ هزار میلیارد تومان عدم تحقق منابع رخ دهد.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی به دولت التیماتوم ده روزه داد

امیر خجسته، نماینده همدان و رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس گفت: ما 10 تا 15 روز به دولت فرصت می‌دهیم تا برنامه‌های خود را برای مقابله با توطئه‌های دشمن در جنگ اقتصادی را به مجلس ارائه کند و اگر نتواند ما در مجلس استیضاح وزرای اقتصادی دولت و موضوع عدم کفایت رئیس جمهور را در مجلس کلید خواهیم زد و صد البته این استیضاح و عدم کفایت نه با اهداف سیاسی بلکه به خاطر ناتوانی در حوزه اقتصادی است، این خواسته مردم است و ما از آن یک درصد هم عقب‌نشینی نخواهیم کرد.

رویترز دل مردم ایران را از تحریم ها قرص کرد

خبرگزاری رویترز گزارش داد: با توجه به مقدار قابل توجه ذخیره ارزی ایران، این کشور می تواند تحریم های جدید آمریکا را بدون بروز هرگونه بحرانی در پرداخت های خارجی خود پشت سرگذارد. صندوق بین المللی پول در ارزیابی ماه مارس (فروردین 97) خود ذخیره ارزی دولت ایران را 112 میلیارد دلار تخمین زده که به صورت مازاد حساب جاری است و این رقم نشان می دهد که تهران فشار تحریم های دور جدید آمریکا را به راحتی پشت سر خواهد گذاشت.واشنگتن از ماه آینده دور جدید تحریم ها علیه ایران را اجرایی خواهد کرد. این تحریم ها بدنبال خروج آمریکا از توافق هسته ای دوباره برقرار خواهد شد.بر اساس این گزارش ، در دور جدید تحریم ها، درآمدهای ارزی ایران به احتمال زیاد کاهش خواهد یافت. نگرانی مردم از کاهش ارزش پول ملی، سبب شده که آنها برای تبدیل پول ملی به ارز خارجی هجوم آورند. روحانی که برای تغییر تیم اقتصادی اش تحت فشار است، گفت که تحریم های جدید آمریکا، بخشی از جنگ روانی، اقتصادی و سیاسی است و واشنگتن برای اقدام های خود، بهای سنگینی خواهد پرداخت.

 

حجم تجارت ایران و اروپا به 22 میلیارد یورو در سال رسید

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: حجم مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته و به 22 میلیارد یورو در سال 2017 رسیده است.وی  رقم مراودات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در سال 2013 را برابر 14 میلیاد یورو اعلام کرد. سلطانی همچنین به سفر هفته آینده رییس جمهوری ایران به کشورهای سوئیس و اتریش با همراهی بخش خصوصی اشاره کرد که نشان دهنده عزم ایران و اتحادیه اروپا برای گسترش تعاملات است.

 

سؤال از رییس جمهوری از دستور کار مجلس خارج شد

عضو هیات رییسه مجلس گفت: سؤال از رئیس جمهوری درباره موسسات مالی و اعتباری از دستور کار مجلس خارج شد. وی گفت: طبق آئین‌نامه داخلی، مجلس 7 روز برای پس گرفتن امضاهای متقاضیان مهلت دارد و برخی نمایندگان در روز آخر امضاهایشان را به صورت تلفنی پس گرفته بودند و روز بعد، آن را به صورت مکتوب اعلام کرده بودند، لذا سوال از دستور کار خارج شد.امیر آبادی فراهانی ادامه داد: در این جلسه همچنین سوال گروهی دیگر از نمایندگان از رئیس جمهوری که در پنج محور با موضوعات «ارز، قاچاق کالا، آثار برجام، بیکاری و رکود» طرح شده بود، بررسی شد. وی یادآور شد: در این جلسه همچنین، تفسیر هیئت رئیسه درباره مهلت 7 روزه پس گرفتن امضاهای متقاضیان سوال از رئیس جمهوری ارائه شد که بر این اساس، این مهلت از فردای جلسه متقاضیان با نمایندگان دولت محاسبه می‌شود.

 

دولت به تنش آبی پایان داد

وزیر نیرو گفت: یک هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیصی دولت صرف تامین پروژه های اضطراری تامین آب شرب، بهبود کیفیت آب، آبرسانی سیار به روستاها و تکمیل برخی پروژه ها می شود. وی ادامه داد: خوشبختانه در فصل بهار به میزان قابل توجهی این کاهش جبران شد و امروز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 26 درصد کم بارشی داریم. وی خاطرنشان کرد: اگر تنها 10 درصد بهره وری آب در بخش کشاورزی را بهبود بخشیم، مشکلی در تامین آب مورد نیاز نخواهیم داشت، اما سخت ترین کار این است که به صرافت بیفتیم که به این مسئله بپردازیم. وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: امسال سال ویژه ای است، به طوری که کاهش بارش ها روی تولید برق هم اثر گذار است. سال گذشته 9 هزار و 300 مگاوات تولید برق آبی داشتیم، امسال حدود نزدیک به 4 هزار و 500 مگاوات کاهش تولید برق آبی خواهیم داشت. وی یادآور شد: در جلسه هفته گذشته هیات وزیران یک هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح های اضطراری برای کاهش تنش آب شرب تصویب شد و این رقم صرف چهار برنامه می شود.اردکانیان گفت: نخستین برنامه 101 پروژه در 164 شهر است که 432 میلیارد تومان برای اجرای پروژه های اضطراری تامین آب شرب اختصاص می یابد.وی خرید چاه کشاورزی، اجرای خطوط انتقال در کرمان، احداث مخازن آب اضطراری در اصفهان، ارتقای تصفیه خانه مشهد، تکمیل انتقال از آب شرین کن 100 هزار متر مکعبی بندر عباس، تسویه خانه میناب و بازسازی و بهبود تسویه آب بوشهر و آبرسانی در زاهدان و سیستان و بلوچستان را از جمله این طرح ها عنوان کرد.

 

محرک های اصلی اعتراضات بازار تهران دستگیر شدند

دادستان تهران با بیان اینکه تعدادی از محرک های اصلی در ناآرامی های روز گذشته بازار تهران دستگیر شده اند، گفت: این افراد تا روز دادگاه در بازداشت خواهند ماند. جعفری دولت آبادی در رابطه با اعتراضات روز گذشته گفت: قبلا هم گفتیم که مسئولان نظام در برخورد با آشوب ها و ناامنی ها به هیچ عنوان کوتاه نمی آیند. برنامه جدی آمریکایی ها در مورد ایران دامن زدن به ناامنی ها است و دیروز تلاش کردند با تهدید بازاری ها، مغازه ها را ببندند، در برخی نقاط شهر آشوب ایجاد کنند و به برخی مغازه ها آسیب برسانند. وی تصریح کرد: کسانی که اخلال در نظام اسلامی را نشانه رفتند، از جنس بازاری ها نبودند و خواهید دید که بازاری ها سمت خود را جدا خواهند کرد. مردم اجازه نخواهند داد عده ای به خود حق بدهند که وضع بازار را متلاطم و برای مردم ناامنی اقتصادی ایجاد کنند.

 

رویش بذر اشتغال در قلب بیابان کلید خورد

اجرای پروژه RFLDL که به پروژه بین المللی احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته معروف شده با ورود به بیابان سه قلعه سرایان در خراسان جنوبی شغل های جایگزینی را ایجاد کرده است تا فشار از مراتع و بیابان ها برداشته شود. شهر سه ‌قلعه سرایان به علت قرار گرفتن در عرض جغرافیایی پایین، دوری از منابع آبی بزرگ ، گرمای زیاد تابستان و تبخیر فراوان بطور کلی بیابانی و نیمه‌ بیابانی شده است، از همین رو پروژه بین المللی RFLDL از سال 90 در این منطقه با هدف ایجاد شغل های جایگزین آغاز شد و اکنون پس از گذشت 7 سال موفقیت های چشمگیری داشته است.در این طرح سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، تسهیلات جهانی محیط زیست و سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد مشارکت دارند.مهرالنسا جلال پور وی در خصوص ایجاد این شغل به خبرنگار ایرنا گفت: بعد از شرکت در کلاس های آموزشی پروژه RFLDL توانستم یک میلیون تومان وام از صندوق دریافت کنم که با همین مبلغ یک دستگاه چرخ خیاطی خریداری و در اتاق کوچکی از منزل کار را شروع کردم. وی ادامه داد: بعد از آن نیز با دریافت وام دیگری و خرید چند چرخ، کارم را گسترش دادم و الان هم با دوخت لباس های فرم، سرویس آشپزخانه و لباس نوزاد درآمد خوبی کسب می کنم. جلال پور با این اعتقاد که بازاریابی بیشتر منجر به فروش بالاتر محصول می شود افزود: اکنون از تولیدی های بزرگ شهرهای مشهد و فردوس سفارش دریافت می کنم . وی اظهار داشت: برای بازار فروش مشکلی ندارم و تقاضا برای کار زیاد است.

 

زبان فارسی به مصاف چینی و کره ای رفت

یادگیری زبان چینی و کره ای در حالی این روزها در مراکز آموزش عالی پاکستان در حال رونق است که زبان فارسی حدود یک هزار سال در این کشور رواج داشته و زبان دیوانی این کشور بوده و بیشتر آثار مکتوب و فرهنگی پاکستان به زبان فارسی است. زبان فارسی قریب به یک هزار سال در کشورهای شبه قاره از جمله پاکستان زبان رسمی بود، تا اینکه انگلیسی ها در قرن هجدهم میلادی با دستوری دولتی به رسمیت آن خاتمه داده و زبان انگلیسی را به جای آن رایج کردند.درعین حال زبان و فرهنگ فارسی تاکنون از بین نرفته و اقشار مختلف از ارباب علم و دانش و شعر و ادب آن را فرا می گیرند، این زبان در دانشکده ها و دانشگاه های مختلف تدریس می شود و دیوان های فارسی همچنان چاپ می شود، مجلات و کتب فارسی نیز از سوی دولت و بخش خصوصی چاپ می شود.سرود ملی پاکستان به زبان فارسی ساخته شده و این زبان مادر زبان اردو محسوب می شود.60 تا 70 درصد اشعار علامه اقبال لاهوری، شاعر ملی پاکستان به زبان فارسی است، همچنین حدود 70 درصد کلمات و واژه های زبان اردو، فارسی است. در شبه قاره و پس از استقلال پاکستان، فارسی در تمامی مدارس پاکستان تدریس می شد ولی در سال 1985 به بعد زبان فارسی جای خود را به زبان عربی و دیگر مضامین داد. البته ذکر این نکته ضروری است که فراگیری زبان فارسی و یادگیری آن در پاکستان نسبت به دیگر کشورها رونق و وضعیت بهتری دارد، ولی در مقایسه با گذشته و وضعیت ایده آلی که شایسته آن است وضع کنونی زبان فارسی در پاکستان مطلوب ارزیابی نمی شود.

 

بازار به کالاها ایست داد

نایب رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان به بازار کالا عرضه نمی‌کنند، گفت: نوسانات نرخ دلار و عدم دسترسی به مواد اولیه شرایط نابسامان فعلی بازار را رقم زده است.محمود هاشمی اظهار کرد: شرکت های بزرگ پخش و تولید به دلیل نوسانات ارزی، محصول به بازار تزریق نمی‌کنند. طی ماه‌های اخیر نوساناتی در بازار ارز ایجاد شد که در نهایت منجر به تک‌نرخی شدن دلار شد اما پس از آن، برای اجرای بهتر این سیاست و جلوگیری از افزایش واردات و خروج ارز از کشور، قرار شد واردات کالا، اولویت‌بندی و با سه نرخ دلار انجام شود که بر این اساس کالاهای گروه اول که شامل اقلام اساسی و ضروری جامعه است با دلار ۳۸۰۰ تومانی باید وارد شود. کالاهای گروه دوم نیز باید با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شود که شامل مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات تولید می‌شود و کالاهای گروه سوم نیز شامل سایر اقلام خواهد بود که نرخ دلار آن به صورت توافقی بین واردکننده و صادرکننده تعیین خواهد شد.البته هنوز لیست دقیق هیچ یک از این کالاها اعلام نشده است که در این شرایط بازار و تولید به صورت دقیق از چگونگی تامین و قیمت کالای خود مطلع نیستند؛ لذا به نظر می رسد  باید هر چه سریع‌تر نسبت به اعلام لیست و شفافیت آن اقدام شود.

 

توکلی از اقتصاد نفتی بشدت انتقاد کرد

احمد توکلی رئیس سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در برنامه "زنده‌باد زندگی"با بیان اینکه سوءتدبیر داخلی در ایجاد مشکلات نقش اصلی را دارد، گفت: اقتصاد نفتی ذاتاً مستعد رکود تورمی است؛توکلی با بیان اینکه تا زمانی که به اقتصاد نفتی آویزان باشیم قطعاً تورم و رکود را در پی دارد و اگر در این شرایط تدابیر درستی در مورد  اتخاذ نشود، بازار متلاطم خواهد شد، گفت: وقتی بازار ارز  دچار تلاطم شود، دولت‌ها تردید در دخالت نمی‌کنند و برای مدیریت آن اقدام خواهند کرد؛ برخی باعرضه و برخی از طریق؛ تا التهاب بازار را بگیرند؛ مثلاً دولت مکزیک در سال 1994 قصد داشت پزو را نسبت به دلار 15 درصد ارزان کند و مردم‌باور نکردند و وارد بازار شدند و تقاضای دلار کردند و پزو هم به‌شدت افت کرد؛ آن زمان کلینتون رئیس‌جمهور وقت آمریکا به دلیل پیمان و توافق منطقه‌ای،  به سرمایه‌گذاران گفت باید دلار وارد مکزیک کنند و صندوق بین‌المللی پول هم 57 میلیارد دلار به مکزیک داد عرضه کند؛ البته کره هم این اتفاق برایش رخ داد و بازار را باعرضه مدیریت کرد؛ اما امروز به ما نه دلار می‌دهند و نه داریم و باید تقاضا بازار را کنترل و مهار کنیم.

 

شمخانی،رویای آمریکا درباره برجام را آشفته کرد

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه «رویای آمریکا درباره برجام تعبیر نخواهد شد»، گفت: راهبردی جز مقاومت در برابر دشمن عهدشکن وجود ندارد. دریابان شمخانی جنگ ادراکی را ابزار اعمال فشار نظام سلطه به جمهوری اسلامی ایران برای تسلیم شدن در برابر فشارهای اقتصادی و سیاسی عنوان کرد و افزود: اقدام هوشمندانه و قابل تقدیر رسانه ملی در برگزاری این همایش و بررسی راهبردهای فعال و مقابله ای در برابر اقدامات دشمن گامی تعیین کننده در سازماندهی توانمندی های نرم کشور در برابر هجمه های جدید است.دبیر شورای عالی امنیت ملی تلاش های دشمن برای اعمال فشار اقتصادی را اقدامی برای بی ثبات سازی و ایجاد ناامنی اجتماعی در کشور عنوان کرد و اظهار داشت:راه مقابله با این هجمه سازمان یافته و فراگیر به صورت اصولی استفاده از تمامی ظرفیت های بالفعل و بالقوه در داخل و خارج از کشور و ایجاد هماهنگی، انسجام ، هم افزایی بین دستگاه ها و تلاش شبانه روزی و مجاهدانه برای رفع مشکلات واقعی مردم است. دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر ضرورت نوشوندگی در برنامه ریزی راهبردی و عملیاتی و همچنین توجه به نیازهای مخاطبان برای امید آفرینی و پیش برندگی سیاست های کلی نظام، افزود: واقع نمایی و حماسه سازی از موفقیت های ملت و تفوق سیاست انسجام سازی در سطح ملی در مجموعه برنامه ها از جمله مطالبات اولویت دار رسانه ملی است.

 

دن کوتس،زنگ ها در واشنگتن را به صدا درآورد

دن کوتس سیاستمدار مشهور آمریکایی که هم اکنون به عنوان اداره ‌کننده اطلاعات ملی که نقش رئیس کل تشکیلات اطلاعاتی آمریکا را دارد در جلسه چندی پیش خود با نمایندگان کنگره این کشور، نسبت به توسعه توانایی های فضاپایه کشورهایی مثل ایران، روسیه و چین که می تواند برتری آمریکا در خارج از جو زمین را به چالش بکشد، هشدار داده است. وی که در این سمت، وظیفه هماهنگ‌ کردن ۱۷ دستگاه اطلاعاتی فعال در ایالات متحده و از جمله سیا را بر عهده دارد، متذکر شده "این توانایی های فضایی، در بخش های شناسایی فضا پایه، جهت یابی و ضد ماهواره هستند و با توجه به سرعت تکنولوژی هایی که به دست دشمنان آمریکا می رسد، به منظور باقی ماندن در رقابت فضایی، باید خلاق تر و سریع تر باشیم. "کوتس در ادامه تاکید کرده است: در جنگ های آینده، دشمنان آمریکا تلاش خواهند کرد که علیه سیستم های ماهواره ای ما عمل کنند و برتری آمریکا در فضا را از بین ببرند که به نظر جامعه اطلاعاتی آمریکا، چین و روسیه در پوشش فرستادن ماهواره های آزمایشی خود به فضا در حال توسعه توانایی های ضد ماهواره ای خود هستند.

 

سپاه،تروریست‌های تکفیری را در نفوذ به عمق خاک کشور را ناکام گذاشت

قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه از درگیری رزمندگان با یک تیم تروریستی تکفیری در شامگاه گذشته در منطقه میر‌جاوه خبر داد.روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز سه شنبه 5 تیر ماه در اطلاعیه ای اعلام کرد:شامگاه گذشته (4 تیرماه) یک تیم تروریستی وابسته به گروهک های تکفیری از منطقه تهلاب میرجاوه ( میل ۹۶ ) قصد نفوذ به عمق خاک جمهوری اسلامی ایران و انجام اعمال خرابکارانه و تروریستی را داشتند که با هوشیاری رزمندگان مستقر در منطقه مرزی، ناکام و پس از درگیری و دادن تلفات متواری شدند.این اطلاعیه می افزاید: در درگیری و تبادل آتش  بین رزمندگان قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه و تروریست ها، سه تروریست تکفیری به هلاکت رسیده و تعدادی زخمی شدند و مابقی آنان نیز به عمق خاک کشور پاکستان گریختند.همچنین دو تن از بسیجیان بومی منطقه و یک نفر از پاسداران قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه طی این درگیری به فیض عظمای شهادت نائل شدند.

 

ربیعی از پشت پرده اقتصاد آبی سخن گفت

علی ربیعی وزیر کار و رفاه اجتماعی در مراسم افتتاحیه آکادمی مشاغل سبز اظهار کرد: وزارت خانه تعاون کار و رفاه اجتماعی یکی از موثرترین ارگان هایی است که در ایجاد کار سبز فعال بوده است. وی ادامه داد: یکی از مهمترین بحران های که هم اکنون دچار آن هستیم، کمبود آب است که می تواند در بخش اقتصاد نیز تاثیر گذار باشد. آنچه امروز شاهدش هستیم‌کمبود آب نیست بلکه بحران آب به دلیل مدیریت نادرست در مصرف آن است . ربیعی گفت: 6 دستگاه اصلی دولت برای ایجاد اشتغال سبز در تمام شهرستان‌ها و روستاهای‌ کشور فعالیت می‌کنند؛ صمت، جهاد کشاورزی، وزارت ارتباطات، سازمان گردشگری‌ و بانک مرکزی نهادهایی هستند که برای ایجاد بازاری سبز در کشور با وزارت کار و رفاه اجتماعی همکاری دارند. ربیعی در پایان گفت: مدیریت پسماند باید به سرعت در کشور صورت گیرد و مصرف آب نیز که یکی از معضلات این روزهای کشورمان است، باید به درستی مدیریت شود؛ ما برای رسیدن به توسعه سبز مردم را آگاه‌ کنیم.

 

زندانیان سه درصد رشد کردند

وزیر دادگستری در همایش سراسری هفته قوه قضائیه به تشریح عملکرد یک ساله دستگاه قضایی پرداخت.علیرضا آوایی در همایش قوه قضاییه در خصوص عملکرد قوه قضاییه گفت: مفهوم متفاوت آمار یکتا و چرخشی پرونده ها باید روشن شود چرا که رسیدگی قضایی چند مرحله‌ای است.وی افزود: اگر در هر یک از مراحل رسیدگی یک فرایند به پرونده ها اضافه کنیم، آمار چرخشی به دست می آید. بنابراین باید بگویم تعداد واقعی منازعات رسیدگی شده در محاکم برابر آمار یکتای پرونده ها است.وزیر دادگستری با اشاره به رسیدگی ۱۶میلیون پرونده گفت: این آمار می تواند بیانگر آمار چرخشی باشد و آمار پرونده های یکتا کمتر از این رقم است.وی افزود: نرخ رشد منازعه ۳/۴بوده است.وزیر دادگستری با اشاره به تعداد پرونده شورای حل اختلاف گفت: سال گذشته با نرخ رشد ۳/۳درصدی تعداد این پرونده ها به بیش از سه میلیون رسیده است.وی در خصوص وضعیت زندان ها گفت: تعدا زندانیان در سال ۹۵؛ ۲۱۷هزار نفر بوده است که این میزان در سال گذشته ۲۲۴ هزار بوده است. سال ۹۵ ورودی زندان ها ۴۱۸هزار و سال گذشته ۴۹۰بوده است و تعداد زندانیان حاکی از رشد سه درصدی است.

 

آمریکا علیه ایران،نسخه جدید نفتی برای جهانیان پیچید

سردمداران آمریکا بار دیگر آشکارا در امور داخلی کشورها دخالت می کنند و برای آنها دارو تجویز می کنند. دولت آمریکا امروزه در نقض تعهدات صریح بین المللی شهره خاص و عام است و طی یکسال گذشته از بسیاری از توافقات بین المللی به صورت یکجانبه خارج شده است و از بار تعهدات و مسئولیت های خود شانه خالی کرده است و دائما به دخالت و سیاه نمایی علیه اقدامات قانونی داخلی دیگر کشورهای مستقل می پردازد در ادامه این دخالت ها نیز امروز یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که از دیگر کشورها می‌خواهد تا 4 نوامبر(13آبان) خرید نفت از ایران را به صورت کامل متوقف کنند. دولت ترامپ اما، آنگونه که امروز به نقل از یک مقام بی‌نام در هند اعلام شد، خواستار توقف کامل خرید از  همان اولین روز اعمال تحریم‌های نفتی است. این مقام بی‌نام وزارت خارجه آمریکا گفته که واشنگتن به هیچ کشور یا شرکتی، معافیت موردی برای ادامه خرید نفت از ایران نمی‌دهد.وزارت خارجه آمریکا همچنین برای جلوگیری از وارد آمدن شوک نفتی به بازار، از هم‌پیمانان خود در حاشیه جنوبی خلیج‌فارس هم خواسته که خلأ ایران در بازار نفت را جبران کنند.شرکت نفتی مشترک عربستان و آمریکا (آرامکو) اعلام کرده که برنامه‌ای فشرده برای افزایش تولید دارد و به زودی به رکورد تولید 10.8 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha