جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شهید بهشتی

حوزه/ حادثه هفتم تیرماه و بمب گذاری دفتر حزب جمهوری اسلام اگرچه به از دست دادن شخصیت های بزرگی نظیر آیت الله بهشتی و نیروهای اصیل انقلاب منجر شد، اما باعث شد تا انقلاب بیمه گردد و به راه خود ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، در روز 7 تیر 1360 آیت‌الله سیدمحمد حسینی بهشتی و بیش از 70 نفر از مقامات و چهره‌های برجسته سیاسی از جمله چهار وزیر، چند معاون وزیر، 27 نماینده مجلس و جمعی از اعضای حزب جمهوری اسلامی در جریان انفجار مقر اصلی این حزب، به شهادت رسیدند.

این حادثه شش روز پس از عزل بنی‌صدر از ریاست‌جمهوری صورت گرفت، سه روز قبل از وقوع این حادثه، محمد جواد قدیری، عضو کادر مرکزی سازمان مجاهدین خلق و طراح اصلی انفجار مسجد ابوذر که در آن آیت‌الله خامنه‌ای، امام جمعه وقت تهران مورد سوءقصد قرار گرفت، به دوستان خود با اطمینان خبر داده بود که «روز هفتم تیر» کار یکسره خواهد شد.

 شهید مظلوم آیت الله بهشتی در پرتو جامعیت بی نظیری که داشت توانست علیرغم همه فشارهائی که بر او وارد می شد، در مدت کوتاهی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی فرصت خدمت به اسلام و ملت را یافته بود، بزرگترین خدمات را به انقلاب اسلامی به عمل آورد و آثار ارزشمندی از خود به جا گذارد که از جمله عوامل تضمین کننده راه آینده این حرکت عظیم اسلامی بود.

مجاهدت شهید بهشتی

حجت الاسلام مجتبی شیدایی، معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار حوزه در بیرجند، اظهار داشت: شهید آیت الله بهشتی بالاترین شخصیت قضایی در زمان خود بود و در شرایطی که هجمه های زیاد دشمن علیه اسلام و انقلاب زیاد بود، ایشان مسئولیت قضا را به عهده گرفت، و در این راه نیز تمام تلاش خود را انجام داد.

وی با بیان اینکه شهید بهشتی در ابعاد مختلف توانستند رشد کنند، افزود: از لحاظ علمی، در بهترین کلاس درس های حوزه علمیه قم به عنوان شاگردی برجسته حضور پیدا می کردند و به گفته یکی از بزرگان، شهید بهشتی از جمله طلابی بودند که اهل استدلال بوده و در کلاس به عنوان یک طلبه شاخص شناخته می شد.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه فعالیت های گسترده آیت الله بهشتی نشانگر عالم به زمان بودنشان می باشد، خاطرنشان کرد: آیت الله بهشتی در مدت حضورشان در شهر هامبورگ آلمان، با جذب شیعه و سنی توانستند فعالیت های بسیاری صورت دهند، مورد اعتماد همگان گردند، تا جایی که در روز عید قربان شیعه و سنی به ایشان اقدا و نماز می خواندند.

شهید بهشتی فکری جهانی داشت و جهانی عمل می کرد

حجت الاسلام شیدایی با بیان این که شهید بهشتی فکری جهانی داشت و جهانی عمل می کرد، ادامه داد: از جمله اقدامات شهید بهشتی در آلمان، بنیانگذاری گروه فارسی زبان در انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا بود.

وی افزود: شهید بهشتی مرد تشکیلات بود و به شدت دیگران را به این امر ترغیب می کرد که برنامه ها باید به صورت نظام مند، هدفمند و تشکیلاتی صورت گیرد.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی با بیان این که شهید بهشتی اهداف دور را دیده و به حرکت و اصلاح تدریجی معتقد بود، عنوان کرد: امروز نیز مسئولان کشور باید نگاهی همچون نگاه شهید بهشتی داشته باشند و عمق نگاهشان را پرورش داده تا اهداف والا را دیده و به سمت آن حرکت کنند.

حجت الاسلام شیدایی ادامه داد: فعالیت های آیت الله بهشتی پس از انقلاب نیز ادامه داشت، راه اندازی حزب جمهوری اسلامی از جمله این فعالیت هاست.

وی یادآور شد: برخی ها معتقدند، شهید مطهری مبانی تئوریک نظام را پشتیبانی می کردند و شهید بهشتی نیز مدیریت اجرایی نظام را به عهده داشته اند.

شهید بهشتی سخنگوی انقلاب بود

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی افزود: شهید بهشتی سخنگوی انقلاب بود، سخنگویی که در سخنانش اعتقاد به نظم، قدرت بیان، زیبایی استدلال و در نهایت اغنی مخاطب دیده می شود.

حجت الاسلام شیدایی در خصوص تأثیرگذاری سخنان آیت الله بهشتی در مخاطبان، ابراز داشت: در تثبیت قانون اساسی افراد مختلفی که دارای ایده ها و تفکرات متفاوتی بودند، حضور داشتند، اما شهید بهشتی با یک بیان زیبا، مستدل و متین مخالفین را قانع و به نوعی آن ها را خلع سلاح می کرد.

وی با بیان اینکه شهید بهشتی یک سخنگوی حقیقی و یک نماینده بزرگ انقلاب در ارائه دیدگاه امام خمینی(ره) و مبانی انقلاب اسلامی بود، ادامه داد: حضور فعال و موثر در شورای انقلاب اسلامی و تلاش مستمر برای جلوگیری از انحراف این شورا توسط غرب باوران، مدیریت مجلس خبرگان قانون اساسی و تنظیم قانون اساسی جمهوری اسلامی که اساس و پایه نظام موجود است، ایفای نقش حیاتی از طریق حزب جمهوری اسلامی در تشکیل مجلس شورای اسلامی، تلاش پی گیر برای ریختن شالوده ی اسلامی جهت ایجاد یک دستگاه فضائی اسلامی و مستقل و پیاده کردن احکام اسلام، کوشش مستمر برای تشکیل دولت مکتبی شهید رجائی و مبارزات اصولی با جریان آمریکایی، از جمله خدمات فراموش نشدنی آیت الله بهشتی است.

روحیه استکبار ستیزی

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه روحیه استکبارستیزی یکی دیگر از خصوصیات شاخص شهید بهشتی بود، گفت: افرادی چون امام خمینی(ره)، امام خامنه ای، شهید مطهری و شهید بهشتی، تفکراتی پیامبرگونه داشتند، و به پیامبران الهی اقتدا می کردند.

حجت الاسلام شیدایی عنوان کرد: بزرگ شدن آیت الله بهشتی با چنین تفکری باعث شده بود تا در مقابل مستکبرین جهان بایستد، گفتن این جمله معروف که " ای آمریکا از ما عصبانی باش و از عصبانیت بمیر" نشان از ایستادگی وی در مقابل ابر قدرت های پوشالی دارد.

وی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب، آمریکا اجازه نداد تا ایران اسلامی مسیر معمولی خود را طی کند، و تزویر و فتنه های خود را از همان ابتدا آغاز کرد، ادامه داد: آمریکا به دلیل داشتن خوی استکباری، نمی تواند با ملت ایران در یک تراز عدالت محورانه قرار گیرد.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی عنوان کرد: آمریکا در حالی که خود دارای انواع بمب های اتمی است، ولی حق استفاده از انرژی هسته ای را از دولت ها سلب می کند، و مانع پیشرفت دیگر کشورها به خصوص ایران می شود.

استکبارستیزی افرادی چون شهید بهشتی، الهام گرفته از تفکر حضرت موسی است

حجت الاسلام شیدایی بیان کرد: تفکر و استکبارستیزی افرادی چون شهید بهشتی، الهام گرفته از تفکر حضرت موسی است، و این ذات و جزء جدایی ناپذیر دین می باشد، لذا آن افرادی که قصد جدا شدن از این تفکر را دارند، به بیراهه خواهند رفت.

وی خاطر نشان کرد: کسانی که استکبار ستیز نیستند، باید زیر چکمه های ذلت مستکبرین لبخند بزنند و اقداماتشان را توجیه کنند.

 معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی در خصوص ترور آیت الله بهشتی توسط منافقین نیز گفت: شهید آیت‌الله بهشتی هنگام شهادت علاوه بر رهبریت حزب جمهوری اسلامی و عضویت شورای انقلاب اسلامی، رئیس دیوان عالی کشور نیز بودند، لذا منافقین شخصیت هایی مهمی چون شهید بهشتی که نقش بسیار زیادی در انقلاب و نظام داشتند را شناسایی و برای ترور آن ها برنامه ریزی می کردند، آن ها همچنین اعتقاد داشتند اگر این افراد مورد ترور قرار گیرند انقلاب ایران نابود خواهد شد.

 حجت الاسلام شیدایی با بیان اینکه هدف منافقین فروپاشی نظام و راهبردشان حذف شخصیت های انقلاب بود، ادامه داد: برای شهید بهشتی و ولایت فقیه یک افتخار است که از طرف منافقین به عنوان پایه های انقلاب معرفی می شوند.

وی در رابطه با قوه قضائیه و وظایف آن اظهار داشت: در نگاه توحیدی تنها کسانی حق حاکمیت و حکم دارند که دارای مشروعیت باشند، لذا اگر از این ویژگی برخوردار نباشد، حکمش هر چند درست باشد، در پیشگاه خدا به عنوان حکم اسلامی قلمداد نمی شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی عنوان کرد: یکی از ابعاد مهم حکومت اسلامی، حاکمیت در قوه قضائیه و داوری در بین متخاصمین است.

حجت الاسلام شیدایی افزود: برخی ها در فضای مجازی و رسانه ها این شایعات را مطرح می کنند، که در گذشته مردم برای حل اختلافاتشان به روحانیت مراجعه می کردند، و اکنون به دلیل کم شدن اعتماد مردم به روحانیت دیگر این مراجعه صورت نمی گیرد، در حالی که اینگونه نیست.

وی ادامه داد: بحث قضاوت و حکم کردن در قبل از انقلاب و بعد از آن بسیار متفاوت بوده و دچار تغییراتی شده است، زیرا قبل از انقلاب مشروعیت حاکمیت وجود نداشت، که این خود عامل بسیار مهمی برای مراجعه مردم به روحانیت محسوب می شد، با پیروزی انقلاب اسلامی، ساختارها و تشکیلات انقلابی به وجود آمد و اکنون نیز افرادی که در قوه قضائیه و شورای حل اختلاف، احکام را صادر می کنند، روحانی هستند.

مبانی احکام در قوه قضائیه مبتنی بر قوانین اسلامی است

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: مبانی احکام در قوه قضائیه مبتنی بر قوانین اسلامی بوده و این قوانین با قوانین مدنظر غرب دچار چالش است، به همین دلیل هجمه های بسیاری از جمله عدم رعایت حقوق بشر، در مجامع بین المللی بر علیه ایران اسلامی اعمال می شود.

حجت الاسلام شیدایی با اشاره به اینکه مسائلی که در سازمان ملل به آن پرداخته می شود، بر اساس تفکرات امانیستی و انسان گرایانه است، گفت: قوانینی که غربی ها از آن حمایت می کنند، قوانینی نوشته شده توسط خودشان می باشد، اما قوانین اسلام، قوانین الهی است.

وی در پایان گفت: آنچه در این خصوص باید مورد توجه قرار گیرد، این است که در این راه اعتماد به نفس خود را از دست نداده و اسیر جنگ های رسانه ای دشمنان اسلام نشویم، و مانند شهید بهشتی و شهید مطهری به تبیین تئوریک مباحث پرداخته و عقلانی بودن احکام اسلامی را تبیین کنیم.

اقتدار دستگاه قضا مرحون خدمات دکتر بهشی است

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا بابایی، امام جمعه فردوس نیز ضمن تبریک هفته قوه قضائیه در گفت وگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، اظهار داشت: اقتدار دستگاه قضا مرحون خدمات دکتر بهشی است که توانست فضای اسلامی را در قوانین جاری مملکت بگنجاند.

وی با اشاره به اینکه دستگاه قضا امروز در تأمین امنیت و رفع خصومات و اختلافات مردم نقش بسیار موثری دارد، افزود: قوه قضائیه موظف به اجرای عدالت در کشور، و همه قضات نیز مأمور به دادن حکمی هستند که بر پای عدل است.

امام جمعه فردوس در خصوص علت خصومت برخی افراد با قوه قضائیه خاطر نشان کرد: معمولا افرادی که به دادگاه ها مراجعه می کنند یا راضی هستند و یا ناراضی، ولی باید بدانند دستگاه قضا وظیفه اش اجرای عدالت است، لذا باید از شایعه پراکنی عبیه قوه قضائیه پرهیز کنند.

دستگاه قضا بدون پرداختن به شایعات،به اقتدار خود ادامه دهد

حجت الاسلام بابایی با اشاره به اینکه امام راحل فرموده اند "هیچ کس حق ندارد دستگاه قضا را تخریب و تضعیف کند" تصریح کرد: در بین قضات کشور، هیچ نوع وابستگی به گروه ها و تشکیلات سیاسی وجود ندارد و این دستگاه باید بدون پرداختن به شایعات و تخریب ها به اقتدار خود ادامه دهد.

وی ادامه داد: اکثر قضات، به مسائل فقهی و قانونی آشنا هستند، و دستگاه قضا نیز به خوبی وظایف خود را می داند، البته نقایص و مشکلاتی نیز در این راه وجود دارد که به تدریج و با توجه به تذکراتی که رهبر معظم انقلاب داده اند، برطرف خواهد شد.

امام جمعه فردوس ابراز داشت: به دلیل کثرت پرونده ها و کمبود قضات در کشور، در برخی از موراد به جریان افتادن پرونده ها زمان بر است، لذا دولت باید برای اسختدام تعدادی از روحانیون وارسته و آشنا به مسائل قضا اقدام کند، که البته اگر استخدام نیروها بر عهده خود دستگاه قضا باشد، نتیجه بهتری را شاهد خواهیم بود.

قوه قضائیه کاملا مستقل عمل کند

حجت الاسلام بابایی عنوان کرد: قوه قضائیه با توجه به استدلالی که در قانون اساسی تعریف شده، باید کاملا مستقل عمل کند، و چون اجرای عدالت مهمترین اصل در قانون اساسی است، و مردم نیز باید در امنیت قضایی به سر ببرند، وظیفه دارند که با قوانین آشنا بوده و اجرای قوانین را بدون ملاحضات سیاسی و جانب‌دارانه نسبت به گروه خاصی در دستور کار قرار دهند.

وی ادامه داد: در هر کشوری امنیت مهمترین اصل و نعمتی است که مردم از آن بهره می برند، و این نعمت وقتی فراگیر خواهد شد که دستگاه قضا بتواند به وظایف خود عمل کند و عدالت گستری داشته باشد.

امام جمعه فردوس با بیان اینکه کوچکترین ظلمی نباید از طرف دستگاه قضا به مردم وارد شود، زیرا طبعات سوئی به دنبال خواهد داشت، گفت: اگر سه قوه قضائیه، مقننه و مجریه بتوانند با تشکیل جلسات، هم فکری، هم دلی و هم صدایی را گسترش دهند، بالطبع مردم نیز احساس آرامش و امنیت خواهند کرد.

حجت الاسلام بابایی عنوان کرد: آرزوی مردم ایران اسلامی این است، که مسئولین در کنار یکدیگر و با وحدت به مشکلات موجود رسیدگی کنند.

وی خاطر نشان کرد: احکام قوه قضائیه با منافع افراد سودجو و کسانی که به دنبال دور زندن قانون هستند، منافات دارد، لذا این افراد که به دنبال سوء استفاده کردن از اموال بیت المال هستند، با این قوانین مخالفت می کنند.

اجرای عدالت، فضاسازی بر علیه قوه قضائیه را خنثی می کند

امام جمعه فردوس تصریح کرد: فضاسازی بر علیه قوه قضائیه در صورتی بی تأثیر خواهد بود، که این قوه بتواند در اجرای عدالت نقشش را به خوبی ایفا کند و مردم را راضی نگه دارد.

وی در خصوص عملکرد قوه قضائیه ابراز داشت: به هیچ دستگاهی نمی توان نمره 100 داد، زیرا نواقص، کمبودها و نارضایتی هایی وجود دارد، اما در مجموع می توان عملکرد قوه قضائیه را خوب ارزیابی کرد و امیدواریم قضات نصایح مقام معظم رهبری را وجه همت خود قرار دهند، و تخلفات موجود را اصلاح کنند.

سخن پایانی...

اگر چه منافقین کور دل با حذف شخصیت هایی چون شهید آیت الله بهشتی، شهید مطهری، شهید رجایی، شهید باهنر و... ملت بزرگ ایران را از وجودشان محروم کردند، اما نتوانستند راه انقلاب و اسلام را دچار خدشه کنند، بلکه با شهید شدن هر یک از این عزیزان، این راه سریع تر پیموده شد.

موفقیت های امروزی کشور حاصل زحمات شهدایی است، که لحظه ای از دست و کوشش بر نداشتند، لذا این موفقیت ها به همت جوانان امروزی نیز ادامه خواهد داشت و هیچ قدرتی نمی تواند مانع این حرکت گردد.

دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی با تبلیغات 24 ساعته و هزینه کرد میلیاردها دلار، در حال پیاده کردن نقشه های شوم خود در منطقه هستند، اما باید بدانند این ملت هیچگاه از آرمان های خود عقب نشینی نخواهند کرد و مانند 40 سال گذشته پیروز میدان های جنگ سخت و جنگ نرم خواهد بود.

گزارش: ابوالفضل طالبی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha