پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ جای تأسف است که در درس خارج فقه حوزه، بحث ولایت فقیه گنجانده نشده است وحرف هایی هم در مورد این جایگاه زده می شود. وقتی در حوزه که خاستگاه انقلاب است این گونه باشد، در دور ترین منطقه از این کشور چه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله مصباح یزدی، امروز در همایش دوره طرح ولایت که در سالن اجتماعات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، بابیان اینکه برگزاری دوره های طرح معرفت در حقیقیت احیاء نام و اهداف انقلاب و منویات امام راحل است، بر برگزاری بهتر این همایش برای تبیین اهداف انقلاب تأکید کرد.

 رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، با اشاره به معنای وحدت حوزه و دانشگاه افزود: ابتدا باید درموردکلمه وحدت سخن گفت تا اصل این موضوع و جایگاه آن مشخص شود تا بهتر بتوان با آن برخورد کرد.

ایشان عنوان کرد:کلمه وحدت به معنای همبستگی و یکپارچگی است و از این لحاظ کلمه وحدت خوب است. خوب است، یعنی برای رسیدن به هدف عالی و متعالی. وقتی هدف عالی باشد، با وحدت و همبستگی می توان به آن اهداف رسید.  

عضو جامعه مدرسین بابیان اینکه هر هدف و اتحادی خوب نیست، ولی فرض این است هدف، حق است، اظهار داشت: اگر در جامعه اسلامی و انقلاب، در روزی به نام وحدت حوزه و دانشگاه نام گذاری شده است، دلیل این مطلب خصوصیاتی است که در اهمیت راه اندازی این دو نهاد، نهادینه شده است. اما این وحدت درسایرانقلاب ها وجودندارد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه در گذشته و در انقلاب روسیه، افکار مارکسیستی در دنیا به وسیله دو نفر از روحانیون گسترش یافت، افزود: شعار این انقلاب، انقلاب کارگری و مستضعفین، زحمت کشان جامعه بود و برای حرکت انقلاب خود همه نوع افکار را جذب می کردند و در حد نیم قرن، قلب اروپا را فرا گرفته بود، اما زیاد دوام نیاورد و شکست خورد.

 رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) دربیان چرایی وحدت حوزه و دانشگاه گفت: محور انقلاب صنعتی و مارکسیستی، اقتصاد و مادیات بود. در حقیقت همه چیز درخدمت اقتصاد بود چون اصل اقتصاد بود و همین مسئله به مروز زمان باعث تضادهایی درجامعه اروپا بین فقیر و سرمایه دار شده است.

ایشان بابیان اینکه با ایجاد تضاد به دنبال پیروزی فقرا بر سرمایه داران بودند و با همین شعار به میدان آمده بودند عنوان کرد: اما در انقلاب ایران اسلامی سخن از وحدت حوزه ودانشگاه بود و اصل در انقلاب اسلامی مادیت وماتریالیست نبود، برخلاف انقلاب های دیگر که اصل مادیت و ماتریالیست بود.

عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: درانقلاب ایران، مادیت ابزاری برای رسیدن به هدف اصلی یعنی خدا بوده است. این وحدت به ما کمک می کند تا انسان در پرتو انقلاب و وحدت به اهداف عالی انسانی وارزش های ماندگار جهان خلقت برسد.

 رئیس مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) بابیان اینکه برای نشر وحدت و ارزش های الهی و فرهنگ نیاز به ابزاری است که از جمله آن عوامل فردی  و اجتماعی است، گفت: دین اسلام برخلاف سایر ادیان تنها به رفتن کلیسا خلاصه نمی شود، بلکه دیندارای برنامه های فردی و اجتماعی است و اگر چه درگذشته سعی شده بود، دین را خلاصه در رفتن به کلیسا  کنند، ولی خدا خواست این کار اتفاق نیفتد و بنیانگذار و پرچم این مبارزه را به دست شخص روحانی فقیه امام راحل داده بود.

ایشان بابیان اینکه در گذشته بعضی افراد دین را ضد سیاست می دانستند دی و آن را در نماز و به مسجد رفتن تنها می دانستند، افزود: اساس انقلاب، مقوله فرهنگی و ارزشی است، برخلاف انقلاب های دیگر که صنعتی و اقتصادی است.

عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: به همین دلیل افرادی که می خواهند درانقلاب اثرگذار باشند، باید فرهنگی باشند و این جایگاه تنها در نهاد حوزه ودانشگاه قرار دارد. وحدت لازم است چون هدف تحول فرهنگی و فکری است وتنها نیروهای فرهنگی هستندکه می توانند تحول ایجاد می شود.

آیت الله مصباح یزدی گفت: پس منظور از وحدت برای این است که دشمن نتواند در بین نیروهای انقلابی نفوذ کند و اجرا کننده این وحدت و تحول فرهنگی درحوزه ودانشگاه میسر خواهد بود. از همین جا دشمن متوجه عمق وحدت شد و برای ایجاد اختلاف همه تلاش خود را بکار گرفت.

 رئیس مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) افزود: اولین قدم برای اجرای وحدت، برگزاری کرسی های معارف در دانشگاه و حضور روحانیون برای تدریس بود، اما از همان روز اول معاندین شروع به مخالفت کردند و نگذاشتند این دروس شکل بهتری به خود پیدا کند.

ایشان عنوان کرد: اگر وحدت نباشد و دو جزیره جدای از هم باشد، این هدف مهم تحول فرهنگی ایجاد نخواهد شد و باعث باز دارندگی در پیشرفت جامعه خواهد شد.

عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: زمانی می توانیم امید به وحدت ببندیم و در پیدایش آن تلاش کنیم که در پیدایش فرهنگ و تحول ارزشهای دینی فعالیت کنیم.

آیت الله مصباح یزدی گفت: در مجموعه عوامل فرهنگی کشور که بتوانند پایه ها این فکر وحدت را به سمت ولایت فقیه پیش ببرند، وجود ندارد و یا کم است.

 رئیس مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) افزود: جای تأسف است که در درس خارج فقه حوزه، بحث ولایت فقیه گنجانده نشده است وحرف هایی هم در مورد این جایگاه زده می شود. وقتی در حوزه که خاستگاه انقلاب است این گونه باشد، در دور ترین منطقه از این کشور چه خواهد بود.

ایشان عنوان کرد: اما برگزاری طرح ولایت به خوبی می تواند برای رسیدن به اهداف عالیه و وحدت حوزه و دانشگاه مناسب باشد.

40/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha