جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ حضور فرمانده کل قوا در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه امام حسین (ع)

حوزه/ نگاهی به بیانات راهگشای سکاندار حکیم انقلاب به ما این نکته را متذکر می شود که راز و رمز ظفر ملی امروز ما بر دشمن خبیث و گستاخی چون آمریکا و هم پیمانانش ، همانا تاکید مجدد بر گوهر صبر و تقوا از سوی همه مردم و مسئولان است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، رهبر معظم انقلاب، روز گذشته طی سخنان مهمی در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع)، صبر و تقوای ملت ایران را عامل پیروزی و عبور از مشکلات دانسته و فرمودند: "صبر و تقوا موجب می‌شود دشمنان عنود با همه‌ی کیدی که آماده کرده‌اند، در برابر شما هیچ غلطی نتوانند بکنند."

ایشان افزودند: "این برای همه‌ی ملت است به‌خصوص برای مسئولان و مدیران جامعه‌ی اسلامی... صبر یعنی در میدان باقی ماندن، از میدان بیرون نرفتن؛ یعنی چشم به هدف‌های دور دوختن."

مقام معظم رهبری همچنین خاطرنشان کردند: "اگر شما ایستادید، نسل‌های آینده به قله دست خواهند یافت؛ آن‌ها به قله می‌رسند اما ایستادگی و افتخار مال شماست. انقلاب، ریشه‌دار و آینده‌دار است به شرط «صبر» و «تقوا»... اگر آن صبر و این تقوا را شماجوانان عزیز و مسئولان نظام و آحاد مردم به کار ببندند، دشمن هیچ آزاری نمی‌تواند به شما برساند."

در خصوص دو کلید واژه مهم صبر و تقوا در بیانات مقام معظم رهبری توجه به چند مساله بسیار مهم است؛

نخست شناخت معنا و مفهوم آن هاست، چه آن که درباره تقوا گفته اند از "وقی" به معنای حفظ و نگهداری است و به بیان برخی از بزرگان، تقوا مرتبه ای از ایمان و باور است که انسان را از مخالفت امر و نهی الهی باز می دارد و این مهم البته در اثر تفکر و تدبر در باره عظمت خدا و حاکمیت او و ایمان به معاد و نیز توجه به عاقبت گنهکاران و مطیعان و در اثر عمل به دستورات الهی برای انسان حادث می شود و به تدریج موجب می گردد که انسان اساساً به سمت معصیت و نافرمانی خدا گرایش نداشته باشد.

صبر نیز که خود اقسام و مراتبی دارد، به معنای خودداری از اظهار جزع و ناتوانی و بی تابی و تاکید بر مقاومت و تسلیم نشدن است و درباره هر دو مفهوم صبر و تقوا نیز دست ما از حیث آیات و روایات پر است و لیکن آن چه مهم است التزام حقیقی در میدان فراخ عمل می باشد.

در واقع میوه و ثمره شیرین صبر و تقوا در این معنا و مفهوم، ظفر و غلبه بر مشکلات و کید دشمنانی است که هدف اصلی شان شکستن مقاومت و ایستادگی ملت ماست.

دقیقاً از همین روست که رهبری معظم، آینده دار بودن انقلاب را در سایه داشتن صبر و تقوای ملت به خصوص نسل جوان می داند.

صبر و مقاومت البته مربوط به میدان مبارزه است و این که بدانیم امروز در عرصه نبرد با دشمنی قرار داریم که همه ملاحظات اخلاقی، عرفی و قانونی را زیرپا گذاشته و با بی شرمانه ترین وخبیث ترین شیوه ها به جدال با ملت مظلوم اما مقاوم ایران آمده است.

در این قاموس صبر و مقاومت یعنی تسلیم نشدن و شکست نخوردن و از حرف حق خود کوتاه نیامدن که البته پیش نیاز آن بی گمان مبارزه با خواهش های نفس و مقاومت در برابر آن تا غلبه یافتن بر نفس و مهار آن است.

یعنی مبارزه با سختی های طاعت و ماندن در میدان اطاعت و تحمل سختی های آن و دست نکشیدن از انجام وظیفه؛ وظیفه ای که به عنوان یک ایرانی مسلمان و انقلابی بر عهده تک تک ماست و البته مسئولان و کارگزاران نظام در این میان رسالت و وظیفه بس سنگین تری برعهده دارند و لاجرم سست کمربندها در این عرصه نمی توانند ایفاگر نقش خویش باشند.

رهبر معظم انقلاب در یکی از جلسات درس اخلاق در باب تبیین مفهوم حقیقی تقوا به نکته ظریف و در عین حال مهمی اشاره کرده و فرمودند: "تقوا يعني پرهيز با حركت نه پرهيز با سكون، يك وقت هست شما در حال سكون پرهيز مي‌كنيد، يعني برو در خانه‌ات بنشين و كاري به كار چيزي نداشته باش و با رانندگي نكردن پرهيز كن به اين كه به كوه نخوري و از دره پرتاپ نشوي، پرهيز از كوهنوردي كردن، حركت نكردن در خارزارها كه خارهاي مغيلان دامن شما را نگيرد، اين جور پرهيز است و اسلام اين را به شما توصيه نمي‌كند. بلكه مي‌گويد در سينه‌ي قضايا و واقعيت‌ها با حوادث روبرو بشويد و در عين حال پرهيز كنيد. "

سید محمد مهدی موسوی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha