جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مفسد اقتصادی

حوزه/ عدم برخورد جدی و قاطعانه با مفسدان اقتصادی طی سال های گذشته باعث شده تا روز به روز بر تعداد این افراد افزوده شود، و کار را به جایی رسانده که صدای مردم را درآورده و خواهان اقدامات جدی و قوی تری در این خصوص شده اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در بیرجند؛ در سال‌های نخستین بعد از انقلاب اسلامی و با دولتی‌شدن اقتصاد ایران یعنی در دهه 70 ، کمتر کسی فکر می‌کرد که افرادی بتوانند اقدام به اختلاس‌های میلیاردی کنند، در این سال‌ها خبرهایی از کلاهبرداری‌ها و اختلاس‌های گوناگون در رسانه‌ها مطرح شد که البته بعضی از این اختلاس‌ها نسبت به سایر اختلاس‌ها جنجالی تر بوده است.

 بر كسي پوشيده نيست كه مفسد اقتصادي به محض رخنه در دستگاه‌هاي دولتي و به خصوص نظام اداري باعث ركود و همچنين ضعف آن دستگاه خواهد شد تا آنجا كه دستگاه مزبور از ريشه خشكانده خواهد شد، رسيدگي به موضوع حذف و قطع دست مفسدان اقتصادي از بدنه كاري كشور آن‌قدر اهميت دارد كه رهبر معظم انقلاب در ارديبهشت سال 80  فرماني 8 ماده‌اي را خطاب به سران سه‌قوه منتشر كرد تا رسيدگي به اين موضوع به عنوان الويت اول كشور واقع شود.

در طی این سال ها اگرچه تلاش هایی در این خصوص صورت گرفته، اما متأسفانه هیچ گاه به اندازه کافی مورد قبول نبوده و رضایت مردم را در پی نداشته است.

مفسدان اقتصادی باید مفسد فی الارض شناخته و اعدام شوند

حجت الاسلام  سید محمد باقر عبادی، نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند اظهار داشت: مفاسد اقتصادی بحث مهمی است که اگر به آن پرداخته نشود و درست با آن مبارزه نگردد، می تواند به اصل نظام آسیب های جدی وارد کند.

وی افزود: در شرایط فعلی مفسدان اقتصادی باید به عنوان مفسد فی الارض شناخته شوند، که امیدواریم قوه قضائیه با جدیت تمام و بدون روی دربایستی حکم مفسدان فی الارض را اجرا کند.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت نیز در این خصوص باید به وظیفه خود عمل کند و مفسدان را معرفی نماید، خاطر نشان کرد: برای مبارزه با مفسدان اقتصادی اقداماتی صورت گرفته و برخی نیز به زندان افتاده اند و همین که دستگاه های نظارتی مفسدان را شناسایی می کنند نشان دهنده تلاش هایی در این زمینه است اما این اقدامات نسبت به آنچه باید صورت می گرفت کافی نبوده است زیرا اگر از هر شهروندی در این خصوص سوال شود، این تلاش ها را کافی نمی داند.

انتظار مردم، اعدام مفسدان فی الارض است

حجت الاسلام عبادی تصریح کرد: مردم انتظار دارند و به صورت مرتب عنوان می کنند، که اگر مفسدی اختلاس می کند، دستگاه های نظارتی حکم اعدام وی را صادر و اجرایی کنند، تا هزینه فساد اقتصادی آنقدر بالا رود که کسی جرات فکر کردن به آن را نیز نداشته باشد.

وی ادامه داد: در عین حالی که با مفسدان اقتصادی مبارزات و برخوردهایی صورت می گیرد، اما به عنوان نماینده مردم دلخور هستم، زیرا انتطار است تا برخوردها، توسط قوه قضائیه قاطع تر و قوی تر انجام شود و دولت نیز بیش از پیش به این موضوع ورود پیدا کند.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: برخی از مفسدان اقتصادی، خود را به یک جناح سیاسی آویزان می کنند و اگر برخوردی با آن ها صورت گیرد، تغییر موضع داده و رنگ عوض می‌کنند و به جناح مخالف می پیوندند.

حجت الاسلام عبادی ادامه داد: گاها مشاهده می شود، که جناح های سیاسی نیز دقت کافی را نکرده و شعارهای سیاسی مفسدان اقتصادی را باور کرده و به کمک آن ها می شتابند که این یک آسیب جدی است، لذا باید توجه کنیم که مفسدان اقتصادی نه اصلاح طلب، نه اصولگرا و نه اعتدال گرا هستند.

وی بیان کرد: اگر مفسدان اقتصادی در برخی مواقع به نفع یک گروه سیاسی حرف می زنند، به این دلیل است که جلوی پیگیری های صورت گرفته را بگیرند و افرادی را سپر بلای خود کنند.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: مضرات فساد اقتصادی بسیار زیاد است، که از جمله آن می توان به سلب اعتماد عمومی از حاکمیت،ایجاد ناامیدی، به زیر سوال بردن فعالیت های اقتصادی سالم و ضربه زدن به تولیدکنندگان اشاره کرد.

آسیب مفسدان اقتصادی، بیشتر قاچاقچیان مواد مخدر است

حجت الاسلام عبادی گفت: آسیبی که مفسدان اقتصادی به کشور وارد می کنند، بیش از کسانی است که مواد مخدر قاچاق می کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه نه دولت و نه قوه قضائیه با مفسدان اقتصادی به طور شایسته مبارزه نکرده اند، خاطر نشان کرد: از قوه قضائیه درخواست داریم تا میزانی را مشخص کند که اگر فردی بیش از آن اختلاس کرد، مفسد فی الارض به حساب آید و حکم اعدامش را صادر کرده و بدون رو دربایستی آن را قاطعانه به اجرا در آورد تا همگان بدانند، اعدام، پایان کار مفسدان اقتصادی است.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مفسدان اقتصادی، با فسادی که انجام می دهند ضربه‌ای را به پیکره جامعه، دین و اعتقاد مردم وارد می کنند که طبعات بسیار سنگینی برای حکومت در پی دارد.

حجت الاسلام عبادی تأکید کرد: دادگاه هایی که برای محکومین مفاسد اقتصادی برگزار می شود، باید به صورت علنی و شفاف اجرا گردد، تا مردم کاملا از برگزاری آن اطمینان پیدا کنند.

با اطلاع رسانی شفاف، به شایعه غرض سیاسی پایان داده شود

وی ادامه داد: اگر نمی توان دادگاه را به صورت علنی برگزار کرد حداقل اطلاع رسانی ها به درستی و شفاف صورت گیرد تا برای مردم روشن شود، برخوردها و احکامی که صادر می شود از روی غرض سیاسی نیست، بلکه نتیجه خطایی است که مرتکب شده اند.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از تمامی گروه های سیاسی نیز درخواست می شود، مفسدی که به خاطر فساد مالی معرفی می گردد، مورد حمایت خود قرار ندهند و فریب شعارهای وی را نخورند، گفت: امید است ستاد مبارزه با فساد اقتصادی نیز با عنایتی که سران قوا خواهند داشت، استوار به فعالیت خود ادامه دهد و به صورت مکرر موضوعات را پیگیری کند، به خصوص در شرایط امروزی که بحث رانت خواری و سوء استفاده از ارز 4200 تومانی مطرح است.

حجت الاسلام عبادی ادامه داد: از قوه قضائیه نیز انتظار است، تا در برخورد با مفاسد اقتصادی از هیچ تلاشی دریغ نکند، تا شاهد اعدام چندین نفر از مفسدان اقتصادی باشیم، تا مرحمی بر زخم مردم بزرگ ایران باشد.

وی یادآور شد: در برخورد با مفاسد اقتصادی، شفاف سازی ، فریب نخوردن بازی های سیاسی، هوشمند عمل کردن جریان های سیاسی و همراهی مردم بسیار تأثیرگذار می باشد.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: مبارزه با مفاسد اقتصادی گاها ممکن است هزینه های سیاسی و اجتماعی را به وجود آورد، زیرا برخی از این افراد دارای نفوذ هستند و مطمئنا جریان سازی‌های کاذبی را به راه خواهند انداخت، لذا باید در این خصوص هوشمندانه عمل کرد.

دولت در برخورد با مفاسد اقتصادی در جبهه مقابل موضع گیری نکند

حجت الاسلام عبادی افزود: نکته دیگری که در برخورد با مفاسد اقتصادی مهم است، استقبال و همراهی دولت با قویه قضائیه در این زمینه می باشد، نه اینکه دولت در جبهه مقابل ایستاده و موضع گیری کند، همچنین قوه قضائیه باید بر اساس عدالت و بدون حب و بغض احکام را صادر کند و رودربایستی ها را نیز کنار بگذارد.

وی با اشاره به اینکه قوه قضائیه باید خط و مرز های یک فساد فی الارض را شفاف سازی و مشخص کند، زیرا این شفاف سازی جنبه بازدارندگی خواهد داشت، عنوان کرد: همکاری سران قوا و به اجماع رسیدن جریان های سیاسی، می تواند بر کاهش فسادهای اقتصادی کمک کند.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رسانه ها و خبرنگاران نیز می توانند با روشنگری در بحث مفاسد اقتصادی، نقش بسیار تأثیرگذاری در معرفی مفسدان به جامعه، ایفا کنند.

حجت الاسلام عبادی یادآور شد: یکی از آسیب های بسیار جدی در مبارزه با مفاسد اقتصادی، دروغ ها و تهمت های فراوانی است که در فضای مجازی مطرح می شود.

وی با بیان اینکه از یک فضای مجازی آلوده، بهترین بهره برداری را مفسدان اقتصادی خواهند کرد، ابراز داشت: در فضای مجازی بازار اتهام زنی و دروغ پراکنی بسیار داغ است، لذا افراد صالح نیز در این فضا مورد اتهام قرار می گیرند، و این به نفع مفسدان اقتصادی است.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید قوانین محکمی برای شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به اجرا درآید، که اگر سخنی خلاف واقع انتشار یافت، افراد شناسایی و مورد محاکمه قرار گیرند، تا مشخص گردد چه کسانی دروغ و چه کسانی حرف حقیقت را مطرح می کنند.

حجت الاسلام عبادی تأکید کرد: اگر فضای مجازی را به گونه ای مدیریت کنیم که افراد از سخنان دروغ خودداری کنند و اگر مطلبی نیز به اشتراک می گذارند باید آن را به اثبات برسانند، طبیعتا اعتماد مردم بالا خواهد رفت و سره را از ناسره، تشخیص خواهند داد.

وی بیان کرد: متاسفانه شرایط کنونی و آشفته بازاری که در فضای مجازی شکل گرفته، مفسدان اقتصادی را خوشحال کرده است، لذا باید دولت و دستگاه های نظارتی تصمیمی جدی در این خصوص اتخاد، و با افراد با جدیت تمام برخورد کنند.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سایر کشورها اگر سخنی به دروغ منتشر شود، فرد شناسایی و مورد مؤاخذه قرار می گیرد، اظهار داشت: در هیچ کجای دنیا چنین فضای رها و افسار گسیخته ای وجود ندارد.

حجت الاسلام عبادی در پایان گفت: امید است تا برخوردهای جدی تری با مفاسد اقتصادی صورت گیرد و شاهد اقداماتی باشیم که کمتر کسی جرأت کند به سمت اختلاس گام بردارد.

گفتگو: ابوالفضل طالبی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha