پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
علی غفاری

حوزه/ کارگردان سینما و تلویزیون گفت: این سریال به گواه تمام کسانی که آن را پسندیده‌اند توانسته مردم را نسبت به ایتام حساس‌تر از گذشته کند.

علی غفاری کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری حوزه، درباره سریال «بچه مهندس» اظهار کرد: همیشه دوست داشتم کاری را جلوی دوربین برم که در آن، ایتام سوژه اصلی قصه باشند، اما این اتفاق رخ نمی‌داد، تا این‌که طرح سریال «بچه مهندس» به دستم رسیدم. وقتی طرح را خواندم بسیار آن را پسندیم، چون دیدم موضوع به شکلی فاخر و آبرومند در سریال مد نظر قرار گرفته، در این میان یکسری تغییرات به وجود آمد که با همکاری نویسنده (سجاد ابوالحسنی) این خواسته محقق شد.

وی افزود: پیشتر قرار بود این سریال در قالب یک مجموعه 90 شبی ساخته شود، اما وقتی مدیران سیما بخش کودکی این سریال را مشاهده کردند آن را پسندیده و خواستند این بخش به صورت جداگانه در ماه رمضان روی آنتن رود. این خواسته مورد پسند ما نیز قرار گرفت به ویژه که تا به آن روز تمام صحنه‌هایی که برای سریال گرفته شده بود، مختص به کودکی جواد (شخصیت اول سریال) می شد. برای همین هم سریال به شکلی که شاهدش بودید، روی آنتن رفت.

این کارگردان اضافه کرد: بخش دوم و سوم سریال نیز بعد به طور همزمان تصویربرداری می‌شود تا از پاییز شاهد پخش آن باشیم. درباره پخش مجموعه در ماه رمضان باید اضافه کنم که به شخصه از رخ دادن چنین اتفاقی بسیار خوشحال هستم، چون این امکان را به ما داد تا تماشاگران بیشتری را به عنوان مخاطب کارمان داشته باشیم، البته جدا از مزایایی که برای پخش سریال در ماه رمضان بر شمردم، نکته‌ای دیگر وجود دارد، آنهم این‌که در این ماه رقابت برای موفق بودن، بسیار بالاست.

غفاری ادامه داد: سریال «بچه مهندس» در مقایسه با دو کار دیگر زمان چندان خوبی نداشت، به ویژه که سریال «رهایم نکن» به نوعی 10 دقیقه اول سریال ما را می‌خورد، اما خوشبختانه به دلیل قصه جذاب و انسانی این کار، سریال توانست مد نظر قرار گیرد، به نحوی که تصمیم برای ساخت فصل دوم و سوم آن به صورت جدی به ما ابلاغ شد. موفقیتی که سریال به دست آورد، جدا از محسناتی که دارد، به نوعی وظیفه ما را هم سنگین‌تر می کند، چون همه انتظار دارد، فصل دوم به زیبایی بخش اول باشد. با این توضیح با همفکری نویسنده ما تلاش می‌کنیم بهترین عملکرد را در این زمینه را داشته باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که هدف شخصی وی از ساخت این مجموعه چه بوده، اظهار کرد: به هیچ وجه در ساخت این کار با انگیزه‌های سفارشی وارد عمل نشدم، چون همان گونه که در ابتدای سخنانم بیان کردم، همیشه دوست داشتم درباره ایتام سریالی بسازم، اما نکته‌ای در این میان وجود دارد، آنهم این‌که برخی از کارهای خانوادگی، آنچنان خالی از کیفیت و جذابیت‌های بصری شده که تماشاگر به نوعی از این دست تولیدات فاصله گرفته‌اند، برای همین تلاش کردم کاری جلوی دوربین برم که خانواده از دیدن آن لذت برند.

غفاری در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: برخی مواقع مردم از من سوال می‌کردند که چرا سریال تا به این اندازه نگاهی غمگینانه به موضوع دارد؟ این کار دارای لحظات شاد و مفرح نیز بود، اما قبول دارم که کلیت کار شکلی اندوهگین داشت. این مسئله نیز تا حدی طبیعی است، چون وقتی درباره ایتام حرف می‌زنیم، نمی‌توانیم کاملاً شاد موضوعات خود را بیان کنیم. مطلب دیگر این‌که اگر قرار بود شکلی شاد داشته باشم، تاثیرگذاری آن چندان که باید مطلوب نبود، اما این شکل از کار به نظرم توانست مخاطب را تحت تاثیر خود قرار دهد.

وی در پاسخ به این سوال که در این سریال موضوعات دینی و قرآنی به چه نحو مد نظر قرار گرفته بود؟ گفت: از نگاه من این کار کاملاً قرآنی است، چون سخن گفتن درباره ایتام بارها در قرآن مد نظر قرار گرفته؛ درضمن دیگر موضوعاتی که در سریال به آن اشاره شده هم  برگرفته از قرآن و آموزه‌های اسلامی است. برای مثال ایثار، فداکاری، بخشش، گذشت همه مفاهیمی است که به رعایت آن تاکید شده، اما در این میان یک نکته مهم وجود دارد، آن هم این که سعی کردیم موضوعات مد نظرمان را کاملا در بستر قصه بیان کنیم تا تماشاگر آن را پس نزند. برای نمونه وقتی می‌خواستم لحظه درگذشت امام راحل را تصویر کنیم با یک گذر ساده تلویزیونی از کنار آن گذشتم، اما همین نگاه سریع به شکلی بود که بار اندوه و نارحتی جامعه را می‌شد به خوبی مشاهده کرد.

این کارگردان ادامه داد: دوست دارم نکته‌ای را بیان کنم، آنهم این‌که نگاهی قرآنی در سینما و تلویزیون تنها کاری نیست که در آن آیه‌ای مد نظر قرار گیرد، بلکه آنچه اهمیت دارد تاثیریست که یک اثر می‌تواند در جامعه داشته باشد. این سریال به گواه تمام کسانی که آن را پسندیده‌اند توانسته مردم را نسبت به ایتام حساس‌تر از گذشته کند. برای نمونه آن‌گونه که به ما اطلاع‌رسانی کردند در مدتی که سریال پخش شده، درخواست برای قبول فرزند بسیار بالا رفته است. این مسئله به نظرم بهترین دستمزدی است که گروه می‌توانست دریافت کند.

وی در انتهای سخنانش گفت: ما برای ساخت این مجموعه از جان و دل انرژی گذاشتیم تا مردم آن را بپسندند، اما امکاناتی که در اختیارمان قرار داشت کار ما را کمی دشوار می‌کرد، برای همین امیدوارم این مسئله در فصل دوم و سوم سریال رخ ندهد. سخن پایانی من تشکر از تهیه‌کننده سریال سعید سعدی است که به نظرم برای این کار از جان و دل مایه گذشت.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    0 0
    دثیقا با انگیزه های سفارشی وارد شدی .شما واقعا چیزی به نام سفارشی ساختن یا غیر سفارشی ساختن را تجربه کرده اید. آقاکمی با انصاف باش.کوتاه بیا!!!!! بچه مهندس داد می زنه که سفارشی سازه .