چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام و المسلمین مهدی رستم نژاد

حوزه/ تا کنون ۴۰۰ گروه علمی اساتید در مدارس علمیه راه اندازی و ۱۲ درس خارج در مدارس علمیه رسمی شده و در ادامه به دنبال باز نگری برای گام های تحولی در حوزه هستیم.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد پیش از ظهر امروز در اولین جلسه نشست مدیران میانی واحدهای ستادی حوزه های علمیه که در ساختمان مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، بابیان اینکه بی خبری و عدم آگاهی از اتفاقات و قوانین آموزشی حوزه عیب است و گفت: این مسئله بسیار مهم است و نباید فکر کرد که حوزه تنها درمورد معیشت و سایر مسائل خلاصه می شود.

معاون آموزش حوزه های علمیه بابیان اینکه یکی از مسائل مهم در حوزه، بحث آموزش و برنامه ریزی است، عنوان کرد: موضوع تحول در حوزه از جمله مسائل مورد تأکید رهبر انقلاب و بزرگان بوده و شناسایی آسیب و مشکل در رأس تحول درحوزه قرار دارد.
وی با بیان اینکه درحوزه نواقصی وجود دارد که مورد اعتراض رهبر انقلاب و مراجع بزرگان است، اظهار داشت: یکی از این بخش ها که نمی توان از آن به سادگی رد شد، بحث آموزش است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد به بیان مهمترین دغدغه های امروز حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: از جمله آن ورودی تصدی گرایانه مراکز غیر حوزوی در رشته های تخصصی حوزه، ناهمگونی بین تعدد نیازهای نظام و تنوع استعداهای طلاب و بین تک بُعدی بودن مسیر اجتهاد، راه اندازی رشته های تخصصی بدون داشتن نقشه راه(درختواره دانشی)، گسترش مؤسسات آموزش پیرا حوزوی، فعالیت و گستردگی مدارس ومراکز بدون مجوز، مهاجرت از حوزه به دانشگاه برای تحصیل و اخذ مدرک دانشگاهی، رهایی طلاب عموما درسطوح عالی، تراکم طلاب در امتحانات شفاهی پایه  7، 9 و مصاحبه های خارجی، تک منبعی بودن دروس رسمی حوزه، تجمیع اختیارات در ستاد مرکزی، تک برنامه ای بودن زمان امتحانات درکشور و عدم توجه به تنوع فصلی و اقلیمی، استقلال حوزه قم و دوگانگی بین حوزه های قم و استانها است.

وی عنوان کرد: برای رسیدن به حوزه بعد انقلاب، نیازمند به فعالیت های جدی تر هستیم که از جمله آن حضور حوزه در سازمان، نهاد و دانشگاه است و برای همه این عرصه ها باید فکر کرد. برای رسیدن به این منظور و اهداف، حوزه قبل از انقلاب آماده نشده و در حوزه بعد انقلاب هم خلا هایی وجود دارد.

معاون آموزش حوزه های علمیه افزود: حوزه باید از مسجد به نهادها، سازمانها و دانشگاها حرکت کند ولی الان این مسئله را نتوانسته ایم اجرایی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد عنوان کرد: امروز نقشه راهی برای رشته های تخصصی نداریم، بعضی رشته ها بدون نیاز احداث می شود، بعضی رشته ها بدون نیاز در حال گسترش است و بعضی رشته ها که نیاز است، راه اندازی نشده است این مشکلی است که هم اکنون وجود دارد. 

معاون آموزش حوزه های علمیه بابیان اینکه دربحث امتحانات شفاهی با طراحی که صورت گرفته شد، پرونده بیش از 13 هزار طلبه آزاد و از موضوع آزمون شفاهی خارج شد، گفت: طراحی و برنامه ریزی جدید،باعث شد بسیار ازطلاب از قید و بند امتحانان شفاهی نجات یابند.

وی با اشاره به گام های تحولی در حوزه افزود: ارتقای علمی عوامل مدیریتی استانی، ظرف مدت دو سال و اقدام برای اخذ مجوز تدریس در سطوح علمی  متناسب، راه اندازی شورای تخصصی آموزش استانی و مدارس، ارزیابی مدارس و مراکز تحصصی برای اعطای مجوز و ارتقاء( و احیانا توقف و انحلال)، تسهیل و راه اندازی شعبه، دوره و یا رشته های تخصصی در مدارس موجود و واسپاری حداقل اختیارات به مدیریت استانی است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد  بابیان اینکه باید حوزه فعلی برای نقش آفرینی بیشتر به حوزه سنتی گذشته برگردد و اگر چه این امکان ناپذیر است، افزود: در گذشته مدیر، استاد بود و بر فعالیت ها به خوبی اشراف داشت، اما در حوزه فعلی باید کاری کرد مدیر و غیر مدیر، به درجه استادی برسند تا حوزه به تحول برسد.

معاون آموزش حوزه های علمیه با اشاره به عوامل علمی اساتید در موضوع گام های تحولی گفت: تشکیل گروه های علمی، تربیتی در مدارس علمیه، ساماندهی دروس خارج شهرستانها، ساماندهی اساتید مدارس، سطوح عالی و خارج قم، مهارت افزایی اساتید، طرح نظام جامع و معیشت اساتید و دادن حق انتخاب استاد، ازمدارس دیگر باهماهنگی مدرسه مبدأ و مقصد است.

حجت الاسلام و المسلمین رستم نژاد گفت: تاکنون 400 گروه علمی اساتید در مدارس علمیه راه اندازی و 12 درس خارج در مدارس علمیه رسمی شده و دارای برکاتی چون جلو گیری از اعزام اساتید و جلو گیری ازآمدن طلاب به قم شده است.

  313/40

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha