پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حقوق بشر آمریکایی

حوزه/ دومین همایش تخصصی «حقوق بشر آمریکایی از منظر رهبر معظم انقلاب» به ابتکار سازمان جوانان حقوق بشر و با همکاری دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دفتر حفظ و نشر آثار امام خامنه ای و حوزه علمیه خراسان، با حضور صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی، در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، مقام معظم رهبری دوم خرداد 1397 در دیدار با کارگزاران نظام، در ارزیابی عملکرد سازمان ملل و تاکید بر لزوم پیگیری چند پرونده مهم از جنایات حقوق بشری آمریکا، به چند مورد مشخص از نقض فاحش حقوق بشر توسط آمریکا اشاره کردند.

در این ارتباط، اولین همایش تخصصی «حقوق بشر آمریکایی از منظر رهبر معظم انقلاب» دوشنبه 21 خردادماه 97  با پیام آیت الله العظمی نوری همدانی و با سخنرانی علما و اندیشمندان، در شهر مقدس قم، در سالن آیت‌الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور برگزار گردید.

دومین همایش تخصصی «حقوق بشر آمریکایی از منظر رهبر معظم انقلاب» نیز به ابتکار سازمان جوانان حقوق بشر و با همکاری دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دفتر حفظ و نشر آثار امام خامنه ای و مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، با حضور کارشناسان و صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی، عصر پنج شنبه 14 تیرماه، در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد برگزار شد.

در این نشست حسین شیخ الاسلام؛ سفیر اسبق ایران در سوریه و معاون بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین نصرالله پژمان فر؛ نماینده مردم مشهد و رئیس سابق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، سید مصباح عاملی؛ رئیس حوزه های علمیه خراسان، محسن پاک آیین؛ معاون امور بین الملل موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی و سید احسان قاضی زاده هاشمی؛ نماینده مردم مشهد و رئیس فراکسیون حقوق بشر مجلس شورای اسلامی سخنرانی کردند.

ایجاد گفتمان سازی بین المللی مبتنی بر اندیشه های اسلامی و افشای چهره واقعی آمریکا و مدعیان دروغین حقوق بشر و نیز به چالش کشاندن آن‌ها پیرامون مسائل حقوق بشری در سطح بین الملل از اهداف این  همایش بود.

                                         

عدم پایبندی آمریکا به تعهدات بین المللی

حسین شیخ‌الاسلام در این نشست، در سخنانی اظهار کرد: آنچه در تاریخ ایالات متحده آمریکا و در میان سردمداران این کشور همواره مشترک بوده، این است که با روحیه تکبر و نخوت با سایر دولت‌ها و ملت‌ها برخورد می‌کنند و همین مسئله سبب می‌شود که اگر به تاریخ رجوع کنیم شاهدیم آن‌ها نسبت به بسیاری از تعهدات خود پایبند نیستند.

معاون بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: سوابق و تاریخ نیز بیانگر این است که آمریکایی‌ها در ارتباط با ایران همواره رویکرد ثابتی داشته‌اند و این مسئله در دوران رژیم پهلوی و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و نیز دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ثابت بوده است.

وی با اشاره به اینکه جنایات متعددی از سوی آمریکا علیه ملت ایران صورت گرفته است، بیان کرد: در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران شاهد مصوبه‌ای به‌نام کاپیتولاسیون بودیم که اتباع آمریکایی را به ایرانی‌ها برتری می‌داد و نمونه یک ظلم و جنایت آشکار بود.

شیخ الاسلام خاطرنشان کرد: در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز شاهد‌یم که آن‌ها از هیچ جنایتی فروگذار نکردند و از سویی در جنگ تحمیلی از صدام و رژیم بعث عراق حمایت کردند و در ابعاد دیگر نیز مانند ساقط ‌کردن هواپیمای مسافربری جنایات خود را علیه ایران ادامه دادند.

مشاور اسبق وزیر خارجه ادامه داد: علاوه بر این در سطح سازمان‌های بین‌المللی نیز شاهد‌یم همین روحیه نخوت و تکبر در میان سران آمریکایی وجود دارد؛ برای مثال آن‌ها در تعامل با سازمان ملل برای خود در قبال سایر دولت و ملت‌ها حق وتو که یک‌طرفه است را قائل می‌شوند.

معاون بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها پشت پرده گروه‌های تکفیری و راه‌اندازی آن‌ها هستند، افزود: براساس اعترافاتی که از سوی خود سران این کشور صورت گرفته آن‌ها در تشکیل داعش و القاعده نقش داشته‌اند تا از این طریق وحدت میان مسلمانان و تمدن اسلامی را مورد هدف خود قرار دهند.

چهره فریبکارانه حقوق بشر آمریکایی

حجت الاسلام والمسلمین نصرالله پژمان‌فر دیگر سخنران این همایش بود که در سخنانی گفت: کشور آمریکا در سال 1776 میلادی استقلال خودش را به دست آورد و پس از آن دولتمردان این کشور واژه‌های جدیدی همچون حقوق بشر، آزادی، دموکراسی و گاهی عدالت را برای رسیدن به مقاصد خاص خود به کار می‌بردند که از لحاظ ظاهری زیبا بود و از لحاظ باطنی معنای آن با ارزش‌های اغلب جوامع تفاوت فراوانی داشت.

وی با طرح سؤال مبنی بر اینکه مسلمانان در برابر این اتفاق چه وظیفه‌ای دارند، افزود: ما موظف به آشکار کردن پشت پرده این رخداد هستیم و که این مهم به تلاش برای نمایان کردن عملکرد منفی افرادی که این واژه‌های زیبا را بیان می‌کنند، اما خودشان در عمل به این مبانی پایبند نیستند، نیازمند است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی به دموکراسی غربی اشاره کرد و ادامه داد: زمانی که دموکراسی غربی مطرح می‌شود ما موظف هستیم به عنوان یک جریان پیشتاز وارد میدان شویم و افزون بر آن چهره فریبکارانه آن‌ها را نشان جوامع بدهیم، چرا که تاکنون آمریکا با نیرنگ و فریب دنیا را به سمت دو قطبی شدن سوق داده‌ است و تنها سخن‌شان این است که همه کشور‌ها باید در مدار کنترل ما قرار بگیرند.

حجت اسلام والمسلمین پژمان‌فر با تاکید بر اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران با این خواسته آمریکا مخالف است، بیان کرد: کشور آمریکا در مقابل ایران ایستاده است، چرا که ایران در مقابل این اقدام خصمانه تَن به ذلت نداده است و در حال حاضر که مسئله حقوق بشر از سوی آمریکا مطرح می‌شود، فقط کشور ایران جزئیات حقوق بشر آمریکایی را برای جوامع آشکار می‌کند تا این بازی یک طرفه را برهم بزند.

وی اضافه کرد: مسئله حقوق بشر یک فرصت خوب برای مطرح کردن گفتمان الهی و اسلامی ناب است، چرا که موج اسلام خواهی و بیداری اسلامی در بین مسلمانان و غیر مسلمانان در همه جوامع نمایان شده است و بهترین فرصت به شمار می‌رود که گمشده بشر را که همان حقوق انسانی است، به بشر برسانیم.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بشریت در شرایط کنونی در مسیر بلوغ حرکت می‌کند، چرا که با ظهور انقلاب اسلامی فضای استعمار، ظلم و استکبار در سطح جهان شکسته شد و اکنون جریان انقلاب در سطح جهان در حال نهادینه شدن است و هیچ کس توانایی انکار انقلاب اسلامی را ندارد.

                                       

حقوق بشر آمریکایی علاوه بر سکولاریسم خوی استکباری هم دارد

محسن پاک آیین، معاون امور بین الملل موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی نیز در این همایش گفت: غربی ها هر کاری که برای لذت جویی انسان و قید و بندی نداشته باشد مجاز می دانند و آن را در زمره حقوق بشر می شمارند.

معاون امور بین الملل موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی ادامه داد: حقوق بشر آمریکایی علاوه بر سکولاریسم، خوی استکباری هم دارد. هر چیزی که بر ضد رژیم صهیونیستی باشد اینها ضد حقوق بشر می نامند.

وی خاطرنشان کرد: علت خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل هم صدور برخی قطعنامه های ضداسرائیلی بود. امروز دولت های مختلف با یکجانبه گرایی آمریکا مخالفت می کنند و همه به دنبال چند جانبه گرایی هستند.

پاک آیین تصریح کرد: با توجه به وضع حقوق بشر آمریکایی که ارزشهای انسانی و الهی را به چالش کشیده اند همه دستگاهها و ارگانهای رسمی و غیررسمی باید به صورت هماهنگ و منسجم نسبت به افشای جنایات آمریکا و چهره واقعی حقوق بشر آمریکایی بیش از پیش تلاش کنند.

چهار رکن اساسی در حقوق بشر اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان به عنوان یکی دیگر از سخنرانان همایش «حقوق بش آمریکایی از منظر مقام معظم رهبری»، در سخنانی مهمترین و اساسی ترین مسئله در مبحث حقوق بشر را خاستگاه و منشأ حقوق بشر دانست و اظهار کرد: حقوق بشر باید تکلیف خود را با این خاستگاه روشن کند.

وی، خاستگاه حقوق بشر را به دو بخش توحیدی و سکولار تقسیم کرد و گفت: یک طرف خاستگاه حقوق بشر از نگاه دین مبین اسلام است که نسبت به همه ادیان دیدگاه توحیدی و الهی دارد و در مقابل این حقوق بشر، حقوق بشر سکولار وجود دارد که این دو دیدگاه در ساختار و بنیان نسبت به یکدیگر دارای اختلافات عمیق و ریشه‌ای هستند.

مدیر عحوزه علمیه خراسان با بیان اینکه خاستگاه حقوق بشر به جامعه هویت، هدف، رویکرد، حرکت، امتیاز و دیدگاه می‌بخشد، عنوان کرد: حقوق بشری که خواستگاه آن دین مبین اسلام باشد، قطعا هویت، هدف، رویکرد، حرکت و دیدگاه آن بر مبنای توحید خواهد بود و همچنین حقوق بشری که مبنای آن بر اساس سکولار باشد، هویت، هدف، رویکرد، حرکت و دیدگاه آن براساس منفعت طلبی خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی اضافه کرد: قدرت‌های شیطانی با فریب و نیرنگ از حقوق بشر سکولار، برای دستیابی به اهداف و منافع خود استفاده می‌کنند.

وی در ادامه به چهار رکن اساسی در حقوق بشر اسلامی اشاره کرد و افزود: نخستین رکن در حقوق بشر اسلامی جهانی بینی توحیدی است، یعنی اینکه خداوند را بر همه چیز حاکم و مقام همه انسان‌ها را مساوی می‌داند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، هویت واحده را دومین رکن اساسی در حقوق بشر اسلامی معرفی و بیان کرد: انسان از منظر دین مبین اسلام دارای هویت و جوهره واحد است، به این معنا که هیچ انسانی نسبت به دیگری از حق ویژه‌ای برخوردار نیست و نتیجه منطقی حقوق بشر هم همین است.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی عنوان کرد: سومین رکن فطرت الهی است؛ بدین معنا که فطرت انسان از سرشت الهی است و حقوق بشری که برخاسته از توحید و فطرت الهی باشد بوی معنویت و انسانیت می‌دهد، لذا از نظر حقوق بشری اسلامی همه مساوی هستند و نقش واحدی را ایفا می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه رکن چهارم حقوق بشر اسلامی خلقت هدفمند است، بیان کرد: هدف از آفرینش انسان عبادت و قرب به خداوند است، بنابراین خلقت انسان به این خاطر است که ابتدا نسبت به خداوند معرفت پیدا کند و سپس با کسب معرفت به سمت خداوند حرکت کند و پس‌ از آن به کمال ابدی دست یابد.

مدیر حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: انسانی که از این چهار رکن برخوردار باشد از یک طرف همه انسان‌ها را بنده خداوند و خداوند را متصل و متعلق به همه انسان‌ها می‌داند و علاوه بر آن همه انسان‌ها را وابسته به معبود می‌داند که نتیجه آن حقانیت است و با این دیدگاه زیاده خواهی را مجاز نمی‌داند و در برابر زیاده خواهی ایستادگی می‌کند، چرا که این شخص به دنبال ارزش‌های متعالی و خلافت الهی و کرامت انسانی است.

                                   

آمریکا نماد استفاده ابزاری از حقوق بشر

سید احسان قاضی ‌زاده هاشمی، رئیس فراکسیون حقوق بشر مجلس شورای اسلامی هم در این همایش گفت: خروج آمریکا از یونسکو، برجام، اقداماتش در گروه هفت و معاهده پاریس نشانگر یک جانبه گرایی آمریکا است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به استفاده ابزاری غربی ها از مسئله حقوق بشر، تصریح کرد: آمریکا نماد استفاده ابزاری از حقوق بشر است.

وی در پایان اظهار کرد: هر کشوری علیه آمریکا موضع بگیرد، به بهانه حقوق بشر علیه آن توطئه می کنند و چنانکه در برابر ایران این توطئه ها را انجام می دهند، لذا باید ضد بشر بودن دولت آمریکا و جنایات آن را برای دنیا تبیین کنیم.

انتهای پیام ۳۱۳/۳

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha