پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بازار سکه

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

رهبر انقلاب درباره بازار سکه و ارز به رئیس جمهور دستور ویژه دادند

برخی منابع خبری گزارش دادند که رهبر معظم انقلاب در نامه‌ای که خطاب به رییس جمهور نوشته شده است، ضمن ابراز نگرانی از اخبار منتشر شده در خصوص واگذاری ارز و سکه در ماه‌های اخیر و ابهاماتی که در افکار عمومی ایجاد کرده است، دستور فرمودند: "ضمن رسیدگی به موضوع گزارش دقیقی تهیه و به محضر ایشان ارسال شود." با لحاظ تحرکات در عرصه اقتصاد جهانی(یکی از راه‌های مقابله با اثرات بحران مالی جهانی در آینده نزدیک، بحث حفظ ارزش پول ملی کشورها در برابر سقوط دلار است. یکی از بدیهی‌ترین و عاجل ترین اقدامات، بازگشت به اصل قدیمی تاریخ پول کاغذی، یعنی پشتوانه‌دار کردن آن با فلزات گرانبها (به ویژه طلا) است.)و در پیش‌زمینه آن تلاش ترامپ برای اعمال مجدد تحریم‌های اقتصادی و در یک کلام جنگ اقتصادی دولت آمریکا با ایران، به ناگهان خبر می رسد که در اقدامی محیرالعقول، بانک مرکزی جمهوری اسلامی برای جمع‌آوری نقدینگی برای کنترل بازار ارز، طرح پیش فروش سکه برگزار می کند تا این کالای «سوپراستراتژیک»، بدون هیچ قید و بند و محدودیتی، اسیر دست سوداگری تروریست‌های اقتصادی شود و خبر می رسد که یک جوان ۳۱ ساله به تنهایی ۳۸ هزار قطعه سکه خریداری کرده است.اما خبر تکان‌دهنده بعدی را فرمانده نیروی انتظامی، سردار حسین رحیمی اعلام کرد که دلال بزرگ بازار سکه، یک فرد ۵۸ ساله سابقه دار، به اتفاق پسرش، «۲ تن» سکه از بازار ایران جمع‌آوری کرده است.

 

دنیا در وین،آمریکا را کنار زد

وزیران کشورهای شرکت کننده در کمیسیون مشترک برجام، روز جمعه پس از چهار ساعت گفت و گو و دیدارهای دوجانبه با وزیر امورخارجه ایران ، به ‌اتفاق آرا بر اجرای مستمر توافق هسته ای و بررسی مسائل حل‌نشده ناشی از خروج یکجانبه آمریکا از این توافق تأکید کردند. اعضای برجام بر تعهد خود در 11 مورد، ازجمله تداوم صادرات نفت، ارتقاء روابط گسترده‌تر اقتصادی در حوزه‌های مختلف با ایران، تداوم روابط در حوزه حمل‌و نقل، تشویق سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در ایران و مهم‌تر از آن ' حمایت از شرکت‌ها در برابر آثار فرامرزی تحریم‌های ایالات‌متحده با حسن نیت و در یک فضای سازنده، تأکید کردند'همچنین قرار شد اعضا مستقیما به صورت دوجانبه و از طریق همکاری با شرکای بین‌المللی روی موضوعات فوق‌الذکر کار کرده تا آنها را تشویق به اتخاذ سیاست‌ها و ایجاد مکانیزم‌های مشابه در روابط اقتصادی با ایران نمایند. ظریف دراین‌باره اظهار داشت: آنچه ما امروز شنیدیم، کاملاً روش‌های عملیاتی است و معتقدیم اگر اراده سیاسی‌ای که امروز اینجا نشان دادند در سطوح مختلف اعمال شود می‌توان کار را بدون مشکل ‌پیش برد. بر اساس بیانیه پایانی نشست ، اعضای برجام توافق کردند پیشرفت‌های حاصله را به‌دقت زیر نظر داشته باشند و برگزاری این نشست ها را در سطح وزیران برای پیشبرد تلاش‌های مشترک ادامه دهند.

 

لبنان هدف بزرگ ترین حمله سایبری قرار گرفت

یک دستگاه امنیتی و چند نهاد دولتی و خصوصی در لبنان هدف حمله سایبری قرار گرفته اند که گفته می شود بزرگترین نوع این حملات در تاریخ این کشور به شمار می رود. حمله کنندگان با دسترسی به داده ها و اطلاعات این نهادها و موسسات، آنها را به طرف هایی که هنوز هویتشان مشخص نیست می فروخته اند.بر اساس این گزارش، این حملات طی ماه های گذشته انجام می شده و حدود دو هفته پیش به دنبال شکایت یکی از شرکت های خدمات اینترنتی به دستگاه قضایی و رسیدگی آن از سوی پلیس لبنان، کشف می شود.پلیس چندین مظنون را در این ارتباط دستگیر کرده که بر اساس گزارش الاخبار، یکی از آنها از چهره های نزدیک به یکی از بازرگانان پرنفوذ لبنانی و نیز تحت حمایت یکی از نمایندگان جدید پارلمان بوده است. بنابر گزارش روزنامه «الاخبار» لبنان، هکرها کاملا به شبکه ایمیل های شرکت مخابراتی «اوجرو» دسترسی پیدا کرده بودند.برخی رژیم صهیونیستی را مسئول حملات سایبری این چنینی علیه لبنان می دانند.

 

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی،استراتژی عامل اعصاب را خنثی کرد

پس از جنجال کشورهای غربی در متهم کردن دولت سوریه به انجام حملات شیمیایی، گزارش جدیدی که توسط سازمان منع سلاح‌های شیمیایی منتشر گردیده، وجود هر گونه عامل اعصاب در نمونه‌های دریافتی از شهر دوما در نزدیکی دمشق را رد کرده است. با این حال این گزارش، وجود آثار گاز کلر را در این نمونه ها تأیید کرده است و به یافتن مواد شیمیایی مختلف کلردار اشاره کرده است.روز هفتم آوریل 2018 (18 فروردین 1397) حمله ای شیمیایی در دوما واقع در غوطه شرقی دمشق رخ داد که کشورهای غربی دولت بشار اسد را مسئول آن دانستند.سوریه و روسیه این اتهام را شدیدا رد کرده و مسئولیت حملات شیمیایی را متوجه گروه های تروریستی تکفیری دانستند.امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه پیش از این اعلام کرده بود که مدارکی در اختیار دارد که ثابت می‌کند دولت سوریه به دوما حمله شیمیایی کرده است.آمریکا همراه با انگلیس و فرانسه بامداد شنبه 25 فروردین‌ماه به بهانه وقوع حمله شیمیایی به مواضعی در خاک سوریه حمله کردند.این ادعاها در حالی مطرح می‌شد که ارتش سوریه در حال پیشروی در شهر دوما بود و به گفته تحلیلگران و کارشناسان نیازی به انجام حمله شیمیایی یا هر اقدام تحریک‌آمیز دیگر برای پیروزی نداشت.دولت سوریه در سال 2013 با همکاری روسیه و تحت نظارت کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله آمریکا و سازمان ملل، تمام سلاح‌های شیمیایی خود را نابود کرده بود.

 

روسیه هم به مقابله اقتصادی با آمریکا برخاست

روسیه در مقابله با تعرفه های آمریکا بر فولاد و آلومینیوم صادراتی این کشور، بر اقلامی از کالاهای آمریکایی تعرفه وضع کرده است. به نقل از راشاتودی، «دیمیتری مدودیف» نخست وزیر روسیه بخشنامه اعمال تعرفه های جدید بر کالاهای آمریکایی را امضا کرد.بر اساس این بخشنامه، تعرفه های 25 تا 40 درصدی بر کالاهای آمریکایی که مشابه آن در روسیه ساخته می شود، وضع شده است.رسانه روسی خاطرنشان کرد: برخی ماشین های سنگین راهسازی و تجهیزات ویژه استخراج نفت و گاز و ابزار برای پردازش فلزات و وسایل حفاری از جمله کالاهایی هستند که مشمول تعرفه های جدید می شوند.«ماکسیم اورشکین» وزیر توسعه اقتصادی روسیه نیز در این باره گفته است که میزان تعرفه هایی که روسیه بر کالاهای آمریکا در این مرحله اعمال می کند به 87.6 میلیون دلار در سال می رسد.آمریکا ماه گذشته تعرفه های 25 و 10درصدی بر محصولات فولاد و آلومینیوم وارداتی وضع کرد.این تعرفه‌ها شامل چندین کشور از جمله روسیه، هند، چین، کانادا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده ‌است.

 

مغرب منکر روابط رسمی با رژیم صهیونیستی شد

دولت مغرب گزارش برخی رسانه ها را مبنی بر وجود روابط رسمی میان این کشور و رژیم صهیونیستی تکذیب کرد. «مصطفی الخلفی» سخنگوی دولت مغرب گفت که کشورش هیچ گونه روابط رسمی با رژیم اسرائیل ندارد.وی در عین حال وجود شبکه های فعال در این زمینه از طریق برخی کشورها را بعید ندانست.با این حال برخی گزارش های رسانه ای فاش کرده که در پنج سال اخیر میزان صادرات مغرب به اسرائیل افزایش یافته و به حدود 25میلیون دلار رسیده است.اخیرا هیاتی از کشور مغرب ضمن سفر به فلسطین اشغالی با مقام های رژیم صهیونیستی از جمله اعضای کنیست (پارلمان) گفت و گو کرد. این هیات 11 نفره متشکل از تعدادی مهندس، نویسنده، کارگردان و بازرگان بوده است.

 

اوپک خشم ترامپ را برانگیخت

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در توئیتی نوشت: «اوپک انحصارطلب» اقدامی برای کاهش نفت نکرده است. وی در ادامه خطاب به اوپک نوشت: همین حالا قیمت ها را کاهش دهید.در حالی دونالد ترامپ نسبت به بالا بودن قیمت سوخت خشمگین شده است که شبکه تلویزیونی فرانس24 روز چهارشنبه در گزارشی با اشاره به تلاش واشنگتن برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، هشدار داد که با وجود افزایش ظرفیت برخی کشورهای تولید کننده نفت، بهای طلای سیاه در بازارهای نفتی در ماه های آینده همچنان ادامه دارد.پیش از این نیز موسسه خدمات مالی آمریکایی مریل لینچ پیش بینی کرده بود که تلاش «دونالد ترامپ» برای اختلال در صادرات نفت ایران، می‌تواند به زودی قیمت نفت را به بالای90 دلار برای هر بشکه برساند.

 

آلمان بخشی از دارایی ارزی را بلوکه کرد

محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و شاندیز و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی از توقیف بخشی از دارایی‌های ارزی کشورمان در آلمان خبر داد.وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: پس از خروج آمریکا اعتماد به اروپایی‌ها کاری غلط به نظر می‌آمد که این اقدام آلمانی‌ها در بلوکه کردن دارایی‌‌های ایران این موضوع را به اثبات رساند.عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بر لزوم پیگیری این موضوع توسط دولت تاکید کرد.

 

 دولت،طرح «افزایش تعداد نمایندگان مجلس» را ایست داد

محمد جواد کولیوند در خصوص طرح اصلاح جدول حوزه های انتخابیه مجلس و افزایش تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: با توجه به اینکه دولت بار مالی این طرح را نپذیرفته، بررسی آن متوقف شده و فعلا منتظریم تا ببینیم چه تصمیمی گرفته می شود.وی افزود: بر اساس این طرح، مقرر شده بود که تعداد ۴۰ نفر به آمار فعلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه شود و آمار نمایندگان به ۳۳۰ نفر برسد اما با توجه به عدم پذیرش مسئولیت بار مالی آن توسط دولت، این طرح در نهایت مشمول اصل ۷۵ شناخته می‌شد، لذا بررسی آن متوقف شد.رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تصریح کرد: البته پیگیری این مسئله منتفی نیست اما با رئیس جمهور مکاتبه کرده ایم و پاسخ شفاهی هم داده اند اما منتظر پاسخ کتبی هستیم تا راه حل مشترکی پیدا کنیم. طبق قانون اساسی هر ۱۰ سال یکبار امکان افزایش ۲۰ نفر به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی وجود دارد که این اقدام، فقط یک بار و در سال ۱۳۷۸ صورت گرفت که بر اساس آن، تعداد نمایندگان از ۲۷۰ نفر به ۲۹۰ نفر افزایش یافت.

 

حماس معامله قرن را به زباله دان انداخت

پانزدهمین جمعه راهپیمایی بازگشت فلسطینیان در حالی ادامه دارد که تاکنون یک جوان به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست شهید و ۳۹۶ تن نیز در مناطق مختلف زخمی شده‌اند. "محمود الزهار" عضو دفتر سیاسی جنبش حماس گفت که مسئله فلسطین قابل تجزیه نیست، زیرا مسئله‌ای انسانی یا اخلاقی نیست بلکه حقی است که باید به صاحبانش بازگردد.وی افزود: ما حتی از یک وجب از فلسطین تاریخی چشم‌پوشی نخواهیم کرد و موضعمان در قبال مسئله فلسطین ثابت و یکپارچه باقی می‌ماند و آن را برای فرزندانمان به ارث خواهیم گذاشت.الزهار با بیان "هرگز معامله قرن را قبول نخواهیم کرد"، گفت: ما از ابتدا تاکید کردیم که این معامله‌ای بیهوده است و هرگز انجام نخواهد شد.

 

کابوس «کامیکازه‌» یمنی به سراغ متجاوزان سعودی آمد

نیروهای متجاوز به یمن موسوم به ائتلاف عربی (که اکنون فقط دو کشور عربستان و امارات عملا جزء آن هستند)  از حملات کامیزه ای انصارالله(حملات انتحاری هوایی) به برخی از نقاط تجمع و حتی سایت‌های موشک های پاتریوت خود خبر می دادند اما با توجه به حضور مستند و موثر پرنده های بدون سرنشین شناسایی و رزمی یمنی در صحنه رزم، هیچ بعید نیست به زودی و در مناطقی چون نبردهای ساحل غربی شاهد حمله پهپادهای انتحاری انصارالله به نیروهای متجاوز باشیم؛ اتفاقی که نه طرف سعودی و نه مزدورانش، پیش بینی و برنامه ریزی مقابله با آن را ندارند. در عین حال، با وارد شدن پهپادهای شناسایی و بمب افکن در کنار راکت اندازهای مخفی شده در دل زمین به نظر میرسد جنگ یمن وارد فاز تازه ای از تحولات نظامی شده و مهاجمان به این سرزمین ضمن رو به رو شدن با ابتکارات تازه دفاعی یمنی ها، بار دیگر طعم تلخ شکست را چشیده و ناچار به عقب نشینی شده اند. زمان در این میان مشخص خواهد کرد که یمنی ها دیگر چه ابتکاراتی را در آستین پنهان کردند و در روز مبادا دشمن را با آن شگفت زده خواهند کرد.

 

ترامپ خروج از ناتو را هم کلید زد

برخی رسانه‌های غربی خبر داده‌اند که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نامه شدیداللحنی را برای رهبران برخی کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) ارسال کرده‌است.در این نامه‌ها که در آستانه نشست ناتو در بروکسل، برای رهبران کانادا، اسپانیا، هلند و آلمان ارسال شده‌اند، ترامپ تهدید کرده است اگر کشورهای عضو این سازمان سهم بودجه خود را افزایش ندهند، آمریکا ممکن است "به زودی" در باقی ماندن در این اتحاد نظامی تجدیدنظر کند. ترامپ از ابتدای حضور در کاخ سفید و حتی پیش از آن، با این ادعا که آمریکا مورد سوءاستفاده 29 کشور عضو ناتو قرار می‌گیرد، منتقد این اتحاد نظامی بوده است اما ارسال این نامه نشان می‌دهد که او قرار است در نشست آتی ناتو موضع سرسختانه‌تری در قبال آن اتخاذ کند.اعضای ناتو در سال 2014 توافق کردند که با افزایش تدریجی بودجه دفاعی خود در نهایت 2 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به این امر اختصاص دهند؛ هدفی که هنوز محقق نشده است.آلمان که بیش از همه مورد انتقاد ترامپ قرار دارد، وعده داده است تا سال 2024 بودجه دفاعی خود را به 1.5 درصد تولید ناخالص داخلی خود برساند.نامه ترامپ به رهبران کشورهای عضو ناتو در حالی نوشته شده است که او ماه گذشته در نشست گروه هفت در کانادا نیز با برخی از آنها بر سر تعرفه‌های تجاری به مجادله پرداخت و در نهایت از تایید بیانیه پایانی این نشست امتناع کرد.

 

تداوم سریال مداخلات سعودی در انتخابات عراق ناکام ماند

درحالی که قریب به ۲ ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۸ عراق سپری می شود، اما ریاض همچنان به مداخلاتِ خارج از موازین دیپلماتیک خود در امور داخلی این کشور ادامه می دهد. عربستان سعودی مدت ‌ها پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق، دخالت های خود در آن را کلید زد. سعودی ها از همان زمان برای تأثیرگذاری بر نتایج انتخابات عراق چند فاکتور را مد نظر خود قرار دادند که ازجمله مهمترین آنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد؛ نزدیک کردن برخی شخصیت‌ها و سیاستمداران شیعی به ریاض، تخریب دیپلمات‌های شیعی شرافتمند در نزد افکار عمومی، ایجاد پایگاه اجتماعی در میان کُردها و اهل تسنن.ولی مقامات و شخصیت های دیپلماتیک عراقی معتقدند که هرگونه روابط با هر کشوری می بایست بر در چارچوب موازین دیپلماتیک صورت پذیرد و در غیر این صورت، بغداد با هر رفتاری خارج از این چارچوب برخورد خواهد کرد؛ کما اینکه پیشتر شخصیت های مختلف عراق از جمله سید عمار حکیم، هادی العامری، مقتدی صدر و ... در مناسبت های مختلف تأکید کرده اند که عراق زیر بار دخالت دیگران در امور داخلی خود نخواهد رفت و بازیچه دخالت ‌های خارجی نخواهد شد.

 

سازمان ملل آزار جنسی اسرای یمنی در زندان‌های سری امارات را تایید کرد

«لیز تروسل» سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در یک کنفرانس خبری گفت اطلاعاتی در دست است که نشان می‌دهد با زندانیان یمنی در بند امارات، رفتار نامناسبی می‌شود و این زندانیان مورد آزار جنسی و شکنجه قرار می‌گیرند.به نوشته پایگاه خبری یمنی «متابعات»، وی با اشاره به اینکه امارات در یمن زندا‌ن‌هایی سری دارد، گفت: «ما درباره این مسئله با دولت امارات گفت‌وگو کرده‌ایم و خواستار ورود به زندان‌هایی شدیم که این کشور در یمن اداره می‌کند، اما تا امروز به ما چنین اجازه‌ای داده نشده است.»سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل افزود: «بر اساس اطلاعات اولیه‌ای که دفتر ما در یمن، آنها را جمع‌آوری کرده، دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد زندانیان یمنی در بند نظامیان اماراتی مورد سوء رفتار، آزار جنسی و شکنجه قرار می‌گیرند. کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل اوضاع در این زندان‌ها را رصد و پیگیری می‌کند تا در نهایت درباره اقدام بعدی، تصمیم‌گیری کند.»پیش از این خبرگزاری «آسوشیتدپرس» فاش کرده بوده که در زندان‌های تحت اداره امارات در یمن، از جمله زندان «بیراحمد» واقع در «عدن»، اسرای یمنی مورد سوءاستفاده جنسی قرار می‌گیرند.پیشتر نیز خبرهایی درباره 17 زندان سری امارات در یمن و شکنجه بازداشتی‌ها در این زندان‌ها منتشر شده بود.

 

مهره‌های سوخته نفتی،کاخ سفید را ناکام گذاشت

به گفته یک کارشناس انرژی،تاریخ نشان می دهدکه ونزوئلا و عربستان مهم ترین مهره های آمریکا دراوپک بودند که اکنون با تغییر سیاست ونزوئلا و ناتوانی عربستان در افزایش تولید، آمریکا تنها مانده است. وی با بیان اینکه صنعت نفت ونزوئلا، حتی بیش از آرامکو، آمریکایی است، ادامه داد: این کشور از همان ابتدای کشف نفت میزبان شرکت های بزرگ آمریکایی بوده و بر همین اساس، در این کشور مدیران نفتی را در زمره مدیران وابسته به آمریکا می دانند. واژه «یقه سفیدها» در ونزوئلا جزو مهمی از ادبیات اقتصاد سیاسی کاراکاس است. به طوری که هوگوچاوز، یکی از اهداف مهم خود در ابتدای ریاست جمهوری خود را اخراج یقه سفیدها از صنعت نفت اعلام کرد.کارشناسان بین المللی صنعت نفت معتقدند امروز هم عربستان با وجود اینکه متحد امریکا در خاورمیانه است اما مانند گذشته نمی تواند در بازارنفت عرض اندام کند؛ چرا که افزایش تولید این کشور با محدودیت های بسیاری مواجه است و در این میان، ترامپ فشارهای خود بر این کشور را افزایش داده است و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس را نیز به خط کرده است تا تولید را افزایش دهند.در این میان امارات و کویت به همراهی عربستان شتافته اند ولی نه بازار نفت و شرایط آن شباهتی به یک دهه خود و پیشتر دارد و نه عربستان و هم پیمانان این کشور مانند گذشته توانمند هستند.

 

رویترز به مهمترین تنگه نفتی دنیا اعتراف کرد

تنگه هرمز که روزانه یک سوم از نفت جهان از طریق آن ترانزیت می شود، یک آبراه استراتژیک است که تولید کنندگان نفت خاورمیانه را به بازارهای مهم نفتی در آسیا اقیانوسیه، اروپا، آمریکای شمالی و سایر مناطق متصل می سازد. رویترز طی گزارشی در مورد تنگه هرمز نوشت، این هفته ایران تهدید کرده است، در پاسخ به درخواست آمریکا برای توقف ممنوعیت صادرات نفت ایران، جلوی عبور نفتکش‌ها از تنگه هرمز را می‌گیرد.بر اساس برآورد اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در سال 2016، روزانه 18.5 میلیون بشکه نفت از این تنگه عبور کرده است که نسبت به سال 2015 افزایش 9 درصدی را نشان می‌دهد و رکوردی محسوب می‌شود؛ این رقم 30 درصد تمامی ترانزیت نفت در جهان از طریق دریا را شامل می‌شود.بر اساس بررسی موسسه تحلیل آمارهای نفتی ورتکسا، محموله های نفت خام و میعانات گازی ترانزیت شده از طریق تنگه هرمز در سال 2017 به روزانه 17.2 میلیون بشکه و این رقم تنها در نیمه نخست سال 2018 به روزانه 17.4 میلیون بشکه رسیده است.بیشتر نفت صادراتی عربستان، ایران، امارات، کویت و عراق از طریق این تنگه به بازارهای جهانی فرستاده می‌شود. همچنین این آبراه، مسیر عبور تمامی ال ان جی (گاز طبیعی مایع) صادراتی قطر است. عربستان و امارات تلاش کرده‌اند تا با احداث خط لوله های جایگزین این تنگه را دور بزنند، اما آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد که این اقدامات موفق نبوده است.در سوم جولای 2018، حسن روحانی، ریاست جمهوری ایران تلویحا تهدید کرد که در واکنش به اقدام آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، جریان انتقال نفت از منطقه می‌تواند با اختلال روبرو شود.روز بعد، فرمانده سپاه قدس ایران تصریح کرد اگر صادرات نفت این کشور متوقف شود، ایران جلوی تمامی صادرات نفت از طریق تنگه هرمز را می‌گیرد.

 

ارتش رژیم صهیونیستی به القنیطره سوریه حمله نظامی کرد

رژیم صهیونیستی مواضع ارتش سوریه را در منطقه خان ارنبه در استان القنیطره هدف قرار دارد.منابع محلی از حمله هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به یکی از پایگاه‌های ارتش سوریه در بلندی‌های جولان سوری خبر می‌دهند.بر اساس گزارشات اولیه، ارتش رژیم صهیونیستی به بهانه برخورد یک خمپاره از سمت سوریه به منطقه حائل در جولان اشغالی، یکی از پست‌های دیدبانی دولت سوریه را هدف قرار داده است.ارتش این رژیم با بیان اینکه هدف این خمپاره سرگردان، اسرائیل نبوده بلکه درپی درگیری‌های ارتش سوریه با معارضان شلیک شده است، تاکید کرد که در هر صورت دولت سوریه را مقصر این ناآرامی‌ها می‌دانند.

 

با تلافی چند ساعته چین،جنگ تجاری بالا گرفت

به نقل از راشاتودی، تنها چند ساعت پس از این‌که آمریکا ۲۵ درصد تعرفه بر ۳۴ میلیارد دلار از واردات چین وضع کرد، پکن هم با اقدامی آینه‌وار بر علیه واردات آمریکایی، تلافی کرد.سخنگوی وزارت خارجه چین، لو کانگ، گفت: پس از این‌که ایالات‌متحده تعرفه‌های جدید را اعلام کرد، اقدامات متقابل چین هم فورا اجرایی شد.او دقیقا مشخص نکرد چه کالاهایی و با چه مقداری توسط چین مشمول تعرفه قرار خواهند گرفت.وزارت تجارت چین هم پیش از این اعلام کرده بود که پس از این‌که ایالات‌متحده بزرگترین جنگ تجاری در تاریخ اقتصاد را آغاز کرد، چین چاره‌ای به جز جنگیدن در برابر آمریکا ندارد.همچنین پکن واشنگتن را متهم کرد که از قوانین تجاری سازمان تجارت جهانی، تخطی کرده است.

 

ترامپ،چین را تهدید به تعرفه های بالقوه کرد

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور آمریکا گفت درصورت تلافی پکن، در نظر دارد بر ۵۰۰ میلیارد دیگر از کالاهای چینی تعرفه وضع کند.ترامپ در سر راه خود به گردهم‌آیی مونتانا به خبرنگاران گفت: روز جمعه، تعرفه‌های آمریکا بر ۳۴ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چین اعمال شد. قرار است ۱۶ میلیارد دلار دیگر هم ظرف ۲ هفته دیگر اجرایی شود و ۵۰۰ میلیارد دلار دیگر هم به صورت بالقوه قرار دارند.تنها ۲ ساعت پس از این‌که تعرفه‌های آمریکا بر ۳۴ میلیارد دلار از کالاهای چینی اجرایی شد، رسانه‌های دولتی چین هم خبر از وضع تعرفه‌های تلافی‌جویانه مشابهی بر کالاهای وارداتی آمریکایی دادند.ترامپ گفت: اول ۳۴ (میلیارد دلار) و بعد شما ۱۶ تای (میلیارد دلار) دیگر هم در ۲ هفته دیگر خواهیم داشت. همانطور که می‌دانید ما ۲۰۰ میلیارد هم به صورت بلاتکلیف داریم و پس از این ۲۰۰ میلیارد، ما ۳۰۰ میلیارد دیگر بلاتکلیف داریم، خوب؟ بنابر این ما ۵۰ به علاوه ۲۰۰ به علاوه تقریبا ۳۰۰ (میلیارد دلار کالای مشمول تعرفه) خواهیم داشت.او اضافه کرد: این فقط در مورد چین است.گفته‌های ترامپ، تهدیدهای قبلی او که گفته بود مناقشات تجاری را بیشتر خواهد کرد، تقویت کرد. تنش‌های تجاری با چین، بازارهای مالی جهان، شامل بازارهای سهام، ارز و تجارت جهانی کالا، از دانه سویا تا زغال‌سنگ را آشفته کرده است.

 

روحانی،بسته پیشنهادی اروپایی‌ها را کلی خواند

رئیس جمهور بسته پیشنهادی سه کشور اروپایی در مورد ادامه روند همکاری ها در برجام را مایوس کننده دانست. گفت: متاسفانه در بسته پیشنهادی ارائه شده راهکار عملیاتی و شیوه مشخصی برای ادامه همکاری‌ها وجود نداشت و یک سری تعهدات کلی در حد بیانیه‌های سابق اتحادیه اروپا عنوان شده بود.دکتر روحانی با بیان اینکه برجام یک تعهد متقابل و دوطرفه بوده و بعد از حدود دو ماه انتظار ارائه یک برنامه روشن از سوی سه کشور اروپایی داشتیم، اظهار امیدواری کرد اجلاس فردای وزرای 5 کشور اروپایی در وین، پیام صریح، روشن و امیدوار کننده ای برای ادامه برجام به همراه داشته باشد. «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان نیز در این گفتگوی تلفنی، با اشاره به اینکه در بسته پیشنهادی به ایران موضوعات کلی و اصولی مورد اشاره قرار گرفته و در زمینه جزئیات باید گفتگوها ادامه پیدا کند، گفت: آنچه اهمیت دارد این‌است که می دانیم و یقین داریم میخواهیم در برجام بمانیم و معتقدیم باید با آرامش ادامه روند گفتگوها به انجام برسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha