جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
احمد نجفی

حوزه/ بازیگر سینما و تلویزیون گفت: ما در ساخت و تولید کارهایی با محوریت انقلاب اسلامی ناموفق بوده‌ایم، اظهار کرد: متاسفانه طی چهار دهه گذشته ما نتوانسته‌ایم در پرداختن به موضوعات انقلابی به موفقیت خوبی دست پیدا کنیم.

احمد نجفی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه»، با بیان این‌که ما در ساخت و تولید کارهایی با محوریت انقلاب اسلامی ناموفق بوده‌ایم، اظهار کرد: متاسفانه طی چهار دهه گذشته ما نتوانسته‌ایم در پرداختن به موضوعات انقلابی به موفقیت خوبی دست پیدا کنیم. برای همین اگر بخواهیم کاری را به عنوان نمونه، مثال زنیم، حتی یک کار چشمگیر هم نداریم که از آن به عنوان الگو نام بریم. این اتفاق را در حوزه کارهایی که موضوع آن انقلاب اسلامی است، به شکل جدی‌تری می توان مشاهده کرد.

وی درباره چرایی به وجود آمدن چنین وضعیتی گفت: معتقدم عدم موفقیت لازم در این حوزه هیچ ربطی به امکانات ندارد و اگر این موضوع به عنوان دلیل ذکر می‌شود، تنها توجیهی است که برای وضعیت به وجود آمده مطرح می‌شود، والا ما کارهای پرخرجی نیز داشته‌ایم که نتوانسته‌اند با مخاطبان ارتباط برقرار کنند، زیرا در آنها تاریخ آنگونه که رخ داده، بیان نمی‌شود.

این بازیگر ادامه داد: تحریف واقعیت در شرایط فعلی به هیچ وجه منتج به اتفاق مثبت نخواهد شد، چون در قدم معمولاً آثاری که تاریخ معاصر را مد نظر قرار می‌دهند، شاهدان عینی دارند، پی روایت نادرست آن، دروغ بودن آن را افشا می‌کند، در ضمن در شرایط فعلی مردم دیگر تنها به آن چیزی که می‌بینند یا می‌شنوند، اکتفا نمی‌کنند، بلکه خود با تحقیقاتی که از طریق اینترنت یا کتاب انجام می‌دهند نسبت به بسیاری از موضوعات اطلاعات کافی دارند، برای همین تنها نگاه واقع‌گرا است که می‌تواند موفقیت یک اثر را در این حوزه تضمین کند.

نجفی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: مشکل دیگری که فیلم‌های یا سریال‌هایی که به تاریخ انقلاب می‌پردازند، می‌بینم، این که در کارهای این چنینی شخصیت‌ها عموماً در خیر و شر خلاصه شده‌اند، یعنی افراد خوب به ذاته سفید هستند و افراد شر تماماً سیاه. این رویکرد در دهه شصت جواب می‌داد، اما امروز معتقدم قادر نیستیم با چینین روش‌هایی جذب تماشاگر کنیم. به ویژه نسل جوان به هیچ وجه پذیرای چنین کارهایی نیستند، جوان امروزی به راحتی با فیلم‌ها و سریال‌های خارجی در ارتباط است و جدیدترین محصولات فرهنگی در اختیارش قرار می‌گیرد، آنها در کارهای خارجی رویکرد‌های غیر کلیشه‌ای را می‌بینند، پس دیگر با کارهای سطحی ارتباط برقرار نمی‌کنند.

این بازیگر ادامه داد: در سینما و تلویزیون آمریکا کارهایی را می‌بینیم که در آنها حتی ریس جمهور و اعضای کابینه همدست تبهکاران نشان داده می‌شوند. این امر نیز به خاطر آزاد‌اندیشی آنها نیست، بلکه این تولیدات به صورت کاملاً ظریف سیاست‌های آمریکا را تبلیغ می‌کنند، زیرا به تماشاگر این نکته را می‌فهماند اگر رئیس جمهور یا نماینده سنا هم باشی، از قانون مبرا نیستی، چراکه در نهایت قوانین حاکم بر ایالات متحده تو را نابود خواهد کرد. این نوع نگرش به نظرم برای جوان امروزی بسیاری دوست داشتنی است و آن را خواهد پسندید. این رویکرد را کنار کارهای تکراری و کلیشه ای داخل بگذارید. آیا با چنین روشی می‌توان انتظار روزهای خوبی را برای کارهای رویداد نگار داشت؟

نجفی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: برای این‌که سریالی که می‌خواهد تاریخ انقلاب را مد نظر قرار دهد، تنها بهره بردن از یک تیم حرفه‌ای کافی نیست، بلکه مشاوره‌های فراوانی برای آن لازم است. یکی از این قبیل مشاوره‌ها، در حوزه روایت‌های تاریخی روی می‌دهد. منظور این‌که استفاده از مشاوره مورخان خبره و مستقل به واقعی‌تر بودن کار مورد نظر کمک شایان توجهی می‌کند. مطلب دیگر در این رابطه به اعتمادی مربوط می‌شود که مسئولان سیما  می‌توانند به سینماگران داشته باشند، چون اگر باور کنیم ما هنرمندان متعهدی داریم، به آنها اجازه خواهیم داد نگاه مورد نظر خودشان را در فیلم‌ها و سریال پیدا کنند، نه اینکه بخواهند تصویرگر نگاه کلیشه ای و دستوری مدیران باشند.

نجفی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: من در کارهای متعددی حضور داشته‌ام که در آنها به نوعی تاریخ انقلاب اسلامی روایت شده، اما کاری که هم اکنون مشغول بازی در آن هستم به نظرم اتفاقی در خور توجه در این حوزه باشد. این سریال «نفوذ» نام دارد و در آن به اتفاقاتی که منجر به تسخیر لانه جاسوسی شد، پرداخته می‌شود. قصه فیلم از فردای پیروزی انقلاب آغاز شده و تا تسخیر لانه ادامه پیدا می‌کند. در این کار مردم به خوبی با عملیات‌های خرابکارانه آمریکا در ایران اسلامی آشنا می‌شوند و پی می‌برند آن محل که اسمش سفارت خانه بود، محلی برای براندازی نظام بوده است. در این راستا تنها واقعیات مد نظر قرار گرفته است.

وی در انتهای سخنانش تاکید کرد: توصیه پایانی من این این است که برای جذاب‌تر شدن ساختار کارهای انقلابی، اجازه دهیم درام در آثار شکل گیرد، اتفاقی که مستلزم این است کمی به شخصیت‌های خاکستری نگاه شود. این اتفاق نیز به هیچ وجه به معنای زیر پا گذاشتن اصول نیست، بلکه به عادل بودن ما در حوزه روایت تاریخ صحه می‌گذارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha