جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
محمد قهرمانی، تهیه‌کننده سینما

حوزه/ تهیه کننده سینما گفت: برای ارزیابی عملکرد سیما در پرداختن به موضوعات انقلابی ، اگر در مجموع بخواهیم ارزیابی کلی داشته باشیم، باید بگویم ما توانسته‌ایم به موفقیت نسبی دست پیدا کنیم.

محمد قهرمانی تهیه‌کننده سینما در گفت‌‌و‌‌گو با خبرگزاری «حوزه»، درباره عملکرد سیما در پرداختن به موضوعات انقلاب، اظهار کرد: برای ارزیابی عملکرد سیما در پرداختن به موضوعات انقلابی نمی‌توان نگرشی قطعی داشت، چون در برخی مواقع ما توانسته‌ایم در پرداختن به موضوعات مورد نظرمان موفق عمل کنیم و در زمانی دیگر در این حوزه کم کار بوده‌ایم، اما اگر در مجموع بخواهیم ارزیابی کلی از موضوع مورد نظرمان داشته باشیم باید بگویم ما توانسته‌ایم به موفقیت نسبی دست پیدا کنیم.

وی افزود: این نظر من ممکن است با مخالفت یا موافقت عده‌ای رو‌به‌رو شود، اما هر دو دسته باید توجه داشته باشند که من تنها یک حوزه را برای این ارزیابی مد نظر نداشته‌ام. برای مثال این‌که بخواهیم تنها برنامه‌های نمایشی را الگوی خود قرار دهیم نتیجه مورد نظر مطلوب نخواهد بود، برای همین وقتی چنین سوالی مطرح می‌شود باید همه برنامه‌ها را مد نظر قرار داد. در همین رابطه من توجه به موضوعات قرآنی و دینی را در اولویت موفقیت‌های مد نظر می‌دانم، چون با راه‌اندازی شبکه‌های تخصصی قرآن و معارف، مخاطبان کثیری را در این زمینه تحت پوشش قرار داده‌ایم.

قهرمانی در پاسخ به این سوال که در حوزه خبر‌رسانی به ما چه نمره‌ای می‌توان داد؟ گفت: در جواب این سوال باید یک نکته را به عنوان اصل بیان کنم. آنهم این‌که در هر رسانه‌ای یک نکته به عنوان اصل قرار دارد. با این توضیح باور من این است که ما تا حدودی رعایت انصاف را در اخبار خود داشته‌ایم، هرچند ممکن است عده‌ای با نظرم مخالف باشند، اما من به همان آدم‌های می‌گویم اگر به نحو خبررسانی رسانه‌های بیگانه نیز توجه داشته باشند، متوجه خواهند شد آنها نیز مبلغ سیاست‌های حاکمان خود هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: وقتی از موفقیت صدا و سیما حرف می‌زنیم، ممکن است این سوال در ذهن پیش آید که اگر ما موفق هستیم، پس چرا هر روزه بر تعداد مخاطبان شبکه‌های ماهواره‌ای افزوده می‌شود؟ من در این باره می‌گویم استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای به معنای بایکوت رسانه ملی نیست، چون همان کسانی که شبکه‌های ماهواره‌ای را تماشا می‌کنند، شاید بیشتر وقت خود را صرف تماشای برنامه‌های رسانه ملی کنند و تنها وقت کمی را به دیدن این برنامه‌ها اختصاص دهند.

مدیر عامل سابق موسسه فرهنگی – هنری شهید آوینی تاکید کرد: برخی از مردم تنوع را دوست دارند یا این‌که حس کنجکاوی باعث می‌شود، آنها سعی کنند برنامه‌های شبکه‌های دیگر را هم تماشا کنند، اما با این وجود قبول دارم که دیدن تفننی شبکه‌های ماهواره‌ای به خودی خود امری مذموم است، چون آن برنامه‌های به هیچ وجه با فرهنگی ما همخوان نیست و تاثیرات بدی به همراه دارد. در سریال‌هایی که از ماهواره  پخش می‌شود به نظرم تهاجم به هسته و کانون خانواده مهمترین اصل است. من این اتفاق را کاملا آگاهانه می‌دانم و معتقدم  در این میان جنگ نرم شکل گرفته است.

قهرمانی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب  بارها در سخنان خود به چنین امری تاکید داشته است، اما متاسفانه ما در این زمینه دقت و توجه لازم را نداریم؛ برای همین هم متاسفانه شاهد رشد برخی معضلات اخلاقی در جامعه هستیم. گواه بارز این ادعا را در پوشش بازیگران می‌توانیم به خوبی مشاهده کنیم که متاسفانه به آن توجه نمی‌شود. بازیگران امروز جز الگوهایی هستند که جوانان به آنها توجه جدی دارند، برای همین وقتی علاقمندان هنرمندان می‌بیند که این افراد در زندگی شخصی خود جدا از آن چیزی هستند که در جلوی دوربین می‌بینند دستخوش دوگانگی شده و در نهایت جذب آن پوشش غلطی می‌شوند که در فضای مجازی می‌بینند.

وی متذکر شد: امروز شاید قدرتی که فضای مجازی دارد را نتوان با هیچ رسانه دیگری مقایسه کرد، برای همین باید در این زمینه اطلاع رسانی کافی انجام شود و در حقیقت فرهنگ سازی صورت گیرد. به باور من آن رویکردی که ما امروز در فضای مجازی شاهدش هستیم آنچنان بر باورهای اخلاقی استوار نیست، در همین رابطه رسانه ملی می‌توان با دعوت از کارشناسان خبره قدم خوبی در هدایت صحیح فضای مجازی بر دارد.

تهیه‌کننده فیلم «فرشتگان قصاب» بیان کرد: یکی از دلایلی که باعث شده من عملکرد سیما را مثبت قلمداد کنم معرفی صحیحی است که این رسانه از مدافعان حرم داشته است. اگر به یاد داشته باشید چند سال پیش رسانه‌های بیگانه با تبلیغات سو خود چهره‌ای نادرست از مدافعان حرم تصویر کرده بودند، اما سیما با برنامه‌های خود به مردم نشان داد که مدافعان حرم، ایثارگرانی هستند که با فدای جان خود آرامش را برای مردم این سرزمین فراهم آورده‌اند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha