پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نشست هم اندیشی عفاف و حجاب کرمان

حوزه/ فرمانده سپاه ثارالله کرمان در هم اندیشی عفاف و حجاب و در جمع طلاب خواهر نخبه بسیجی کرمان، گفت: برخی بانوان چون از حجاب و فلسفه آن اطلاع درستی ندارند خود را از حجاب آزاد می‌کنند حال آن که نمی‎دانند آن‎ها خود را از مصونیت دور کرده و طعمه انسان‎های بی بندبار می‎شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان، سردار غلامعلی ابوحمزه، فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان در نشست هم اندیشی عفاف و حجاب که با حضور طلاب خواهر نخبه بسیجی کرمان و به همت بسیج جامعه زنان برگزار شد در رابطه با فعالیت در موضوع عفاف و حجاب، گفت: اگر ما بخواهیم برای زنان جامعه در سطح استان و خصوصا برای مرکز استان کرمان کاری انجام دهیم باید یک چارچوب و حدود و ثغوری را مشخص نماییم تا بتوانیم گام به گام به نتیجهای قابل قبول برسیم. علت آن‌هم این است که پدیدههای اجتماعی و فرهنگی از پیچیدگی و گستردگیهای عمیقی برخوردارند. پس نیاز به تامل زیادی در این باب از سوی نخبگان است تا مرحله به مرحله و در یک پروسه زمانی مشخص بتوان مشکلات را برطرف نمود. لذا این انتظار که در یک نشست بتوان به همه یافتههای علمی و عملی برسیم اشتباه است.

وی در رابطه با مسیر و روش فعالیت در موضوع عفاف و حجاب به سه بخش اساسی فرصتها، آسیبها و تهدیدها اشاره کرد و افزود:  قدم اولی که باید انجام دهیم شناخت و مشخص نمودن فرصتهای بانوان در سطح استان است. فرصت یعنی محاسن و توانمندیهای موجود، حال بعضی از این فرصت‌ها بالقوه است و بعضی بالفعل و بعضی به منصه ظهور در آمدهاند و بعضی در نیامدهاند، اما در نهاد جامعه زنان وجود دارد و ما باید این‎ها را کشف کنیم. بانوان استان کرمان از توانمندیهای زیادی در بخشها و عرصههای گوناگون برخوردارند، اما متاسفانه به این موضوع کمتر پرداخته شده است و بیشتر جنبه‌های منفی و جنبههای ضعف بانوان استان را مورد نظر قرار داده شده است.

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان به دومین گام یعنی بحث آسیبها اشاره و تصریح کرد: گام دوم بحث آسیب‌ها است. آسیبها در یک معنای کلی به معنای اشکالات، ایرادات و ضعفهایی است که به دست ما به وجود میآیند. مثلا طلاق، بدحجابی و بیحجابی، رشوه، رانت و...  همگی یک نوع آسیب هستند. این‎ها چیزی نیستند که از خارج القا شده باشند. اگرچه آن‌ها برنامهریزی می‌کنند، اما عامل خلق این آسیبها خود اقشار جامعه هستند. ما باید آسیبهای اجتماعی که به بانوان مرتبط است را شناسایی کنیم و برای آنها راهکار ارائه دهیم.

وی در رابطه با گام سوم گفت: گام سوم بحث تهدیدات است. تهدید آن است که دشمن به ما تحمیل می‌کند، حال چه آمریکا باشد، چه اسرائیل و عواملشان در خارج و داخل باشد. مصادیق تهدید هم مانند قاچاق مواد مخدر، مشروبات الکلی روابط غیر اخلاقی و... است.

سردار ابوحمزه افزود: باید ما فرصت‌ها، آسیب‌ها و تهدیدات در اقشار بانوان را رصد کنیم و با اولویت بندی در این زمینه در برطرف نمودن این مشکلات اقدام کنیم. اگر می‌خواهیم در بحث عفاف و حجاب به یک جمع‌بندی متقن برسیم یا باید به صورت قشری بحث را دنبال کنیم و با طبقه بندی اقشار مثلا به قشر خانمها در دانشگاه، بسیج، اصناف، و...  به دنبال رفع مشکلات موجود باشیم.

وی ادامه داد: طبقه بندی با توجه به سن بانوان و یا با توجه به عرصههای موضوعی همچون سیاسی، فرهنگی تربیتی و یا طبقه بندی به گونه محیطی یا وضعیت اقتصادی از دیگر روشهایی است که میتواند در برنامهریزیهای ما مبنا قرار بگیرد.

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان مرحله بعدی را تعیین اولویت ها برشمرد و اظهار کرد: مرحله بعد از تعییین مبنا، مشخص نمودن اولویت ها در هرسه موضوع فرصت، آسیب و تهدید است. باید اولویتها مشخص شوند و به صورت ماهانه بر آنها بحث و گفتگو انجام پذیرد. اگر این‌گونه پیش برویم در سال باید دوازده فرصت، تهدید و آسیب را برطرف کنیم. البته این کارها نباید به صورت تئوریک باشد‌، بلکه باید به صورت عملی انجام پذیرد. ‌باید بعد از جلسات وارد میدان شویم و مشکلات را برطرف نماییم. نکته مهم این است که در این کار نباید عجله شود، زیرا بحثهای فرهنگی بحثهای دراز مدت است.

وی به جامعیت اسلام در باب تمام موضوعات و مشکلات اشاره کرد و بیان داشت: برای همه مسائل و مشکلات در اسلام راهکار دیده شده است، اما باید روی این‌ موضوعات کار شود و راهکار و شیوه پیدا کرد. بعد هم باید راهکارها را در میدان عمل اجرا شوند و بازخورد گیری شود.

سردار ابوحمزه تشکیل هیئت های اندیشهورز را یکی از اقدامات مهم در موضوع عفاف و حجاب دانست و گفت: ما باید به سمت تشکیل هیئتهای اندیشهورزی پیش برویم. باید هیئتهای اندیشهورز را راه اندازی و بر روی ده‌ها موضوع و‌ مشکل کار کنیم تا به راهکار عملی برسیم.

وی در ادامه موفقیت در بحث حجاب را قطعی برشمرد و افزود: ما باید ایمان داشته باشیم اگر برنامه ریزی داشته باشیم موفق خواهیم بود. مومن متصل است به نور الهی و خداوند به قلب و روح مومن عنایت می‌کند و راه را برای او باز می‌کند «من یتق الله یخرج له مخرجا». ما باید قرآن را‌ باور کنیم، فکر نکنیم که نمی‌شود. منتها باید تلاش کرد و در این راه انرژی و وقت بسیاری بگذاریم.

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان، شرط تاثیر گذاری در جامعه را تقویت ایمان و بالابردن تقوا دانست و گفت: باید درنظر داشته باشید زمانی انسان می‌تواند در این‎کار موفق شود که روی اول خودش  کار کند. انسان اگر می‌خواهد در دیگران تحول ایجاد کند اول باید از خودش شروع کند و در خودش تحول ایجاد کند. انسان اگر خودش عامل بود در دیگران نیز اثر پیدا میکند و می‌تواند چراغ راه دیگران باشد.

وی افزود: اگر می‌خواهیم حرکت رو به جلو داشته باشیم باید شناختمان را از اسلام بالا ببریم. مهمترین نکته‌ای که اسلام گفته است بحث معرفت است. ما باید اسلام را بشناسیم. در حد ظرف وجودی خودمان باید اسلام را بشناسیم. باید ما مجموعه آثار شهید مطهری، صحیفه امام، حدیث ولایت، کتب تفسیری و حدیثی، تاریخ زندگانی انبیا و ائمه را باید مطالعه کنیم.

سردار ابوحمزه، دومین عامل موفقیت را بالا بردن معنویت برشمرد و افزود: نکته دوم بحث معنویت است که معنویت هم با عمل مخلصانه به وجود میآید. باید نیت کنید کارهایتان تنها برای خدا باشد. کار باید مومنانه، مخلصانه، مدبرانه و تکلیف گرایانه باشد تا انسان معنویت را کسب کند. «انما الاعمال بنیات» یعنی اگر انسان هرکاری را حتی یک سلام برای خدا انجام دهد همین کار باعث افزودن معنویت در او می‌شود.

وی گفت: بعضی جاها در قرآن  تعبیر به مخلِصون آمده است بعضی جاها تعبیر به مخلَصون است. مخلِص یعنی کسی که  کار برای خدا انجام می‌دهد، ولی هنوز به مقصد نرسیده است، اما مخلَص یعنی کسی که همه کارهایش را برای خدا انجام می‌دهد. ریز و‌ درشتش را، این‌ها به مقصد رسیده‌اند. ما باید تمرین کنیم که هرکاری انجام می‌دهیم برای رضای خدا باشد.

وی در ادامه موفقیت در امور فرهنگی را منوط به بصیرت دانست و گفت: نکته سوم بحث بصیرت است. بصیرت یعنی راه شناسی، هدف شناسی و دشمن شناسی. اگر ما بخواهیم در تهدیدات، فرصتها و آسیبها موفق شویم باید بصیر باشیم. مقام معظم رهبری در رابطه با انسان بصیر فرمودند: بصیر دو مشخصه دارد که به اندازه و به موقع عمر می‌کند.

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان در ادامه به تبعیت از ولایت فقیه اشاره کرد و گفت: نکته چهارم اطاعت از ولایت فقیه است. باید ولایت فقیه و نظریات ولی فقیه زمان را خوب مطالعه کنیم. ما باید جایگاه ولایت فقیه را  بشناسیم و اطاعتمان اطاعت آگاهانه و هوشمندانه باشد. خصوصا در جاهایی که نظر ولی فقیه خلاف نظر انسان است. اینجا است که انسان قدرت معرفت، بصیرت و ولایت پذیری خود را نشان میدهد و ‌کسی که در این زمینهها موفق باشد در همه جا اثر گذار و ‌محور می‌شود.

وی در رابطه با عمده مشکلات جامعه در موضوع عفاف و حجاب گفت: اولین مشکل ضعف آگاهی است. برخی بانوان چون از حجاب و فلسفه آن اطلاع درستی ندارند خود را از حجاب آزاد می‌کنند حال آن که نمیدانند آنها خود را از مصونیت دور میکنند و طعمه انسانهای بی بندبار میشوند، لذا ما باید سطح آگاهی جامعه را بالا ببریم.

سردار ابوحمزه افزود: نکته دوم عدم تربیت صحیح افراد در محیط خانه و خانواده است. نکته بعدی فعالیت های دشمن از طریق ماهواره ها و فضای مجازی است که برای بانوان کشور الگوهای غربی را ایجاد می کنند. دوستان ناباب و محیط پیرامون نیز از دیگر عوامل در بدحجابی جامعه میباشد.

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان در پایان وضعیت حجاب در استان کرمان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه وضعیت حجاب در استان کرمان مثبت است و نباید برخی ظواهر و تبلیغات در بیحجابی بر ما اثر منفی بگذارد و باید با تقویت جامعه مذهبی و با حجاب در برطرف نمودن بدحجابیها قدم برداشت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha