چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
اولین نشست تشکیل کمیته ملی خیریه

حوزه/ رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به تشکیل کمیته ملی خیریه از سوی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: تدوین پیش نویس قانون جامع و کارآمد خیریه در دستور کار کمیته ملی خیریه قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در اولین نشست تشکیل کمیته ملی خیریه اظهارداشت:  به رغم آنکه دین مبین اسلام نسبت به انجام و توسعه "امور خیریه" بیشترین تاکید، کلان ترین نگاه، و نیرومندترین ادبیات را ارائه کرده است، امروزه این مساله بسیار مهم و زیرساختی دچار کاستی های مهمی از نظر حقوقی، تقنینی، فرهنگی، فکری، اندیشه ای و گفتمانی شده است.

وی با اشاره به اینکه خیریه از حیث اندیشگی و گفتمانی در وضعیت مطلوب و مقبولی قرار ندارد، گفت: لازم است حوزه و دانشگاه با نگاه به منطق خیریه در دین اسلام و ابعاد بسیار کلان و گسترده آن پا به میدان  اندیشه ورزی و گفتمان سازی  بگذارند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: این دو نهاد همچنین باید، اندیشه های معطوف به خیریه را با نگاه به زمینه‌های عصری، چگونگی تطبیق آن بر  شرایط و مصادیق معاصر، چگونگی توسعه آن در جهان امروز و چگونگی جهت دادن آن به سمت حل مشکلات  بازسازی کنند.

*   خیریه در منطق دین

استاد حوزه علمیه با طرح "فرادینی بودن متعلق خیر" گفت: در منطق قرآن، متعلق خیر را  باید گسترده گرفت تا آنجا که به آن به چشم یک امر فرادینی و مربوط به همه بشریت و حتی فراتر حیوانات، نگاه کرد.

 وی با طرح "ضرورت ایجاد روابط مسابقاتی متمرکز بر خیرات بین اتباع ادیان از نگاه قرآن" گفت: از دو آیه زیر این طرح به وضوح استفاده می شود:  یکی آیه شریفه: "وَلِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيهَا  فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ"  و دیگری آیه لكل جعلنا منكم شرعه ومنهاجا..... فاستبقوا الخيرات".

 عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه جامعه حضرت امام مهدی (عج) جامعه مسابقه بر خیرات است، گفت:  برخلاف تصور و ذهنیتی که می گوید در حکومت امام مهدی عنوان خیر بر فعالیت‌های درون جامعه اسلامی اطلاق می گردد، امام مهدی علیه الصلاة و السلام زمینه تحقق اصل قرآنی  "فاستبقوا الخيرات" را  در بالاترین سطح خود میان ادیان ایجاد می کند؛ اگر چه خیر در جامعه اسلامی بزرگ آن روز به صورت متنوع و متعدد و فراگیر و پویا تحقق می پذیرد. بنابراین تمرکز آن جامعه اسلامی بر خیر به معنای نفی خیر از سوی دیگران و یا نفی خیر بودن برخی از فعالیت‌های آنها نیست.  وی افزود: می‌توان گفت فراتر نوعی همگرایی بین اتباع ادیان در آن جامعه بر سر مسابقه در خیرات به صورت چشمگیر و بی سابقه شکل می‌گیرد و ظهور حضرت مسیح (ع)  به هنگام ظهور حضرت امام مهدی (ع) در آن جامعه  گشاینده راه فراروی جهان جهت  تمرکز بر خیرات از سوی مسلمانان و مسیحیان  است .

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: از دو آیه فوق استفاده می‌شود که در نزد ادیان دیگر نیز خیر وجود دارد و خیر امر مشترک بین  ادیان الهی است زیرا مسابقه بر خیرات توسط ادیان فرع بر وجود خیرات نزد آنها هست و این مهم است که ما خیرات را مقوله ای مشترک بین ادیان تلقی کنیم.

وی گفت: آنچه مشترک بین ادیان است یک خیر نیست بلکه مجموعه‌ای از خیر هاست چرا که قرآن از آن به خیرات تعبیر کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین  مبلغی افزود: آمدن الف و لام بر سر خیرات دلالت بر آن دارد که قرآن از اتباع ادیان می‌خواهد که بر همه خیرات مشترک فی مابین خود تمرکز  کنند و حالت مسابقه ایجاد  نمایند.

  وی همچنین  با بیان اینکه در ادبیات دینی، خیر معیار و شاخص است و منزلت هر فرد و هر شیء  به خاطر میزان خیری است که بر آن انطباق پیدا می کند، اظهار داشت: خیر هر اندازه که باشد باید به سمت انتشار و گسترش آن بیشتر به پیش برویم و هر چه خیر بیشتر باشد پدیده های انسانی بهتر، جنبه های الهی قوی تر، جامعه انسانی و دینی مستحکم تر  می‌گردد.

عضو خبرگان رهبری بیان داشت: از دیدگاه اسلام هر اندازه که خیر کمتر باشد آسیب های اجتماعی نیز بیشتر خواهد بود.

*کاستی ها در زمینه خیرات

وی گفت در زمینه خیر با سه سنخ کاستی و نارسایی مواجه هستیم:  نارسایی ها و کاستی های فکری و گفتمانی، نارسایی ها و کاستی های فرهنگی و نارسایی ها و کاستی های حقوقی.

*کاستی های حقوقی

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ضرورت پشتیبانی  قانون نسبت به خیر و توسعه آن گفت: در این زمینه با سه مشکل مواجه هستیم، اولا قانون با همه وجود در خدمت خیر و توسعه آن نیست، ثانیاً در قوانین موجود خلأهای های حمایتی  نسبت به خیر کم نیستند  ثالثا:  در مواردی حتی پاره‌ای از قوانین به جای آنکه تسهیل کننده خیر و فراهم آورنده شکل‌گیری آن باشند خود احیاناً به موانعی بر سر راه  خیر قرار گرفته‌اند.

* کاستی های فرهنگی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کاستی های فرهنگی در زمینه خیر گفت: از نظر فرهنگی  هر پدیده، انسان و حرکتی تا مادام که فرهنگ متناسب با آن ایجاد نشود، نمی تواند تحقق بپذیرد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: ما به قانون نیاز داریم ولی خود این قانون به فرهنگ نیاز دارد، اگر فرهنگ قانون نباشد قانون به ضد خود تبدیل می شود.

وی ادامه داد: خیلی از ما ظرفیت های خیر و خیریه داریم ولی در سطحی که دین و قرآن می خواهد نیست  چرا که دنیا و آخرت ما با خیر معنا پیدا می کند، متاسفانه ما این فرهنگ را امروز در سطح نازلی داریم و باید آن را توسعه دهیم.

*کاستی های فکری

استاد حوزه علمیه با اشاره به کاستی های فکری و اندیشه ای در زمینه خیر گفت: از آنجا که اندیشه اساس کار است  و از طرف دیگر توسعه خیر و خیریه در این زمان نیاز به شناخت مصداق ها و حوزه های جدید خیر است، لازم است ما تلاش فکری و اندیشگی از یک طرف و تلاش در جهت سیاست گذاری از طرف دیگر را در ارتباط با خیر به انجام برسانیم همه این موارد به فعالیت فکری و اندیشگی و علمی نیازمند است.

 وی همچنین گفت: برای توسعه خیر  و گستردن چتر آن بر سر  فعالیت های اجتماعی و فرهنگی، نیازمند به ایجاد و تقویت گفتمان خیر داریم.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: ما باید در امر خیر از دیگران جلو بیفتیم، ولی مسابقه در خیرات به معنای نفی کارهای خیر از سوی اتباع ادیان دیگر و حتی از سوی غیر اتباع ادیان نیست، چه آنکه خیر تحت هیچ شرایطی قابل نفی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی تصریح کرد: حاتم طایی با وجودی که کافر بود ولی اهل نوعی از خیر بود و اسلام ارزش آن نوع از خیر را که او به آن دست میزد را نفی نکرده است بلکه تلقی به قبول کرده است، و همه چیز با این کارهای خیر قابل سنجش است.

کمیته ملی خیریه به همت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و با مشارکت برخی نهادها و دستگاه های ذی ربط به صورت رسمی آغاز به کار کرد و تدوین پیش نویس قانون جامع و کارآمد خیریه در دستور کار این کمیته قرار گرفت.

دکتر حسین گودرزی مسئول حوزه ارتباطات مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در این زمینه گفت: هدف از تشکیل کمیته ملی خیریه، توسعه، تعالی امر خیر در کشور و تهیه پیش نویس قانونی در این زمینه می باشد.

وی ادامه داد: این کمیته با حضور موسسات مختلف،  کارگروه ها  و مسئولان حوزه های اجتماعی تشکیل و بعد از آن پیش نویسی تدوین و بعد از کار کاشناسی به مجلس شورای اسلامی خواهد رفت.

در این نشست برخی مدیران از وزارت کشور، وزارت بهداشت، مجلس شورای اسلامی، کمیته امداد، بهزیستی، سازمان اوقاف و امور خیریه، بنیاد خیریه آلاء حضور داشتند و نقطه نظرات خود را پیرامون این کمیته ابراز داشتند

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha