پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
همایشی با عنوان" اجتهاد امامی در گذشته، حال و آینده" در شهر بیرمنگام برگزار شد

حوزه/ مؤسسه علمی المهدی در شهر بیرمنگام انگلیس همایشی با عنوان "اجتهاد امامیه؛ گذشته، حال و آینده" را برگزار کرد که اساتید حوزه علمیه قم، کربلا و تعدادی از اساتید متخصص فقه امامی از دانشگاه های غربی شرکت کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، مؤسسه علمی المهدی در شهر بیرمنگام انگلیس همایشی با عنوان "اجتهاد امامی در گذشته، حال و آینده" را برگزار کرد که اساتید حوزه علمیه قم، کربلا و تعدادی از اساتید متخصص فقه امامی از دانشگاه های غربی شرکت کردند.

در این همایش آیت الله سید مصطفی محقق داماد از حوزه علمیه قم پژوهشی را پیرامون اجتهاد مستمر در خصوص مسائل معاصر و مسائل جدید با تکیه بر تدبر در قرآن ارائه داد.

 حجت الاسلام و المسلمین سید حسین قزوینی از حوزه علمیه عراق پژوهشی پیرامون نقش علم رجال در پژوهش های اجتهادی ارائه داد و تصریح کرد: برخی به علم رجال بی توجهی کرده و روند استنباط آن را به حاشیه برده اند؛ این در حالی است که برخی دیگر آن را در کنار علم اصول قرار داده اند که راه درست میانه روی است.

دکتر فاطمی نیز پژوهشی در خصوص استفاده از "آیه نفر" برای استدلال بر اجتهاد جمعی ارائه داد و اشاره کرد: این آیه به تفقه گروه و طایفه به شکل جمعی اشاره دارد.

* بررسی شیوه اجتهادی ابن جنید اسکافی و صاحب حدائق

شیخ کمیل رجانی از دانشگاه اکستر انگلیس پژوهشی با عنوان "ابن جنید اسکافی و شیوه اجتهادی وی"، پروفسور "دون ستورت" از دانشگاه اکستر انگلیس و متخصص در فقه امامی پژوهشی پیرامون آنچه در برخی کتب فقهی مبنی بر لزوم تزکیه نفس به عنوان مقدمه برای دستیابی به ملکه اجتهاد وارد شده است و پروفسور "رابرت گلیف" از دانشگاه ایموری آمریکا و متخصص در اصول فقه امامی پژوهشی پیرامون محدّث بحرانی صاحب الحدائق و نگاهی به اجتهاد و تقلید در امور اعتقادی ارائه دادند.

همچنین در این همایش پروفسور عبد العزیز ساشادینا و اساتید دیگر که هرکدام پژوهشی ارائه دادند، شرکت داشتند.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha