پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام حسین کریمی مقدم ـ مسئول واحد قرآن و حدیث حوزه علمیه کردستان

حوزه/ مسئول قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان گفت: شیوه تربیتی امام صادق (ع) باعث شد شاگردان ایشان خوب بمانند و تاثیرگذار باشند. لذا اگر ما می خواهیم تاثیرگذار باشیم، تربیت کنیم و تربیت شویم، تنها راهش تمسک به سبک تربیتی ائمه معصوم(ع) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام حسین کریمی مقدم شب گذشته در حسینه بزرگ شهر سنندج در جمع طلاب، روحانیون و مردم به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) به گوشه هایی از شیوه تربیتی آن حضرت اشاره کرد.

مسئول  قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان در این مراسم اظهار داشت: شیوه تربیتی امام صادق(ع) باعث شد شاگردان ایشان خوب بمانند و تاثیرگذار باشند. لذا اگر ما می خواهیم تاثیرگذار باشیم، تربیت کنیم و تربیت شویم، تنها راهش تمسک به سبک تربیتی ائمه معصوم(ع) است.

وی در ادامه به عناصر تربیتی این امام همام اشاره کرد و بیان داشت: عنصر اول؛ هر وجودی مبداء مشخصی دارد و مبداء و خالق وجود با عظمت انسان، خداوند است، لذا اگر می خواهیم عاقبت به خیر شویم، باید بیشتر به یاد خدای متعال باشیم.

مسئول واحد قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان  تاکید کرد: برای خدا عظمت احترام قائل شویم، خداوند در سوره نوح آیه 13 می فرمایند :« ما لَكُمْ لا تَرْجُونَ لِلَّهِ وَقاراً» چه شده شما را که برای خدا عظمت و احترام قائل نیستید؟! و نیز در سوره واقعه می فرمایند :« نَحْنُ خَلَقْنَاكُمْ فَلَوْلَا تُصَدِّقُونَ» یعنی ما شما را خلق کرده ایم و چرا ما را تصدیق نمی کنید؟! اشخاص با انجام دادن گناه و قدم برداشتن در مسیر غیرخدا در واقع کمک به عدم تصدیق خداوند می کند.

حجت الاسلام کریمی مقدم  ادامه داد: عنصر دوم، هر مبداء مقصدی دارد، مقصد ما معاد است، به یاد معاد هم باشیم. امام باقر(ع) زمانی که می دیدید شخصی را بر روی تابوت حمل می کنند به حمل کنندگان تابوت می فرمودند:« إذا كنتَ في جَنازَةٍ فكُنْ كأنّكَ أنتَ المَحمولُ ، و كأنّكَ سَألتَ ربَّكَ الرَّجعَةَ إلَى الدُّنيا لِتَعمَلَ عَمَلَ مَن عاشَ ؛ فإنّ الدُّنيا عِندَ العُلَماءِ مِثلُ الظِّلِّ .»  هرگاه جنازه اى را تشييع مى كنى، چنان باش كه انگار اين تويى كه بر دوش ها حمل مى شوى و گويى از پروردگارت مى خواهى تو را به دنيا باز گرداند، تا همچون كسى كه زنده است كار كنى؛ زيرا كه دنيا در نظر دانايان مانند سايه است.

این استاد حوزوی به عنصر سوم اشاره کرد و افزود: عنصر سوم بین مبداء و مقصد یک راه بیشتر وجود ندارد و آن هم صراط مستقیم است.

حجت الاسلام کریمی مقدم ادامه داد: عنصر چهارم، انتخاب درست راهنماست، راهنمای صراط مستقیم باید کسی باشد که مصداق واقعی آیه شریفه « انِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً ۖ» باشد، چرا که غیر از خلیفه خدا هر کسی راهنما باشد نمی تواند بدرستی شخص را به خدا برساند.

مسئول قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان بیان داشت: عنصر پنجم؛ مراقبت از راهزن راه است. چرا که شیطان رجیم با توجه به آیات قرآن دشمن سرسخت و راهزن صراط مستقیم است.

وی تصریح کرد: در سوره اعراف، آیه های 16 و 17 خداوند متعال می فرمایند که قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ(16) ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ وَلَا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ (17) » گفت پس به سبب آنكه مرا به بيراهه افكندى من هم براى [فريفتن] آنان حتما بر سر راه راست تو خواهم نشست، آنگاه از پيش رو و از پشت‏ سرشان و از طرف راست و از طرف چپشان بر آنها مى‏ تازم و بيشترشان را شكرگزار نخواهى يافت. لذا این دشمن قسم خورده راه های زیادی برای گمراه نمودن انسان بلد است، بدین منظور تا زمانی که مطمئن نشده اید شیطان مرده، از مکر او خود را هرگز در امان نبینید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha