جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام فرهاد حسین زاده

مسئول اداره آموزش حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: کارگاه پژوهش و مقاله‌نویسی با شرکت بیش از ۷۰ طلبه در مدرسه علمیه آیت‌الله حکیم (ره) شیروان برگزار شد.

حجت‌الاسلام فرهاد حسین زاده، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، از برگزاری کارگاه پژوهش و مقاله‌نویسی ویژه طلاب در مدرسه علمیه آیت‌الله حکیم(ره) شیروان خبر داد و افزود: این دوره یک‌روزه هفدهم ماه جاری با شرکت افزون بر 70 طلبه و با تدریس حسین حیدرپور، مدیرمسئول مؤسسه نهج‌البلاغه خراسان شمالی برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این دوره افزایش توانمندی طلاب درزمینهٔ نویسندگی، آشنا شدن آن‌ها با شیوه‌های مقاله‌نویسی و فرآیند تحقیق و پژوهش بود، اظهار کرد: در این کارگاه یک‌روزه مواردی ازجمله ضرورت کار پژوهشی برای طلاب، اهمیت حضور فعال حوزویان در محافل علمی از طریق یافته‌های پژوهشی و آشنایی با ساختار یک اثر تحقیقی و پژوهشی طرح و بررسی شد.

حجت‌الاسلام حسین زاده خاطرنشان کرد: در کارگاه پژوهش و مقاله‌نویسی موضوعات مرتبط با مقاله‌نویسی از قبیل عنوان تحقیق، بیان مسئله، ضرورت تحقیق، اهداف کلی و جزئی و روش تحقیق برای طلاب شرکت‌کننده تشریح شد.

وی ادامه داد: ویژگی‌های مسئله، فرضیه و نظریه، انواع تحقیق علمی، راه‌های دستیابی به منابع تحقیق ازجمله کتاب‌شناسی، نمایه‌ها و ... از دیگر مواردی بود که در این کارگاه برای طلاب تدریس شد.

حجت‌الاسلام حسین زاده در ادامه با بیان اینکه مقاله یکی از کوتاه‌ترین و کم‌حجم‌ترین آثار علمی محسوب می‌شود، تصریح کرد: طلاب باید نگارش و نویسندگی را از مکتوبات کوچک همچون مقاله شروع کنند تا بتوانند به فراخور توانمندی خود و نیازهای جامعه، به مسائل و مقتضیات موجود پاسخ‌های علمی و دقیق بدهند.

گفتنی است، حوزه علمیه خراسان هزار و 200 سال قدمت داشته و اکنون با بیش از 30 هزار طلبه که زیر نظر افزون بر دو هزار استاد در 131 مدرسه علمیه تحصیل می‌کنند، پس از حوزه علمیه قم بزرگ‌ترین مرکز حوزوی کشور است.

مدارس علمیه در استان خراسان شمالی از سال 1388 تا سال 1395 به‌صورت نمایندگی و تحت نظر حوزه علمیه خراسان بزرگ فعالیت می‌کردند؛ اما حوزه علمیه خراسان شمالی از شهریورماه 95 به مدیریت استانی ارتقا یافت.

اکنون در سطح استان خراسان شمالی درمجموع 16 مدرسه علمیه شامل 10 مدرسه ویژه برادران و شش مدرسه ویژه خواهران فعال است و بیش از هزار و 500 طلبه در سطوح تحصیلی یک تا چهار در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha