شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
قاضی عسکر

حوزه/ سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به مسموم کردن فضای سفر معنوی حج، از تشکیل کمپین «نرفتن به حج» توسط معاندین در خارج از کشور خبر داد و همچنین از حجاج ایرانی خواست، با خرید کالای ایرانی، در رونق اقتصادی کشور سهیم باشند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت کشور، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، اظهار داشت: جلسات آموزشی مناسک حج به صورت متمرکز در استان ها برگزار می شود و زائران با آخرین نکات سفر حج آشنا می شوند که به صورت نمادین نیز مناسک حج برای شرکت کنندگان آموزش داده می شود که در چندین استان تاکنون برگزار شده و روز جمعه هم در تبریز برگزار خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به این که شرایط امسال حج نسبت به سال گذشته بهتر است، عنوان کرد: سال گذشته فضای بسیار مسمومی را ایجاد کردند و آنچنان خوف و هراسی در جامعه به وجود آوردند که عده ای از رفتن به حج منصرف شدند که سر نخ این ها درخارج از کشور بود که کمپین «نرفتن به حج» را نیز به راه انداخته بودند، اما وقتی زائران، عزت و آرامش و امنیت حجاج را دیدند بیش از ۹۰ درصد از برگزاری مراسم حج، رضایت داشتند.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به این که نسبت به چندین سال قبل تغییراتی در اقامت حجاج در مکه و مدینه خواهیم داشت، اظهار داشت: هتل های خوبی در اطراف مسجدالنبی ساخته شده بود که در طرح توسعه حرم، تعدادی از این هتل ها تخریب شد که به علت بحران اقتصادی، هتل جدیدی ساخته نشد، شهرک جدیدی نیز در حال احداث است که هنوز به اتمام نرسیده است و همین مساله باعث تغییراتی در محل اقامت زائران داده شده است.

وی با اشاره به چگونگی برگزاری مراسم برائت از مشرکین در حج امسال، خاطرنشان کرد: در توافق نامه ای که با عربستان به امضا رسید، بندی وجود دارد که اجرای مراسم در محل سکونت زائران ایرانی بلامانع است که شامل برنامه های فرهنگی، دعای کمیل و ... می شود و عربستان نیز جمله ای مبنی بر جلوگیری از این کارها در این توافق نامه ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر همچنین با اشاره به سال حمایت از کالای ایرانی عنوان کرد: به دلیل اینکه سطح فکر زائران ما نسبت به گذشته متفاوت و بهتر شده و فهیم و انقلابی هستند، با توجه به شعار سال و مشکلات اقتصادی موجود کشور، زائران باید در ثواب ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی کشور سهیم شوند.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت ادامه داد: امکان خرید اینترنتی کالا در گذشته وجود نداشت و اطلاعات مردم نیز ضعیف بود، اما این امکانات در کشور به وجود آمده که فرد می تواند قیمت کالاها را دیده و به صورت الکترونیکی خرید کند که با تعدادی از این مراکز هماهنگ شده است.

وی ادامه داد: زائر بعد از یک عمر انتظار، به مکه و مدینه می رسند، این سرزمین ها آنقدر فرصت های طلایی دارد که اگر زائر وقت خود را برای خرید کالا سپری کند، این فرصت را از دست خواهد داد.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در بخش دیگری از سخنان خود به نحوه تامین ارز مورد نیاز حجاج اشاره کرد و ابراز داشت: طبق روال همه ساله ارز مورد نیاز از بانک مرکزی خریداری می شود، برخی شیطنت هایی کردند و گفتند دولت به حجاج، ارز یارانه ای پرداخت کرده است که درست نیست، نرخ دلار در برج اسفند سه هزار و ۸۸۳ تومان بود که همان موقع توافق کردیم و با پولی که زائران ثبت نام کرده بودند ارز مورد نیاز از بانک مرکزی خریداری شد.

سرپرست حجاج ایرانی ضمن توصیه به زائران حج تاکید کرد: آمادگی روحی در زائران حج، قبل از انجام این سفر بسیار دارای اهمیت است، مکه و مدینه زادگاه اسلام بوده و سرتاسر این محیط پر از خاطره ها و صحنه های شکوهمند تاریخ صدر اسلام است.

وی در پایان افزود: بیش از هزار و ۳۰۰ اثر پیرامون مسائل حج به چاپ رسیده و نرم افزارهای موبایلی طراحی شده که ده ها کتاب بر روی این نرم افزار قرار گرفته است تا معرفت زائران بیش از پیش افزایش پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha