پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اخبار اقتصادی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

مسکو بسته اقتصادی رهبری را پذیرفت

نشریه فایننشال تایمز با اشاره به سفر مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل و فرستاده ویژه رئیس جمهوری به مسکو از آمادگی روسیه برای 50 میلیارد دلار سرمایه گذری در بخش انرژی ایران خبر داد. نشریه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: تهران از سرمایه گذاری احتمالی روسیه در بخش نفت و گاز خود با رقمی بالغ بر 50 میلیارد دلار خبر داده و این در حالی است که ایران در بحبوحه افزایش فشار از سوی آمریکا برای قطع صادرات نفت این کشور و منزوی کردن آن، به دنبال تعمیق روابط خود با مسکو است. علی اکبر ولایتی مشاور ارشد رهبر عالی ایران در سفر خود به مسکو گفت که روسیه آماده است تا 50 میلیارد دلار در بخش نفت و گاز ایران سرمایه گذاری کند و همکاری نظامی و فناورانه با روسیه برای ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

شورای نگهبان دست رد به سینه FATF زد

سخنگوی شورای نگهبان از عدم تأیید لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی(پالرمو) در این شورا خبر داد. وی در خصوص مصوبات تأیید نشده از سوی شورای نگهبان گفت: لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفت که اعضای شورا صرفنظر از ایرادات متعدد ماهیتی بر مواد و بندهای این مصوبه اعلام کردند با عنایت به اینکه این یک لایحه قضائی است که باید از سوی رئیس قوه قضائیه اعلام و وصول شود، آن را مغایر با بند ۲ اصل ۱۵۸ قانون اساسی تشخیص دادند. کدخدایی درباره بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی(پالرمو) گفت: این مصوبه هم از مجموعه مصوبات چهارگانه ذیل FATF است که بعد از ایراداتی که نسبت ترجمه این لایحه از سوی شورای نگهبان وارد شد به مجلس اعاده شد و اصلاحاتی به عمل امد اما در ماده ۳، ایراد شکلی سابق شورا کماکان به قوت خود باقی است. در بند یک ماده ۱۴ فقهای شورا نسبت به مواردی که شرعا مصارف دیگری دارد، ایراد خلاف شرع وارد کردند و در ماده ۳۷ هم واژه «پروتکل» مغایر اصل ۱۵ قانون اساسی شناخته شد.وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم قبلا در سال ۱۳۹۴ به تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان رسیده بود درباره طرح مجدد این لایحه در مجلسو برخی شائبه‌ها در خصوص رفع نگرانی غربی‌ها به بانه پیوستن به FATF گفت: شورای نگهبان یک واکنش بیشتر نمی‌تواند داشته باشد و آن هم اعلام نظر بر اساس قانون اساسی و موازین شرع مقدس است. اگر مصوبه با این دو مغایرت داشته باشد اعلام مغایرت می‌شود و اگر مشکلی نداشته باشد تأیید می‌شود. کدخدایی درباره اعلام نظر مقام معظم رهبری در دیدار نمایندگان درباره الحاق ایران به معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی و نظر ایشان درباره نپیوستن به FATF گفت: نظر مقام معظم رهبری برای همه دستگاه‌ها صائب و حاکم است اما این مانع از آن نیست که دستگاه‌ها وظایف خود را انجام ندهند. این مصوبه که اشاره شد هنوز به دست ما نرسیده است، اما نسبت به دو مصوبه قبلی (قانون مبارزه با پولشویی و پالرمو) ایرادات خود را اعلام کردیم.

 

مازاد تجاری چین در مقابل آمریکا رکورد زد

مازاد تجاری چین در مقابل آمریکا، در بحبوحه تنش های تجاری میان دو کشور، بار دیگر در ماه ژوئن رکورد زد. این رکورد ممکن است تنش تجاری میان چین و آمریکا را شدیدتر کند.پیش از آنکه آمریکا در هفته اول ماه ژوئیه بر کالاهای چینی تعرفه وضع کند، صادرکنندگان در انتقال کالاهای خود شتاب کردند. به گفته تحلیلگران، این عامل افزایش مازاد تجاری چین در مقابل آمریکاست و ممکن است در هفته های آینده این اتفاق تکرار نشود.طبق ارزیابی هایی که رویترز انجام داده است، مازاد تجاری چین در برابر آمریکا در ماه می 24.58 میلیارد دلار بود که در ماه ژوئن به 28.97 میلیارد دلار رسید.دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفته که فهرستی از دویست میلیارد دلار کالای چینی تهیه کرده و در نظر دارد تعرفه ای 10 درصدی بر آنها وضع کند. مازاد تجاری چین عامل اصلی تنش تجاری میان واشنگتن و پکن است. ترامپ از چین خواسته است تا برای کاهش این مازاد تجاری تلاش کند.

 

درآمد صندوق از فروش نفت به اختلاف حساب ۳۰۰ میلیون دلاری برخورد کرد

رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی گفت:‌ حدود ۳۰۰ میلیون دلار اختلاف حساب درآمد صندوق و فروش نفت وجود دارد که درخواست حسابرسی ویژه کردیم. رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی در مورد رقم اختلاف حساب‌ صندوق عنوان کرد: حدود 200 تا 300 میلیون دلار است. برخی معتقدند این اختلاف ناشی از تهاتر نفت با کالاهای مورد نیاز دولت است.وی تاکید کرد:‌ اگر نفت با کالا تهاتر هم شده باشد، باید سهم صندوق کامل واریز شود. بخش حقوقی دولت می‌گوید تهاتر برای جنسی بوده که ما فروش نداشتیم. کارهای مالی و فنی باید در تخصص خودش دنبال شود، به همین دلیل منتظر جواب و حسابرسی خواهیم ماند تا شبهات بررسی و جمع بندی شود.وی با بیان اینکه درآمد خالص ارزی صندوق توسعه ملی در سال 96 بالغ بر 12 میلیارد دلار بوده است، گفت: از اول تاسیس صندوق تا پایان 96 حدود 5 میلیارد دلار از منابع صندوق در تسعیر کم شده است و همین موضوع را بررسی خواهیم کرد.شهیدزاده با تأکید بر اینکه براساس استانداردهای تدوین شده حسابرسی انجام خواهیم داد، تصریح کرد: مشخص خواهد شد کاهش درآمد ناشی از تسعیر را چقدر باید بانک مرکزی بدهد و سهم ما چقدر است. تاکنون هم با بانک مرکزی مشکل نداشتیم.

 

اصناف،عامل اصلی گرانی را اعلام کردند

رییسان اتاق های اصناف کشور ضعف نظارت بر چرخه تولید را یکی از علل اصلی گرانی بیان کردند و کنترل سازمان تعزیرات حکومتی بر واحدهای تولیدی را خواستار شدند؛ زیرا برخی از تولیدکنندگان، ارز رسمی برای خرید مواد اولیه دریافت کرده اما با نرخی بالاتر برای مشتریان حساب کردند. آنان «بی ثباتی نرخ عرضه شده از سوی واحدهای تولیدی و کمبود نظارت بر چرخه تولید» را از علل گرانی بیان کردند و خواستند در پی انتشار فهرست شرکت های دریافت کننده ارز فهرست مشابهی درباره واحدهای تولیدی منتشر شود تا بهانه ای برای گرانفروشی نداشته باشند.

 

ستاره،برگ برنده ایران در دوران تحریم شد

پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که فازهای اول و دوم آن در دولت های یازدهم و دوازدهم به بهره برداری رسیده، برگ برنده ایران در زمان تحریم است که می تواند علاوه بر حفظ خودکفایی، برنامه های تحریم بنزین و بحران آفرینی در کشور را ناکام بگذارد. پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در شرایطی راه‌اندازی شد که ممکن بود با وجود افزایش مصرف بنزین، واردات این فرآورده با مشکل روبرو شود.با توجه به سیاست رییس جمهوری آمریکا که تلاش می کند از همه ابزارها برای اعمال فشار به ایران استفاده کند، در صورت ناتوانی کشور در تولید بنزین، به سراغ تحریم صادرات بنزین به ایران نیز می رفت اما با توجه به راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، این ابزار فشار از دستان آمریکا خارج شده است.اکنون ایران می تواند براحتی نسبت به تولید و ذخیره سازی بنزین اقدام کند. در این میان، تنها نگرانی مربوط به داخل کشور است که مردم، مصرف بی رویه دارند و با خودروهای بی کیفیت تولیدی خودروسازان داخلی، این سرمایه های ملی را به راحتی می سوزانند.پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس از زمان راه اندازی مرحله نخست آن در اردیبهشت سال 1396 تا پایان خرداد امسال، از خروج پنج میلیارد و 400 میلیون دلار ارز جلوگیری کرد. با وارد مدار شدن همه فازهای پالایشگاه ستاره، ایران پس از ١٠٥ سال از واردات بنزین خودکفا می شود و حتی کشورمان می تواند به صادر کننده این فراورده نیز تبدیل شودپالایشگاه 360 هزار بشکه ای ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگ ترین پالایشگاه در دست ساخت میعانات گازی منطقه خاورمیانه به شمار می رود که تاکنون 2 فاز آن در بندرعباس راه اندازی شده است.سه فاز این پالایشگاه از ظرفیت تولید روزانه 36 میلیون لیتر بنزین و 14 میلیون لیتر گازوییل با استاندارد یورو4 اتحادیه اروپا برخوردار است.علاوه بر بنزین و گازوییل محصولات دیگری مانند 2 هزار تن در روز گازمایع، سه میلیون لیتر سوخت هواپیما و 130 تن گوگرد تولید و عرضه می شود.

 

هند به بانک های ایرانی چراغ سبز نشان داد

روزنامه هندی 'ایندیَن اکسپرس' روز شنبه گزارش داد که وزیر دارایی این کشور بانک مرکزی هند را مجاز دانست تا قبل از آعاز تحریم های آمریکا علیه ایران، با تاسیس یک شعبه از بانک ایرانی پاسارگاد در این کشور و بطور مشخص در بمبئی موافقت کند. پیوش گویال، وزیر دارایی هند با ارسال پیامی به بانک مرکزی این کشور اعلام کرد که هیچ اعتراضی ندارد تا این بانک بخش خصوصی ایران قبل از شروع مرحله نخست تحریم های آمریکا از 6 اوت (15 مرداد)، شعبه خود را در بمبئی تاسیس کند. بانک مرکزی هند چندی پیش اعلام کرده بود درحال بررسی درخواست سه بانک ایرانی برای افتتاح شعبه در هند است.بانک های ایرانی، درخواست دهنده افتتاح شعبه در هند شامل بانک پاسارگاد، پارسیان و بانک سامان است.درسالهای اخیر نبود کانال پرداخت بانکی بین دو کشور از مهمترین مشکلات تجار و افزایش مبادلات مالی بین دو کشور بوده است به گونه ای مقامات رسمی دو کشور به درخواست فعالان اقتصادی خواستار تسریع در گشایش شعبات بانکی بین دو کشور شده اند.مقامات هندی در پاسخ به پیگیری گشایش شعبات بانکی بین دو کشور اعلام کرده اند که منتظر پاسخ بانک مرکزی این کشور هستند.

 

سکه طی۲ ساعت ۱۲۰ هزار تومان گران شد

بازار طلا و سکه که امروز کاهشی شروع شده بود طی چند ساعت و از ظهر امروز به بعد به دنبال افزایش نرخ دلار، با افزایش چشمگیر قیمت‌ها همراه شد؛ به طوریکه سکه تمام ۱۲۰ هزار تومان گران شد.در بازار امروز سکه تمام طرح جدید ۱۷۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۷۴۰۰ تومان نسبت به آخرین قیمت هفته قبل ارزان شده بود اما دو - سه ساعت از این قیمت‌ها نگذشته بود که در پی افزایش نرخ ارز قیمت‌ها در بازار طلا و سکه هم افزایشی شد.سکه تمام طرح جدید که تا ساعت ۱۳ امروز دو میلیون و ۷۲۰ هزار تومان فروخته می‌شد، اکنون به دو میلیون و ۸۴۰ هزار تومان رسیده است. همچنین نیم‌سکه که حدود ۷۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به هفته قبل تجربه کرده بود و یک میلیون و ۳۰۵ هزار تومان قیمت داشت اکنون یک میلیون و ۳۵۵ هزار تومان فروخته می شود.ربع سکه هم تا ظهر امروز ۶۷۵ هزار تومان فروخته می‌شد که در حال حاضر به ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. سکه یک گرمی نیز از ۴۰۰ هزار تومان به ۴۰۵ هزار تومان افزایش یافته و هر گرم طلای ۱۸ عیار از ۲۲۹ هزار تومان به ۲۳۵ هزار تومان رسیده است.قیمت دارد که نسبت به هفته گذشته با ۷۴۰۰ تومان کاهش قیمت همراه شده است. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار ۹۹۰ هزار تومان داد و ستد می‌شود.

 

ایران به بازی جدید نفتی عربستان در اوپک واکنش نشان داد

نماینده ایران در اوپک به وزیر انرژی عربستان سعودی که اخیرا اعلام کرده کمیته نظارت مشترک وزیران اوپک و غیراوپک دیگر پایبندی کشورها به سهمیه تولید را رصد نمی‌کند و این توافق اکنون بنا را روی سقف تولید جمعی می‌گذارد، پاسخ داد.حسین کاظم‌پور اردبیلی اظهار کرد: در پاسخ به این اظهارات باید گفت اظهارات وزیر انرژی عربستان سعودی مصوبه اوپک نیست و نظر شخصی ایشان تلقی می‌شود. اعضا چنین قطعنامه‌ای در این رابطه ندارند. مقامات ایرانی هشدار داده اند که یکپارچگی اوپک در خطر است و بیژن زنگنه، وزیر نفت در نامه ای به تاریخ ۳۰ ژوئن خطاب به مزروعی نوشت: رفتارهای خودسرانه برخی از کشورهای عضو در افزایش تولید، بنیان اوپک را متزلزل می‌کند.مزروعی در پاسخ به زنگنه نوشت: ارزیابی اینکه گروه اوپک پلاس چگونه به سطح پایبندی ۱۰۰ درصدی بازمی‌گردد، بر عهده کمیته نظارتی مشترک است. این کمیته قرار است روزهای ۲۲ و ۲۳ سپتامبر در الجزایر دیدار کند و نشست رسمی اوپک نیز قرار است سوم دسامبر در وین برگزار شود.

 

وزیر اقتصاد"متخلفان ۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومانی" را نقره‌داغ می‌ کند

به دنبال انتقادات اخیر کارشناسان از پرداخت یارانه ۶۰۰ میلیارد تومانی به واردکنندگان خودرو و ابراز نگرانی از حیف و میل شدن بیت‌المال، وزیر اقتصاد به موضوع ورود کرده و ضمن هشدار به واردکنندگان خودرو، وعده داد حق مردم را ریال به ریال از متخلفان پس می‌گیرد.با دستور اخیر رییس‌جمهوری مبنی بر انتشار لیست شرکت‌های دریافت کننده ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا با هدف جلوگیری از گران‌فروشی این شرکت‌ها، چندی پیش بانک مرکزی لیست شرکت‌های واردکننده خودروی دریافت کننده ارز دولتی را منتشر کرد.این لیست بیانگر پرداخت ۱۲۱ میلیون یورو ارز دولتی به واردکنندگان خودرو در چند ماه اخیر بود. براین اساس مشخص شد با توجه به تفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد، حدود ۶۰۰ میلیارد تومان یارانه در قالب ارز دولتی به واردکنندگان خودرو پرداخت شده است.شرکت‌های رامک خودرو، بهمن موتور، یاران خودروی الوند، ابراهیمی شادمان محمد، ایران خودرو دیزل، جهان نوین آریا، ایرتویا، نادران کار موتور، کوشا خودرو نگین، آرین موتور پویا، نگین خودرو، نوشه تجارت سپهر، پاکرو سبز قشم، ماموت خودرو، ایمن تجارت جام جم، آرین موتور تابان، آپام خودروی الوند، نگین خودرو، آژمان نگین کارا، ملینا تجارت آرکا و کرمان موتور دریافت‌کننده ارز دولتی برای واردات خودرو هستند. اما رسانه‌ای شدن پرداخت یارانه ۶۰۰ میلیارد تومانی به واردکنندگان خودرو انتقاد شدید کارشناسان را به دنبال داشت. در یکی از این انتقادات عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد "باید مشخص شود ۶۰۰ میلیارد تومان یارانه پرداختی دولت از بیت‌المال به شرکتهای واردکننده خودرو، کجا رفته و چه سرنوشتی داشته است".در این میان وزیر اقتصاد وعده داده که "حق مردم را ریال به ریال از متخلفان می‌گیرم".

 

پایتخت،برق بد مصرف های دولتی را قطع کرد

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق تهران گفت: در راستای مصوبه هیات وزیران و ابلاغ بخشنامه استانداری تهران مبنی بر قطع سیستم‌های سرمایشی از ساعت ۱۳:۳۰ و کاهش مصرف انرژی، برق ۵۰ نهاد بزرگ و کوچک تاکنون قطع شده است. به گفته معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق تهران، طی هفته گذشته کلیه سازمان‌های دولتی و غیردولتی توسط ۲۵۰ اکیپ رصد و کنترل شده‌اند و براساس دستورالعمل می‌بایست تمام این نهادها از ساعات ۱۳:۳۰ سیستم سرمایشی خود را خاموش و قبل از آن نیز دمای آن را حداقل روی ۲۵ درجه سانتیگراد تنظیم کنند.چندی پیش حسین صبوری - مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران - گفت: در راستای سیاست‌های دولت مبنی بر اصلاح الگوی مصرف و سخنان رئیس جمهوری در جمع مدیران دستگاه‌های اجرایی دولت در خصوص کاهش مصرف برق و با توجه به بخشنامه قطع سیستم‌های سرمایشی ادارات تهران از ساعت ۱۳:۳۰ از سوی استانداری تهران، این شرکت به عنوان متولی تامین برق پایدار شهر تهران، نسبت به قطع برق آن دسته از دستگاه‌ها و ارگان‌هایی که این بخشنامه را رعایت نکنند، اقدام خواهد کرد.

 

هشدار خاموشی جدی‌تر شد

سخنگوی صنعت برق گفت: با توجه به این‌که دمای هوا تا روز سه‌شنبه در برخی از نقاط کشور به ویژه در تهران گرم‌تر می‌شود از مشترکان تقاضا داریم که به مساله مدیریت مصرف توجه بیشتری نشان دادند. سخنگوی صنعت برق با بیان این‌که صرفه‌جویی‌های اخیر و تغییر ساعات کاری ادارات منجر به کاهش ۴۰۰ مگاواتی مصرف برق در تهران و ۲۰۰۰ مگاواتی مصرف برق در کل کشور شده است، ادامه داد: اگر صرفه‌جویی مشترکان در روزهای اخیر نبود نیاز مصرف برق به بیش از ۶۰ هزار مگاوات می‌رسید، اما اکنون باید گفت که همچنان نیاز است که مشترکان به مساله مدیریت مصرف توجه کنند.معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر با بیان این‌که اگر مردم در ۲۰ روز باقی‌مانده زمان پیک صرفه‌جویی لازم را داشته باشند به گونه‌ای که مجبور به استفاده از آب سدها نباشیم، قطعا می‌توانیم نه تنها مساله برق را بلکه شرایط آب را نیز مدیریت کنیم.چندی پیش نیز شرکت توانیر ضمن عذرخواهی به دلیل محدودیت های به وجود آمده در شبکه برق از مشترکان درخواست یاری و کمک کرد و طی اطلاعیه ای از مشترکان خواست که با رعایت ۱۰ درصد صرفه جویی خاموشی را دور بزنند.

 

زمین شناس اسرائیلی از تهدید جدید علیه اسرائیل پرده برداشت

یکی از اساتید زمین‌شناسی دانشگاه دیویدسون اسرائیل گفت: زلزله تهدیدی بسیار بزرگ‌تر از ایران و حماس علیه اسرائیل است. هیمان ادامه داد:‌به نظر من زلزله بزرگترین تهدیدی است که در حال حاضر رژیم صهیونیستی با آن مواجه است.وی گفت: به طور قطع خطر زلزله جدی‌تر از خطر راکت‌های حماس و غزه و حتی خطر تهدیدهای ایران است.این استاد دانشگاه ادامه داد: اسرائیل برای چنین زلزله‌ای که می‌تواند به کشته شدن هزاران نفر منجر شود، آمادگی ندارد.طی دو هفته گذشته چندین زلزله کوچک در سرزمین‌های اشغالی رخ داده است که هیمن معتقد است این زلزله‌ها می‌تواند پیش لرزه‌های یک زلزله بزرگ باشد.روزنامه‌های محلی صهیونیست گزارش دادند آخرین زلزله بزرگ در مناطق اشغالی در سال 1927 رخ داد که به کشته و زخمی شدن هزاران نفر منجر شد.هیمن تاکید کرد: اسرائیل به زودی با یک زلزله بزرگ مواجه خواهد شد.وی ادامه داد:‌این زلزله به کشته شدن هزاران نفر منجر شده و صدها هزار نفر را آواره خواهد کرد. خانه‌ها در اسرائیل تخریب خواهد شد و آسیب جدی به اقتصاد این رژیم وارد می شود و این رژیم را ده‌ها سال به عقب بازخواهد گرداند.

 

«زد تی ای» از فهرست تحریم‌های آمریکا خارج شد

شرکت چینی ساخت تجهیزات مخابراتی «زد تی ای»که اوایل سال جاری به دلیل نقض تحریم‌های ایران، در فهرست تحریم‌های 7 ساله وزارت بارزگانی آمریکا قرار گرفته بود، در سایه توافق روسای جمهور آمریکا و چین در آخرین ملاقاتشان، از لیست تحریم خارج شد.آنطور که خبرگزاری فرانسه گزارش داده، این تحریم برداشته شده و حالا دیگر شرکت‌های آمریکایی می‌توانند قطعات دارای فن‌آوری بالا را برای استفاده در تجهیزات مخابراتی چینی، به زد تی ای بفروشند؛ نیاز اصلی این شرکت به پردازنده‌ها و مودم‌های کوآلکام آمریکایی است.وزارت بازرگانی آمریکا البته قول داده که این شرکت را تحت نظر داشته باشد تا دوباره به مسیر نقض تحریم‌های یکجانبه آمریکا و فروش تجهیزات به ایران و کره شمالی بازنگردد.فروردین ماه سال گذشته بنا شده بود که زد تی ای، ضمن اقرار به فروش تجهیزات به شرکت مخابرات ایران، 892 میلیون دلار خسارت به آمریکایی‌ها بپردازد تا بتواند به کار با شرکت‌های آمریکایی ادامه بدهد.پس از افشای این داستان، وزارت بازرگانی آمریکا تحریمی 7 ساله بر معاملات شرکت‌های آمریکایی با زد تی ای اعمال کرد.مذاکره‌کنندگان چینی پس از نرم شدن موضع آمریکایی‌ها در طی سفر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به چین، با طرف آمریکاییی توافق کردند که یک میلیارد دلار دیگر غرامت بپردازند، اعضای هیئت مدیره شرکت را تغییر دهند، نظارت بیرونی بر فعالیت داخلی شرکت را بپذیرند و 400 میلیون دلار به عنوان گرویی در یک حساب بگذارند تا در صورت نقض مجدد تعهدات طرف چینی، این مبلغ خود به خود مصادره شود.با عملی شدن این شروط، تحریم زد تی ای لغو شد.

 

ورود شترهای قطری به مراتع ایران کذب است/چنین درخواستی مطرح نیست

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، اجاره مراتع کشور و ورود و چرای شترهای قطری در این عرصه ها را تکذیب کرد.ترحم بهزاد  گفت: تاکنون هیچ تعداد نفر شتر از کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله قطر برای چرا وارد مراتع کشور نشده است.وی مباحث مطرح شده مربوط به ورود شتر از قطر و چرا در مراتع استان فارس را شایعه و بی اساس خواند و اظهار داشت: این شایعات در فضای مجازی با هدف ایجاد تنش های اجتماعی منتشر می شود.بهزاد با بیان این که واردات دام به کشور باید با توجه به ظرفیت مراتع کشور و بر اساس روندهای قانونی صورت گیرد، تصریح کرد: بر اساس تبصره (۱) ذیل ماده (۳) قانون حفاظت از منابع طبیعی کشور مصوب سال ۱۳۴۶ هرگونه بهره برداری از مراتع کشور مستلزم داشتن مجوز است و تاکنون هیچ مجوزی برای اجاره مراتع و چرای شترهای قطری در کشور صادر نشده است.وی در عین حال گفت: قطر نیز تاکنون مکاتبه و درخواستی برای ورود و چرای شتر در مراتع کشورمان نداشته و در صورت چنین درخواستی این موضوع به لحاظ امنیتی به مصوبه هیات وزیران و مجلس نیاز دارد.

 

دولت فساد‌ستیزی را از خودش کلید زد

رئیس جمهور پس از دریافت گزارش وزارتخانه‌ها درباره واردات خودورها ضمن دستورهای جدید به سه وزارتخانه و معاون حقوقی ریاست جمهوری؛ از رئیس قوه قضائیه خواست ترتیبی اتخاذ نمایند تا با دقت و سرعت و خارج از نوبت به این پرونده رسیدگی شود، مجرمان و متخلفان به مجازات قانونی برسند و اموال و سودهای کلان نامشروع به بیت‌المال بازگردد.حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در «گزارش به مردم»، تاکید کرده است: اینک با تلاش مسئولان اجرایی و بر اساس بررسی مجموع گزارش‌ها می‌توان از احتمال یک فساد هماهنگ از طریق مشارکت چند نفر از کارگزاران دولتی، یک شرکت رایانه‌ای و چند شرکت واردکننده خودرو سخن گفت.دکتر روحانی همچنین از معاون اول رئیس‌جمهور خواسته است برای جلوگیری از تکرار تخلفات مشابه و خشکاندن ریشه ها و عوامل فساد ساختاری، رسیدگی به لوایح «مدیریت تعارض منافع در خدمات عمومی» و « شفافیت» را در اولویت قرار دهد و نسبت به ارسال سریع آنها به مجلس شورای اسلامی اقدام نماید.

 

ساعات پیک در تهران اصلاح شد

ساعات پیک مصرف برق که با کم دقتی در اطلاعیه پیشین شرکت توزیع برق تهران بزرگ، 12 تا 16 و 20 تا 23 ذکر شده بود، در اطلاعیه جدید این شرکت اصلاح شد.طبق اطلاعیه امروز شرکت توزیع برق تهران بزرگ، در ساعات پیک مصرف (12 تا 17 و 20 تا 23) مشترکان تهرانی می بایست نسبت به صرفه جویی 10 درصدی در مصرف برق توجه لازم را داشته باشند.در این اطلاعیه، سه عامل "میزان مصرف"، "افزایش دما" و "ظرفیت شبکه" عوامل بروز قطعی های برق (مدیریت بار شبکه) اعلام شده اند.

 

آمار جهانی از میلیاردها دلار قاچاق از امارات و چین به ایران پرده برداشت

آمار تجارت خارجی دو کشور امارات و چین نشان می‌دهد در ۴ سال اخیر نزدیک به ۴۸ میلیارد دلار کالا از این دو کشور به ایران قاچاق شده است. یکی از شیوه‌های محاسبه آمار قاچاق کالا مقایسه خروجی گمرک مبدا با میزان ورودی گمرک مقصد است. طبق این روش، اگر فرضا از گمرکات کشور الف ۲۰ میلیارد دلار کالا به سمت کشور ب صادر شده باشد، اما گمرکات کشور ب فقط ۱۵ میلیارد دلار آن را ثبت کرده باشند، به معنای ورود ۵ میلیارد دلار از حجم مذکور به صورت قاچاق و غیررسمی است.در همین راستا آمارهای تجاری سازمان ملل متحد، نشان می‌دهد از دو کشور امارات و چین، در دوره چهارساله ۲۰۱۳ تا پایان ۲۰۱۶ بالغ بر ۱۲۷ میلیارد دلار کالا به مقصد ایران صادر شده است.در سوی مقابل، واردات اعلام‌شده ایران از دو کشور امارات و چین در دوره چهارساله مذکور ۷۹ میلیارد دلار بوده است. مقایسه این دو رقم بیانگر آن است که حدود ۴۸ میلیارد دلار کالای قاچاق از امارات و چین در دوره چهارساله ۲۰۱۳ تا پایان ۲۰۱۶ وارد ایران شده است.

 

گزارش ویژه شورای حقوق بشر در مورد فقر شدید در آمریکا جنجالی شد

پرفسور آلستن پس از بازدید از ۶ منطقه در ایالات متحده با گزارش جنجالی‌اش داد مقامات این کشور را درآورده است. ایالات متحده سرآمد ثروت، دانش و فناوری در جهان است اما همزمان ۴۰ میلیون نفر از شهروندانش در فقر به سر می‌برند. از این تعداد، ۱۸.۵ میلیون دچار فقر شدید هستند و ۵.۳ میلیون نیز در شرایطِ جهان سومی و فقر مطلق زندگی می‌کنند. در میان اعضای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) آمریکا بیشترین نرخ فقر جوانان و یکی از کمترین نرخ‌های مشارکت در انتخابات را دارد. در میان دموکراسی‌های ثروتمند، ‌ شهروندان آمریکا دارای بیشترین میزان چاقیِ بیش از حد هستند و  عمر کمتری را با بیماریِ بیشتر سپری می‌کنند. بیماری‌های قابل‌درمان در آن به طرز فزاینده‌ای شایع است و بالاترین نرخ افراد زندانی را دارد. ۱۰. واقعیتِ امروزِ آمریکا با آنچه رؤیای آمریکا نامیده می‌شود و به سرزمین فرصت‌های فقیران برای افزایش ثروت خود تعبیر می‌شود، ‌ متفاوت است. اکنون آمریکا به یکی از پایین‌ترین نرخ‌های تحرک اجتماعیِ بین‌نسلی را در میان کشورهای ثروتمند دچار است. فقر بالا در کودکان و جوانان، انتظار تغییر این وضعیت در آینده را سرد می‌کند.بر اساس آمارهای رسمی، ۱۲.۷% از مردم آمریکا در فقر زندگی می‌کنند. با ابزارهای دقیقتری که اداره سرشماری (The Census Bureau) استفاده کرده، این نرخ به ۱۴% می‌رسد.

 

صادرکنندگان قبل ازوضع تعرفه های تجاری هجوم آوردند

صادرکنندگان چین شتاب بیشتری به کار خود دادند و مازاد تجاری چین با آمریکا رکورد زد. این نتایج می‌توانند باعث شعله‌ور شدن بیشتر آتش جنگ تجاری با واشنگتن شوند.در ماه ژوئن ، صادرکنندگان  چین شتاب بیشتری به کار خود دادند و مازاد تجاری چین با آمریکا رکورد زد. این نتایج می‌توانند باعث شعله‌ور شدن بیشتر آتش جنگ تجاری با واشنگتن شوند.اما نشانه‌هایی از این‌ که صادرکنندگان در هفته اول جولای، قبل از اجرایی شدن تعرفه‌ها، با شتاب بیشتری محموله‌های خود را ارسال کرده‌اند، اشاره می‌کند که این رشد میزان مازاد تجاری، یک اتفاق موردی است. تحلیل‌گران انتظار دارند در ماه‌های آینده با آغاز آسیب رساندن تعرفه‌ها، شرایط تجاری نامطلوب‌تری برای تراز تجاری چین اتفاق بیافتد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha