پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
بانوان

حوزه/تعدادی از دختران و بانوان فعال در عرصه‌های مختلف سمنان با ارائه نظرات و دیدگاه‌های خود معضلات نسل جوان به‌خصوص دختران را موردبررسی و کنکاش قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، اول ذی‌القعده مصادف با تولد حضرت معصومه(س) به‌عنوان روز دختر نام‌گذاری و مقام دختر در جامعه گرامی داشته شده؛ روز دختر بهانه‌ای است تا به جایگاه دختر در جامعه اهمیت ویژه‌ای داده شود و قدر و منزلت دخترها کمی بیشتر در جامعه و حتی توسط خود دختران دانسته شود.

یکی از موضوعات مهم اجتماعی امروز جایگاه و نقش دختر در عرصه خانواده و اجتماع است و ازاین‌رو و به بهانه میلاد باسعادت حضرت معصومه(س) به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین الگوها برای دختران سرزمینمان، به حضور تعدادی از دختران و بانوان فعال در عرصه‌های مختلف سمنان رسیدیم تا با آنان درباره موضوع مهم هویت در دختران و نیز نقش خانواده‌ها در تسهیل هویت‌یابی آن‌ها گفتگو کنیم.

خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان در گزارشی با موضوع دختران امروزی و دغدغه‌های پیش رو، نظرات دختران فعال در عرصه‌های فرهنگی، دینی، اجتماعی استان سمنان را موردبررسی قرار داده است که حاصل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

* ضمن تقدیر و تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، به‌عنوان یک دختر ایرانی، به نظر شما یک دختر ایرانی چه ویژگی‌هایی دارد؟

سمیه عبادی: دختران ایرانی دخترانی مهربان و باگذشت و دلسوز و متدین و باعفت هستند گرچه امروزه باوجود ماهواره و فضاهای مجازی بیشتر دختران به سمت دیگری سوق پیداکرده‌اند ولی هنوز دختران باایمان و باحجاب در این سرزمین بسیارند.

محدثه معصومیان: دختران ایرانی دختران نجیب، فهمیده و دخترانی اصیل هستند.

سپیده علی‌اکبر خانی: یک دختر ایرانی ویژگی‌های متمایزی با دختران دیگر کشورها دارد و دختر ایرانی دختری مهربان، خوش‌اخلاق، با اصالت، بی توقع، شیرین‌زبان، اصیل و زیبا هستند.

فاطمه تورانیان: دختر ایرانی دختری خوش‌قلب، مهربان و باهوش است.

سمیه سادات متولیان: یک دختر ایرانی سوای از همه ویژگی‌های خوب و مثبتی که با خود دارد، دختری با اصالت و فهمیده است.

*برخی از افراد در جامعه امروزی با استدلال اینکه حجاب مانعی برای رشد و پیشرفت و ترقی یک زن در جامعه به شمار می‌رود آن را کنار می‌گذارند، شما به‌عنوان یک بانوی با حجاب و فعال در عرصه‌های مختلف در این استان، آیا حجاب را مانع پیشرفت یک دختر می‌دانید؟

سمیه عبادی: خیر، هیچ‌گاه حجاب مانعی برای پیشرفت یک دختر نیست بلکه برعکس دختران زیادی بوده‌اند که با داشتن حجاب به مراحل بالا از جامعه چه ازنظر تحصیل، چه ازنظر شغل دست پیداکرده‌اند.

محدثه معصومیان: خیر، حجاب یک دختر و زن هیچ‌گاه مانعی برای رشد و پیشرفت و ترقی او در جامعه نیست.

سپیده علی‌اکبر خانی: نه برعکس و اینکه حجاب یک زن حاصل آرامش بیشتر او بوده و مانعی برای پیشرفتش نیست.

فاطمه تورانیان: نه اتفاقاً حجاب به دختر شخصیت می‌دهد و او احساس می‌کند که در جامعه، به‌عنوان یک انسان و شخصیت محترم به او می‌نگرند.

سمیه سادات متولیان: هرگز چنین نیست و بنده به این اعتقاد ندارم که حجاب یک زن مانع رشد او شود.

*می‌گویند دختران امروزی نسبت به نسل مادران و مادربزرگانشان متفاوت‌ترند یا به تعبیر دیگر اینکه به‌روزتر و مدرن‌تر هستند، به نظر شما مهم‌ترین دغدغه‌های دختران امروزی چیست؟

سمیه عبادی: متأسفانه دغدغه دختران امروزی نشأت گرفته از ماهواره و فضای مجازی است که چطوری تیپ بزنند دنبال مد روز و چشم‌وهم‌چشمی باشند، دغدغه دیگر دختران بودن در جامعه‌ای به‌دور از آسیب است که خطراتی به دنبالشان نباشند.

محدثه معصومیان: نمی‌شود گفت همه آن‌ها اما بسیاری از دختران امروزی به دنبال امروزی و به‌روز بودن، جلب‌توجه کردن و تیپ زدن هستند.

سپیده علی‌اکبر خانی: برخی از دختران امروزی دغدغه آنان آرایش کردن و مثلاً به‌روز بودن شده است.

فاطمه تورانیان: دغدغه جدی بسیاری از دختران امروزی در زمینه موفقیت در حوزه تحصیلی و شغلی و جایگاه ویژه داشتن در جامعه است.

سمیه سادات متولیان: اکثر دختران امروزی در جامعه در دغدغه آرایش و تیپ زدن و امروزی بودن هستند.

*«دختران امروز؛ مادران فردا» عنوانی که همه‌جا آن را مطرح می‌کنند، به نظر شما جایگاه دختران در جامعه امروزی چگونه است؟

سمیه عبادی: جایگاه دختران در جامعه امروزی اصلاً جایگاه مناسبی نیست تنش‌ها و مدهای امروزی دختران بیشتر به یک کالا تبدیل کرده است که هرروز باید نو و زیبا شوند و آن‌ها را از مسئولیت خود دور کرده‌اند روح دختران لطیف است و نباید در این جایگاه باشند تا سرخورده نشوند.

محدثه معصومیان: جایگاه دختران نسبت به گذشته بالاتر رفته است ولی بازهم آن‌جور که باید به حرف‌ها و پیشنهادهای آن‌ها توجه نمی‌شود.

سپیده علی‌اکبر خانی: به خود فرد بستگی دارد که چگونه چگونه در جامعه رفتاری انجام دهد و چه واکنشی نسبت به جامعه داشته باشد.

فاطمه تورانیان: جایگاه دختران در جامعه به نظر بنده در آن جایگاه خودش نیست و بیشتر دختران امروزی فقط به مدارج تحصیلی بالا و رسیدن به موقعیت شغلی بهتر فکر می‌کنند و درصورتی‌که جایگاه دختران مهم‌تر و فراتر از این‌هاست و باید برای مادر خانه شدن تربیت شوند.

سمیه سادات متولیان: دختران در زندگی امروز جایگاه و اهمیت زیادی پیداکرده‌اند و توجه خاصی مخصوصاً از طرف خانواده به آن‌ها می‌شود ولی هر خانواده‌ای دختر خود را با توجه به دیدگاه و نگرش خود تربیت می‌کند.

*به‌عنوان یک فعال در عرصه‌های مختلف در جامعه، نیاز جامعه دختران استان سمنان را در چه چیزهایی می‌بیند؟ آیا امکانات سطح در این استان برای بانوان مناسب است؟

سمیه عبادی: نیاز دختران استان،  بودن مکان‌هایی چه ازنظر تفریحی چه ازنظر رفاهی و خرید و بودن سالن و زمین‌هایی که فقط فقط برای خانم‌ها باشد تا بتوانند بدون اضطراب یک تفریح یا خرید سالم داشته باشند و وجود شغل‌هایی مناسب برای دخترانی که علاقه به کاردارند، خیر امکانات سطح در این استان برای بانوان مناسب نیست.

محدثه معصومیان: نیاز به تفریح و ایجاد پارک‌های مخصوص بانوان، باشگاه‌هایی با امکانات کافی و کامل

سپیده علی‌اکبر خانی: مراکز تفریحی که کم است و خواستار این هستیم که پارکی مخصوص بانوان باشد.

فاطمه تورانیان: تعداد مراکز تفریحی مخصوص بانوان متوسط است اما باید تعداد مراکزی که خانم‌ها فعالیت فرهنگی بیشتری داشته باشند گسترش یابد.

سمیه سادات متولیان: نیاز به انواع ورزش و تفریح – پارک بانوان و باشگاهی که ورزش مناسب و بدون آهنگ داشته باشد.

*به‌عنوان آخرین سؤال و سؤال پایانی در این محور گفت‌وگو، حمایت‌های مسئولین تاکنون چگونه بوده و انتظارات شما از آن‌ها چیست؟

سمیه عبادی: به نظر من مسئولین حمایت‌های کمی برای دختران انجام داده‌اند، انتظار من به‌عنوان یک دختر در این استان این است که خواهران را در زمینه‌های مختلف حمایت کنند و آن‌ها را کوچک و ضعیف ندانند.

محدثه معصومیان: مسئولین در بسیاری از حوزه‌های ضروری ویژه بانوان تاکنون حمایت درست و خاصی نیز نداشته‌اند.

سپیده علی‌اکبر خانی: حمایت خاصی در حوزه بانوان از مسئولین ندیدیم.

فاطمه تورانیان: مسئولین که اصلاً به فکر نیستند و در برخی موارد می‌شود گفت واقعاً تنبل هستند و انتظار ما از مسئولین این است که دغدغه فرهنگی داشته باشند.

سمیه سادات متولیان: مسئولین تاکنون حمایت خاص و چشمگیری از بانوان نداشته‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha