شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت‌الاسلام لقمانی

حوزه/شادی «مؤمنانه، پیامبرانه، عاقلانه و مسلمانه» در شب ولادت باسعادت حضرت معصومه(س) از سوی حجت‌الاسلام لقمانی در حرم مطهر امام رضا(ع) تبیین شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت‌الاسلام احمد لقمانی، در سلسله نشست‌های «دین، نشاط، زندگی» که در صحن جمهوری اسلامی دایر می‌شود، اظهار داشت: هر انسانی در زندگی نیاز به شادی، نشاط و تفریح دارد یکی از بلاهای پیدا و پنهان در زندگی؛  بی‌انگیزگی، افسردگی و دل‌مردگی است متأسفانه شادی بعضی در پوشیدن لباس‌های برند، داشتن اتومبیل‌های مدل بالا، خانه و ویلاهای تفریحی محدود می‌شود.

این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه در زندگی سه نوع شادی «عاقلانه و مسلمانه»، «مؤمنانه» و «پیامبرانه» داریم، تصریح کرد: مسلمِ مؤمن باید شاد باشد؛ شادی «مسلمانه و عاقلانه» دارای سه رکن الهی، اجتماعی و خانوادگی است که در واقع تشکیل دهنده اضلاع مثلث شخصیت انسان هستند.

وی با اشاره به اینکه «شادی» ضرورت زندگی انسان مسلمِ عاقل است، افزود: امام صادق(ع) فرموده‌اند که« سزاوار است برای مسلمان عاقل که ساعات شبانه روز را سه قسم کند؛ بخشی از عمر را به کارهای خود و خداوند اختصاص دهد، قسمتی را به دیدار و گفت‌وگو با دوستان و بخش دیگر را به لذت‌های مباح زندگی بگذراند».

حجت‌الاسلام لقمانی شادی «مؤمنانه» را دومین نوع شادی عنوان کرد و گفت: بنا به فرموده امام محمد باقر(ع) تفریح مؤمن سه چیز است؛ گپ و گفت با دوستان، نماز شب و خوش‌خلقی با همسر، که خوش‌خلقی و در کنار همسر بودن هم‌سنگ با نماز شب بیان شده است.

وی افزود: سومین نوع، شادی «پیامبرانه» است به طوری که خداوند به حضرت داوود(ع) وحی کرد با نام من لذت ببر و با ذکر من کیف کن.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اینکه اگر شادی درون انسان نباشد در بیرون پیدا نمی‌شود، متذکر شد: هر مقدار به دارایی ما افزوده شود، پریشانی ما هم بیشتر می‌شود، بعضا تصور می‌کنیم وقتی تمام ارکان آسایش زندگی فراهم شود به آرامش می‌رسیم در حالی‌که آغاز بی‌آرامشی است.

313/28

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha