جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
معصومه

حوزه/ استاد حوزه علمیه گفت: حضرت فاطمه معصومه (س) نماد ولایتمداری، زهد و پارسایی است و در عرصه ولایتمداری، عبادت و حوزه بانوان یگانه دوران خود بودند، ولایت مداری و عشق به امامت که رمز پیروزی مسلمانان است را از ویژگی های آن حضرت دانست.

حجت الاسلام  والمسلمین سروری در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، پیرامون ابعاد شخصیتی حضرت معصومه(س)، اظهار کرد: از منظر روان شناختی و جامعه شناختی، انسان همواره نیازمند به الگویی رفتاری و نمونه ای عملی است و وجود الگوهای رفتاری نقش بسیار مهمی در سازندگی انسان ها دارد.

وی افزود: الگو در فرهنگ و علوم اجتماعی، به افراد کامل و رشد یافته ای گفته می شود که لیاقت سرمشق بودن دیگران را دارند، الگوپذیری، به معنای فرایند پیروی از یک مدل عینی و راهنمای عمل در رفتار و کردار بوده و اگرچه در همه دوره های زندگی انسان کم و بیش مطرح است، ولی این فرایند در دوره جوانی کارکرد بیشتری دارد.

حجت الاسلام سروری در ادامه گفت: شاخصه های حضرت معصومه(س) به عنوان بانویی فرهیخته الگویی است که با وجود اینکه ایشان دختر جوانی بودند، از نظر عبادی، علمی و سیاسی نقش خود را به خوبی ایفا کرده و با حرکت به سوی حفظ حریم ولایت و امامت، نشان دادند زن در همه عرصه ها می تواند فعال باشد.

وی با بیان این که دختران امروز هم باید بتوانند این نقش ها را در جامعه داشته باشند، حضور زنان در عرصه های اجتماعی را دارای اهمیت و ارزش قلمداد کرد و گفت: اگر نقش و جایگاه زنان و دختران به خوبی تعریف شده باشد، هیچ گاه فعالیت اجتماعی زنان به یک آسیب تبدیل نمی شود؛ چرا که همانطور که امام(ره) فرمودند از نظر اسلام وظیفه زن تربیت انسانهاست.

محقق وپژوهشگر حوزه افزود: تعمیق و گسترش پیام دین در مورد دختران با محوریت وجود پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، معرفی حضرت معصومه(س) با عنوان الگوی دختر مسلمان پیش رو و تحول آفرین و تأکید بر نقش دختران در فرهنگ ایران اسلامی با تبیین جایگاه دختران در انقلاب و جمهوری اسلامی ضروری است.

وی با تأکید بر تربیت و پرورش بهینه دختران و الگوپذیری از زندگانی کریمه اهل بیت(ع)،گفت: گسترش فرهنگ خودباوری، حیا و حجاب در میان دختران، اصلاح نگرش های جامعه، خانواده و رسانه ها نسبت به آنان و همچنین الگودهی بهینه از منش حضرت معصومه(س) و تأکید بر فراگیری برنامه ها و پرهیز از توقف در چارچوب های تکراری نیز برای بازیابی جایگاه دختران در جامعه دنبال شود.

حجت السالام سروری ولایت مداری و عشق به امامت که رمز پیروزی مسلمانان است را از ویژگی های آن حضرت دانست و با اشاره به مقام شفاعت آن بزرگوار در قیامت، گفت: ایمان استوار و دانش سرشار از ویژگی های دیگرحضرت معصومه(س) است.

این استاد حوزه در ادامه گفت :بانوان جامعه باید در همه امور از این بانوی بزگوار جهان اسلام الگو گرفته و به خاطر داشته باشند، جامعه با الگوگرفتن از سیره و زندگی چنین شخصیت هایی، از گزند بسیاری از آسیب های اجتماعی در امان خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha