جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 حجت‌الاسلام احمد لقمانی در سلسله نشست‌های «دین، نشاط، زندگی

حوزه/ حجت‌الاسلام لقمانی در جمع زائران و مجاوران رضوی گفت: ریشه بسیاری از خودکشی‌ها نپذیرفتن شرایط واقعی زندگی است، بعضی افراد از امکانات زندگی خویش بیش از اندازه انتظار دارند، عده ای زندگیشان فقط دو نیمه دارد یا در حسرت گذشته به سر می‌برند یا در حال رویا و خیال‌پردازی در آینده هستند و از زندگی لذت نمی‌برند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت‌الاسلام احمد لقمانی در سلسله نشست‌های «دین، نشاط، زندگی» که در صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود، به تبیین موضوع خودمراقبتی پرداخت و گفت: خود مراقبتی به مفهوم تعالی و عالی شدن، مراقب گوهر وجودی خویش بودن و ارزشمند شدن است، انسان هرچقدر خود را ارزشمندتر بپندارد، بیشتر از خود مراقت می‌کند.

وی با بیان اینکه هیچ‌کس به اندازه خود ما به ما خیانت نمی‌کند، بنابراین اگر امروز جلوی اشتباهات خود را نگیریم، فردا اشتباهات جلوی ما را خواهند گرفت، افزود: انسان در مسیر زندگی باید هدف را مشخص کند و نسبت به رفتارش مراقبت داشته باشد؛ هراندازه انسان نسبت به گوهروجودی خویش شناخت داشته باشد بیشتر مراقب هست.

گام‌های خودمراقبتی

حجت‌الاسلام لقمانی به گام‌های خودمراقبتی اشاره و عنوان کرد: «مهربان بودن با خود» اولین گام خودمراقبتی است؛ کسانی که نسبت به خود مهربان هستند مراقبند چه می‌گویند و چه می‌شنوند، کسانی که قدر خویش را بدانند نسبت به خود بدی نمی‌کنند، اما کسانی که نسبت خود ظلم و ستم می‌کنند در واقع گوهر وجودی خویش را خرد می‌کنند. امیرمؤمنان حضرت علی(ع) فرموده اند: «کسی که نسبت به خود بدی می‌کند، از او انتظار خوبی به دیگران نداشته باشید».

وی با اشاره به اینکه «توجه به خویشتن» دومین گام است یعنی از خود برای خود رقیب و نگاهبان قرار دهیم در واقع باید بتوانیم بر نفس خود غلبه کنیم، خاطرنشان کرد: بزرگان اخلاق برای مراقبت خویش چهار عمل داشتند و چه خوب است ما نیز آنها را در زندگی لحاظ کنیم، هر صبح مشارطه؛ یعنی با خود شرط کنیم که مثلا امروز یک نگاه ناروا یا کلام ببیهوده نداشته باشیم، دوم از صبح تا شب مراقبه، شب محاسبه پس از آن هنگام خواب معاتبه یعنی خود را نکوهش و جریمه کنیم.

حجت‌الاسلام لقمانی «بینش و شناخت روشن نسبت به خود و دیگران»، «پذیرفتن خود و جهان اطراف با تمام واقعیات»، «به اندازه امکانات از خود انتظار داشتن» و «حریم خصوصی و خلوت داشتن»، «عشق و علاقه به الگوهای الهی»، «رفتار صادق و بی‌آلایش داشتن» و «استقلال در اندیشه و عمل» را گام‌های دیگر خودمراقبتی برشمرد.

کارشناس رسانه ملی تصریح کرد: ریشه بسیاری از خودکشی‌ها نپذیرفتن شرایط واقعی زندگی است، بعضی افراد از امکانات موجود زندگی خویش بیش از اندازه انتظار دارند، عده ای زندگیشان فقط دو نیمه دارد یا در حسرت گذشته به سر می‌برند یا در حال رویا و خیال‌پردازی در آینده هستند و از زندگی لذت نمی‌برند.

حجت‌الاسلام لقمانی تأکید کرد: این که استقلال در عمل داشته باشیم، یعنی نباید هیجانی شد و عجولانه تصمیم گرفت برخی با تصمیمات عجولانه مسیر زندگی خود را به بیراهه برده اند، مثلا کسانی که تمام دارایی خود را صرف شرکت های هرمی کرده‌اند.

وی به روایتی در این خصوص اشاره و بیان کرد: «اگر کسی خانه‌اش را بدون عذر موجهی بفروشد و صرف اموری کند تا درآمد بیشتری داشته باشد، خداوند فرشته ای را مأمور نابود کردن آن پول می کند»، چرا که خانه و بیت مقدس است به طور مثال برخی با فروش منزل و مضاربه ،خود و خانواده خویش را بیچاره نموده‌اند به صرف اینکه هوس پولدار شدن داشته‌اند.

رأی‌اولی‌ها؛ ابزار نامزدهای انتخاباتی برای رأی جمع کردن

حجت‌الاسلام لقمانی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به این موضوع که نوجوانان و جوانان با این تفکر که خود بزرگ شده‌ و نیاز به مراقبت بزرگترها ندارند، متذکر شد: گاهی شیطان و دشمنان شیطان‌صفت برای فریب جوانان آنها را با چنین جملاتی مغرور می کنند که خود بزرگ شده‌ای و نیاز به مراقبت والدین نداری، نمونه آن را هرزگاهی در انتخابات مشاهده می‌کنیم؛ عده ای برای رأی جمع کردن سراغ رأی اولی‌ها می روند و خطاب به بزرگترها می‌گویند، چرا خود را قیم نسل جوان می‌دانید اجازه دهید خود آنها تصمیم بگیرند. دقت داشته باشید از چه جملات فریبنده و لوکسی استفاده می‌کنند.

کارشناس برنامه تلویزیونی سمت خدا افزود: توجه داشته باشید یکی از بهترین راه هایی که می توان با نسل جوان در این زمینه همسویی و همدلی کرد؛ استفاده از تجربیات، خاطرات، نشان دادن نمونه‌های عبرت‌آمیز در اطراف و اجتماع است که باعث رشدفکری آنها می‌شود.

313/28

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha