پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجاب

حوزه/ حجاب مانند صدف، گوهر وجودی زن را در خود حفظ می کند و نباید در نگاه بانوان کشورهای اسلامی نادیده گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند؛ زن، به خاطر ارزش و كرامتي كه دارد، بايد محفوظ بماند، خود را حراج نكند و در بازار سوداگران شهوت خود را به بهاي چند نامه و نگاه و لبخند، نفروشد.

زن به خاطر لطافتي كه دارد، نبايد در دست هاي خشن كامجويان ديوسيرت، كه نقاب مهرباني و عشق به چهره دارند، پژمرده شود و پس از آن كه گل عصمتش را چيدند، او را دور اندازند يا زير پايش له كنند. زن به خاطر عصمتي كه دارد و ميراث دارِ پاكي مريم است، نبايد بازيچه هوس و آلوده به ويروس گناه شود. گوهر عفاف و پاكي، كم ارزش تر از طلا و پول و محصول باغ و وسايل خانه نيست.

این زن است که اگر مانند مرواریدی در صدف بماند، نگاه یغماگر گرک صفتان متوجه زیبایی اش نمی شود و دستی به جدال با وی بر نمی خیزد.

قرآن مي فرماید: زنان خودآرايي و خودنمايي و عشوه گري نكنند، تا مورد آزار بيماردلان قرار نگيرند. «فَلا تَخضَعنَ بِالقَولِ فَيَطمَعَ الّذي في قلبهِ مرضٌ».

حجاب در وصیت نامه شهدا

 چفیه های زیادی در هشت سال دفاع مقدس به خون آغشته شد تا امروز چادر دختران ایران اسلامی خاکی نشود و چه ظلم است وقتی عده ای بدون توجه به وصیت شهدا، خون این فرشته های آسمانی را پایمال می کنند.

شهید محمّد على رجایى در بخشی از وصیت نامه خود می فرمایند: خواهران ما در حالى که چادر خود را محکم برگرفته‏اند و خود را هم چون فاطمه و زینب حفظ مى‏کنند، هدف‏دار در جامعه حاضرشده‏‌اند.

شهید احمد پناهی هم در وصیت نامه خود می گوید: حجاب شما سنگری است آغشته به خون من که اگر آن را حفظ نکنید به خون من خیانت کرده اید.

شهید منصور رنجبران هم این گونه می گوید: این دنیا زودگذر است و به زودی همگی ما برای پاسخ در میز محاکمه الهی حاضر می شویم و آن موقع است که از شما سوال می شود ای زنان آیا پیرو حضرت فاطمه(س) بودید یا نه؟ چه جوابی دارید بدهید؟

در وصیت نامه  شهید عبدالله محمودى هم می خوانیم: و تو اى خواهر دینى‏ام؛ چادر سیاهى که تو را احاطه کرده است ازخون سرخ من کوبنده‏تر است.

 کلامی از مردان بزرگ انقلاب

یادمان نمی رود روزگاری رهبر کبیر انقلاب اسلامی(ره) در مورد وصیت نامه شهدا می‌فرمود:« این وصیت‌نامه‌‏هایی که این عزیزان می‌نویسند مطالعه کنید. پنجاه سال عبادت کردید، و خدا قبول کند، یک روز هم یکی از این وصیت‌نامه‏ ها را بگیرید و مطالعه کنید و تفکر کنید.»

چند سال پیش بود که رهبر معظم انقلاب هم در یکی از دیدارهای رسمی‌شان به خواندن وصایای شهدا توصیه داشتند، ایشان  فرمودند: «این وصیت‌نامه‌هایی که امام می‌فرمودند بخوانید، من به این توصیه‌ ایشان خیلی عمل کرده‌ام. هرچه از وصیت‌نامه‌های همین بچه‌ها به دستم رسیده - یک فتوکپی، یک جزوه - غالباً من اینها را خوانده‌ام؛ چیزهای عجیبی است. ماها واقعاً از این وصیت‌نامه‌ها درس می‌گیریم. این‌جا معلوم می‌شود که درس و علم و علم الهی، بیش از آنچه که به ظواهر و قالب‌های رسمی وابسته باشد، به «حکمت معنوی» - که ناشی از  نورانیت الهی است - وابسته است. آن جوان خطش هم بزور خوانده می‌شود، اما هر کلمه‌اش برای من و امثال من، یک درس راهگشاست و من خودم خیلی استفاده کرده‌ام...وقتی معنویت هست، دلها مجذوب آن می‌شود. وقتی دل‌ها مجذوب شد، نیروها به دنبال دل‌ها و اراده‌ها حرکت می‌کند. وقتی این‌طور شد، بزرگترین قدرت‌ها نمی‌توانند یک ملت را شکست بدهند. برادران! این واقعیت در ایران اتفاق افتاد؛ بزرگترین قدرت‌های دنیا نتوانستند ایران را شکست بدهند.»

بی حجابی آزادی نیست، اسارت در دست هوس بازان است

حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی نیز در خصوص عفاف و حجاب در جمع بانوان بسیجی گفت: از شاخص‌ترین و مهمترین آسیب‌های دشمن، آسیبی است که به فرهنگ زنان و خانواده وارد کردند که هنوز آثارش را در جامعه می‌توان دید. عناصر بیگانه از منع حجاب به عنوان یک نوع آزادی تعبیر می‌کنند و در اجرای این آزادی چه خون‌هایی که ریخته شد و اهانت‌هایی که به زن وارد شد و چه بسیار زن‌هایی که از سال ۱۳۱۴ تا ۱۳۲۰ از خانه بیرون نیامدند تا شرف چادر حفظ شود، در زمان قدیم تمام کار خانه‌ها را زن‌ها انجام می دادند و پرورش دهنده نسل آینده بودند، ولی دشمن این فعالیت‌ها را یک نوع عقب‌ماندگی بیان کرد و زنان را به خیابان کشاند.

وی با اشاره به اینکه زنان در این جامعه پر از فتنه باید رسالت خود را به خوبی انجام دهد و راهشان را با بصیرت انتخاب کنند، گفتند: امروز متاسفانه فرهنگ غرب در برخی خانواده ها مشاهده می شود که این در حالیست که همین فرهنگ غربی در اروپا بنیان خانواده را از بین برده است، این بی عفتی ها و بدحجابی ها که ریشه در خانواده دارد، می تواند یک جامعه ای را نابود کند.

حجاب محدودیت ساز نیست

برخی از کارشناسان و طلاب خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار حوزه در بیرجند بر اهمیت حفظ حجاب و عفاف تاکید کردند.

حجت الاسلام محمد صادقی، یکی از کارشناس مذهبی خراسان جنوبی، پوشش اسلامی برای زنان را یکی از ضروریت های دین مقدس اسلام دانست و گفت: حفظ حجاب نه تنها به نفع زن و جامعه است، بلکه تضادی با آزادی ندارد.

وی بیان کرد: از منظر حضرت زهرا(س) نزدیک ترین حالات زن به خداوند متعال، هنگامی است که از دید نامحرمان دور نماید و در منزل به خانه داری و تربیت فرزند و پذیرایی از همسر خود بپردازد.

این کارشناس مذهبی با اشاره به جایگاه حجاب و عفاف در اسلام، بیان کرد: حجاب در اسلام به معنای پرده نشینی نیست، بلکه پوششی معقول برای جلوگیری از فساد و حفظ کرامت زن است.

حجت الاسلام صادقی ادامه داد: از بین رفتن حجاب در جوامع کنونی نماد رشد و پیشرفت نیست بلکه نماد غرب زدگی است.

حجاب بهترین حالت رشد انسان

حجت الاسلام قنبرعلی آل بویه نیز در گفت و گو با خبرنگار حوزه در بیرجند، بیان کرد: حجاب از بهترین ابزار برای در امان ماندن از پلیدی های جامعه است.

وی با بیان اینکه حجاب بهترین حالت برای رشد و نمو یک زن است، افزود: باید انسان برای رشد به این نتیجه برسد که فرامین الهی سازنده و به آن عمل کند.

این کارشناس مذهبی عدم رعایت حجاب را ضربه زدن به گوهر وجودی زن دانست و اظهار کرد: منشا بسیاری از آسیب های اجتماعی مانند طلاق در رعایت نکردن حجاب است.

حجت الاسلام آل بویه گفت: تمام آسیب های اجتماعی مانند تب بوده که برخاسته از یک ویروس است و باید درمان شود.

وی با بیان اینکه بی حجابی ویروسی برای جامعه است، اظهار کرد: دشمن نیز به دنبال حجاب زدایی بوده چراکه در دیگر جنگ ها شکست خورده است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به ازدواج های سفید بیان کرد: این فرهنگ برخواسته از غرب بوده که در بین جوانان کشور به چشم می خورد.

حجت الاسلام آل بویه با بیان اینکه خداوند با حجاب برای زن حرمت قائل شده است، اظهار کرد: وقتی یک زن برای حرمتی که خداوند قائل شده، احترامی قائل نشود، به بیراهه می رود.

مرزهای عفاف و حجاب کم رنگ شده است

وی خاطر نشان کرد: امروز عملکرد برخی از افراد که برای احیای حجاب و عفاف اقدام می کنند،غلط بوده و باید تغییر کند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: برخی با رفتارهای خصمانه برای حفظ حجاب قدم برمی دارند و برخی هم تنها رفع تکلیف می کنند.

حجت الاسلام آل بویه با بیان اینکه علوم انسانی  که در دانشگاه تدریس می شود بر محور امانیسم است، افزود: این علوم را کسانی نوشته اند که به فکر سرمایه داران غربی هستند.

وی با بیان اینکه امروز مرزهای عفاف کم رنگ شده است، افزود: باید این شرایط را با همکاری مردم و متولیان جبران کنیم.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: آرامش روحی، استحکام پیوند خانواده، حفظ نسل، جلوگیری  از سوء قصد و تجاوز، پائین آمدن آمار طلاق و خودکشی، حفظ شخصیّت و انسانیّت زن، و نجات او از چشم ها و دلهای هوسباز از جمله آثار حفظ حجاب می باشد.

سخن پایانی

غرب گرایی آن چیزی است که برخی ها در داخل کشور بسیار زیاد به آن بها می دهند و اهداف گسترده ای را دنبال می کنند، لذا امروز وظیفه تک تک مردم به ویژه بانوان کشور بیش از پیش قابل ارزش است و باید به خود آییم.

نمی دانیم چه بر سرمان آمده که اکنون شهدا را تنها با هویت «ایثارگر دفاع مقدس» می شناسیم؛ چه شده که حتی برای یک بار سراغ وصیت نامه شان را نگرفته ایم. اگر ساعتی را پای این سخنان گهربار تفکر می کردیم، اکنون دچار غرب گرایی نمی شدیم.

مگر نه این است که رهبرمان، امروز هم بر حجاب تاکید می کنند. به راستی که چه زیبا بیان می کنند « حجاب برای زن، به معنای ذلت نیست؛ بلکه به معنای عصمت و حفظ زن است و نه فقط عصمت و حفظ زن، بلکه عصمت و حفاظت زن و مرد هر دوست.حجاب به معنای چادر نیست؛ اما چادر در نزد ما ایرانی ها که زن های ما از قدیم داشتند، بهترین نوع حجاب است».

اگرچه اهمیت حجاب بر کسی پوشیده نیست، اما گاه برخی ازافراد ناآگاهانه گرفتار دام شیطانی دشمن شده و در گردابی از مدگرایی های غربی گرفتار می شوند. شاید نیم نگاهی به شهدا و نهادینه فرهنگ عمل به وصیت شان بتواند دردی از جامعه را تسکین باشد که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

گزارش: رقیه رحمتی راد

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha