جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جلسه استاندار و مسئولان آب و برق قم با آیت الله اعرافی

حوزه/ در جلسه استاندار قم و مسئولان آب برق، با آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه،وضعیت و مشکلات کنونی استان در زمینه انرژی بررسی و برلزوم توجه و مشارکت نهادهای فرهنگی قم در اصلاح الگوی مصرف تاکید شد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، در جلسه استاندار قم و مسئولان آب و برق استان با آیت الله اعرافی، مدیرحوزه های علمیه، حجت الاسلام والمسلمین سعیدی، تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) و حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان، تولیت مسجد مقدس جمکران که در سازمان مرکزی جامعه المصطفی(ص) برگزار گردید، سید مهدی صادقی، استاندار قم، به بیان وضعیت و مشکلات کنونی استان در زمینه آب و برق پرداخت و خاطرنشان کرد: در کنار تمامی اقدامات صورت گرفته در زمینه رفع کمبود منابع آب و برق، مبدل شدن فرهنگ مصرف بهینه به عنوان یک نگرش عمومی می تواند بسیاری از مشکلات کشور در این زمینه را به صورت کلی برطرف نماید.

استاندار قم مقابله با کم آبی را یک اقدام ملی و نیازمند همکاری و مشارکت همه دستگاه ها خواند و تاکید کرد: تلاش ما این است که موضوع آب به عنوان یک مسئله ملی دیده شود تا کشور از آینده ای نامطمئن در زمینه محیط زیست و منابع آبی رهایی یابد زیرا تنها با همکاری همه بخش های می توان بر مشکلات فائق شد.

افزایش دو برابری مصرف برق استان در ده سال گذشته

در ادامه این جلسه، مهدی آهنین، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قم، طی گزارشی به افزایش دو برابری مصرف برق خانگی طی ده سال گذشته در استان قم اشاره کرد و گفت: در ده سال گذشته، متوسط مصرف برق استان از 400 به 800 مگاوات افزایش یافته است که این افزایش مصرف به ویژه در ساعت های اوج مصرف فصل تابستان، مشکلات زیادی از جمله خاموشی را در پی دارد.

وی، استفاده از کولرهای گازی غیراستاندارد را یکی از دلایل اصلی افزایش بی رویه مصرف برق در بخش خانگی دانست و خواستار استفاده مردم و ادارت از لوازم استاندارد و کم مصرف برقی شد.

 آهنین در ادامه به بخشی از اقدامات صورت گرفته در حمایت از تولید برق خانگی و خرید آن توسط شرکت توزیع نیروی برق استان اشاره کرد و گفت: هم اکنون شرایط و تسهیلات خوبی در زمینه خرید برق تولیدخانگی مهیا شده است و تولید 500 مگاوات برق خورشیدی در استان قم پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قم در پایان، با اشاره به مشکلات موجود در زمینه تأمین برق استان در ساعات اوج مصرف، خواستار همکاری بیشتر سازمان ها و نهادهای قم در این زمینه شد.

کسری 74 میلیون مترمکعبی آب شرب استان تا سال 1425

در ادامه، مدیرعامل آب منطقه ای استان قم در سخنان به بیان وضعیت ذخایر آبی استان و مصرف بخش های مختلف پرداخت و ابراز داشت: متوسط جحم نزولات جوی قم  1.8 میلیارد متر مکعب است که به دلیل شرایط اقلیمی، بیش از 70 درصد آن تبخیر و از دسترس خارج می شود. 

وی افزود: ظرفیت برداشت منابع  آب زیرزمینی استان 500 میلیون متر مکعب است اما  هم اکنون شاهد برداشت 135 میلیون متر مکعب بیشتر از این ظرفیت هستیم که نتیجه آن، افت سالانه یک متر از سطح آب های زیرزمینی است که به مخاطراتی همچون پدیده فرونشست سطح زمین، وقوع زلزه های مهیب و پیشروی آب شور می انجامد.

حسینی مسگر، تنها راه حل مدیریت مشکل کمبود آب را سازگاری با شرایط دانست و خاطرنشان کرد: مصرف آب شرب استان در یک سال گذشته 130 میلیون متر مکعب بوده است که با ادامه این شرایط، تا سال 1415 با 38 میلیون و تا سال 1425، با 74 میلیون مترمکعب کسری آب شرب مواجه خواهیم بود.

وی، کاهش نزولات جوی در سال جاری را موجب کاهش انتقال آب از سرشاخه های دز و در نتیجه افزایش میزان شوری آب استان دانست و تاکید کرد: سرانه آب تجدید پذیر قم با احتساب آبهای انتقالی، 637 لیتر برای هر نفر است که بیشترین میزان فقر آبی در سطح کشور را به این استان اختصاص می دهد.

مدیرعامل آب منطقه ای قم، اصلاح قیمت و تغییر الگوی مصرف را از راه های مقابله با کم آبی برشمرد و افزود: در تامین فضای سبز استان، از الگوی مناطق پر آب جهان استفاده شده است. هم اکنون 5 درصد فضای سبز استان چمن است که بجز زیبایی، کارکرد دیگری ندارد. در سال ها اخیر، با همکاری شهرداری، کاشت چمن در فضای سبز ممنوع شده است که این تغییر الگو می تواند به صورت نمادین در سطح کشور نیز اثرگذار باشد.

وی با تاکید بر استفاده بیش از 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی، ابراز داشت: به فرموده مقام معظم رهبری(مدظله العالی) اگر در بخش کشاورزی ده درصد صرفه جویی صورت پذیرد، مشکل شرب به کلی مرتفع می گردد. استفاده از الگوی نادرست کشاورزی موجب مشکلات فراوانی در این بخش شده است.

حاج حسینی با اشاره به وجود 2000 حلقه چاه مجاز در استان، ابراز داشت: به دلیل نظارت نامناسب در سالیان گذشته، برداشت غیرمجاز از چاه ها موجب کاهش شدید سطح آب های زیرزمینی استان شده است اما در چند سال اخیر تلاش شده است با نظارت کافی و فرهنگ سازی، کنترل بیشتری بر استفاده از منابع زیرزمینی آب صورت پذیرد. همچنین تعدادی از چاه های غیرمجاز پرمصرف، مسدود شده اند.

وی در پایان یادآور شد: در استان قم حدود 64 هزار مترمکعب در روز پس آب تولید می شود که یک سوم آن به آبیاری فضای سبز شهرداری اختصاص یافته است. از این ظرفیت می توان در بخش صنعت نیز استفاده نمود اما مشکل هزینه بالای تسویه فاضلاب، استفاده از آن به عنوان یک منبع جایگزین دشوار کرده است . 

همکاری نهادهای فرهنگی استان در مواجهه با کمبود آب و برق

گفتنی است در این دیدار، آیت الله اعرافی، حجت الاسلام والمسلمین سعیدی و حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان، در سخنانی، با تاکید بر لزوم صرفه جویی و تغییر فرهنگ عمومی استفاده از منابع انرژی، بر آمادگی همکاری با سازمان آب و برق استان قم تاکید کردند.

همچنین در این جلسه با ممیزی انرژی ساختمان های مرتبط با جامعه المصطفی، حوزه علمیه، آستان مقدس حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران با همکاری شرکت توزیع نیروی برق استان قم و در جریان قرار گرفتن برق تولیدی ژنراتورهای این مراکز در ساعات اوج مصرف، توافق صورت گرفت. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha