جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
پژوهش۲

حوزه/ معاونت آموزش و پژوهش مرکز مدیریت در عرصه های مختلفی چون چاپ و تالیف کتاب های آموزشی، برگزاری جشنواره علامه حلی، تجلیل از طلاب برتر و ممتاز،ارزیابی مقالات پژوهشی طلاب و برگزاری بزرگداشت های مفاخر فعالیت دارد.

محمد اکبری، مسئول واحد پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان در گفت وگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان پیرامون اقدامات؛ ماموریت ها و اهداف این واحد مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: واحد پژوهش حوزه علمیه اصفهان ذیل معاونت آموزش و پژوهش مرکز مدیریت در عرصه های مختلفی چون چاپ و تالیف کتاب های آموزشی، برگزاری جشنواره علامه حلی، تجلیل از طلاب برتر و ممتاز،ارزیابی مقالات پژوهشی طلاب  و برگزاری بزرگداشت های مفاخر  فعالیت دارد.   

وی در توضیح میزان تحقیقات علمی طلاب که در قالب مقاله برای پایه سوم ، ششم و هشتم حوزه علمیه اصفهان در سر فصل آموزشی است، گفت: در سال 1396 میزان مقالات طلاب پایه سوم 398،پایه ششم، 322، پایه هشتم 115 مقاله ارائه شده است، در مجموع از سال 1390 تا کنون 2هزار 434 مقاله توسط طلاب پایه سوم،یک هزار و 671 مقاله توسط طلاب پایه ششم و 581 مقاله توسط طلاب پایه هشتم تنظیم و جهت بررسی به واحد پژوهش حوزه علمیه اصفهان ارائه شده است.

اکبری ادامه داد: برگزاری چهار مرحله فراخوان استعدادهای برتر از بدو تشکیل واحد استعدادهای برتر تاکنون از جمله اقداماتی است که پس از ارسال پرونده طلبه حائز شرایط به قم، وضعیت بررسی و اعلام نتیجه می شود، از شرایط استعداد برتر شدن می توان به داشتن معدل19 و بالاتربرای سطح مقدمات و معدل 18 و بالاتربرای سطح 1،2،3حوزه، شرایط سنی و سپس قبولی طلبه در مصاحبه علمی که توسط اساتید قم و اصفهان گرفته می شود، اشاره کرد.

                                

مسئول واحد پژوهش حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: در مجموع از سال 91 تا 95 طبق آخرین امار ثبت شده، 44نفر به عنوان استعداد برتر حوزه علمیه اصفهان قبول و مورد تجلیل قرار گرفته اند

وی در بحث مناظره و کرسی های آزاد اندیشی که بخش دیگری از فعالیت های واحد پژوهش است، عنوان کرد: نهادینه‌سازی آزادی بیان و تضارب آراء با رعایت اخلاق و منطق گفت‌وگو در چارچوب مبانی دینی؛ ایجاد فرصت قانونی و عادلانه برای عرضه آزادانه و علمی آراء، دیدگاه‌ها و سؤالات پیرامون موضوعات گوناگون از قبیل علمی، فرهنگی، دینی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه و آگاهی از نظرات دیگران؛ برخی از اهداف این برنامه می باشد.

اکبری افزود: بعد از انتخاب عنوان کرسی و اساتید مربوطه در شورای پژوهش مدرسه و اعلام آن به واحد پژوهش، تصویب عنوان کرسی در دبیرخانه کرسی های آزاد اندیشی حوزه علمیه اصفهان صورت می گیرد

وی اذعان کرد: از جمله عناوین کرسی های آزاد اندیشی برگزار شده در مدراس علمیه  اصفهان، می توان به  موضوع پژوهش در حوزه علمیه، الگوی مدیریت خانواده؛ غربی یا اسلامی، ولایت فقیه حوزه اختیارات، سبک زندگی طلبگی، جریان شناسی سیاسی، حماسه سیاسی حماسه اقتصادی، انتخابات و حماسه سیاسی، آسیب شناسی نظریه بهره و نظام بانکداری متعارف، مبانی نظام ولایت فقیه و نظام سکولاریسم،عمم؛ الزام یا اختیار، تحول متون درسی حوزه علمیه؛ بایدها و نبایدها، شبکه های اجتماعی؛ فرصت ها تهدیدها و طلبه و فضای مجازی؛ فرصت ها،تهدیدها و... اشاره کرد که در مجموع از سال 91 تا پایان 96 بالغ بر 50 کرسی آزاد اندیشی برگزار شده است.

اکبری با تاکید براینکه از دیگر رسالت های واحد پژوهش حوزه علمیه  اصفهان فعالیت در بحث تالیف کتاب  و چاپ کتب آموزشی است  گفت: در سال های اخیر در این بخش کتاب های آشنایی با تاریخ تفسیر و مفسران ، درآمدی بر مباحث دانش جدید تفسیر ، متن پژوهی ، درست نویسی، موضوع پژوهی ، گذری بر اصول مقاله نویسی، منبع شناسی اخلاق، مکارم الاخلاق ، درسنامه فرائد الاصول ج1، درسنامه شرح لمعه، التعلیقه علی العروة الوثقی    به چاپ رسیده است

                                    

وی در توضیح  روند برگزاری جشنواره علامه حلی استان اصفهان تصریح کرد: جشنواره پژوهشی علامه حلی در استان اصفهان در سطح طلاب خواهر و برادر  تا کنون هشت دوره به صورت استانی برگزار شده است.

مسئول واحد پژوهش حوزه علمیه اصفهان در تشریح تعداد آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره های علامه حلی از سوی طلاب و فضلا در شش دوره اخیر، خاطرنشان کرد: در سال96،   یک هزار و 356 اثر به دبیرخانه  جشنواره استانی علامه حلی ارسال شده که در مرحله ارزیابی می باشد و همچنین در مجموع شش سال اخیر  8 هزار 596 اثر توسط طلاب تدوین و به واحد پژوهش ارسال گردید.

وی در ادامه با اشاره به تعداد منتخبین هشت دوره جشنواره افزود: 205 نفر جزو برگزیدگان  جشنواره های علامه حلی در استان و 25 نفر  از طلاب خواهر و برادر اصفهان جز برگزیدگان کشوری هشت دوره جشنواره علامه حلی انتخاب شده اند.

 اکبری در توضیح عرصه دیگر فعالیت واحد پژوهش حوزه علمیه اصفهان در زمینه  برگزاری دوسالانه کتاب حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: در سال 93 در زمینه های مختلفی کتاب از سوی فضلا تالیف شد که به تفکیک در بخش کلام 29 کتاب، اخلاق 23، معارف 16، فقه و اصول16، قران و تفسیر 8، شخصیت رجال 6، ادعیه 4تاریخ و فرق8، داستان 2 و سایر 8 کتاب تالیف شده است.

 وی ادامه داد: در سال 95 در مجموع 129 کتاب در زمینه تفسیر قرآن و علوم حدیث، فقه و اصول، فلسفه و منطق، علوم انسانی مرتبط بادین، معارف و تاریخ، و 35 پایان نامه از سطح 3 و 4 نیز دراین بخش ارائه شده است.

مسئول واحد پژوهش حوزه علمیه اصفهان عنوان کرد: برگزاری  بزرگداشت برخی از علما از دیگر اقداماتی بوده که توسط واحد پژوهش در جهت ارج نهادن به مقم والای اساتید حوزه علمیه، برگزار شده که بزرگداشت  حضرت آیت الله سید کمال فقیه ایمانی، حضرت آیت الله بهبهانی و حضرت آیت الله میر محمد صادقی از ان جمله است.

                                

وی در پایان گفت: دو دوره المپیاد در رشته های ادبیات عرب، منطق و فلسفه، اصول یک و اصول دو و برگزاری نمایشگاه پژوهش در محل برگزاری نمایشگاه بین المللی استان از سال 1390 تاکنون از دیگر اقدامات این واحد است.

گفتگو: سید امیر حسین ابطحی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha