جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ یک وقت خدای نکرده ضد انقلاب نشویم. این خطر برای همه هست و امام (ره) هم می‌فرمود، من هم مستثنی نیستم و من هم باید امتحان بدهم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله مصباح یزدی در دیدار جمعی از سپاهیان و پیشکسوتان استان سمنان که در تالار نشست های موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، با تبریک دهه کرامت اظهار داشت: شخصی از خدام حرم  نقل می کرد، یک شخص روحانی می آمد و مدام از گرد و غبار زوار حرم خانم معصومه علیها السلام  به سر  صورت خود می کشید و میرفت!! این خادم به من می گفت من با خودم می گفتم این شیخ چرا چنین می کند خوب برود زیارت خانم معصومه، عجب شیخ کم معرفتی است!! بعد از دوستان پرسیدم این شیخ کیست!؟ گفتند او آیت الله العظمی بهجت مرجع تقلید شیعه و از قدیسان زمان است.

ایشان ادامه داد: البته بنده خودم نیز از آیت الله بهجت از این مسائل زیاد دیده بودم، یک وقت دیدم بعد زیارت خم شدند از پاگرد در به سر و صورت خود مالیدند و ازآن روز مقام حضرت معصومه به طور خاص برایی من جلوه کرد، چرا که آیت الله العظمی بهجت از اوحدین زمان بودند؛ اینکه یک شخص کم نظیری مثل آیت الله العظمی بهجت می آِید از خاک کفش های زوار بانو معصومه سلام الله علیها استشفا می گیرد دیگر برای ما حجت تمام است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: یک قصه دیگر هم مکرر از آیت الله العظمی بهجت این عارف واصل شنیدم که می‌فرمودند «سوال شد که آیا حضرت معصومه فقط برای مردم قم شفاعت می کنند یا برای همه مردم!؟ جواب دادند، برای مردم قم،  میرزای قمی کافی است و حضرت معصومه برای همه شفاعت خواهند کرد.» حالا سوال کننده که بود و جواب دهنده که، الله عالم است ما که بی‌خبریم...!

نیت و معرفت درجات مختلفی از زیارت را برای زائرین درپی دارد

آیت الله مصباح یزدی بیان کرد:آیا همه کسانی که در این مجالس شرکت می کنند، در ثواب زیارت مساوی هستند یا فرق دارند؟ جواب این است که مراتب متعددی وجود دارد، این که آیِت الله العظمی بهجت هر روز مشرف می شدند و نماز جعفرطیار تقریبا همین جایی که دفن شدند می نشستند می خواندند با آن معرفت تام شان یک مرتبه ای دارد و ما نیز با معرفت ناقص خویش یک مرتبه از نور اهل بیت علیهم السلام و خانم معصومه سلام الله علیها را درک می کنیم.

ایشان افزود: خیلی می تواند اعمال ما از نظر محتوا سنگین شود، وقتی ترازوی معرفت و نیت کامل باشد {من نعمره ننکسه فی الخلق} آیه قرآن می فرماید که انسان که پیر می شود عقلش کم می شود، آنچه بنده با این عقل ناقصم می فهمم این است که دو چیز است که ارزش اعمال را تعیین می کند؛ اولی معرفت و دومی نیت؛ معرفت و نیت اعمال را بسیار بزرگ یا بسیار ناچیز می کنند. در زیارت جامعه کبیره این جمله که البته در زیارت وارث هم هست و در خیلی زیارت ها آمده برای من خیلی جلب توجه می کند تعبیر «بأبی أنت و امی و نفسی و أهلی و مالی»،  این با «السلام علیک» ظاهری خشک، خیلی فرق دارد اینکه اولش این است که من بتوانم لذت گناه را فدای حضرت معصومه سلام الله علیها بکنم و آمادگی داشته باشم که از همه اموالم بگذرم و از همه متعلقاتم بگذرم برای رضای خانم معصومه که رضای این خاندان فانی فی الله همان رضای الله عز و جل می‌باشد ودر هر لحظه حاضر باشیم همه چیزمان را فدای اهل بیت علیهم السلام کنیم دراین زندگی شما هر لحظه ثواب شهید را دارید و این زیارت نورانیت خاصی برای دل شما به ارمغان می آورد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد:  عزیزانی که از اینجا پا می‌شوند به سوریه می روند برای دفاع از حرم خانم زینب سلام الله علیها، این یعنی هر لحظه می گویند که هر چه دارم فدای شما. آدم که نمی تواند در سوریه به فکر رنگ مبل خانه خود باشد!! این است که شهادت این قدر ارزش دارند، برای این است که این رزمندگان مخلص اسلام از همه چیز خودشان می گذرند.

عاقبت به خیری اصل است

ایشان در مطلب سوم  بیان داشت: ما تا در این عالم هستیم و در این فضا ماده نفس می کشیم، امکان تغییر حال در ما هست و بودند، کسانی که عمری را با گناه گذراندند ولی به فاصله چند روز تغییری در آنها حاصل شده است که بزرگان در مقابل قبر اینها می روند و می‌گویند «بابی انت و امی» یکی از اینها «حر» است کسی که مقابل امام حسین علیه السلام صف کشید دشمنی کرد، ولی از آنجا که توبه بهنگام داشت بزرگان حسرت حال او را می خورند پیاده برای زیارت او می‌روند، چرا که  «حر» وقت جان دادن سرش در دامان امام حسین علیه السلام بود!! آدمیزاد از پست ترین موقعیت می تواند در مدت کوتاهی به اوج برسد. این خصلت روح آدمی است که اعجوبه ای است از خلائق الله عز و جل.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: عکس این واقعه هم در تاریخ موجود است؛ ابن ملجم نسبت به امیر المومنین(ع) چه علاقه خاصی داشت، به مولا علی علیه السلام می‌گفت: آقا ما شما را خیلی دوست داریم حضرت فرمود مواظب باش که دشمن من نشوی و در قتل من شریک نشوی!! ناراحت شد، آقا من در قتل شما شریک شوم!! من خون شما را بریزم!!؛ چرخ گشت و در جنگ صفین برای یاری علی مقابل معاویه می جنگید که ناگاه بحث حکمیت مطرح شد و از اینجا جز خوارج و دشمن امیرالمومنین شد و بعد همین شخص عاشق آمد و مولا را در نماز صبح به شهادت رساند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: ما معصوم نیستیم و ممکن است شرایطی پیش بیاید که مثل همین افراد بشویم و نمود این قضایا در ما این است که توقعاتمون از دیگران زیاد شود که چرا به ما احترام نمی کنند و یواش یواش شکایت و شک شروع می‌شود...؛لذا باید مدام بگوییم «ربنا لاتزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا» بعد اینکه ما را هدایت کردی مواظب باش گمراه نشویم. ما برای اسلام یک وقتی خدماتی انجام می‌دهیم و یک وقت پا بگذاریم روی همه و همه را بریزیم دور اینکه فائده ندارد.

ایشان تصریح کرد: این مسئله،‌آخوند و غیر آخوند ندارد این مسائل و حب دنیا برای همه ما هست،‌ نباید مثل گاو نُه من شیرده باشیم؛ که نُه من شیر می داد بعد با پا میزد همه را به زمین می ریخت!!! این فائده ای برای صاحبش ندارد.یک وقت خدای نکرده ضد انقلاب نشویم. این خطر برای همه هست و امام (ره) هم می‌فرمود من هم مستثنی نیستم و من هم باید امتحان بدهم. خدا از صدقه سری خانم معصومه ایمان همه ما را حفظ بفرماید.

   خبرنگار: حامد حسن زاده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha