جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ مراسم غباروبی امامزاده شاه سید علی(ع) توسط خادمان حرم امام رضا (ع) و حرم کریمه اهل بیت (ع)

حوزه/ امامزادگان و بقاع متبرکه امروز در فضای جامعه ما قطب های فرهنگی پربرکت و ارزشمندی به شمار می روند که بیش از هر چیز در اصلاح و تعالی جامعه و به خصوص آرامش بخشی به مردم نقش بسیار موثری ایفا می کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در زمانه ای که آرامش حقیقی به سان گوهری گمشده، یکی از اصلی ترین نیازهای زندگی بشر است، وجود امامزادگان و بقاع متبرکه به عنوان منبع الهام بخش آرامش و امید به زندگی می تواند نقشی بسیار کلیدی در اصلاح و تعالی سبک زندگی داشته باشد.

اساساً آدمی ، موجودی فرامادی است که در همه حال و به خصوص در مواجهه با مشکلات و مصائب این دنیایی اش، نیاز به مأمن و جایگاهی برای آسایش و تجدید قوا دارد و در این میان، امامزادگان واجب التعظیم یکی از این اماکن مقدسه ای هستند که به عنوان پناهگاهی آرامش بخش ،تسکین دهنده آلام و گرفتاری های انسان به شمار می روند.

توجه به این بُعد از آن رو حایز اهمیت است که بدانیم امروزه، نقش مذهب و عقايد مذهبي در تحکیم بهداشت رواني و سلامت روحي بسيار مورد توجه محققان واقع شده تا آن جا که همه تحقيقات علمی، نقش مثبت و مؤثر مسايل ديني و مذهبي را در بهداشت رواني فرد و جامعه تأييد مي کنند.

از سویی زيارت و دعا كه در دین و آیین ما بسیار بر آن تاکید شده، مي تواند در تامین نيازهاي معنوي و روحي انسان و به خصوص مقابله با معضلاتی چون افسردگی، اضطراب و تشویش و نگرانی بسیار موثر باشد.

امامزادگان به عنوان امانت‌هایی گرانسنگ و میراثی بسیار پربرکت هستند که با بهره گیری از آثار و منافع این سرمایه‌های مادی و معنوی جامعه می‌توان گام‌هایی بلند در جهت تامین نیازهای مادی و معنوی اقشار جامعه و تحکیم رابطه انسان با خالق متعال خویش برداشت.

در سایه چنین رابطه ای البته می توان در مسیر تقویت فرهنگ محبت و تعاون و توسعه فضایل اخلاقی و مقابله با رذایل گام برداشت که لاجرم ، خروجی چنین حرکت و تلاشی این است که زمینه لازم برای رشد و تعالی فرهنگی جامعه فراهم می گردد.

بی جهت نیست که رهبر فرزانه انقلاب، چند سال پیش بر لزوم تلاش همه جانبه و پیگیر به منظور تبدیل امام زادگان و بقاع متبرکه به قطب های فرهنگی جامعه تاکید کردند.

این تاکید و به نوعی مطالبه از آن روست که باور و اعتقاد عمیق به چنین جایگاهی می تواند مسئولان و مدیران جامعه را در مسیر گشودن گره های فرهنگی و اجتماعی به شدت یاری کند و این مساله البته مستلزم آن است که فراتر از اعتقاد و باور ، زیرساخت های لازم برای تبدیل شدن امامزادگان به قطب های تاثیرگذار فرهنگی فراهم گردد و گرنه به صرف سخن و سردادن شعار، معجزه ای رخ نخواهد داد!

از دیگر برکات و دستاوردهای وجود امامزادگان و بقاع متبرکه آن است که این اماکن مقدس نقش بسیار مهم و کلیدی در حفظ و تقویت ارزش‌های فرهنگی جامعه و مصونیت از تهاجم فرهنگی دارند، چرا که با حضور مستمر مردم در این اماکن و تقویت ارتباط معنوی آنان و همچنین تاثیرگیری از برنامه های فرهنگی خوب و غیرکلیشه ای، گرایش آنان به فرهنگ بیگانه به مراتب کاهش می یابد و همین مساله نیز بی شک بهترین عامل برای دفع هجوم دشمنان در جنگ نرم کنونی است.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha