سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
تصاویر/ نشست کمیته تخصصی مذاهب در مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه

حوزه/ در نشست کمیته تخصصی مذاهب مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه، طرح نظام واره رشته ای و رشته های مذاهب و فرق به عنوان یکی از رشته های سرفصل آموزشی حوزه بررسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری در نشست کمیته تخصصی مذاهب که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، در ابتدا طی سخنانی به ارائه گزارشی از اولین نشست بین المللی «اهل بیت و مذاهب اهل سنت» که  با حضور مفتی های هفت کشور شرق آفریقا و به همت حوزه علمیه قم در تانزانیا برگزار شد، پرداخت و  گفت: این نکته بسیار مهم بود که از سوی مفتی های اهل سنت مطرح می شد که ما دوست داریم این ارتباط را با مدارس وحدت اسلام، علمای قم و حوزه علمیه داشته باشیم و در واقع ارتباطی مستقیم با علمای  شیعه در حوزه علمیه برقرار نماییم.

مدیر عامل خبرگزاری حوزه توضیح داد: اصرار داشتیم شیوه همایش میزگردی باشد و مفتیان شرق آفریقا دور هم جمع شوند و مشارکت داشته باشند؛ لذا این که مفتی های آن منطقه دور هم جمع شدند اتفاق کم  نظیری بود. تجربه خوبی بود؛‌ چرا که خود حوزه نیز محوریت را در دست داشت  و بسیار نشست وزین و مؤثری  برگزار گردید.

گزارش کنفرانس اهل بیت و ائمه مذاهب اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین امین دین مسئول دفتر امور ادیان و مذاهب مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه نیز در این نشست به ارائه جزئیاتی از نخستین نشست بین المللی اهل بیت(ع) و ائمه مذاهب اسلامی پرداخت.

وی گفت: بعد از اینکه بخش ادیان و مذاهب به مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه علمیه اضافه شد، تصمیم بر این شد، کار های عملیاتی به صورت جدی پیگیری شود؛ لذا به عنوان اولین قدم، یک کار مذاهبی را انتخاب کردیم.

مسئول دفتر امور ادیان و مذاهب مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه ادامه داد: برای این منظور کشور تانزانیا را انتخاب نمودیم که کشور مهمی است و به نوعی دروازه ورود قاره آفریقا حساب می شود.

وی عنوان کرد: با توجه به این که این کشور از کشورهای سنت نشین است، اما دوستی خوبی با شیعیان دارند و مفتی دارالسلام و نایب مفتی اعظم تانزانیا نیز سفرهایی به ایران داشتند؛ لذا تانزانیا انتخاب شد و در اسفند ماه سال 96 اولین نشست بین المللی اهل بیت(ع) و ائمه مذاهب اسلامی برگزار گردید.

حجت الاسلام والمسلمین امین دین افزود: در این نشست شخصیت های دینی تراز اول شرق آفریقا از جمله بروندی، روآندا، اوگاندا، مالاوی، تانزانیا، زنگبار و زامبیا شرکت داشتند و از جمهوری اسلامی ایران نیز شخصیت های حوزوی همچون حجت الاسلام و المسلمین حسینی کوهساری رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه، حجت الاسلام و المسلمین رستم نژاد معاون آموزش حوزه، حجت الاسلام و المسلمین یوسفی غروی استاد سطوح عالی حوزه های علمیه، حجت الاسلام و المسلمین حسینی شاهرودی نماینده مقام معظم رهبری در کردستان، ماموستا اقبال بهمنی رئیس مرکز بزرگ اسلامی سنندج و حجت الاسلام و المسلمین برته قائم مقام مرکز ارتباطات و بین الملل و مدیر رسانه حوزه شرکت کرده بودند.

وی ابراز کرد: حدود 200 میهمان دیگر نیز در این نشست حضور داشتند و مطالب خوبی حول محور اهل بیت مطرح شد و استقبال خوبی به عمل آمد و حتی خیلی از  شیوخ دعوت کردند که دور بعد نشست در کشور آن ها برگزار شود.

این کنفرانس به نوبه خود بی نظیر بود:

حجت الاسلام و المسلمین برته، مدیر اطلاع رسانی و رسانه حوزه های علمیه هم در سخنانی گفت: برگزاری چنین نشستی و گرد آمدن چنین شخصیت هایی با هم، فقط به برکت اهل بیت(ع) ممکن بود و حتی می توان گفت گردهمایی ائمه مذاهب و اهل بیت(علیهم السلام) با مختصاتی چون حضور علما و اندیشمندان بزرگ منطقه شرق آفریقا و با مشارکت علمایی از قم در طول تاریخ آفریقا کم نظیر بود.

وی افزود: این مراسم الگوی خوبی برای جهان تشیع بود که  بتواند، نزدیک ترین گروه  به خود را در آنجا پیدا کند و از طریق آن ها، پیام صلح، عدالت و معنویت خود را منتقل نماید؛ لذا رخ داد بسیار مهمی بود که رقم خورد.

بررسی طرح نظام واره رشته ای:

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه در بخش دوم جلسه به موضوع نظام واره جدید رشته حوزه و به طور خاص برشی که مربوط به مذاهب اسلامی است، پرداخت و گفت: یکی از محورهای تحولی حوزه، تحول در نظام آموزش حوزه و مشخصا نظام رشته ای حوزه است.

وی تصریح کرد: در حوزه اینکه کدام رشته رسمیت دارد و از طرف حوزه مورد اعتبار است مقداری ابهام وجود داشت؛ لذا در نظام واره رشته ای، 12 رشته به عنوان سرفصل انتخاب گردید و به تصویب رسید و یکی از آن سر رشته ها ادیان، مذاهب و فرق بود.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه گفت: در بحث ادیان و مذاهب تحولی اتفاق افتاده و نظام جامعی به عنوان سند بالا دستی به تصویب رسید و دفتری به نام ادیان و مذاهب شکل گرفت.

وی با بیان اینکه ادیان و مذاهب در بسیاری از نظامات جامع به صورت ویژه دیده شده و علاوه بر آن نیز در دیگر نظامات حوزه رویکرد تقریبی رویکردی جدی شد، توضیح داد: یک فرصت کم نظیری است که حوزه به صورت جدی به مقوله تقریب می پردازد و لذا باید از این فرصت پیش آمده نهایت استفاده را ببریم در صورتی که نهاد های مسئول، خیلی جدی وارد نشدند که این یک خلأ و آسیبی راهبردی است.

وی با بیان اینکه در نظام آموزش حوزه، با این رویکرد ادیان، مذاهب و فرق امیدواریم یک رسمیتی پیدا کند خاطر نشان کرد: مدیر حوزه های علمیه بارها تأکید داشتند در جاهایی که خلأ احساس می شود، ما این آنها را برطرف نماییم؛ لذا با وجود اینکه اکنون نیز چندین مرکز تخصصی وجود دارد که به این مباحث می پردازد حوزه نیز می تواند این راعهده دار شود.

بیست فرقه کلامی داریم:

حجت الاسلام و المسلمین فرمانیان رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب نیز در  این نشست اظهار داشت: درخت واره ای که معاونت آموزش تصویب کرده است؛ در سطح سه کلام با گرایش بین المذاهبی، کلام و فرقه های انحرافی را مطرح می کند که در سطح 4 رشته کلام بین المذاهب و کلام و فرقه های انحرافی نوشته شده است.

وی با بیان اینکه در بحث مذاهب با سه گرایش کلامی، فقهی و تصوف را در سطح سه مطرح کردند گفت: نکته ای که وجود  دارد این است که در سال 83 شورای عالی حوزه های علمیه برای پایه های 5 و 6 تصویب نمود  که دو واحد مذاهب سنی و دو واحد مذاهب شیعه خوانده شود و کتاب آن هم نوشته شده است و حال این باید اجرایی شود.

رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: امروز در جهان اسلام بیست فرقه کلامی داریم که یکی از آن شیعه اثنی عشری و یکی وهابیت است و ده ها فرقه دیگر هستندکه میلیون ها پیرو دارند؛ لذا پیشنهاد می کنم، ابتدا به سمت تخصصی شدن به جای سه گرایش چند رشته در سطح سه تأسیس نمایید.

وی ابراز کرد: وهابیت، مذاهب کلامی، مذاهب فقهی، تصوف و عرفان و نومعتزله می تواند هر کدام در سطح سه و چهار به عنوان یک رشته شود و در سطح چهار نیز تخصصی تر به آن پرداخته شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمد سالار معاون امور بین الملل مجمع جهانی اهل بیت هم در این نشست اظهار داشت: در ارتباط با این کار، باید دانشگاه ها و مؤسسات برای اینکه از موازی کاری ها کم شود، تمرکز و وحدتی بین آن ها ایجاد گردد.

حجت الاسلام کاشانی نیز در این جلسه طی سخنانی با بیان اینکه این طرح نیاز به یک بازنگری اساسی تری دارد، اظهار کرد: در حال حاضر  در داخل حوزه چند مؤسسه در عرصه فرق و ادیان کار می کنند.

وی گفت: در مؤسسه خاتم النبیین(ص)، ‌4 رشته وهابیت، تصوف، مسیحیت و بهائیت و فرق انحرافی را داریم و دو رشته دیگر، زرتشت و عرفان های نو ظهور در دست اجرا است و ما تا کنون 11 دوره فارغ التحصیلی در سطح سه داشته ایم.

وی با بیان اینکه ما رشته سطح سه خاص آن فرقه می خواهیم  افزود: باید آن دو واحد مذاهب و دو واحد ادیان زنده شود و در سطح سه نیز تقاضا داریم رشته مسیحیت، بهائیت، تصوت، وهابیت ایجاد شود و علاوه بر این طرح، دو رشته دیگر زرتشت و عرفانهای نوظهور را داده ایم.

حجت الاسلام براتی هم در این نشست با بیان اینکه نگاه حوزه در ابتدا به اینگونه مسائل نگاه غریبانه ای بود، ابراز داشت: خوشحال هستیم که حوزه امروز به خوبی وارد بحث فرق و مذاهب شده است.

وی افزود: در مؤسسه مذاهب در رشته کلام در سطح سه، مشکلی که احساس می شود این است که طلاب از سطح دو وارد می شوند و قرار است به عنوان کارشناس فارغ  التحصیل شوند، باید اطلاعات خوبی داشته باشند؛ اما این اتفاق نمی افتد و لذا  باید برخی از مباحث پیش نیاز در سطح دو وارد شود.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha