پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری

حوزه/ حجت الاسلام پناهی از شرکت حدود ۶۵۰۰ طلبه تاکنون در طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری خبر داد و گفت: دوره تابستانی طرح برنامه ریزی شد تا طلابی که در طول سال مشغول تحصیل هستند و فرصتی برای طرح مطالعاتی شهید مطهری ندارند بتوانند به خوبی از اوقات فراغت تابستان استفاده کنند.

 حجت الاسلام عبدالعلی پناهی، مسئول طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری در گفتگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری «حوزه» به اردوی تهذیبی طلاب در مشهد مقدس، به تشریح اهداف و برنامه های این طرح پرداخت و گفت: طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری از سال 83 در تعدادی از مدارس علمیه قم آغاز شد و از سال 88 به مدارس علمیه سراسر کشور ابلاغ شد و خوشبختانه سال به سال به تعداد مدارس مجری این طرح و طلاب شرکت کننده افزوده  شد  تا اینکه در سال تحصیلی 96/97در حدود ۲۲۰ مدرسه علمیه کشور این طرح اجرا شد.

وی افزود: حدود 6500 طلبه در این برنامه شرکت داشتند واز همان ابتدای طرح، دوره تابستانی هم برنامه ریزی شد تا طلابی که در طول سال مشغول تحصیل هستند و فرصتی برای طرح مطالعاتی شهید مطهری ندارند بتوانند به خوبی از اوقات فراغت تابستان استفاده کنند.

حجت الاسلام پناهی خاطر نشان ساخت: این طرح مهم پیرو تاکیدات امام راحل(ره) و سفارشات مکررمقام معظم رهبری مبنی بر آشنایی هر چه بیشتر طلاب با اندیشه ها و آثار شهید والامقام مرتضی مطهری  وتاکیدات  دیگر بزرگان شکل گرفت؛ وقتی رهبری می گویند " اگر من برنامه حوزه را بخواهم بنویسم یکی از برنامه های من استفاده از کتاب های شهید مطهری می باشد"، این فرمایشات ایشان به خوبی تکلیف همگان را در این باره روشن کرده است.

مسئول طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری با اشاره به کیفیت و زمان برگزاری این طرح گفت: این دوره که در محل موقوفه عبدالله رضوی مشهد در حال برگزاری می باشد، با شرکت 130تن ازطلاب در مدت حدودا یک ماه  برگزار شد و اگرطلبه ای در سه تابستان متوالی به صورت منظم شرکت کند، به خوبی با نظام فکری آن شهید بزرگوارآشنا می شود.

 وی با بیان اینکه اساتید این دوره خود به خوبی با اندیشه ها و تفکرات شهید مطهری آشنایی دارند، افزود: اساتید شرکت کننده در این دوره ها مسلط به اندیشه های شهید مطهری هستند و علاوه بربرگزاری کلاس توسط اساتید، مباحثه طلاب تحت نظارت آنان انجام می شود.

حجت الاسلام پناهی، مباحثه دروسی که توسط استاد در کلاس مطرح می شود توسط خود طلبه را بسیار مفید و مهم دانست و گفت: 5نمره درس مربوط به مباحثه و 15 نمره نیزمربوط به امتحانات است.

 وی در ادامه به آثار و برکات شرکت طلاب در این طرح اشاره کرد و افزود: طلاب شرکت کننده در این طرح در شهرستان های خودشان منشا اثر می شوند و مروج اندیشه های شهید مطهری می شوند؛ آنان توانایی پاسخگویی به شبهات پیدا می کنند چرا که مطالعه آثار شهید مطهریباعث می شود ذهن طلاب جوان دارای چارچوب بندی  شود و این چارچوب ایجاد شده در ذهن آنان  شخص را از بسیاری از انحرافات فکری و اجتماعی و سیاسی مصون می کند.

مسئول طرح آثار شهید مطهری گفت: در این دوره پیرو فراخوان انجام شده، بیش از 200 نفراز طلاب ثبت نام کردند و با توجه به معدل و شرایط دیگرحدود 130 نفر را در نهایت گزینش کردیم که از اول تیرماه سال جاری تا 30تیر در این طرح شرکت داشتند و هر هفته از کتاب هایی که مطالعه و مباحثه شده است امتحان گرفته می شود.

حجت الاسلام پناهی از دیگر برنامه های تهذیبی این طرح گفت و خاطر نشان کرد: در این دوره علاوه بر مطالعه و تدریس آثار و اندیشه های شهید مطهری برنامه های تهذیبی دیگری داشتیم که از جمله آن برنامه ها می توان به دیدار با علما و بزرگان دینی مشهد اشاره کرد.

وی افزود: تشرف دسته جمعی طلاب به آستان قدس رضوی به صورت سه بار در هفته از دیگر برنامه های تهذیبی طرح است که خود آثار و برکات زیادی دارد و طلابی که در این طرح شرکت کرده اند، اذعان دارند که به خودشناسی خاصی رسیده اند و بر توانایی خویش در مطالعه و مباحثه اطلاع یافته اند و می گفتند که سابق بر این ما نمی دانستیم اینقدر می توانستیم مطالعه کنیم.

حجت الاسلام پناهی در پایان تاکید کرد: برنامه درسی طلاب در طول روز به این صورت است که یک ساعت و نیم کلاس، یک ساعت و نیم مباحثه و شش ساعت مطالعه دارند و به خوبی می توان گفت که ترویج و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه بین طلاب ازمهم ترین  اهداف خوب این طرح است.

زمان اختتامیه طرح

خاطر نشان می شود، مراسم اختتامیه طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری امروز پنجشنبه با حضور و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد، معاون آموزش حوزه های علمیه و تقدیر از نفرات برگزیده این طرح برگزار خواهد شد و این طرح پس از یک ماه به کار خود پایان می دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha