پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام و المسلمین  عاملی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه امروز گستره کار حوزه‌های علمیه با گذشته قابل قیاس نیست، گفت: حوزه علمیه با توجه به تحول، باید خود را برای پاسخ گویی همه جانبه به جامعه انقلابی و جهانی آماده کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سیدمصباح عاملی در مراسم افتتاحیه دوره های آموزشی طلاب خواهر حوزه علمیه خراسان در مجتمع آموزشي جواد الائمه(ع) گلبهار، با اشاره به کتاب «شهداء الفضیلة»، ابرازکرد: حوزه های علمیه در طول تاریخ، انقلابی بوده‌اند و با جهاد، شهادت و قلم خود امانت الهی تشیع را حفظ کردند و اسلام را در قلب توده های مردم و جامعه رواج دادند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در طول تاریخ حرکتی بی نظیر بود که یک وضعیت و اقتضائات جدید را به وجود آورد، ادامه داد: حوزه های علمیه در گذشته تنها به یک سری نیازهاي جامعه پاسخ مي دادند اما در برابر حوزه‌های علمیه بعد از انقلاب، یک اقیانوس از اقتضائات، نیازها و مسائل وجود دارد که باید به آنها پاسخ داد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه امروزه، گستره کار حوزه‌های علمیه با گذشته، قابل قیاس نیست، افزود: حوزه علمیه با توجه به تحول، باید خود را برای یک پاسخ گویی همه جانبه به جامعه انقلابی، آماده کند.

وی گفت: مطالبات فکری، عقلانی، تربیتی، اعتقادی و ... که مردم ، نظام و جامعه بین الملل از ما دارد، از الزامات حوزه انقلابي است و باید توانمندی های علمی، آموزشی، سیاسی، مشورتی، بصیرتی و ... را در حوزه های علمیه تقویت کنیم تا بتوانیم پاسخ گوی جامعه جهانی باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی حوزه علمیه انقلابی را مبتنی بر چهار اصل خدامحوری، عدالت گستری، کرامت انسانی و ولایت پذیری برشمرد و تشریح کرد: با توجه به آیه « انَّ صَلاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ»، کسی که وارد حوزه علمیه می شود، باید محور همه فعالیت ها و کارهایش، خدا باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه تحول در جامعه نتیجه تحول، در درون خود است، ادامه داد: بعثت، نتیجه تغییر و تحول در جان و اندیشه پیامبر(ص) است که به واسطه آن، به سراغ مردم می رود و در جامعه تبلیغ خدامحوری می کند.

وی با تاکید بر اینکه نخست باید خودمان متحول شویم تا شایستگی آنرا پیدا کنیم به سراغ خانواده، مردم و جامعه برویم، گفت: با حضور و تحصیل در حوزه های علمیه، تلاش کنیم پله های ایمان و انسانیت را در مسیر انسان کامل شدن، طی کنیم.

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان، عدالت گستری و کرامت انسانی را از مولفه های دیگر حوزه های علمیه انقلابی برشمرد و اضافه کرد: با توجه به آیه « عَبَسَ وَتَوَلَّىٰ »، باید کرامت انسانی را برای خود و دیگران قائل باشيم.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه در روش تبلیغ نیز باید کرامت انسانی را در نظر بگیرید، اذعان داشت: با وجود نظام‌های زر و زور و تزویر در دنیا، یکی از اصول انقلاب اسلامی که امروز در دنیا به آن افتخار می کند، فعالیت بر پایه شرافت و کرامت انسانی است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی، مهمترین اصل حوزه های علمیه انقلابی را ولایت مداری دانست و تشریح کرد: اسلام، زمانی می تواند آن نقش بایسته، شایسته، سازندگی، کارآمدی، نافع و مفید خود را داشته باشد که بر محور ولایت فقيه حرکت کند.

وی ابراز کرد: ولایت، در طول تاریخ تشیع به عنوان محور حرکت اسلام ناب، نقش ایفا می کند لذا ما نیز باید در این مسیر حرکت کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی حضور و شرکت طلاب خواهر در دوره های دانش، بصیرت و مهارت افزایی را در بُعد، تعلیم و تعلم و مباحث آموزشی، مغتنم برشمرد و در پایان تاکید کرد: از این فرصتی که در این چند روز به وجود آمده است، نهایت بهره و استفاده را ببرید و با هم‌افزایی و هم‌پوشانی فکری، یک کلاس درس بزرگتر برای انتقال تجربه در بین خود ایجاد کنید.

گفتنی است، طرح تابستانه آموزشی ویژه طلاب خواهر خراسان از 27 تا 31 تیرماه در اردوگاه جوادالائمه(ع) گلبهار ادامه دارد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha