پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
«خانم صدیقه بهرامی» در جمع هیئت علمی، کارشناسان و کارکنان دانشگاه گلستان

حوزه/ خانم بهرامی گفت: عده ای با وجود اعتقاد به اصل عفاف و پوشش، در اصل رعایت آن دچار تزلزل می شوند که این ناشی از میزان شناخت و دانش پایین نسبت به فلسفه آن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، خانم صدیقه بهرامی در جمع اعضای هیئت علمی، کارشناسان و کارکنان دانشگاه گلستان، با اشاره به کلامی از مقام معظم رهبری(مدظله العالی) پیرامون نقش تربیتی استاد، بیان کرد: با وجود حضور استادان مخلص و خدوم و زحمات آنان، هنوز با مباحثی حول حجاب و به بیان دقیق تر و عمیق تر، پوشش و بحث عفت و پاکدامنی مواجه هستیم.

وی با تشریح دو واژه «مشکل» و «مسئله»، و این که عده ای عفاف و حجاب را مشکل می دانند، پاسخ داد: انتظار ما از فرهیختگان جامعه این است که با بررسی مطالعات و تحقیقات علمی-میدانی وضعیت موجود، میزان مقبولیت و رعایت نسبت به امر عفاف و حجاب و پوشش، علت های مختلف یعنی (مسائل) را در ابعاد شناختی احساسی و رفتاری پیدا کنیم.

معاون پژوهش مرکز پژوهشی الزهراء(س) گرگان ادامه داد: ممکن است بین شما افرادی اصل عفاف و پوشش را به عنوان یک اعتقاد قبول داشته باشند، اما در اصل رعایت آن دچار تزلزل شوند که این ناشی از میزان شناخت و دانش پایین نسبت به اصل عفاف و پوشش و فلسفه آن است.

بهرامی توضیح داد: در این عدم شناخت، فرد خود را در تردید نوع پوشش و تزلزل در پایداری و رعایت این ضرورت دینی نشان می دهد، به اندازه ای که این ضعف هم از سوی متخصصان و کارشناسان امر قابل درک است و هم از سوی افکار عمومی و عوام الناس.

وی با بیان این که استادان، فرهیختگان، کارمندان و کارشناسان در بحث پوشش، هنوز نتوانستند الگوساز باشند، خاطرنشان کرد: مساله اساسی در این زمینه، تقویت شناخت و ادراک فرد نسبت به جایگاه وجودی، انسانی و اسلامی به عنوان خلیفه الله و امانت الهی است که شکل گیری شخصیت ایمانی باید مورد تبیین قرار گیرد.

معاون حوزه علمیه خواهران استان گلستان اشاره کرد: باید فرهیختگان مرجع واقعی جامعه برای پوشش باشند و این امر مستلزم آن است که جامعه فرهیخته و مرجع شخصیت ایمانی خود را تقویت و تثبیت کرده باشد.

بهرامی در بیان ویژگی های جامعه مطلوب ایمانی با تبیین حکم پوشش اسلامی در آیه 59 سوره احزاب (يَأَيهَّا النَّبىِ‏ُّ قُل لّأِزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيهْنَّ مِن جَلَبِيبِهِنَّ) و نیز اشاره به آیه 35 همین سوره افزود: پوشش اسلامی به منظور حفاظت زنان مؤمن از افراد آلوده است، به همین جهت پوشش باید کامل شود که طمع هرزگان (مرد یا زن) از زنان مؤمن بریده شود.

وی اذعان کرد: حل مسائل نه با اقدام میلیونی، بلکه با اقدام فرد فرد انسانی در کنار هم حاصل می شود، اگر کسی به منجی معتقد باشد و منتظر واقعی است؛ در مسیر انتظار باید خودش یک منجی کوچک باشد نه برای تغییر دنیا بلکه برای تغییر خود. بنابراین برای ایجاد جامعه ایمانی، در قدم اول شخصیت ایمانی خود را تقویت می کند.

در پایان جلسه، پرسش و پاسخ و تبادل نظرات با اساتید گروه های علمی و کارشناسان جهت ارائه راه کار های عملی در امر پوشش و عفاف انجام شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha