چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
 آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: ظرفیت جهان اسلام می تواند ضمن تمدن سازی به قدرت بزرگ علمی، اجتماعی و سیاسی مبدل شود و به رغم تفاوت مذاهب، زبان ها، نژاد و سلائق می تواند امت واحده شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در دیدار طلاب شرکت کننده در دوازدهمین اجلاس دانش آموختگان جامعه المصطفی العالمیه، ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد امام رضا(علیه السلام) به بیان نکاتی درباره شخصیت، زندگی، سیره و سنت ثامن الحجج(علیه السلام) اشاره نمود و خاطرنشان کرد: در تحلیل و مرحله بندی زندگی ائمه هدی(علیهم السلام) که کلهم نور واحد هستند؛ تئوری و نظریه های متعدد و گوناگونی وجود دارد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که تفاوت نقش صاحبان و رهبران سیاسی و اجتماعی به دو عامل روان شناختی و شخصیتی و یا شرایط محیطی و اجتماعی بر می گردد، تصریح کرد: درجه علم و دانش، انگیزه و همت شخص، درجه شجاعت و تدبیر فرد و سایر خصائص فردی و روحی و اخلاقی موجب می شود که انسان ها در موقعیت های مختلف نقش های متعددی را ایجاد نمایند.

آیت الله اعرافی ادامه داد: افراد همواره با ظروف و شرایط متفاوتی روبرو می شوند و شرایط متفاوت اجتماعی، سیاسی  و فرهنگی، نقشه های کاری و نیز عمل و اقدام متفاوتی را می سازد.

وی با تأکید بر این که نقش های متفاوت ائمه اطهار(علیهم السلام)، منحصر در عامل دوم یعنی شرایط پیرامونی است، اذعان داشت: اگر صلحی بر امام حسن(علیه السلام) تحمیل می شود و یا امام حسین(علیه السلام) قیام عاشورا را برپا می­سازد و... همه و همه به یک عامل یعنی شرایط محیطی و اجتماعی بر می گردد.

آیت الله اعرافی با تأکید بر این که دانش ائمه(علیهم السلام) یکی است و هوای نفسانی هیچ گونه ورودی در ایشان ندارد، خاطرنشان کرد: ائمه اطهار(علیهم السلام) از تمام ناخالصی ها مبرا بوده، دریچه چشم ایشان بر تمام معادلات و متغییرها گشوده است.

وی با بیان این که متفکرین اسلامی در باب مرحله بندی ادوار و مراحل نقش آفرینی ائمه(علیهم السلام)، تئوری های خاصی را ارائه نموده اند، اظهار داشت: منحنی نقش آفرینی ائمه اطهار(علیهم السلام) در سیر دو سه قرن ابتدایی تاریخ اسلام، فرازهای مختلفی داشت، که قیام عاشورا، فعالیت علمی امام صادق(ع) و مهاجرت امام رضا(ع) از مهمترین مراحل اثرگذار در این گذرگاه تاریخی به شمار می رود.

رئیس جامعه المصطفی با تأکید بر این که مهاجرت امام رضا(علیه السلام) از برجسته ترین ادوار زندگی معصومین(علیهم السلام) به شمار می رود، تصریح کرد: در این هجرت تحمیلی و ولایتعهدی نمادی، توطئه پیچیدی حاکم بود؛ به گونه ای که قصد داشتند، امام(علیه السلام) و جریان ولایت را به عنوان جریان مقابل دستگاه خلافت ظالم، در درون دستگاه ظلم ذوب کنند.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه به طراحی های امام(علیه السلام) برای ابتر ماندن سیاست شوم مأمون اشاره نمود و اذعان داشت: امام رضا(علیه السلام) از این هجرت تحمیلی و تبعید، برای صحنه آفرینی جدید در عرصه های مختلف استقبال نمود.

وی خاطرنشان کرد: ثامن الحجج(علیه السلام) در این سفر برکاتی نو را به بار آوردند و پیام معارف ناب الهی را از محدوده های پیشین به خارج از مرزهای پیشین انتقال دادند؛ این امر خود سرآغازی برای رقم زدن فصل های جدیدی در نشر معارف اهل بیت(علیهم السلام) و کادرسازی اسلام ناب قرار گرفت.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که در زمان امام صادق(علیه السلام) نیز چنین رویکردی با روشی دیگر پیگیری شده بود، اظهار داشت: حضور معصوم(علیهم السلام) با تراز بالا در خارج از سرزمین های عربی برای اولین بار در زمان امام رضا(علیه السلام) اتفاق افتاد و ثامن الحجج(علیه السلام) در این فصل درخشان، توسعه قلمروهای دانش اهلبیتی را رقم زدند.

وی شکل گیری الگوی جدیدی از گفت وگو، بحث علمی و عرضه اندیشه الهی در عصر امام(علیه السلام) را یکی از شاخصه های این دوران دانست و یادآور شد: امام رضا(علیه السلام) ضمن نقش آفرینی در عرصه درون مذهبی، مقابله با غلات و مواجه هدایت گرانه با دیگر مذاهب اسلامی را بر عهده داشتند؛ به گونه ای که حرکت واقفیه با حضور این امام همام خنثی شد.

آیت الله اعرافی با بیان این که راه و روش گفت ­وگوی عالمانه را باید از امام رضا(علیه السلام) فرا بگیریم، ضمن تأکید بر این که هجرت، نقل و انتقال به مناطق جدید و نیز گشودن قلمروهای نو از مهمترین درس هایی است که باید از امام رضا(علیه السلام) اخذ نماییم، اذعان داشت: حکمت و اندیشه عمیق در مواجهه با اندیشه ها از دیگر بسترهای الگویی ثامن الحجج(ع) به شمار می رود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به این که جهان اسلام در دوره بسیار پیچیده و نقطه عطف و حساس تاریخی قرار دارد و گفتمان انقلاب اسلامی هرگز محدود به ایران نیست، تصریح کرد: گفتمان انقلاب اسلامی سرمایه ای است که می تواند برای همه بشریت مفید بوده، نوید بخش وحدت، انسجام و حرکت نو به سمت تمدن نوین اسلامی باشد.

مدیر حوزه های علمیه افزود: ظرفیت جهان اسلام می تواند ضمن تمدن سازی به قدرت بزرگ علمی، اجتماعی و سیاسی مبدل شود و به رغم تفاوت مذاهب، زبان ها، نژاد و سلائق می تواند امت واحده شود.

آیت الله اعرافی با بیان این که گفتمان انقلاب اسلامی معتقد است که باید در کنار برادران اهل سنت فلسطینی جانفشانی نماییم، تصریح کرد: نباید خود را به شهر و منطقه و نیز کار معینی محصور نماییم؛ نگاه ما باید، نگاه امت واحد و تمدن سازی نو و کلان باشد.

وی توجه به فعالیت های جمعی و گروهی را بسیار مهم برشمرد و اذعان داشت: هرگز نباید از تعامل با دوستان و تبادل اندیشه و رسیدن به الگوی کار جمعی غافل شویم. در دنیای امروز کارهای جمعی و هم افزا تحولات بزرگ علمی و فرهنگی را به وجود می آورد.

رئیس جامعه المصطفی با تأکید بر این که باید ضمن توجه به نگاه شبکه ای، به صورت منظومه ای به هم پیوسته فعالیت نماییم، یادآور شد: باید میان حکمت، درایت، عقلانیت، صبر، شجاعت و مقاومت را جمع و مصالح کشورها و پیشرفت های سرزمینی را رعایت نماییم.

وی تعامل با ادیان، مذاهب و سلائق گوناگون را بسیار مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: توجه به مشکلات اجتماعی عام بشر و آسیب های موجود در کشورها از دیگر تأکیدات فعالیتی دانش آموختگان جامعه المصطفی به شمار می رود.

آیت الله اعرافی در پایان ضمن تأکید بر توجه به دشمنی های استکبار جهانی، خاطرنشان کرد: باید مراقب باشیم تا در غائله آفرینی و فتنه انگیزی ها گرفتار نشویم؛ برخورداری از نگاه عمیق برای خنثی سازی توطئه ها بسیار مهم است.

گفتنی است؛ جمعی از دانش آموختگان جامعه المصطفی در ابتدای این دیدار ضمن تشریح و ارائه گزارشی از فعالیت های خود، دغدغه ها، مشکلات و الزامات پیش روی دانش آموختگان را مطرح نمودند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha