چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد

حوزه/ در تابستان امسال حدود ۱۷هزار طلبه در دوره های مختلف مشغول تحصیل رسمی هستند و اگر تابستان ها احیاء شود مطابق منویات رهبری معظم انقلاب زمان دوره تحصیلات حوزه کوتاه تر می شود و با تلاش معاونت آموزش، زیر ساخت های این کار فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی «حوزه» به اردوی معاونت تهذیب حوزه در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد، معاون آموزش حوزه های علمیه در مراسم اختتامیه طرح مطالعاتی شهید مطهری که در مجتمع فرهنگی آموزشی موقوفه عبدالله رضوی، مشهد برگزار شد، به تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی و تلاش دشمن در جهت ناامید کردن مردم از نظام اسلامی پرداخت و گفت: نظام سلطه با تجهیز دشمنان تکفیری داعش، دو کشور اسلامی را بلعیده بود اما با تلاش های ایران اسلامی و برکات نظام ولایی، دوباره این دو کشور به آغوش اسلام برگشتند.

وی افزود: امروزه استقامت ملت یمن در مقابل تجاوزات و جنایات رژیم سعودی به خاطر قدرت ایران است و این یک حقیقت مهم است، چرا که از صدر اسلام تا امروزه اینقدر هجمه علیه اسلام نبوده است.

معاون آموزش حوزه های علمیه با اشاره به هجمه های بی سابقه دشمنان علیه اسلام گفت: دشمن به خوبی فهمیده است که اگر این دین الهی در جوامع بشری به خوبی اجرا شود دیگر نفسی  برای ابرقدرت ها باقی نمی ماند.

وی افزود: ما در زمان جنگ برای تهیه حتی گلوله آرپی جی با مشقت های فراوانی روبرو بودیم و بسیاری از کشورها اجازه نداشتند که بدون اجازه آمریکا به ما بفروشد، اما الان همان کشورها در مقابل آمریکا ایستاده اند.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد خاطرنشان ساخت: بسیاری از گروه ها و فرقه هایی که داعیه حکومت مذهبی داشتند نظیر اخوان المسلمین مصر، القاعده و داعش با آن همه پشتیبانی نظام سلطه  نتوانستتد حکومت تشکیل دهند و دوام یابند، اما امام راحل تنها با تکیه به لطف الهی و دین اسلام توانست حکومت دینی تشکیل دهد که روز به روز هم قوی تر از گذشته می شود، ولذا باید با همه توان از این نظام مقدس دفاع و حمایت کرد.

وی ادامه داد: حوزه مولد انقلاب اسلامی  است و حوزویان این عصر باید بدانند که توطئه هایی که امروز علیه نظام اسلامی انجام می شود بسیار پیچیده و دشوار شده است و گذر از این توطئه ها جز با بصیرت و تبعیت محض از ولایت فقیه ممکن نیست.

معاون آموزش حوزه های علمیه با اشاره به سختی هایی که در راه ایجاد انقلاب اسلامی کشیده شده است، گفت: نباید با کوچکترین متلک و سختی میدان را ترک کرد، بلکه باید با الگو گیری از سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) در تحمل سختی ها و دشواری ها از این مشکلات عبور کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با بیان این ک ه حوزه امروز نباید مانند حوزه سابق باشد، بلکه باید با آموزش و تربیت صحیح مطابق نیازهای روز به نیازهای جامعه پاسخ مناسب دهد، اظهار کرد: شما طلاب جوان وظیفه سنگینی در حفظ نظام اسلامی دارید و بدانید که جنگ امروز در مقابل دشمن جنگ فیزیکی و نظامی نیست، چرا که آنان جرات ندارند به خاک این مرزوبوم  کوچکترین تجاوزی انجام دهند بلکه جنگ جنگ اعتقادی فرهنگی و اقتصادی است.

 معاون آموزش حوزه های علمیه تاکید کرد: امروزه ده ها و بلکه هزاران شبکه مجازی و ماهواره ای با زبان چرب و نرم مشغول شبهه پراکنی علیه اسلام و مبانی دینی هستند و جوانان ما را به دام خودشان می اندازند که این هجمه ها کار ما طلاب و روحانیون را سنگین تر کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد گفت: ما انقلاب اسلامی را ایجاد کردیم، اما همراهی و پاسداری از انقلاب به این سادگی ها نیست. حوزه باید بانکداری اسلامی را تعریف کند، بحث سکه و دلار و ارز مهم است، اما حوزه هنوز مبانی دینی این عرصه ها را تعریف نکرده است.

وی ادامه داد:  یکی از مهم ترین مسائل مهم طراحی درختواره دانشی حوزه هاست که بدانیم کارویره های روحانیت و حوزه کجاست؟ حدود 200عرصه شناسایی شده است و این درختواره نزدیک به نهایی شدن است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با اشاره به برخی از کارهای مهمی که از سوی معاونت آموزش حوزه انجام شده است افرود:  یکی از مباحث مهم ساماندهی دروس خارج حوزه است. الان حدود 14 درس خارج در شهرستان ها شناسایی و رسمی شده است، راه اندازی رشته های تخصصی در شهرستان ها نیز از دیگر اقدامات است، تغییرات خوبی هم در عرصه امتحانات شفاهی صورت گرفته و امیدواریم با پیگیری خوب مصوبات، شاهد رشد کمی و کیفی قابل قبول در حوزه باشیم.

وی تاکید کرد: از جمله کارهایی که امسال انجام می شود تقویم شناور آموزشی است. امسال ده شهریور ماه آغاز سال تحصیلی است، اما اگر جایی زودتر شروع کرد، مانعی ندارد. همچنین  برای بعضی کتاب ها بدیل در نظر گرفته شده است تا رشد کیفی تحصیل طلاب بهتر شود.

وی خاطر نشان ساخت: در تابستان امسال حدود ۱۷هزار طلبه در دوره های گوناگون مشغول به تحصیل  رسمی حوزه هستند و اگر تابستان ها احیاء شود مطابق منویات رهبری معظم انقلاب زمان دوره تحصیلات حوزه کوتاه تر می شود و در معاونت آموزش علی رغم مشکلات، زیر ساخت های این کار فراهم شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد در پایان سخنان خود با اشاره به برگزاری طرح مطالعاتی شهید مطهری گفت: این برنامه طرح بسیار خوب و پخته ای است، چرا که با وجود انبوه شبهات و نیاز های امروزی، درس های رسمی حوزه به تنهایی جوابگو نیست، و این طرح، مکمل خوبی برای دروس حوزوی است و حتی برای عده ای اصل است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha