جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام باقری

حوزه/ برای تامین برخی از مخارج زندگی، تشویق و سوق جوانان به کشاورزی و عمل به فرامین مقام معظم رهبری، به کار کشاورزی در روستای «مهمویی» مشغول هستم، زیرا اعتقاد دارم تا خود فرد توصیه کننده به کاری، عمل کننده نباشد، سخنانش بر دیگران هیچ گونه اثری ندارد ...

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در بیرجند؛ مَهمویی، نام روستایی از دهستان شاخنات بخش مرکزی، شهرستان بیرجند در استان خراسان جنوبی است. این روستا در میانهٔ راه بیرجند به قاین قرار دارد و دارای آب و هوایی گرم و خشک است، اولین ساکنانی که در این منطقه ساکن شدند نام روستا را به دلیل واقع شدن در زمینی خالی و دشت مانند، مهموئی نهادند.

شغل اکثر اهالی روستا، کشاورزی است. محصولات اصلی مهموئی عبارت‌اند از زعفران و زرشک که برای کسب درآمد کشت می‌شود، گندم، جو، چغندر قند، برخی انواع میوه مثل انواع انگور، آلوسیاه، زردآلو، خربزه، هندوانه، عناب و بادام نیز از دیگر محصولات روستا هستند که البته به دلیل کم بودن تولید و غیر صنعتی بودن کشاورزی منطقه به صورت عمده در خود منطقه به مصرف می‌رسند.

بر اساس ساختمان های باقی مانده از قدیم الایام و قنات روستای مهمویی و همچنین براساس گفته های بزرگان روستا می توان حدس زد که قدمت روستا به اواخر دوره صفویان و اوایل قاجار می رسد. از اوایل دهه ۱۳۳۰ ش. بسیاری از ساکنان روستا به صورت فصلی برای کسب درآمد به مزارع پنبه مازندران و کشور عراق مهاجرت می‌کردند و تعداد زیادی از ساکنان روستا طی این دهه تا قبل از انقلاب اسلامی به صورت دائم به شهرهای تهران و مشهد مهاجرت کردند. اکثر این مهاجران هنوز ارتباط خود را با روستای اجدادی خود قطع نکرده‌اند و بسیاری از آنان طی دهه اول ماه محرم برای شرکت در مراسم شبیه خوانی و تعزیه به روستا می‌روند.

پس از گشتی در روستا و احوال پرسی با بزرگان، نشانی روحانی این روستا را گرفتیم تا با او در خصوص حضور و هدف تبلیغ در این روستا به گفتگو بنشینیم.

گاهی بغض گاهی لبخند!

صحبت‌هایش توأم با لبخندهایی از جنس رضایت بود. خاطرات هفت سال تبلیغ در روستای « مهمویی» بیرجند را با شوقی زیبا بیان می کرد. خاطراتی که گاهی بغض بر دلت می نشاند و گاهی نیز لبخند را مهمان گونه‌هایت می‌ساخت.

اگر چه برای تبلیغ مشکلات زیادی را متحمل می شود، اما توصیه پدر، او را از ادامه فعالیت باز نمی دارد، ابتدای تبلیغش را از استان های لرستان، کرمان، کهکلویه و بویر احمد آغاز می کند و سپس در خراسان جنوبی ماندگار می شود.

هرچند برای شنیدن سرگذشت 10 سال تبلیغ در روستاهای محروم نیازمند هفتاد ساعت بودیم، اما همین چند ساعت را نیز غنیمت شمردیم تا پای صحبت های روحانی مستقردر روستای مهمویی بیرجند، «حجت الاسلام علیرضا باقری»، بنشنیم تا از سال های تبلیغش در روستاهای مختلف سخن بگوید.

توصیه پدرم مرا به طلبگی کشاند

صحبت هایش را با قرائت دعای فرج آغاز می کند، صحبت هایش با آرامشی بی نظیر همراه است. گویی 10 سال اقامت در روستاهای مختلف اندکی بر لهجه اش تاثیر گذاشته و آهنگ کلماتش را شنیدنی می سازد.

این روحانی فداکار در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، بیان کرد: در روستای شیرخند از توابع خراسان جنوبی متولد شده و از کودکی نیز علاقه زیادی به روحانیت داشته‌ام.

حجت الاسلام باقری با اشاره به دیگر انگیزه‌هایش برای ورود به عرصه روحانیت، گفت: توصیه های پدر و علاقه‌ام به طلبگی مرا به سمت این حوزه کشاند.

وی با بیان اینکه در سال 1375 وارد حوزه شدم، بیان کرد: به مدت چهار سال در زهان تحصیل کرده و سپس نیز به مشهد سفر کردم. بعد از گذراندن سطح دو حوزه وارد عرصه تبلیغ شدم و به استان های زیادی مانند لرستان، کرمان، فارس و کهکلویه و بویر احمد اعزام شدم.

حکایت ورود اولین روحانی به « گرماب»

این روحانی جهادگر با بیان اینکه در هفتم مرداد ماه 1385 برای امر تبلیغ وارد خراسان جنوبی شدم، افزود: سه سال از فعالیتم را در روستای گرماب از توابع شهرستان قاین سپری کردم، روستایی که تاکنون فردی به عنوان روحانی وارد آن نشده بود و اهالی آن نیز از فرهنگ ضعیفی برخوردار بودند.

حجت الاسلام باقری با بیان اینکه بدون شک تبلیغ در روستایی محروم و دارای ضعف فرهنگ بسیار دشوار است، افزود: با عنایت به خداوند توانستم بر تمامی مشکلات پیش رو فائق آیم، و به آن هدفی که برای خود ترسیم کرده بودم، برسم، به طوری که در طول آن سه سال علاوه بر تبلیغ و آگاهسازی شش نفر از جوانان روستا را وارد حوزه کردم، که در حال حاضر با روحیه و پشتکار بسیار بالا در حال تحصیل هستند.

این روحانی مستقر اظهار کرد: اکنون بیش از هفت سال است که در "روستای مهمویی"،در عرصه خطیر و ارزشی تبلیغ مشغول فعالیت هستم، و 10 نفر از جوانان روستا را نیز به حوزه علاقه مند و به این عرصه سوق داده ام.

قدم های استوار خانواده در تبلیغ

حجت الاسلام باقری با اشاره به اینکه همسرم نیز خانه دار و اهل مشهد است، اما هیچ گاه از زندگی با من و سفر به روستاهای مختلف گلایه ای نکرده است، بیان کرد: در بسیاری از برنامه های تبلیغی همسر و فرزندانم با من همراه شده و شعف زیادی نیز بر من حاصل می شود.

این روحانی مستقر بیان کرد: برای تامین برخی از مخارج زندگی، تشویق و سوق جوانان به کشاورزی و عمل به فرامین مقام معظم رهبری، به کار کشاورزی در روستای مهمویی مشغول هستم، زیرا بر این اعتقاد دارم تا خود فرد توصیه کننده به کاری، عمل کننده نباشد، سخنانش بر دیگران هیچگونه اثری ندارد.

                              

وی با بیان اینکه بیشتر محصولات تولیدی من، زرشک است، افزود: خوشبختانه روستای مهمویی دارای جوانانی با اراده و قوی و است، که در صورت اعتماد به آن ها، می توانند اقدامات بسیار شایسته ای انجام دهند.

مشکل تحصیل پیش روی عرصه تبلیغ در مهمویی

حجت الاسلام باقری با اشاره به مشکلات پیش روی تبلیغ بیان کرد: نبود رشته های تحصیلی مناسب در دبیرستان این روستا از مهم ترین مشکلات پیش روی فرزندانم به حساب می آید.

وی ادامه داد: متأسفانه بسیاری از جوانان برای ادامه تحصیل به شهر مهاجرت کرده که باید این امر مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

این روحانی مستقر با اشاره به عمده برنامه هایش در این روستا بیان کرد: برگزاری کلاس های آموزشی قرآن و احکام، برگزاری نماز جماعت و برگزاری کلاس های مشاوره از جمله برنامه های تبلیغ در این روستا است.

حجت الاسلام باقری قرائت نماز میت بر متویان این روستا، برگزاری جشن ها و عزاداری ها در اعیاد مختلف و برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی را از دیگر برنامه های خود در این روستا ذکر کرد.

وی با اشاره به وضعیت فرهنگی کنونی جامعه بیان کرد: در برخی از روستاها به دلیل نبود روحانی، مشکلات فرهنگی وجود دارد، که امید است توجه بسیار ویژه ای در این زمینه صورت گیرد.

این مبلغ ادامه داد: متاسفانه برخی از طلبه ها به دلیل مسائل مختلف اعم از عدم حمایت مسئولان، نبود خانه عالم  و مشکلات موجود در روستاها پای کار نمی آیند.

عوامل موفقیت در تبلیغ

حجت الاسلام باقری عنوان کرد: ارتباط اجتماعی قوی، صبر و حوصله زیاد در گوش کردن به مشکلات اهالی، تبلیغ چهره به چهره، گشاده رویی در برخورد با اهالی و جوانان، بی طرفی در مشکلات و اختلافات محل تبلیغ، برخورد پدرانه در رسیدگی به امور اهالی از جمله علل افزایش جمعیت مخاطبان می باشد.

وی عوامل موفقیت در زمینه تبلیغ را توکل بر خدای رحیم و کریم، هماهنگ بودن هیئت امنا، هیئت عزاداری و شورا با روحانی، وهمچنین اخلاص و هماهنگ بودن در برنامه های فرهنگی، برشمرد.

این روحانی پرتلاش ادامه داد: متاسفانه در بسیاری از شهرهای مذهبی ما، بسیاری از ادیان و مکاتب در حال تبلیغ دین و عقاید خود هستند، و ما هنوز در غفلت هستیم. یکی از دوستان مبلغ تعریف می کرد: به یکی از روستاهای ایران برای تبلیغ اعزام شدم، مردم آنجا هنوز به ابتدایی ترین احکام آگاهی نداشتند و مجبور شدیم از صفر، احکام اولیه اسلام را به آن ها بیاموزیم، چرا باید در یک کشور اسلامی شاهد چنین صحنه هایی باشیم؟

حجت الاسلام باقری در پایان گفت: اگر می خواهیم در تبلیغ موثر باشیم، در یک مسجد باید چند مبلغ روحانی حضور داشته باشد، چرا که هر قشری که در برنامه های مسجد حضور پیدا می کند، نیازمند تبلیغ به زبان خاصی است، کودکان و نوجوانان، جوانان، افراد مسن، زنان و ...، یعنی ما هر چقدر برای تبلیغ، وقت و نیرو بگذاریم، کم است.

گزارش: رقیه رحمتی راد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha