پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ریاحی

حوزه/ حجت الاسلام ریاحی گفت: متاسفانه امروز کرامت فرزندان نسبت به والدین کمرنگ شده است و این همه پرونده در دادگاه ها و دادسراها به علت فاصله گرفتن از اهل بیت(ع) و کمرنگ شدن کرامت انسانی است.

حجت الاسلام میثم ریاحی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در اصفهان پیرامون صفات امام رضا(علیه السلام) با اشاره به روایات مبنی بر تاریخ ولادت ایشان در 11 ذی القعده  در سال 148 هجری قمری و امامت 20 ساله ایشان، عنوان کرد: شاخص ترین موضوع در رابطه با حضرت ثامن الحجج، کرامت ایشان است که از ولادت حضرت معصومه(س) تا امام رضا علیه السلام را به این مناسبت دهه کرامت نامیدند.

وی افزود: این کرامتی که بسیار بر آن تاکید شده کرامت انسانی است که در روایت آمده فردی از خراسان به مدینه خدمت حضرت رسید و عرض کرد در راه مانده ام و وضع مالی خوبی دارم ولی اموالم را دزدیدند و پولی غرض می خواهم تا به خراسان بازگردم و وقتی بازگشتم پول را به شما بر می گردانم که حضرت فرمودند مقداری صبر کنید و پس از آن، کیسه ای پول از پشت درب به او دادند و گفتند لازم نیست به ما باز گردانی.

حجت الاسلام ریاحی ادامه داد: وقتی اصحاب علت این کار را پرسیدند فرمودند نمی خواهم بعد از آن که در خراسان این شخص مرا می بیند چشمش به من بیفتد و خجالت بکشد.

وی با بیان اینکه امروز کرامت انسانی در جامعه ما مغفول مانده عنوان کرد: اساسی ترین ویژگی انسان و برتری انسان نسبت به دیگر موجودات کرامت است که این کرامت فقط در بخشش نیست، بلکه در احترام به دیگران است که متاسفانه امروز کرامت فرزندان نسبت به والدین کمرنگ شده است و این همه پرونده در دادگاه ها و دادسراها به علت فاصله گرفتن از اهل بیت(ع) و کمرنگ شدن کرامت انسانی است.

کارشناس دینی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) عنوان کرد: در روایت آمده کسی مالش را گم کرده بود و تهمت به امام صادق(ع) زد، امام(ع) پول را به او برگرداندند و زمانی که شخص فهمید تهمت زده خواست، پول را به حضرت برگرداند، ولی حضرت قبول نکرد و فرمود ما خاندان کرامتیم و آنچه را می دهیم دیگر باز نمی گیریم .

وی با بیان روایتی از امام رضا(ع) تصریح کرد: ایشان تاکید می کنند که خداوند تنها حق ولایت بر مردم و برخورداری از اطاعت آنان را بر ایشان مقرر داشته که به مصلحت مردم است و کرامت دنیا و آخرتشان را تضمین می کند

حجت الاسلام ریاحی در پایان با بیان اینکه ما اگر در راستای مسیر اهل بیت(ع) حرکت کنیم باید نست به هم  کرامت انسانی را داشته باشیم، تاکید کرد: اگر چیزی از یکدیگر در مجالس فهمیدیم خارج از مجالس انتقال ندهیم و کرامت افراد را حفظ کنیم و این معنای کرامت است و امیدواریم که مردم این کرامت را بیاموزند و به آن عمل کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha