سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
نشست فصلی ستاد همکاریها

حوزه/ طبق تفاهم نامه حوزه علمیه و وزارت آموزش و پرورش، دبیرخانه ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش در هر فصلی برگزارکننده نشست مشترک مدیران عالی هر دو نهاد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاری ها، اولین  نشست فصلی سال 97 با حضور روسای عالی ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش، همراه با معاونین حوزه های علمیه و آموزش و پرورش به  میزبانی وزارت آموزش و پرورش، در تهران برگزار شد.

حضور دبیران قطب های پنجگانه ستاد همکاری ها به عنوان میهمانان مدعو این دوره از نشست جهت بیان نقطه نظرات و دغدغه های آنان در راستای تقویت همکاری ها از ویژگی های این  نشست بود .

حجت الاسلام و المسلمین سید مجتبی ملکی ضمن ارایه گزارشی از عملکرد سه ماهه ستاد اظهارداشت: در نشست قبل که در اسفند ماه سال گذشته برگزار شد، سه مصوبه در خصوص ابلاغ برنامه های ستاد برای استان ها، تشکیل کارگروه مشترک برش همکاریهای 5 ساله میان حوزه و آموزش و پرورش و همچنین بررسی و آسیب شناسی بر اساس برنامه های قبل داشتیم که برای همه اعضا ابلاغ شده است.

*حوزه و آموزش و پرورش به توانایی های همدیگر نیازمند هستند

آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه با تقدیر از تلاش های صورت گرفته در خصوص همکاری ها گفت : امروزهم حوزه و هم آموزش و پرورش به توانایی های همدیگر نیازمند هستند و ما آمادگی کامل داریم بر اساس تفاهمات و همکاریها، تعاملات مکرری داشته باشیم.

وی در خصوص مدارس معارف اسلامی اظهاداشت: برای این سبک از مدارس می بایست کارگروهی مرکب از حوزه های علمیه برادران و خواهران و آموزش و پرورش با حضور نمایندگان تام الاختیار تشکیل شوند تا جدی تر وارد این عرصه شویم.

*تجلیل از نگاه تربیتی و پاسخ گوی مدیر حوزه

وزیر آموزش و پرورش هم در این نشست گفت: از دیدگاه وسیع، ارزشمند و پاسخگوی آیت الله اعرافی در خصوص مطالبات  قدردانی می‌کنم و این ویژگی ایشان  را ، فرصتی مغتنم  برای آموزش‌ وپرورش به وجود آورده است و باید از آن به‌خوبی استفاده شود و به همین منظور تاکید میکنم  کارگروه‌ها به ‌طور مستمر تشکیل جلسه بدهند و در عملیاتی کردن برنامه‌ها همدیگر را کمک کنند.

حوزه های علمیه در راستای برنامه 5 ساله می بایست در خصوص آموزش ائمه جماعات مدارس، مدیران مدارس، معلمان و خانواده ها دوشادوش آموزش و پرورش نقش آفرینی کنند.

وی در خصوص اهمیت مدارس روشنا و امین تصریح کرد: این طرح ها از جمله طرح های ارزشمند مشترک میان حوزه و آموزش و پرورش است که باید به صورت عملیاتی  توسعه یابند .

بطحائی افزود: اقتصاد کشور در شرایط سختی است و خوشبختانه تجارب خوبی برای عبور از بحران داریم اما این شرایط باعث نمی‌شود که از  طرح‌های ستاد همکاری‌های غفلت کنیم و مجموعه وزارت آموزش‌وپرورش  تلاش خواهد کرد  که برنامه‌ریزی‌های لازم را برای عملیاتی کردن مصوبات داشته باشد.

*رئیس سازمان تبلیغات: طرح سرباز طلبه گسترش یابد

حجت الاسلام و المسلمین خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در سخنانی اظهارداشت: مساله سرباز طلبه در گذشته حوزه های علمیه با عنوان طرح کفیل مطرح شد که تا قبل از سال 92 به عنوان یکی ازطرحهای خوب  حوزه های علمیه مطرح بود.

وی افزود: باید با قرار دادن مقرری مناسب ، مطلوب و حقوق پایه، تعداد سرباز طلبه ها در آموزش و پرورش  را افزایش دهیم و اگر محدودیتی وجود دارد ابتدا در شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را مصوب و سپس با درخواست از ستاد کل نیروهای مسلح یا مراکز مربوطه سهمیه  سرباز طلبه برای دستگاه تعلیم و تربیت را افزایش دهیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بیان داشت: امروز آموزش و پرورش با همه زحماتی که می کشد، نیازمند حضور یک روحانی در همه مدارس خود است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید قدر این لحظات خدمت را بدانیم و تا وقتی که هستیم خدمتی به حوزه و آموزش و پرورش و نسل جوان کنیم.

*موفقیت طرح روشنا 

وی افزود: طرح روشنا یکی از این طرح های موفق است که باید در هر مدرسه ای یک نیروی طلبه و روحانی حضور داشته باشد.

*یک گلایه از سیستم آموزشی حوزه

حجت الاسلام خاموشی در ادامه با ابراز گلایه از رویکرد دانشگاهی نظام آموزشی حوزه گفت: نباید ماجرای سلسله کنکور دانشگاهی در حوزه علمیه رواج یابد، حوزه مدارج مصوب  خود را دارد ودر عرصه  علوم انسانی و اسلامی در جایگاه رفیعی قرار دارد، بنا بر این نباید همانند دانشگاه رفتار کند!

در ادامه این نشست، حجت الاسلام مهدی رجایی ، مدیر دفتر طرح و برنامه راهبردی حوزه های علمیه گفت: برنامه پنج ساله  همکاری ها را پس از برگزاری یک جلسه کارشناسی تنظیم کرده ایم، دو نگاه وجود داشت و بر اساس این دو نگاه، فعالیت های همکاری در شش محور دیده شد.

وی افزود: از جمله این محورها؛ همکاری در عرصه پژوهشی، دوره های ضمن خدمت، تامین نیروی انسانی و فعالیت های فرهنگی و  تبلیغی می باشد و پیش نویس هایی تهیه شده که در حال جمع بندی نهایی درجلسات کارشناسی هستیم.

*هرنوع همکاری را از طریق ستاد همکاریها پیگیر باشیم

مدیر مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه نیز با اشاره به ظرفیت های بالفعل حوزه علمیه اظهارداشت: در ظرفیت حوزه های خواهران و برادران و سایر نهادهای حوزوی بر ای مسائل آموزشی و تربیتی بی بدیل است و هر کدام از نهاد های حوزوی در این خصوص عملکردهایی دارند و چه خوبست همه این فعالیت ها به واسطه ستاد همکاریها یکپارچه شود تا ظرفیت های بالقوه  همه دستگاه های حوزوی در راستای کمک به تحقق ستد تحول بنیادین عملیاتی گردد.

حجت الاسلام سید مفید حسینی کوهساری افزود: می توان نهادهای دیگری که همسو با سیاست های دبیرخانه ستاد می باشند را همراه ساخت که هم برای نیازهای آموزش و پرورش مناسب اند و هم نقش حوزوی خود را ایفا می کنند.

در ادامه حجت الاسلام میرمعزی، معاون پژوهش حوزه های علمیه در سخنانی گفت: جهت گیری و راهبرد اصلی معاونت پژوهش در همکاری با آموزش و پرورش کاملا مشخص است، این برنامه ها حول یک جهت گیری اصلی در برنامه 5 ساله می باشد.

* تقدیر از عملکرد دبیرخانه ستاد همکاری ها 

در ادامه این نشست، خانم حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در سخنانی ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) و امام رضا(ع) بیان داشت: امیدواریم به برکت این ایام ظرفیت خانم ها بیشتر از قبل دیده شود.

 وی با تقدیر از  حجت الاسلام و المسلمین ملکی به واسطه تلاش ها و زحماتی گسترده ای که پیرامون ستاد همکاری ها و تعامل میان حوزه و آموزش و پرورش می کشند، گفت: ما شاهد این زحمات هستیم و قدردانی می کنیم.

 حکیم زاده افزود: اگر امروز شاهد همکاریهایی در وسعت حوزه و آموزش و پرورش هستیم به واسطه زحمات همکارانمان در ستاد همکاریها و تلاش های شخص آقای ملکی است که نباید نادیده گرفت بلکه  با تقویت دبیرخانه ستاد نسبت به این همکاریها همت و تلاش جدی تری داشته باشیم .

وی پیشنهاد داد: در طول سال جلساتی به در قالب  کارگاهی و کارشناسی به صورت پیوسته تشکیل شود و ما آمادگی داریم در بخش ابتدایی و متوسطه اقدامات علمی تری را دنبال کنیم.

*مدارس علوم و معارف اسلامی راه حوزه را به دانش آمزان نشان می دهند

دکتر نوید، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش نیز اظهارداشت: زمانی که مدارس علوم و معارف اسلامی مطرح شد در واقع نسل جدیدی از دانش آموزان در مسیر ورود به حوزه های علمیه قرار گرفتند.

وی گفت: این  مدارس به صورت موثر و نظامند نسبت به تریبت دانش آموزان در مسیر ورود به حوزه های علمیه گام برداشتند و طی این سالها اقدامات ارزشمندی بر جای گذشته است.

دکتر نوید تصریح کرد: به طور حتم، آموزش و پرورش به دنبال اجرا و عملیاتی کردن سند تحول است تا بتواند نسلی متعهد، انقلابی و دینی را به جامعه تزریق کند و برای این مهم نیازمند عالمان دینی می باشد که بحمدلله اقدامات خوبی هم صورت گرفته است.

دبیر شواری عالی آموزش و پرورش با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دست هایی در کار است که معنویت و مشروعیت آموزش و پرورش را خدشه دار کنند، اظهارداشت: طی گزارش هایی که رسیده عده ای به اسم حوزوی ، مدارسی با محوریت مسجد راه اندازی کرده اند که نسبت به جذب دانش آموزان و منفک کردن آنان از مدرسه تلاش می کنند که امیدوارم حوزه همانند آموزش و پرورش چنین مسائلی را پیگیری و رسیدگی کند.

در ادامه دکتر تورانی، سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی کتب درسی در سخنانی گفت: پیشنهاد می کنم چند عرصه در  خصوص همکاریها  را انتخاب کنیم و حول آن برنامه ریزی نمائیم  تا به نتایج مطلوب تر و زود بازده برسیم.

دانشگاه تربیت معلم  را به حوزه وصل کنیم

حجت الاسلام و المسلمین اسکندری، معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران نیز در ادامه این نشست گفت: توجه به دانشگاه تربیت معلم  و زمینه همکاری مطلوبی که می تواند داشته باشد می بایست در دستور کار دبیرخانه ستاد قرار بگیرد و طرح مدارس امین و روشنا نیز دارای مشکلاتی است که باید به آن پرداخته شود.

وی گفت: در حال حاضر قریب به هشت هزار امام جماعت خانم در مدارس فعالیت می کنند و از نظر پشتیبانی و محتوا حوزه علمیه خواهران می تواند ظرفیت خوبی را در قالب ستاد همکاریها به آموزش و پرورش ارائه دهد.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور، مدیر حوزه علمیه خواهران نیز در سخنانی بیان داشت: حوزه علمیه خواهران آمادگی دارد با همه ظرفیت پژوهشی، تحقیقاتی و آموزشی خود در خدمت همکاری با آموزش و پرورش باشد، اقدامات خوب و شایسته ای انجام شده ولی کافی نیست، جای کار بسیاری است و ما حاضریم جلسه بعد نشست فصلی ستاد همکاری ها را در حوزه خواهران میزبان باشیم.

وی افزود: امروز ظرفیت های پژوهشی و تحقیقاتی حوزه علمیه خواهران بر کسی پوشیده نیست و صدها فارغ التحصیل این حوزه مبارکه به عنوان کارشناسان مذهبی، تربیتی و اخلاقی در خدمت مراکز متعدد نظام و جامعه هستند.

مدیر حوزه علمیه خواهران در پایان گفت: علاوه بر برنامه های  ستاد همکاری ها به صورت موضوعی نیز می توان همکاری نمود و پاسخگوی نیازهای آموزش و پرورش باشیم.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha