جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ دومین نشست مدیران میانی واحدهای ستادی حوزه

حوزه/ معاون آموزش حوزه‌های علمیه گفت: شاه کلید گام های تحول، توسعه در کتب و متون درسی، توسعه در برنامه های آموزشی و نظامات متعدد و نیز توسعه در درختواره دانشی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام  والمسلمین مهدی رستم ‌نژاد پیش از ظهر امروزدوشنبه در دومین نشست مدیران میانی واحد های ستادی مرکز مدیریت حوزه های علمیه که در سالن آیت الله حائری این مرکز برگزار شد، اظهار داشت: تحول در حوزه در واقع همگامی حوزه با نیاز های زمان است.

وی گفت: به فرمایش مقام معظم رهبری، حوزه علمیه باید بتواند نیاز های خود، جامعه، نظام و جوامع دیگر را پاسخ دهد و لذا نقطه تحول حوزه همین است که بتواند نیاز های عرصه های چهارگانه را پاسخ دهد.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه تصریح کرد: یک معاونت به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد و همه معاونت ها باید نقشه راه و افق را درست ببینند و برنامه ریزی کنند و گام های تحول را بپیمایند.

 وی ارتقای مدارس و مراکز و عوامل علمی  و برنامه های آموزشی را از جمله گام های تحولی برشمرد و گفت: عوامل اجرایی می تواند در رسیدن به تحول به ما بسیار کمک کند و مؤثر باشد.

رستم نژاد با بیان اینک از آن نقطه پاسخگویی به نیاز ها فاصله داریم، ادامه داد: در بخش عوامل علمی حدود 400 گروه علمی تربیتی در مدارس تشکیل گردیده ، دروس خارج شهرستان، اساتید مدارس، سطوح عالی و خارج قم ساماندهی شده است.

وی به برنامه های آموزشی اجرایی پرداخت و تدوین و یا بازنگری دستور العمل های اجرایی با رویکرد تسهیل در امور و عبور از کار دستی، تغییر اساسی در امتحانات شفاهی با نگاه متوازن سازی امتحانات و حذف و نیز توزیع برگزاری امتحانات در سراسر کشور و جذب استاد ممتحن جدید را از جمله آن دانست.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه عنوان کرد: حدود30 نفر استاد در قم  و در کل کشور باید امتحان شفاهیرا در تمام پایه ها،‌می گرفتند، اما امروز 224 استاد جدید ممتحن شفاهی در حوزه معرفی شده  و بعد از این هم ادامه دارد و در برخی استان ها امتحان شفاهی تا پایه ده هم واگذار شده است.

وی تغییرات مهم در امتحانات کتبی( تجمیع کمیسیون طراحی سؤال قم و کشور، واسپاری ها در امتحانات+ شناور کردن زمان امتحانات و تعدد زمان آن)، تدوین و توسعه برنامه آموزشی جدید(تدوین سر فصل های سطح 1، توسعه از 19 مدرسه به 229 مدرسه + تدوین یا تصحیح 46 کتاب و منبع درسی) را از برخی اقدامات نام برد و افزود: یکی از مهم ترین معیارهای تحول متن درسی است.

معرفی 22 کتاب بدیل

حجت الاسلام و المسلمین رستم نژاد در خصوص تعدد و تنوع منابع آموزشی گفت: 22 کتاب بدیل در سطح یک معرفی گردید که گام بسیار مهمی بوده است و برای سطح دو و سه هم درحال آماده شدن است.

 وی هوشمند سازی ارزیابی تحصیلی( محاسبه هوشمند قریب به 15 نظام آموزشی گذشته و دستور های موردی+ قابلیت افزودن نظام های جدید دیگر)، اصلاح شیوه معدل گیری، اصلاح تقویم آموزشی با ویژگی شناور بودن و سازگاری با اقلیم+آزاد سازی فضا برای یرنامه های دیگر، را ه اندازی شورای تخصصی آموزشی با ده ها مصوبه، کوتاه شدن فرایند تدوین کلیات رشته ها و سرفصل ها با راه اندازی کمیسیون مراکز تخصی و انحلال کمیته های مرتبط که 14 جلسه ان هم تا کنون تشکیل شده است را از دیگر موارد برشمرد.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه از دیگر موارد تحول در نظام آموزشی به تدوین درختواره دانشی حوزه ها که نزدیک به 200 رشته و گرایش در حال نهایی شدن است، بهسازی برنامه سفیران هدایت، اصلاح آیین نامه مدارج علمی، واسپاری کمیته ها به مراکز تخصصی، صدور مدارک شهدا، تغییرات در نظام پذیرش حوزه، احیای دوره های آموزشی تابستانی که امسال بیش از 5 هزار نفر در تابستان در حال تحصیل اند اشاره کرد.

وی تأکید کرد: شاه کلید گام های تحول، توسعه در کتب و متون درسی، توسعه در برنامه های آموزشی و نظامات متعدد است که همه آن نظامات به اجتهاد ختم شود و نیز توسعه در درختواره دانشی است که بسیار مهم و تحول آفرین می باشد.

حجت الاسلام فرهاد عباسی نیز در این نشست اظهار داشت: همه معاونت ها در واقع در حال  اجرای برنامه مصور دیکته شده ای هستیم که از ما خواسته شده برای اجرای آن فرایند ها را تسهیل یا بهسازی کنیم و در برنامه موجود ترکیب فعالیت های معاونت ها در کنار هم به صورت انضمامی دیده شده و خود معاونت آموزش نظرش این نیست و قائل به ترکیب اتحادی است و فعالیت های مختلف در عرصه های مختلف بخشی از نظام جامع آموزشی است که باید سهم خود را به صورت تضمین شده در فرایند آموزش داشته باشند.

مسئول دفتر هماهنگی امور مراکز تخصصی و موسسات آموزش عالی حوزه علمیه گفت: در طراحی نظام آموزش جامعی که مد نظر است  یک مورد این است که پژوهش، سلامت، تهذیب و غیره  همراه با ضمانت اجرایی دیده شود.

حجت الاسلام روز بهانی نیز طی سخنانی ابراز کرد:  از وظایف اساتید آموزشی که تعریف شده است یکی رسیدگی به امور تربیت، تهذیب و رسیدگی به امور پژوهشی است و تتها وظیفه استاد انتقال مباحث علمی نیست.

وی افزود: در راستای تحقق این مصوبه برای اساتید تمام وقت گفته شده 4 ساعت تدریس در سطح یک و یک ساعت حضور و برای اساتید سطح عالی 3 ساعت تدریس و2 ساعت حضور که در بخشنامه ابلاغی به مدارس آمده  و  یک ساعت و یا دو  ساعت حضور استاد خاص امور پژوهشی، آموزشی و تهذیبی است.

آشنا نبودن طلاب با فنون تبلیغ یک ضعف است

حجت الا سلام غلامرضایی به نهادینه شدن امر تبلیغ اشاره کرد و تصریح نمود: آشنا نبودن طلاب با فنون تبلیغ یک ضعف است، لذا باید مهارت های تبلیغ را در متن آموزش حوزه قرار دهیم.

وی در خصوص اردو های تابستانی گفت: ا اردو های تابستانی طلاب باید یک بازه زمانی داشته باشد تا ضربه ای به بحث تبلیغ وارد نشود و  طلاب بتوانند در جامعه و شهر ها و مساجد کلاس های تابستانی را برای نوجوانان برگزار نمایند.

جانشین معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه عنوان کرد: خلأ تبلیغی کشور را با این حوزه بلند مدت به هیچ وجه نمی توان جبران کرد و طلبه ای که بیست سال درس خوانده به روستایی هزار نفری فرستاده شود واقعا ظلم است و باید این طلبه به مکان های مهم تر و با تعداد بیشتر اعزام شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha