جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
برجام

حوزه/ رهبر معظم انقلاب اسلامی اخیرا در دیدار سفیران، کارداران و مسئولان وزارت امور خارجه، تأمین و حفظ منافع ملی به معنای حقیقی را هدف اصلی سیاست خارجی خواندند و به تبیین بایدها و نبایدهای دیپلماسی در نظام اسلامی پرداختند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، مذاکره با کشورها برای صدور انقلاب اسلامی امری واجب و ضروری است، اما این که در این خصوص با چه کشورهایی وارد مذاکره شویم جای سوال است؟

ارتباط با آمریکا و مذاکره با دولتمردان آن از سال ها پیش مطرح بوده است، اما آنچه لازم است گفته شود اینکه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری این کشور را شیطان بزرگ نامیده اند و بر بدعهدی های آن بارها و بارها تذکر داده اند.

آنچه تجربه در طی این 40 سال عمر انقلاب به ما نشان داده، این است که آمریکا هیچ گاه مورد اعتماد نبوده و نخواهد بود، زیرا آن ها با اصل انقلاب یعنی اسلام دچار مشکل هستند و می دانند تا هنگامی که این اصل وجود داشته باشد، نمی توانند بر منطقه حاکم شوند.

پس از سال ها دولتمردان سیاست خود را بر اساس مذاکره با آمریکا پایه گذاری کردند، سیاستی که به برجام موکول شد، اما متأسفانه این سیاست  اکنون به گفته برخی ها دچار شکست شده است، زیرا دولت آمریکا با آمدن ترامپ به راحتی هرچه تمام تر از برجام خارج گشت و فشارهای اقتصادی همه جانبه ای را بر علیه ایران اسلامی روانه کرد.

در کنار این فشارها، سخنان سخیفانه دولت مردان آمریکا از جمله ترامپ و تهدیدهای مکرر آن باعث شد، تا سرانجام دولت مردان ایران از جمله وزیر امور وزارت خارجه، به خود آیند و اندکی سیاست خود را تغییر دهند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی اخیرا در دیدار سفیران، کارداران و مسئولان وزارت امور خارجه، تأمین و حفظ منافع ملی به معنای حقیقی را هدف اصلی سیاست خارجی خواندند و با بیان بایدها و نبایدهای دیپلماسی در نظام اسلامی افزودند: می توان با روحیه صحیح انقلابی و دیپلماسی هوشمندانه و هدفمند، روابط خارجی را گسترش داد و عناصر قدرت نظام را به پشتوانه ای برای دستاوردهای سیاسی و دیپلماسی تبدیل کرد.

مقام معظم رهبری حل مشکلات کشور با مذاکره یا رابطه با امریکا را خطایی واضح خواندند و افزودند: آمریکا با اصل نظام اسلامی مشکل اساسی و مبنایی دارد، آمریکایی‌ها به دنبال بازگشت به موقعیت و جایگاه خود در ایران قبل از انقلاب هستند و به کمتر از این هم راضی نخواهند شد.

برای درک بیشتر سخنان مقام معظم رهبری با دو تن از امامام جمعه خراسان جنوبی به گفتگو پرداختیم تا حقیقت اعتماد به آمریکا را روشن تر بیان کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین بابایی امام جمعه فردوس در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، اظهار داشت: فراخوان وزیر امور خارجه، کارکنان، کاردان‌ها و سفیران به منظور برنامه ریزی جهت اعتلای کلمه توحید و حفظ ارزش های انقلاب اسلامی بود.

وی افزود: در این دیدار رهبر معظم انقلاب توقعاتشان را از وزارت امور خارجه مطرح کردند، مبنی بر این که عزت و اقتدار را برای جمهوری اسلامی ایران همیشه مد نظر قرار دهند و سعی کنند در مراودات خود با کشورهای مختلف، در صدد ارتباطات دوجانبه باشند.

امام جمعه فردوس خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری همچنین به عدم معطل ماندن مسئولان به تصمیمات اروپا در خصوص ایران، تأکید و خواستار استفاده بهتر از منابع داخل مخصوصا بهره بردن از توانمندی های نخبگان شدند، تا بتوانیم از پیچ مشکلات اقتصادی عبور کنیم.

                           

حجت الاسلام بابایی تصریح کرد: نقشه های بیگانگان در جهت نارضایتی مردم از انقلاب و در نتیجه براندازی نظام است، لذا قطعا باید دولتمردان تلاش کنند تا این رضایت از دست رفته را جلب و آبروی ایران اسلامی را در مقابل دیگر کشور حفظ کنند.

وی گفت: سفر نمایندگان ایران اسلامی در دیگر کشورها هستند، لذا اگر بتوانند مواردی که امام راحل از اسلام و انقلاب مطرح کردند، را به گوش ملت های دیگر برسانند، قطعا پیروز خواهند شد، و تبلیغات آمریکا و دیگر کشورهای غربی بر علیه ایران را خنثی خواهند کرد.

امام جمعه فردوس یادآور شد: هر سفیر باید برای معرفی توانمندی های جمهوری  اسلامی، مودت و دوستی بین سایر کشورها تلاش کند، تا بتوانیم از نظر برون مرزی اقتدار خود را حفظ کنیم.

برای صدور انقلاب به دیپلماسی و ارتباط  نیاز داریم

 حجت الاسلام بابایی عنوان کرد: ما دیپلماسی و ارتباط با کشورهای جهان را برای صدور انقلاب لازم داریم، رهبر نیز هیچ وقت مخالف با دیپلماسی و ارتباط نبوده اند، لذا باید همه ی افراد شرایط انقلاب، خواسته ها و تأکیدات مقام مقام رهبری را مورد توجه قرار دهند تا خطایی در این دیپلماسی رخ ندهد.

وی ابراز داشت: ایران اسلامی، ملتی مقتدر و دارای تمدن است، ولی متأسفانه باید گفت گستردگی تبلیغات بیگانگان در خارج از کشور اثرات بسیاری گذاشته، لذا اگر بتوانیم دیپلماسی را بر اساس ایدئولوژی اسلامی گسترش دهیم قطعا می توانیم نسبت به این تبلیغات واکنش نشان داده و حقیقت ایران اسلامی را به دیگر کشورها بشناسانیم.

امام جمعه فردوس مطرح کرد: در آینده ای نزدیک ایران اسلامی باید حرفی برای گفتن در جهان داشته باشد، لذا دیپلماسی ایدئولوژی اسلامی باید مد نظر دولت مردان قرار گیرد.

حجت الاسلام بابایی عنوان کرد: با توجه به شرایط امروز، دولتمردان می‌توانند، با توجه به توانمندی های داخلی و اقتصاد مقاومتی، کشور را از وضعیت کنونی نجات دهند، و امیدی به اینکه اروپا، آمریکا را کنار بگذارد و جانب دار ایران شود، نداشته باشند.         

وی افزود: مسئولان در عین حال که می باست کار دیپلماسی خود را انجام دهند، ولی باید به درون توجه و معشیت مردم را مدنظر قرار دهند، تا این وضعیت اقتصادی را هر چه زودتر سامان بخشند.

وظیفه رهبر انقلاب بصیرت افزایی و روشنگری است

امام جمعه فردوس با بیان اینکه امام راحل فرموده اند، رابطه ما با کشور آمریکا، رابطه گرگ و میش است، خاطر نشان کرد: وظیفه رهبر انقلاب بصیرت افزایی و روشنگری است، و بارها و بارها نیز فرموده اند که ما هرگز نمی توانیم با دشمنی به مانند آمریکا که جز به نابودی کشور ایران فکر نمی کند، کنار آییم، اما متاسفانه هنوز هم افرادی در داخل کشور وجود دارند، که فکر می کنند ارتباط با آمریکا می تواند مشکلات را حل کند.

حجت الاسلام بابایی در پاسخ به این سؤال که چرا رهبر انقلاب به صورت مداوم بی اعتمادی به آمریکا را مطرح می کنند، گفت: فرمایشات مکرر مقام معظم رهبری نقش ایجاد بصیرت در دولت مردان را دارد تا بدانند، ایران اسلامی باید بدون آمریکا بر روی پای خود بایستد.

وی افزود: با قدرت صحبت کردن دشمن را به عقب نشینی وادار می کند، وقتی دولتمردان آمریکا می گویند که نمی گذاریم نفت ایران صادر شود، سخنان اخیر رئیس جمهور می تواند پاسخی به این گونه جسارت ها باشد.

امام جمعه فردوس گفت: تنگه هرمز در دست ماست و از نظر نظامی نیز دارای قدرت بی نظیری هستیم، لذا اگر آمریکا بخواهد جلوی نفت ایران را بگیرد، با بستن تنگه هرمز می توانیم جلوی صادر شدن نفت تمامی کشورهای حوزه خلیج فارس را بگیریم، لذا این اولتیماتوم رئیس جمهور باعث عقب نشینی آمریکا گشته، و اکنون متوجه شده اند که هرگز نمی توانند چنین تصمیمی را عملی کنند.

حجت الاسلام بابایی ادامه داد: اعتقاد ما بر این است که وزارت خارجه و دولت مردان در برجام علی رغم اینکه تلاش های بسیاری کردند، اما موفقیتی نداشته اند، زیرا فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی براینکه به آمریکا اعتمادی نیست را باور نکردند.

وی ابراز داشت: با خروج آمریکا از برجام، همه متوجه شدند، اگر در همان ابتدا به سخنان مقام معظم رهبری توجه و جامه عمل پوشانده می شد در چنین وضعیتی قرار نمی گرفتیم، اما خوشبختانه اکنون مسئولان بیدار شده اند و سخنانشان بر پایه عزت است، که امید می رود، آنچه می گویند در عمل نیز نشان دهند تا ابهت و اقتدارمان در جهان حفظ گردد.

وزارت خارجه نتوانسته انتظارات را برآورده کند

حجت الاسلام سنجری، امام جمعه سربیشه نیز در گفتگو با خبرنگار«حوزه» در بیرجند اظهار کرد: آن چیزی که باید از دیدار مقام معظم رهبری با مجموعه وزارت خارجه و سفرا برداشت کرد، این است که آنچه انقلاب به ما داده، عزت ملی در کنار ارتباط با همه  کشورها به جز ایالت متحده آمریکاست.

وی در خصوص حفظ منافع ملی توسط وزارت خارجه افزود: حفط منافع ملی را باید آیندگان قضاوت کنند، زیرا اکنون نمی توان به آن صراحت گفت که چقدر وزارت امور خارجه موفق بوده است.

امام جمعه سربیشه ادامه داد: متأسفانه مسائل اقتصادی، صادرات و واردات هایی که باید با دیگر کشورها صورت می گرفت به بحث برجام گره خورد و حدود 5 سال کشور معطل نتیجه مذاکرات ماند، که سرانجام به خروج آمریکا از برجام موکول شد، لذا وزارت امور خارجه در این خصوص خیلی نتوانسته موفقیتی کسب کند و مقام معظم رهبری نیز درخواستی که داشتند نیز همین بود که وزارت امور خارجه به بحث مسائل اقتصادی ورود پیدا کند و به فکر تشکیل معاونتی در این وزارت خانه باشد، تا بتواند اقدامات دیگر وزارت خانه ها را با کشورهای مختلف تسهیل کند.

حجت الاسلام سنجری خاطر نشان کرد: به نظر من وزارت امور خارجه با توجه به مذاکراتی که داشته است، نتوانسته انتظارات را برآورده کند که امیدواریم که در آینده شاهد گشایش هایی در امور باشیم.

وی بیان داشت: کسانی که بحث ایدئولوژی را مطرح و دیپلماسی را از ایدئولوژی منفک می دانند، همان کسانی هستند که سکولاری فکر کرده و دین را منهای سیاست، معرفی می کنند. چنین افرادی اعتقاد دارند که باید در مسائل دیپلماتیک و سیاسی خود، مسائل اعتقادی و عقاید خود را کنار بگذاریم..

 حجت الاسلام سنجری گفت: فرهنگ ایران اسلامی می‌گوید، از فریاد هیهات مناالذله امام حسین (ع) کمک بگیرید، ولی این افراد در فرهنگ دیپلماسی نسبت به آن واکنش نشان داده و حرف از پذیرفتن ذلت می زنند.

وی با بیان اینکه ما یک کشور انقلابی هستیم و یک کشور انقلابی باید در وزارت‌خانه هایش نیز فکر و رفتار انقلابی وجود داشته باشد، خاطر نشان کرد: باید دیپلماسی همراه با ایدئولوژی باشد، در غیر این صورت نمی توانیم فرهنگ انقلابی خود را به دیگر نقاط دنیا ارسال کنیم.

امام جمعه سربیشه تصریح کرد: اسلام مانع اصلی رسیدن دشمنان  به اهدافشان است، زیرا اگر اسلام و شیعه وجود نداشته باشد، آنها با بمب اتم و انرژی هسته ای مشکلی ندارند.

                            

متاسفانه برخی دولتمردان به سخنان رهبر انقلاب توجهی نکردند

حجت الاسلام سنجری یادآور شد: به نظر من  برخی مسئولان به سخنان معظم رهبری که فرمودند " مذاکره با آمریکا خطایی واضح است " توجهی نکرده و به آن جامه عمل نپوشانده اند، در حالی که بارها این سخنان را شنیده اند.

وی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب در جریان برجام یک وظیفه ی پدری و ولائی دارند، گفت: مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند، که نمی توان به دولت آمریکا و غرب اعتماد کرد، ولی متاسفانه این افراد اعتماد کرده و نتیجه اش را نیز دیدند، و در آینده تاریخ قضاوت بدی نسبت به وزیر امور خارجه و دولت خواهد داشت.

امام جمعه سربیشه تأکید کرد: مسئله بسیار مهم دیگری که باید توجه شود، این است که ایران اسلامی در طول تاریخ بدعهدی های آمریکا و دشمنی های آن را دیده، و وجود هزاران شهید، رزمنده و جانباز همه به دلیل خباثت های آمریکا است، اما علی رغم همه ی این موارد وزیر امور خارجه ایران اسلامی با کری به قدم زدن مشغول می شود.

حجت الاسلام سنجری عنوان کرد: وقتی در قضیه برجام به یک عضوی بیش از دیگر عضوها بها دهیم، نتیجه اش همین می شود که به راحتی بدعهدی می کند و از برجام خارج می شود و مسئولان ایران نیز نمی تواند کاری انجام دهند.

وی بیان کرد: در بحث ایجاد روابط دوستانه با آمریکا، برخی دیپلمات های کشور مردود شده اند و تاریخ در ده سال آینده به وضوح قضاوت خواهد کرد که در جریان برجام چه اتفاقاتی افتاده است و آن را تقبیح خواهند کرد.

منافع برخی از افراد در گرو ارتباط با آمریکاست

امام جمعه سربیشه ابراز داشت: مردم در آینده خواهند فهمید که روزی امام مسلمین نسبت به مسائل مختلف فریاد زدند، اما برخی ها این فریادها را نشنیده گرفتند و فقط و فقط کلمه نرمش قهرمانانه را مدنظر قرار داده و هرکاری که دوست داشتند، انجام دادند.

وی خاطر نشان کرد: وقتی مسئولی دختر، پسر یا خویشاوندش در فلان کشور حضور دارد و چانه آن یک نفر را می زند به اینجا می رسیم که اکنون قرار داریم.

حجت الاسلام سنجری با بیان اینکه اگر فردی ولایت مدار باشد باید فرمایشات مقام معظم را گرفته و به آن عمل کند و نسبت به آن اعتراضی نداشته باشد، عنوان کرد: تاریخ  قضاوت واضحی نسبت به عدم ولایتمداری برخی مسئولان خواهد داشت.

منطق جمهوری اسلامی ایران عزتمندانه سخن گفتن است 

وی افزود: برخی آقایان برجام را به گونه ای ترسیم می‌کردند که باعث فروش بیشتر نفت خواهد شد و سایه جنگ را از ایران اسلامی برمی دارد، اما چطور می شود که اکنون رئیس جمهور آمریکا ایران را به جنگ تهدید می کند و مانع فروش نفت ایران می شود؟

حجت الاسلام سنجری ادامه داد: اکنون خوشحال هستیم رئیس جمهوری که در زمانی می گفت، سرهنگ ها نباید در بسیاری از مسائل دخالت کنند، اکنون به این منطق می رسد که همان سرهنگ ها باید بیانند و در مسئله صدور نفت حضور یابند.

وی تصریح کرد: سخنان رئیس جمهور در خصوص اینکه اگر نفت ایران صادر نشود نفت دیگر کشورها نیز صادر نخواهد شد، سخنان ارزشمندی بود و بازتاب جهانی نیز داشت که البته برخی افراد نیز نسبت به آن واکنش نشان دادند.

وی با بیان اینکه مسئولین اجرائی نباید در حق فرزندان انقلاب و کسانی که دلشان برای این نظام می تپد، اجحاف کنند، یادآور شد: ما اخیرا شاهد شهادت 11 نفر از مرزبانان غیور کشورمان در کردستان بودیم، این شهدا، همان کسانی هستند که در نیمه های شب، در مقابل مستکبرین و گروهگ های مختلف می ایستند، تا مسئولین کشور با راست قامتی تمام در مقابل مستکران جهان حرفشان را بزنند، لذا باید به گونه ای سخن بگویند که دل فرزندان انقلاب و شهدا شاد گردد.

امام جمعه سربیشه در پایان گفت: ما دارای فرهنگ انقلاب هستیم و سخنان دکتر روحانی ناظر به این مسئله می باشد، که امیدواریم موضع رئیس جمهوری ایران همیشه اینگونه باشد، تا حمایت نیروهای انقلابی و ولایی را داشته باشد.

گزارش: ابوالفضل طالبی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha