جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دکتر فرشته روح افزا

حوزه/ محقق ارشد حوزه زنان و خانواده گفت: «حجاب اجباری» دروغی بزرگ و یک عبارت بازسازی شده برای منفور نشان دادن حریم دین خدا است؛ حجاب، حجاب زهرایی و زینبی است نه اجباری.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجاب اسلامی و مدنظر دین مبین اسلام تنها به پوشش ظاهری خلاصه نمی شود؛ بلکه لایه های پنهان رفتاری و عفت و پاکدامنی را شامل می شود و همواره به آن عنوان دژی محکم برای حفاظت از حریم و شخصیت زنان در جامعه و حفظ کیان خانواده محسوب می شود.

اما همواره عده ای در جوامع مختلف اعم از اسلامی یا غربی ویا  سایر کشورهای جهان در طول زمان به بهانه های مختلف سعی در کم رنگ کردن این مقوله مهم و بنیادین جوامع اسلامی کردند و به بهانه آزادی زنان برده داری نوینی را در قالب تبلیغات گسترده به مردم جهان عرضه کردند.

در همین راستا خبرگزاری حوزه با دکتر«فرشته روح افزا» فارغ التحصیل رشته الکترونیک در مقطع دکترا از دانشگاه منچستر انگلستان، پژوهشگر و محقق برجسته حوزه زنان و خانواده، مدیر رصد و آمار شورای زنان و همسر شهید حاتمی از شهدای حج تمتع سال 94 به گفت و گو پرداخته است.

متن گفت و گو در ادامه تقدیم  می شود:

حوزه : یکی از تبلیغات و هجمه های غربی علیه حجاب اسلامی در ایران است؛ چون ایران کشور مسلمانی است که بر اساس قانون اساسی که منطبق بر قرآن هست، لزوم رعایت حجاب اسلامی در جامعه لحاظ شده است و تحت عنوان حجاب اجباری مطرح می شود، لطفا در خصوص چرایی این هجمه ها علیه حجاب اسلامی توضیح دهید؟

من اول خواهشی دارم و این که عبارت «حجاب اجباری» دروغی بزرگ است، ما چیزی تحت عنوان حجاب اجباری نداریم و نمی توانیم داشته باشیم.

اگر کسی بخواهد حجاب داشته و آرایش کند، با حجاب نیست، اگر کسی بد بخندد و یا بد رفتار کند و یا نگاه زشت کند، با حجاب نیست و عملا حجاب را رعایت نکرده، حتی اگر پوشش خوب داشته باشد.

برای همین حجاب اسلامی چندین مولفه دارد که شامل حجاب راه رفتن، نگاه کردن، حرف زدن و دوری از اختلاط با نامحرم است و  از 5 مولفه 4 مولفه درونی است و چطور می شود مولفه های درونی را به افراد تحمیل کرد. این تعبیر دروغی است که دشمنان اسلام برای اینکه حجاب اسلامی را تخریب کنند؛ برای ما درست کردند، اگر واژه اجباری کنار بهشت هم باشد، انزجار ایجاد می کند، من خواهش می کنم که در رسانه ها از این تعبیر استفاده نشود.

قانون رعایت حجاب اسلامی داریم اما اجرا نمی شود

ما در حال حاضر در کشورمان پوشش های نامناسب داریم، آیا این حجابی که ما اسم آن را حجاب اجباری بگذاریم؛ در حالی که این بی حجابی کامل است. ما در کشورمان" قانون رعایت حجاب" و مصوبات شورای عالی داریم، اما رعایت نمی شود. اما مظلوم نمایی دروغ و یک دروغ بزرگ که به مردم گفته می شود. اگر حجاب اجباری بود تمام افرادی که حجاب کامل نداشتند باید بازخواست می شدند، حال آن که چنین نیست.

حتی در مراکز اداری، دولتی و صدا و سیما هم نیز به طور کامل حجاب رعایت نمی شود. اصلا چه کسی حجاب اجباری را دارد تحمیل می کند، فقط یک مورد فیلم درست کردند که حتی یک در میلیارد هم نیست و تحت عنوان حجاب اجباری از آن یاد کردند.

«حجاب اجباری» یک عبارت بازسازی شده برای منفور نشان دادن حریم دین خدا است؛ حجاب، حجاب زهرایی و زینبی است نه اجباری.  این عبارت را آن سوی آب ها درست کردند و ما هم آن را متاسفانه تکرا رمی کنیم.

مثلا ازدواج سفید که عمل شنیع زنا را به اسم ازدواج سفید معرفی می کند تا این عمل را مثبت جلوه دهند، یعنی زندگی دو نامحرم با هم را ازدواج سفید می دانند. ما باید به لغت سازی ها اهمیت بدهیم همان طور که در توئیتر هم گفتم باید برای حجاب اسلامی فرهنگ سازی شود.

متاسفانه رعایت حجاب را در بیمارستان ها در بین بیماران  و پرستارها نمی بینیم. در ادرات دولتی رعایت حجاب را نداریم در مدارس و دانشگاه ها هم قانون حجاب اجرا نشده است. آنها به دنبال  یک سانتاژ سیاسی هستند که حد یقف هم ندارد.

اگر زیر بار این شانتاژهای تبلیغاتی برویم قانع نمی شوند و مرحله به مرحله به دنبال حذف پوشش ها هستند و باز هم به آن "حجاب اجباری" می گویند و نتیجه آن همان فسادی می شود که در غرب شاهدیم.

حوزه: یکی از شبهاتی که همواره در خصوص اجرای حجاب اسلامی در جامعه اسلامی مطرح شده، اینکه آیا در زمان حکومت دینی پیامبر(ص) حجاب اسلامی برای بانوان مسلمان از یک سو و رعایت حجاب بانوان غیر مسلمان بر اساس ادیان خودشان، اجرا شده است؟

متاسفانه آقای ترکاشوند شبهه ای ایجاد کردند که زنان در صدر اسلام حجاب نداشتند؛ من یک بحث عقلانی می کنم حتی اگر کسی مطالعه ای در خصوص صدر اسلام نداشته باشد فقط فکر کند اگر پیامبر(ص)  دینی آورده که مکل دین گذشته نبوده نباید از یهود و نصارا نام می برده، حال آن که در قرآن از یهود و نصارا نام برده و هم از دین ابراهیم(ع) و  ادیان گذشته که همه دارای حجاب کامل بودند.

در حال حاضر که از مسیحیت بیش از 2 هزار سال گذشته هنوز راهبه ها مدل مقنعه و مانتو بلند دارند و پوشیده کامل هستند از گذشته بوده و الان هم هست، اگر اسلام آمده که این حجاب کنار گذشته شود، خیلی غیر عقلانی است که دینی برای تکمیل کردن بیاید و گذشته خود را نفی کند.

خداوند برای اقوام دیگر حجاب را واجب کرده و جزء اصول دین باشد و دین آخر که مکمل دین های دیگر باشد و زمینه بروز و ظهور اجتماعی زنان در آن بیشتر شده و پیامبر(ص)  جلوی  زنده به گور کردن دختران را گرفته و خیلی از حقوق را برای زنان وضع می کنند و بیاید اسلام بگوید که  زن برده مرد باشد  و بگوید برهنه از خانه بیرون برود، در حالی که برده داری از نظر اسلام منفوراست اینکه زن برهنه باشد نوعی برده داری است و  نیاز به مطالعه دیگری نیست فقط قرآن را بخوانند.

در صدر اسلام نیز یک دو دو تا چهار تا عقلی است. اسلام کی موافق بی حجابی بوده و آیا پیامبر(ص)  به مردم می گفتند خمس و  احکام نماز را انجام دهند، اما خودشان به دنبال اجرای آن در جامعه نبودند؟

ما روایات بسیاری زیاد داریم که خانم هایی که تبرج می جستند برای این کار آیه می آمده برخورد پیامبر(ص)  که هیچ آیه می آمده. شان نزول آیات را بخوانیم آیه تبرج برای خانم هایی که خلخال به پا می بستند و تبرج می کردند. اگر پیامبر(ص) بی تفاوت بوده چرا آیه آمده. می گفتند پیامبر(ص) از کنار آنها رد شده، این دلایلی است که کمتر کسی مطرح کرده، در روایات و تاریخ هست و روایاتی که به آن اشکال وارد است و یا شاید هم اشکال وارد نباشد را مطرح نمی کنم تا کسانی که ذهن بیماری دارند، به دنبال شبهه باشند.

من می گویم عقل داریم، عقل اجازه نمی دهد قرآن آیه بفرستد در خصوص تبرج و اجرایی نشود، روایت داریم که پیامبر(ص) به عده ای خانم که در بازار حرف می زدند، این کار را کم عقلی می داند. پیامبر(ص) حضور زنان در بازار به طوری که مورد دید دیگران باشد را کاری ناپسند می داند و آن را تقبیح می کردند. وقتی ایستادن زنان را در بازار تقبیح می کردند که فراتر از حجاب است چه کسی می تواند ادعا کند پیامبر(ص) این رفتارها را نداشته اند. پیامبر رحمه للعالمین هستند اما درباره اجرای احکام اسلامی بسیار جدی بودند اگر قرار بود احکام گفته شود و مردم رعایت نکنند پیامبر(ص) هم راحت از کنارش بگذرد، چرا قرآن آمده مگر ممکن هست کسی صاحب مکتبی حرفی را بزند و دنبال اجرای آن نباشد، اگر چنین بود آن مکتب زیر سوال می رود.

 

اجرای حجاب در زمان پیامبر(ص) امری بدیهی و عقلانی است

این حرف ها استدلالی است و بایستی خواننده شما روی آن فکر کند؛ حتی به عنوان یک مخالف ایراد بگیرید. در صدر اسلام آیات حجاب و نگاه داریم، مثلا در روایتی که  پوشش گردن واجب شد، شان نزول آن این بود که آقایی به گردن خانمی نگاه کرد و به میلیه ای بر خورد و آسیب دید. حتی جاهایی که کاربردش جزیی تر بوده، شان نزول وجود دارد و خداوند آیه فرستاده؛ در هیچ حکم الهی مانند نماز و خمس اینقدر جزیی وارد نشده الا حجاب که آیات زیادی  نازل شده است. آیه نگاه ،تبرج، اختلاط و نحوه صحبت کردن با نامحرم  حجاب از نگاه قران بسیار مهم است، چون بحث کرامت زن است.

در دو جای قرآن عبارت "ضرب الله" آمده است. حضرت آقا در صحبت هایشان یکبار اشاره داشتند برای کل مومنین آسیه و حضرت مریم(ع) را مثال آوردند و برای کل کافران این دو زن نوح و زن لوط را مثال آوردند.  نقش تربیتی دست زن است و  زن باید اصلاح شود. امام رضا (ع) می فرمایند اگر برای دخترتان خرج تحصیلش کنید، سه برابر پسر اجر داده می شوید، چون دختر می خواهد تربیت کند.

نگاه قرآن و ائمه تاکید برحجاب است و ترک روابط  نامشروع با نامحرم.حتی در نحوه پوشش بسیار جزیی وارد شده که حد دست و صورت چه مقدار باشد با همه این تاکیدات آیا می توان گفت پیامبر(ص) بر اجرای این آیات در جامعه بی تفاوت بودند.

حوزه: یکی از شبهاتی که در خصوص رعایت قانون پوشش اسلامی در ایران وجود دارد، مقایسه با سایر کشورهای مسلمان است که در آنجا هر نوع پوششی آزاد است، ارزیابی شما در این زمینه چیست؟

کشورما جمهوری اسلامی ایران است، ما کویت و عربستان نیستیم. قانون اساسی ما بر اساس قرآن است، امروز ما شاهدیم در عربستان برای دزدی دست قطع می کنند و یا به راحتی سنگسار، اما ما شرایط سخت تری وضع کردیم که به این راحتی نمی شود این قوانین را اجرا کرد، اما چرا کسی صحبتی نمی کند. در واقع دیانت ما عین سیاست ما است. 

ما اهل سیاسی بازی مثل عربستان نیستیم که به مردم توصیه نماز و نوع حجاب سرسخت و قرائت قرآن می کند، بعد هم حجاج را به قتل می رسانند و جنگ یمن را به راه می اندازند و رهبرانشان شراب می خورند و اخیرا نیز بن سلمان آموزش های اسلامی را ممنوع کرده است. اگر می خواهیم یک کشوری را الگو قرار دهیم، همه اعمالشان را باید الگو قرار دهیم و عربستان یا کشورهای دیگر الگوی ما نیستند....

گفت و گو: وجیهه سادات حسینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha