جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خانم ریحانه حقانی - معاون پژوهشی جامعه الزهرا(س)

حوزه/ همایش کتاب سال بانوان از سوی جامعة الزهرا(س) برگزار می شود و فراخوان این همایش برای ارسال آثار در رشته‌های مختلف آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، خانم ریحانه حقانی، معاون پژوهش جامعه الزهراء(س) و رئیس کمیته علمی همایش کتاب سال بانوان، امروز در نشستی خبری با اصحاب رسانه که در سالن همایش های پژوهشگاه حضرت معصومه(س) جامعة الزهرا برگزار شد، با اشاره به ضرورت برگزاری این همایش، گفت: در حوزه علوم انسانی و اسلامی بانوانی تحصیل کرده و فرهیخته ای داریم که آثار متعددی نوشته‌اند و از طرف دیگر مسئله زن و خانواده نیازمند توجه ویژه است  و از طرفی نیز بحث زن و خانواده از یکدیگر تفکیک‌پذیر نیست لذا باید برنامه‌ریزی جدی در این کار داشته باشیم و از مباحث کلیشه‌ای نیز بیرون بیاییم تا شاهد تحولاتی باشیم که خوشبختانه معاونت پژوهش جامه الزهرا در این راستا قدم های خوبی برداشته است.

حقانی با بیان اینکه همایش ویژه بانوان است به جز در بخش ویژه که آقایان هم می‌توانند شرکت کنند عنوان کرد: آثار مشارکت داده شده در همایش شامل آثار منتشر شده بانوان اعم از تالیف و ترجمه و تصحیح، رساله‌های سطح ۴ و دکتری بانوان و همه آثار منتشره در حوزه زن و خانواده اعم از بانوان و آقایان است.

وی در ادامه با بیان اینکه سایت همایش نیز رونمایی و آئین نامه و شرایط لازم برای ثبت نام نیز در آن اطلاع‌رسانی شده است اظهار کرد: فراخوان همایش شروع شده و کانال اختصاصی نیز برای همایش ایجاد شده است؛ موضوع ویژه همایش نیز، زن و خانواده است و علاقه‌مندان تا پایان مهر ماه می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه همایش بفرستند.

رئیس کمیته علمی همایش کتاب سال بانوان با بیان اینکه آثاری پذیرفته می‌شوند که زمان آن مربوط به دو سال اخیر باشد و صرفا مختص آثار حوزویان نخواهد بود، عنوان کرد: اختتامیه همایش نیز در انتهای سال  جاری و در ایام ولادت حضرت زهراء(س) برگزار خواهد شد.

حقانی با اشاره به اهداف برگزاری این همایش بیان کرد: شناسایی پژوهش‌های بنیادین در عرصه زن و خانواده، در نظر گرفتن ضرورت‌های پژوهشی و الگوسازی در زمینه تحقیقات زن و خانواده از مهمترین اهداف این همایش است.

وی افزود: در این مسئله به دنبال آسیب‌شناسی آثار گذشته و شناسایی ظرفیت‌های این عرصه همچنین شناخت چالش‌ها و الگودهی برای بانوان و خانواده‌ها هستیم.

حقانی تصریح کرد: در همایش کتاب سال در عرصه زن و خانواده آثار مکتوب و پژوهشگران شناسایی و بعد از برگزاری همایش، کار اصلی و جدی ما شروع می‌شود، تا چالش‌ها را شناسایی و به دنبال رفع آن‌ها باشیم و بتوانیم از نظریات کاربردی که تولید می‌شود به نحو مطلوبی در اصلاح آسیب ها گام برداریم.

وی ادامه داد: همچنین از سال گذشته ما با دو موضوع کرسی‌های نظریه‌پردازی و نقد و مناظره و ترویجی جلساتی داشته‌ایم و جامعةالزهرا پیشتاز ارائه این کرسی‌ها در سطح حوزه خواهران است و همچنین همکاری با حوزه علمیه در مباحث کرسی‌های آزاداندیشی نیز داریم تا به ایده نهایی یعنی تولید نظریه نیز برسیم اگرچه فرایند تولید نظریه کاری دشوار و زمان‌براست و براساس اطلاعات اعلام شده بعد از برپایی ۱۳ سال از کرسی‌ها، تاکنون ۱۳ نظریه به تصویب و تولید علم رسیده است.

معاون پژوهش جامعةالزهراء(س) در پایان با بیان اینکه دبیر علمی همایش حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا است، بیان کرد: اولویت‌سنجی و نیازسنجی پژوهشی در زمینه زن و خانواده نیز در مجموعه معاونت پژوهش حوزه آغاز شده است تا مجموعه خوب و قابل قبولی تولید شود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha