جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نشست تخصصی سادات رضوی و جایگاه علمی آنان در تمدن اسلامی

حوزه/ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بر نقش مهم سادات در ایجاد تمدن نوین اسلامی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اراکی امروز در نشست تخصصی «سادات رضوی و جایگاه علمی آنان در تمدن اسلامی» که در پژوهشگاه مطالعات تقریبی در قم برگزار شد، با اشاره به دو نگاه در زمینه نسب شناسی سادات، گفت: اولین نگاه، تحلیل و نگاه تاریخی است.

وی افزود: دیدگاه تاریخی بسیار مهم و حیاتی است؛ زیرا مقدمه ای برای نگاه دومی است که در این زمینه وجود دارد؛ نگاه دوم، بررسی نقش سادات در برپاساختن تمدن نوین اسلامی و حتی آینده جهان است.

عضو خبرگان رهبری با ذکر این مطلب که تاکید بر حفظ حرمت سادات از سوی اولیای دین بسیار مهم و کلیدی است، گفت: این مساله حاکی از نقش مهم سادات در تحقق اهداف رسالت نبی اکرم(ص) نقشی ویژه است؛ از دیگر سوی مساله سیادت از شعائر اسلامی است و باید تجلیل و تعظیم شعائر داشته باشیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: نقش سادات در شکل گیری هویت جامعه اسلامی از دیگر مباحثی است که حتما باید در پژوهش ها به آن توجه شود؛ زیرا هیچ تمدنی بر خلاف امت واحده شکل نمی گیرد.

وی افزود: هویت هیچ جامعه ای نیز بدون عنصر وحدت شکل نمی گیرد؛ در روایات ما سادات و عترت پیامبر عامل وحدت و امان از اختلاف امت اسلامی معرفی شده اند؛ هویت جامعه اسلامی نیز با اهل بیت(ع) رسول خدا گره خورده است.

عضو خبرگان رهبری با ذکر این مطلب که اهل بیت رسول خدا(ص) ملاک بقای دین پیامبر و هویت جامعه اسلامی و تمدن اسلامی هستند، بیان کرد: قرآن کریم به مساله بیت توجه خاصی کرده است که اولین آنها مرتبط به حضرت ابراهیم(ع) است.

آیت الله اراکی اظهارکرد: آیاتی از جمله آیه مشهور « فی بیوت اذن الله» مباحث مهمی مرتبط به تمدن سازی اسلامی بیان شده که در روایات مشهوری که در این زمینه وجود دارد بیت حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) افضل این بیوت عنوان شده اند.

وی گفت: این بیت نیز مثل شهر، دو شکل است که شامل شهر عرفی و شهر شرعی است؛ به طور کلی ساختار فیزیکی شهر باید با بافت حقیقی مردمی باشد که آن شهر را تشکیل می دهند.

وی افزود: بافت مردم شهر بر اساس پیوستگی ولایت شکل می گیرد؛ تا زمانی که پیوستگی ایجاد نشود جامعه و تمدن شهر فیزیکی شکل نمی گیرد؛ شهر حقیقی و شرعی، شهری است که بر اساس پیوند ولایت حضرت محمد(ع) شکل گرفته است؛ اگر کسی در شهر باشد ولی این پیوند را نداشته باشد یک بیابانی و اعرابی است و اگر اعرابی هم باشد، ولی این پیوستگی را داشته باشد شهری خواهد بود.

آیت الله اراکی با ذکر این مطلب که اسلام به دنبال ساخت جامعه طاهر است عنوان کرد: این جامعه از بیت طاهر شکل می گیرد؛ از این چشمه که در خانه علی(ع) و فاطمه(ع) جوشیده و خانه تطهیر است، شعبه هایی  ایجاد می شود؛ این بیوت مقدمه اصلی ایجاد وحدت حقیقی است؛ وحدتی که قرآن کریم ما را به آن فرا می‌خواند حقیقی است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: نقش اولاد حضرت فاطمه(س) که شعب فیزیکی این بیت هستند بهترین زمینه تشعب این بیت حقیقی است که در قرآن کریم نیز در آیه «فی بیوت» بیان شده است؛ جان طاهر به صورت اغلبی و اکثری وجود دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha