جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نوایی

حوزه/ مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با بیان این که فقه نظام ساز یکی از چالش های امروز ماست، گفت: حوزه‌های علمیه باید در راستای نظام وارگی و نظام سازی فقه کوشا باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین علی‌اکبر نوایی در اختتامیه نوبت اول طرح ملی روشمند سازی تحقیقات علوم اسلامی با عنوان «مشق اجتهاد» در مدرسه علمیه سعادت مشهد با اشاره به نظام سازی در فقه گفت: فقه اسلامی اگر در قامت نیازهای جامعه سنجیده شود، با چالش های فراوانی روبروست و با همه عظمتی که در میراث های فکری، فقاهتی و اجتهادی در طول تاریخ و با همه مواریث ارزنده، فقه در هر دوره توانسته تا به بخشی از نیازها پاسخگویی کند. 

وی افزود: با توجه به تشکیل نظام اسلامی و با عنایت به درون مایه قوی و بالنده فقه و همچنین نیازهای متکثر و رو به افزایش زمان، اگر فقه را در قواره این وضعیت بسنجیم، با چندین چالش مواجهیم که یکی چالش ها  نظام سازی و ایجاد نظام واره هاست. 

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با بیان این که چالش نظام سازی در فقه مشهود است، تصریح کرد: فقه کتاب تشريعي بر مبنای ارزنده ترین کتاب های تکوینی مي باشد و درون مایه فقه، دربردارنده همه جنبه های روحی، روانی، انسانی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، حقوقی، مدنی، تمدن، عدالت، حکومت، عائله و ... است و این استعداد، ظرفیت و جوهره اصلی را در خود دارد که سایر نظام واره های دیگر را نیز بر آن وارد نمود. 

حجت الاسلام والمسلمین نوایی با بیان این که در فقه اکبر همه شاخه های فقه العقاید، فقه العبادات، فقه اخلاق و التهذیب، فقه الحکومه، فقه القضا، فقه الاقتصاد، فقه السیاسیه، فقه المدنی، فقه الاداره، فقه التمدن و .... وجود دارد، بیان کرد: برای آنکه بتوان پاسخگوی همه این عرصه های تودرتوی متکثر در فقه بود، باید به‌وسیله اجتهادی روزآمد وارد فقه شد. 

وی با بیان این که باید دید در مقیاس انتظاراتی که دین از ما دارد آیا اجتهاد امروزی در حوزه علمیه می‌تواند به تنظیم نظامات بپردازد، افزود: قطعا با درون مايه ذاتي بالايي كه دارد مي تواند چنين كاري انجام دهد، اما در عين حال چالش عمده فقه اسلامی فقدان تاسیس نظامات در آن است.

حجت الاسلام والمسلمین نوایی ادامه داد مقام معظم رهبری  مکرراً در بیاناتشان و مرحوم امام(ره) در کتاب البیع صریحاً می‌فرمایند که باید فقه نظامات را مدون نمود و در این زمینه هر یک از عرصه ها شامل مجموعه ای از معارف مرتبط، متصل و مکمل هستند همانطور که عقایدی که بدان رسیده‌ایم عباداتی در پی دارد؛ عبادات مسائل اجتماعی در پی دارد؛ مسائل اجتماعی اخلاقیات، حکومت، سیاست و حقوق مدنی را در پی دارد و اینان همه در تلازم با یکدیگرند.

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با بیان این که پس فقه اسلامی یک سیستم و حکومت است، ابراز کرد: نگاه سیستم وارگی به دین امروز یک ضرورت است، اما در عین حال نگاه تحویل گرایانه در مسائل شریعت منجر به از بین رفتن شریعت می‌شود؛ همه اسلام اخلاق نیست. همه اسلام فقه فردی نیست و در این زمینه یک نگاه سیستمی کلان به مجموعه شریعت امروز برای ما ضروری است. پس حوزه‌های علمیه باید در مسیر نظام وارگی و نظام سازی فقه تلاش باشند.

حجت الاسلام والمسلمین نوایی با بیان این که در این زمینه می‌توان دو نظام تأسیس نمود؛ یکی نظامی کلان و نظامی خرد، اظهار کرد: نظام کلان که همه نظام‌ها در آن جای دارند و نظام خرد که هرکدام از نظام‌های فقه الاقتصاد و ... در آن‌ جای می گیرند.

وی با بیان این که فقه نظام ساز یکی از ضرورت های جدي امروز ماست و این اندیشه با توجه به حرکت ارزنده ای که امروز صورت گرفته باید رشد و توسعه یابد، گفت: کارهای پژوهشی باید سامان بگیرند و حوزه های علمیه نیز به سمت و سوی ارائه نظریات قانونمند و جامعه شناختی گام بردارند و در راستای پاسخگویی به نیازهای اجتماعی نظامات را عرضه کنند. 

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان در پایان اظهار کرد: امروز اندیشه شیخ اعظم انصاری، این شخصیت بزرگ و گرانقدر می تواند به عنوان رهیافت های عملیاتی در این حوزه در اختیار همه ما قرار گیرد.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۹

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha