شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ نشست تخصصی سادات رضوی و جایگاه علمی آنان در تمدن اسلامی

حوزه/ پژوهشگر تاریخ اسلام بر تقش خاندان سادات حمزوی قم در توسعه علوم در ایران تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، سید حسن حسینی امروز در نشست علمی سادات رضوی و نقش آنها در تمدن اسلامی که در پژوهشگاه مطالعات تقریبی در قم برگزار شد، گفت: نقش فرهنگی سادات قم به ویژه شاخه سادات حمزوی که به بنی القمی شهرت دارند از نکات جالبی است که در کلان پروژه سادات ایران مورد واقع شده است.

وی افزود: نقش اجتماعی سیاسی سادات در تاریخ میانه ایران به خصوص قرن سوم و ششم هجری کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ به خصوص نقش سادات در تشیع؛ در این دوره سادات شاخصی ظهور کردند که نمونه آن در فهرست اسامی علمای شیعه بیان شده است؛ از 543 نفر از علمایی که در این کتاب نام برده شده ، 203 نفر از آنها سادات هستند که بیشتر در حوزه ری، قم، طبرستان و.. حضور داشته اند و نقش مهمی در ترویج تشیع  لیفا کرده اند.

نویسنده بخش تاریخ قم و اصفهان موسوعه سادات ایران بیان کرد: سادات حمزوی ابتدا به طبرستان رفته و سپس به قم آمدند؛ اولین آنها حمزه بن احمد است و از مهمترین و شاخص ترین این خاندان می توان به سید مرتضی اشاره کرد؛ پس از وی می توان از عالم برجسته علی شرف الدین عزالدین محمد نام برد که کتاب النغز به سفارش ایشان نوشته شده است.

وی افزود: ایشان از متکلمان موثق امامیه است و شاگردان زیادی داشت که البته تنها شیعیان بودند؛ همچنین وی کتابخانه بزرگی در ری داشت و ابوالحسن بیهقی و فارابی از آن بهره بردند؛ وی ممدوح شاعران بزرگی چون فارابی بوده است.

این پژوهشگر تاریخ اسلام و ایران اظهارکرد: فرزند ایشان عزالدین یحیی از علمای برجسته عهد سلجوقی است که از سوی خوارزمشاهیان به شهادت رسید؛ شرف الدین مرتضی شاگردان بسیاری داشت و خودش نیز از علمای اهل سنت هم شاگرد داشت هم استادانی اختیار کرد؛ ایشان در قروین از علمای اهل سنت آن مکان استفاده کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha